25/1/13

Ερωτήματα του ΣΥΡΙΖΑ προς την εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ»

Σειρά ερωτημάτων προς την «Αττική Οδός ΑΕ», θέτει η Γραμματεία Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή ανακοίνωση της εταιρείας την περασμένη εβδομάδα,η οποία (εταιρεία), «θορυβημένη από την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την επανεξέταση της λεόντειας σύμβασης παραχώρησης με την οποία σήμερα εκμεταλλεύεται το χρυσοφόρο αυτό έργο, σε μακροσκελή ανακοίνωση που μεταδόθηκε από όλα τα κυρίαρχα ΜΜΕ αναφέρει διάφορα στοιχεία, προκειμένου να πείσει την κοινή γνώμη ότι 12 χρόνια από την εκμετάλλευση του έργου δεν έχει προκύψει μέχρι σήμερα καμία μερισματική ωφέλεια, ούτε ενός ευρώ, για τους μετόχους της».

Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι επειδή πολλά άλλα στοιχεία αποσιωπούνται ή κρύβονται πίσω από τις «περίτεχνες» διατυπώσεις της ανακοίνωσης, θέτει μια σειρά από ερωτήματα, μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

Μήπως οι ετήσιες αμοιβές της εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης (ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ) οι οποίες από το 2005 και μετά, κυμαίνονται μεταξύ των 50 κα 60 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, είναι προϊόν μίας ιδιαίτερα επωφελούς έως καταχρηστικής συμφωνίας, η οποία έχει συναφθεί μεταξύ αυτής και της Αττικής Οδού; Μήπως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι Εταιρείες - Μέτοχοι της Αττικής Οδού Α.Ε. είναι και μέτοχοι της εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ;

•Αφού οι Εταιρείες - Μέτοχοι της Αττικής Οδού είναι και Εταιρείες - Μέτοχοι της εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ η οποία διανέμει κέρδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, πόσο αληθής είναι ο ισχυρισμός ότι «δεν έχει προκύψει μέχρι σήμερα καμία μερισματική ωφέλεια, ούτε ενός Ευρώ, για τους μετόχους της «Αττική Οδός ΑΕ»; Ισχύει άραγε κάτι ανάλογο και με τις υπόλοιπες ενδοομιλικές συναλλαγές;

•Μήπως αυτές οι συναλλαγές (μεταξύ και άλλων παρόμοιων ίσως) και η διατήρηση αυτού του καθεστώτος νόμιμης «ανομίας» ως προς την απόδοση των ιδίων κεφαλαίων, έχουν ωθήσει στο παρελθόν την Εταιρεία να προβαίνει σε συστηματική προσπάθεια παράτασης και διατήρησης της χρυσοφόρας λειτουργίας του έργου; (π.χ. η πρόταση για την ανάληψη της κατασκευής και της λειτουργίας των επεκτάσεων της Αττικής Οδού).

Καταλήγοντας, ο ΣΥΡΙΖΑ διερωτάται «μήπως τα συντεταγμένα όργανα της πολιτείας και οι αρμόδιοι ελεγκτικοί μηχανισμοί - στο ανώτερο δυνατό επίπεδο - πρέπει να επιληφθούν άμεσα του θέματος;»


express.gr


Αττική Οδός: Πως πήραν (νομίμως) μερίσματα 100 εκατομμυρίων από την πίσω πόρτα

Μερίσματα που αγγίζουν τα 100.000.000 ευρώ έλαβαν τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες που διαχειρίζονται την Αττική Οδό από την εκμετάλλευση του οδικού άξονα, παρά τις δηλώσεις σύμφωνα με τις οποίες δεν έχουν βάλει στην τσέπη ούτε ένα ευρώ ως κέρδος. Οι μέτοχοι  (Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ και Τράπεζα Πειραιώς που πήρε το μερίδιο της ΑΤΤΙΚΑΤ) υποστηρίζουν, σε ανακοίνωση που εξέδωσαν την Τετάρτη, πως «δεν έχει προκύψει μέχρι σήμερα καμία μερισματική ωφέλεια, ούτε ενός Ευρώ, για τους μετόχους της «Αττική Οδός ΑΕ», δηλαδή της εταιρείας που υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο. Συνεπώς, αφού τα κέρδη είναι σχεδόν μηδενικά, όπως προκύπτει από τους ισολογισμούς της «Αττική Οδός ΑΕ», δεν υποχρεούνται να επιστρέψουν το έργο στο δημόσιο, όπως ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ.
Η «δημοκρατία» παρουσιάζει σήμερα τα μυστήρια με τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού, αλλά δεν περιορίζεται στην εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ» η οποία πράγματι είχε ελάχιστα κέρδη και δεν μοίρασε μερίσματα. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η αριθμητική με τα οικονομικά αποτελέσματα μιας άλλης εταιρείας που συνδέεται με τον οδικό άξονα και στο μετοχικό τους κεφάλαιο συμμετέχουν οι μέτοχοι της «Αττική Οδός ΑΕ». Πρόκειται για τις «Αττικές Διαδρομές», την εταιρία που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου. Στην τελευταία συμμετέχουν οι Έλληνες μέτοχοι της «Αττική Οδός ΑΕ», με συνολικό ποσοστό 80% και η Egis Road Operation με ποσοστό 20%. Η συμμετοχή των εργολάβων γίνεται μέσω μιας άλλης εταιρείας, της «Αττικά Διόδια».
Τι λένε λοιπόν τα πραγματικά νούμερα της Αττικής Οδού; Πρώτον πως πράγματι η «Αττική Οδός ΑΕ» δεν έχει μοιράσει μερίσματα και συνεπώς δεν υπάρχουν τα κέρδη που θα επέτρεπαν με βάση τη σύμβαση παραχώρησης (τις 268 σελίδες του Νόμου 2445 / 1996 με τις χιλιάδες σελίδες των παραρτημάτων) την επιστροφή του οδικού άξονα στο δημόσιο. Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της, το 1996, μέχρι και το 2011 η «Αττική Οδός ΑΕ» έχει παρουσιάσει αθροιστικό κύκλο εργασιών 1,8 δισ. ευρώ, αλλά τα συνολικά της κέρδη ήταν μόλις 64.800.000 ευρώ. Δεν έχει μοιράσει ούτε ένα ευρώ μέρισμα στους μετόχους της καθώς αποπληρώνει τα δάνεια που έλαβαν οι εργολάβοι για τη χρηματοδότηση του έργου. Το επιχείρημα της κοινοπραξίας στήριζε και έκθεση της Εθνικής Τράπεζας που είχε παραδοθεί στο δημόσιο στις αρχές του 2011.
Νομίμως, λοιπόν, οι μέτοχοι της «Αττική Οδός ΑΕ» δεν επιστρέφουν το έργο στο δημόσιο. Δε μπορούν, όμως, να υποστηρίζουν πως δεν έχουν εισπράξει ούτε ευρώ ως μέρισμα από την εκμετάλλευσή του. Εχουν εισπράξει δεκάδες εκατομμύρια, αλλά όχι μέσω της «Αττική Οδός ΑΕ», αλλά μέσω της «Αττικές Διαδρομές». Από τους ισολογισμούς της τελευταίας προκύπτει πως τα συνολικά έσοδα από το 1999 μέχρι και το 2011 ήταν άνω των 500.000.000 ευρώ, με τα αθροιστικά κέρδη στα 144.857.000 ευρώ. Την ίδια περίοδο η εταιρεία μοίρασε στους μετόχους της μερίσματα συνολικού ύψους 94.247.000 ευρώ. Δηλαδή η “Αττική Οδός” (οι τρεις μέτοχοι) πληρώνει την “Αττικές Διαδρομές” (οι ίδιοι τρεις μέτοχοι και η Aegis) για υπηρεσίες λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου. Οπως φαίνεται, την πληρώνει πολύ καλά, ώστε να περισσεύουν αρκετά και για μερίσματα… Γι’ αυτό και κάποιοι γράφουν για εργασίες συντήρησης που κοστίζουν 1.000.000 ευρώ το χιλιόμετρο στην Αττική Οδό!
Με απλά ελληνικά, τηρείται το γράμμα της σύμβασης παραχώρησης, αλλά η εκμετάλλευση της Αττικής Οδού προσφέρει ήδη μερίσματα στους εργολάβους από την πίσω πόρτα, δηλαδή μέσω της «Αττικές Διαδρομές». Η τρίτη εταιρεία, η «Αττικά Διόδια», είναι η μητρική της «Αττικές Διαδρομές». Από το 2001, που δημοσίευσε τον πρώτο ισολογισμό, μέχρι το 2011 είχε συνολικά κέρδη (από μερίσματα της θυγατρικής) 62.477.000 ευρώ. Η ίδια μοίρασε συνολικά μερίσματα περί τα 49.400.000 ευρώ στους μετόχους, δηλαδή στους Ελληνες εργολήπτες.
Τι υποστηρίζουν οι εργολάβοι
Οι μέτοχοι της «Αττική Οδός ΑΕ» αποφεύγουν να αναφερθούν στην «Αττικές Διαδρομές». Υποστηρίζουν πως η σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε με τον Nόμο 2445/96 προβλέπει σε λεπτομέρεια όλα τα σχετικά ζητήματα αναφορικά με τη λειτουργία της Αττικής Οδού και πως ασκείται συνεχής έλεγχος για την τήρησή της. Ο έλεγχος, όπως τονίζουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, δε γίνεται μόνο από το ελληνικό δημόσιο, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και όμιλο εμπορικών τραπεζών που χρηματοδότησαν το έργο.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσαν την προηγούμενη εβδομάδα τονίζουν πως η σύμβαση προέβλεπε  227.000 ημερήσιες διελεύσεις στην Αττική Οδό και ετήσια έσοδα (χωρίς ΦΠΑ) περί τα 217.000.000 ευρώ. Τελικά οι ημερήσιες διελεύσεις είναι περίπου 50.000 περισσότερες κατά μέσο όρο και φτάνουν τις 271.000. Κατά τους κατασκευαστές, τα έσοδα είναι λίγο μεγαλύτερα επειδή δεν έχουν αυξήσει τα διόδια μέχρι το ανώτερο ύψος που προέβλεπε η σύμβαση. Οπως λένε, θα μπορούσαν να αυξήσουν τα διόδια μέχρι και στα 3,84 ευρώ, δηλαδή ένα ευρώ υψηλότερα από σήμερα που φτάνουν τα 2,80 ευρώ! Από την άλλη, σε μια τέτοια περίπτωση θα είχαν περιοριστεί οι διελεύσεις και τα έσοδα.
Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως η κοινοπραξία θα εκμεταλλεύεται την Αττική Οδό μέχρι το 2024. Η σύμβαση διακόπτεται (χωρίς να είναι σαφές το πως διακόπτεται) στην περίπτωση που η μέγιστη απόδοση του μετοχικού κεφαλαίου της κοινοπραξίας φτάσει το 13,1%. Η απόδοση αυτή υπολογίζεται επί των καθαρών κερδών μόνο της «Αττική Οδός ΑΕ» και όχι των άλλων εταιρειών που έχουν έσοδα και κέρδη από τον οδικό άξονα, όπως η «Αττικές Διαδρομές».
Τα νούμερα της Αττικής Οδού
Αθροιστικά οικονομικά αποτελέσματα από 1η ημέρα μέχρι 31/12/2011
                                        Κέρδη Προ Φόρων     Εσοδα                         Μερίσματα
ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ                 64.852.000                  1.834.701.000             0
ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ  144.857.000                500.272.000                94.247.000
ΑΤΤΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ                    62.477.000                  22.095.000                  49.400.000
Τα μεγέθη στα οκτώ έτη πλήρους λειτουργίας της Αττικής Οδού (2005 – 2012)

Μέσος ΟροςΠροβλέψεις ΣύμβασηςΠραγματικά Στοιχεία
Ημερήσιες Διελεύσεις227.000271.000
Ύψος Διοδίου (Χωρίς ΦΠΑ)2,622,22
Ετήσια Εσοδα Διοδίων (Χωρίς ΦΠΑ)217.000.000219.000.000
Το ρεπορτάζ δημοσιεύεται σήμερα στην “κυριακάτικη δημοκρατία” – Το post είναι ελαφρώς συμπληρωμένο.
http://fotiskollias.wordpress.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.