27/6/13

Ε.Ε. και ΗΠΑ υπέρ της διαφοροποίησης προμηθευτών

Του Αθανασιου Ελλις
Η επιλογή του ΤΑΡ τοποθετεί την Ελλάδα με αξιώσεις στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη με ένα έργο στη λειτουργία του οποίου εμπλέκονται πολλά κράτη και σημαντικές διεθνείς εταιρείες. Παράλληλα, πέρα από τη στρατηγική αναβάθμιση, η ενίσχυση της ενεργειακής τροφοδοσίας και ασφάλειας της χώρας προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη που στη σημερινή δύσκολη συγκυρία είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ.

Ο όλος σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης διασύνδεση μέσω του Ionian - Adriatic Pipeline και με άλλες χώρες των Δυτικών Βαλκανίων (Κροατία, Μαυροβούνιο) καθώς και με τη Βουλγαρία. Στο οικονομικό πεδίο, πέρα από τη δημιουργία θέσεων εργασίας, εκτιμάται ότι θα υπάρξει και σταδιακή μείωση της υψηλής τιμής του φυσικού αερίου, με οφέλη τόσο για τους ιδιώτες καταναλωτές όσο και για την ελληνική παραγωγική βάση, εξέλιξη που θα ωφελήσει σημαντικά την πληγείσα ανταγωνιστικότητά της. Το επόμενο βήμα είναι η προώθηση σειράς τεχνικών λεπτομερειών που αφορούν την οριστική απόφαση της επένδυσης (Fund Investment Decision).

Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ (που απαρτίζεται από τη βρετανική ΒΡ, τη νορβηγική Statoil, τη γαλλική Total και την αζέρικη κρατική εταιρεία Socar) ενημέρωσε εκτός της ελληνικής και την ιταλική κυβέρνηση, ενώ σήμερα θα ενημερώσει και την αλβανική, αν και ο απερχόμενος Αλβανός πρωθυπουργός, Σαλί Μπερίσα, ήδη επιβεβαίωσε τη θετική για την Αθήνα και τα Τίρανα εξέλιξη. Μετά τις διεργασίες που διήρκεσαν περίπου έναν χρόνο η Σαχ Ντενίζ κατέληξε στην επιλογή της πριν από έξι μέρες. Ακολούθησε την προηγούμενη Παρασκευή συνάντηση του Αζέρου προέδρου, Ιλχάμ Αλίεφ, με τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος πήρε αποστάσεις περιοριζόμενος να αναφερθεί στα οφέλη και τη χρησιμότητα και των δύο αγωγών, ΤΑΡ και Nabucco West.

«Η δημιουργία μιας επιπρόσθετης παροχής προς την Ελλάδα και την Ιταλία θα σημαίνει μεγαλύτερες ποσότητες και αυξημένη ασφάλεια στην τροφοδοσία με αέριο», δήλωσε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν, Φίλιπ Λόουι. Η Ε.Ε. αρχικά υποστήριζε τον Nabucco και στη συνέχεια τον μικρότερο Nabucco West, αλλά τελευταία τηρούσε ουδέτερη στάση, κάτι που έπραξαν και οι ΗΠΑ. Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον υπογράμμιζαν την υποστήριξή τους στη διαφοροποίηση της μεταφοράς πηγών ενέργειας προς τις ευρωπαϊκές αγορές κάτι που σε κάθε περίπτωση επιτυγχάνει ο ΤΑΡ. Πάντως, η Σαχ Ντενίζ έκανε ήδη γνωστό ότι περισσότερες από 15 εταιρείες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την αγορά του αερίου που θα μεταφέρεται μέσω του ΤΑΡ.

Η Ευρώπη προσβλέπει στο αζέρικο αέριο για να μειώσει την εξάρτησή της από τη Μόσχα από την οποία προέρχεται το 30% του αερίου που εισάγει η Γηραιά Ηπειρος, ενώ σε μερικές χώρες, όπως στη Βουλγαρία και τη Λιθουανία, το ποσοστό φθάνει στο 100%.

Η ζήτηση αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές υπολογίζεται να αυξηθεί κατά 20% μέχρι το 2035 ενώ αυξάνονται και οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες της Ασίας.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.