9/8/13

Καμπανάκι για τον κίνδυνο αναγνώρισης του «αεροδρομίου» Τύμπου

Ο Άντρος Κυπριανού απέστειλε μελέτη του ΑΚΕΛ στον ΠτΔ Καμπανάκι για τον κίνδυνο αναγνώρισης του «αεροδρομίου» Τύμπου
Λευκωσία: Κίνδυνο αναγνώρισης του παράνομου σήμερα αεροδρομίου της κατεχόμενης Τύπου εντοπίζει το ΑΚΕΛ μέσα από την πρόταση του Προέδρου Αναστασιάδη για την Αμμόχωστο. Οι φόβοι του ΑΚΕΛ ως προς τους κινδύνους αναγνώρισης του παράνομου αεροδρομίου καταγράφονται σε σημείωμα που ετοίμασε ο επικεφαλής του γραφείου του κόμματος της Αριστεράς, για το Κυπριακό, Τουμάζος Τσελεπής, και το οποίο έχει αποσταλεί από τον γενικό γραμματέα του κόμματος Άντρο Κυπριανού προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και κοινοποιήθηκε στα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου.
Στην επιστολή του ο κ. Κυπριανού σημειώνει πως «υπάρχει διασύνδεση της πρότασης για την Αμμόχωστο με το θέμα του αεροδρομίου της Τύμπου και παρόλη την προσπάθεια να τεθούν δικλίδες ασφαλείας σε κάποιες αρχές στην πρόταση, εντοπίζονται κενά και ασάφειες οι οποίες μπορεί να δημιουργήσουν περιπέτειες μέχρι και τετελεσμένα στο Κυπριακό».

Η πρόταση Αναστασιάδη περιλαμβάνει τέσσερα ζητήματα που είναι απευθείας εμπόριο μέσω του λιμανιού της Αμμοχώστου, άνοιγμα των Βαρωσίων και επιστροφή των νόμιμων κατοίκων, άνοιγμα κεφαλαίων στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις μεταξύ Τουρκίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης και άνοιγμα του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου για νόμιμη λειτουργία. Σύμφωνα με την πρόταση, για να προχωρήσει το θέμα του ανοίγματος του «αεροδρομίου Τύμπου» θα πρέπει να υλοποιηθούν τα εξής:

α) Πλήρης σεβασμός των άρθρων 1 και 2 της συνθήκης της ICAO (αφορά την πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία στον εναέριο χώρο υπεράνω του εδάφους του κράτους μέλους) καθώς και του άρθρου 1 της Συνθήκης Εγκαθίδρυσης.

β) Ενιαία περιοχή ελέγχου πτήσεων (FIR-Flight Information Region) και ενιαίο κέντρο ελέγχου (ACC-Area Control Centre). Επίσης αναφέρεται ότι θα υπάρχει νομική χρήση του αεροδρομίου σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και ότι το ζήτημα θα συζητηθεί μεταξύ ICAO, EUROCONTROL και της κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σημειώνεται ακόμα ότι ο έλεγχος θα ανήκει στα Ηνωμένα Έθνη και το αεροδρόμιο θα διοικείται ως «civil use area» (ορολογία που χρησιμοποιείται από την ΟΥΝΦΙΚΥΠ για περιγραφή περιοχών εντός της νεκρής ζώνης όπως η Πύλα και η Δένεια, στις οποίες επιτρέπεται αστική χρήση). Και τέλος, αναφέρεται ότι στην εφαρμογή των ρυθμίσεων θα εμπλέκονται Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι.

Στην αποτίμηση που κάνει το ΑΚΕΛ στην πιο πάνω θέση της Κυβέρνησης, αναφέρεται πως μεταξύ της νέας πρότασης και του τριπτύχου που είχε υποβάλει ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά η οποία «συνίσταται στη νομιμοποίηση του αεροδρομίου της Τύμπου». Σημειώνεται ακόμα ότι, σε σχέση με το τρίπτυχο, υπάρχουν διαφοροποιήσεις και στο υπόλοιπο μέρος του πακέτου όπως είναι η συνδιαχείριση του λιμανιού της Αμμοχώστου από Ε/κ και Τ/κ και η συγκεκριμενοποίηση των κεφαλαίων που θα ανοίξουν για την Τουρκία, οι οποίες όμως από το ΑΚΕΛ δεν κρίνονται ως ουσιαστικής σημασίας.

Σύμφωνα με την άποψη του ΑΚΕΛ, στην πρόταση του Προέδρου Αναστασιάδη φαίνεται εκ πρώτης όψεως να καταβάλλεται προσπάθεια αντιμετώπισης των νομικών κινδύνων, ωστόσο υπάρχουν κενά και ασάφειες. Πιο συγκεκριμένα τα κενά και οι ασάφειες είναι:

α) Αναφέρεται παρεμπιπτόντως η Κυπριακή Δημοκρατία αλλά δεν ξεκαθαρίζεται σε ποιο κράτος θα ανήκει το αεροδρόμιο, πέραν της απροσδιόριστης αναφοράς σε «civil use area»,
β) Δεν διευκρινίζεται πού θα είναι εγγεγραμμένες οι τουρκοκυπριακές αερογραμμές,
γ) Σημειώνεται ότι η αναφορά σε έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών υπονοεί ότι δεν πρόκειται να καθοριστεί κράτος στο οποίο θα ανήκει το αεροδρόμιο και αυτό προφανώς επειδή η τ/κ πλευρά δεν θα αποδεχθεί ότι αυτό ανήκει στην Κυπριακή Δημοκρατία και ούτε η ε/κ πλευρά θα δεχθεί ότι ανήκει στη λεγόμενη «ΤΔΒΚ».

Σημειώνεται πως αν η Κυβέρνηση αναθέσει τη διοικητική λειτουργία του αεροδρομίου στον ΟΗΕ αυτό συνιστά άσκηση κυριαρχικού δικαιώματος και αντιμετωπίζεται μέρος του προβλήματος ως προς το κράτος στο οποίο ανήκει το αεροδρόμιο, χωρίς να προκύπτει θέμα αναγνώρισης του ψευδοκράτους ή αποαναγνώρισης της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Περαιτέρω το ΑΚΕΛ υπογραμμίζει ότι «με τη νόμιμη λειτουργία του αεροδρομίου Τύμπου το ψευδοκράτος θα αποκτήσει και το τελευταίο στοιχείο που του λείπει, δηλαδή την απρόσκοπτη επαφή με τον έξω κόσμο, νόμιμη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τα κατεχόμενα». Όλα τα άλλα τυπικά γνωρίσματα του όποιου κράτους στην πράξη τα έχουν με παράνομο τρόπο μεν αλλά οι ίδιοι θεωρούν ότι υφίστανται και που είναι «λαός», «έδαφος» και «εξουσία». Το ΑΚΕΛ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου προειδοποιώντας την Κυβέρνηση πως «αν αρθεί εντελώς και η «απομόνωση», τότε είναι πιθανό αυτό να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τη λύση και σταδιακά να δημιουργηθούν συνθήκες ποιοτικής αναβάθμισης της «ΤΔΒΚ» από παράνομη οντότητα σε μη αναγνωρισμένο κράτος».

Τέλος, τονίζεται πως είναι γι' αυτόν τον λόγο που η προσέγγιση της ε/κ πλευράς μέχρι σήμερα ήταν ότι για να συζητηθεί ένα τόσο σημαντικό βήμα, όπως η νομιμοποίηση του αεροδρομίου Τύμπου, θα πρέπει να διαφαίνεται λύση στον ορίζοντα. Επισημαίνεται με δηκτικό τρόπο πως τέτοια διασφάλιση δεν υπάρχει στην πρόταση «ούτε καν το στοιχειώδες», ότι δηλαδή «η ρύθμιση για το αεροδρόμιο της Τύμπου είναι μεταβατικής φύσης (of interim nature) και δεν θα προκαταλαμβάνει την τελική διευθέτηση ούτε και τη θέση της κάθε πλευράς αναφορικά με το καθεστώς της άλλης.

Γράφει: Ανδρέας Πιμπίσιης
- See more at: http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/157010/kampanaki-gia-ton-kindyno-anagnorisis-tou-aerodromiou-tympou#sthash.92OcOuEG.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.