21/8/13

Το περιεχόμενο του νέου λυκείου

Κωνσταντίνος Χολέβας
Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το νέο λύκειο βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας διαβούλευσης. Ορισμένοι το θεωρούν βεβαρημένο, διότι για την πρόσβαση στα ΑΕΙ θα υπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων. Προσωπικά θα ήθελα να μείνω περισσότερο στο περιεχόμενο των μαθημάτων. Μπορεί η Γ΄ Λυκείου να λειτουργεί ως συμπλήρωμα του φροντιστηρίου, όμως το λύκειο δεν παύει να αποτελεί μέρος της εγκυκλίου παιδείας. Και όταν μιλούμε περί παιδείας, αναφερόμαστε στη διαμόρφωση ήθους, στη διάπλαση χαρακτήρων, στην καλλιέργεια εθνικής και θρησκευτικής συνειδήσεως, όπως επιτάσσει και το Σύνταγμα.
Θεωρώ θετικό το γεγονός ότι δεν ακολουθήθηκε η πρόταση της κυρίας Διαμαντοπούλου για το λύκειο. Αντέγραφε ξένα πρότυπα. Το προτεινόμενο λύκειο διατηρεί τα Αρχαία Ελληνικά, την Ιστορία και τα Θρησκευτικά σε ικανό αριθμό ωρών. Πρόκειται για τα μαθήματα, τα οποία, ασχέτως της επαγγελματικής κατευθύνσεως των νέων, καλλιεργούν την ανθρωπιά, τον υγιή πατριωτισμό, τη δημοκρατική ευθύνη. Βεβαίως σημασία έχει το περιεχόμενο των βιβλίων, ιδίως αν υπάρξουν καινούργια. Θα διδάσκονται τα Αρχαία από το πρωτότυπο, ώστε να επικοινωνούν τα παιδιά μας με τους οικουμενικούς θησαυρούς της διαχρονικής ελληνικής γλώσσας και γραμματείας; Θα παραμείνει προσανατολισμένο στην επικρατούσα -ορθόδοξη- θρησκεία το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ή θα εφαρμοστεί η πρόταση των αριστερών κομμάτων για θρησκειολογικό -πολυπολιτισμικό περιεχόμενο; Θα διδάσκονται οι έφηβοι και οι νέες μας μία Ιστορία με έμφαση στους ήρωες και τους μάρτυρες του έθνους ή θα δούμε νέα φαινόμενα «συνωστισμού» και ιδεολογικού φανατισμού;

Θεωρώ επίσης θετική τη δημιουργία νέας κατεύθυνσης εξειδικεύσεως στη Γ΄ Λυκείου για τις οικονομικές και πολιτικές επιστήμες, καθώς και την καθιέρωση μαθήματος Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου. Οι μαθητές του λυκείου ετοιμάζονται να βγουν στην κοινωνία ως πολίτες και ψηφοφόροι μετά τα 18. Καλό είναι να γνωρίζουν ότι δεν νοείται δημοκρατία χωρίς εθνική συνείδηση και ότι δεν έχουμε μόνο δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις. Ευκαιρία είναι να καταδειχθεί η συνέχεια του Ελληνισμού και στην πολιτική σκέψη. Μαζί με τα κείμενα των αρχαίων πολιτειολόγων να διαβάσουν τα παιδιά μας την πολιτική σκέψη του Πατριάρχου Φωτίου, του αυτοκράτορος Ιωάννου Βατάτζη, των Εθνοσυνελεύσεων της Ελληνικής Επαναστάσεως.

Σε εποχές κρίσης η ελληνορθόδοξη παιδεία δίνει ελπίδα.

Κωνσταντίνος Χολέβας
δημοκρατία

1 σχόλιο:

  1. Το θέμα με την παιδεία στην Ελλάδα είναι ότι αντί να την κάνουν καλύτερη κάθε φορά την κάνουν και χειρότερη. Το ένα αίτιο έχει να κάνει με τους καθηγητές που είναι αναμεταδότες γνώσης. Μερικοί δεν αντιλαμβάνονται την αποστολή τους και είναι άτομα που δεν θα έπρεπε να διδάσκουν σε σχολεία και θυμούνται μόνο τα δικαιώματα τους. Το γεγονός ότι τελείωσαν πχ φιλόλογοι δεν σημαίνει ότι αυτόματα όλοι τους είναι ικανοί (από πολλές απόψεις...γνώσης αντικειμένου και μεταδοτικότητας, γνώσεις ψυχολογίας εφήβων, γενικότερης συμπεριφοράς, πολιτικών θέσεων που εκφράζουν εντός σχολικοί χώρου όποιες κι αν είναι αυτές κ.α.) να διδάξουν μέσα σε μια τάξη με εφήβους.
    Το άλλο αίτιο του προβλήματος του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο διαχρονικός προσανατολισμός του για τις γενικές εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Τόσοι πτυχιούχοι καθηγητές πρέπει κάπως να απασχοληθούν. Ας το πει το υπουργείο δυνατά...τόσα χρόνια ένας ξεκάθαρα δεν βρήκε το θάρρος να το πει: "Πρέπει να δουλεύουν τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα για όλες τις τάξεις". Το λύκειο ποτέ δεν θα αποσυνδεθεί από το πανεπιστήμιο.
    Ο έφηβος στην Ελλάδα ποτέ δεν θα χαρεί(με φυσιολογική τρέλα) την ηλικία του. Πάντα θα λέμε "Ωραία παιδεία έχουν στις σκανδιναβικές χώρες" και θα ζηλεύουμε. Τι σχέση έχουν οι βαθμοί στις τρεις τάξεις με την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο? Ας βάλλουν κι από το δημοτικό! Αν ήξερες καλά πολλαπλασιασμό στη τρίτη δημοτικού περνάς στα 18 σου πχ γεωπόνος , αν τότε δεν ήξερες καλά πολλαπλασιασμό όχι φιλαράκι λυπάμαι κόβεσαι γιατί χάνεις κάποια μόρια κι ας μου γράφεις τώρα 18-20 σε βιολογία κατεύθυνσης και χημεία. Μα είναι δυνατόν?!
    Άλλη η αποστολή του σχολείου και άλλη του πανεπιστημίου.
    Όποιος θα ήθελε να περάσει πανεπιστήμιο θα έπρεπε να εξετάζεται (αφού πάρει απολυτήριο ενδοσχολικά) με πανελλήνιες εξετάσεις στην έκθεση(να μετράει με τον μικρότερο συντελεστή εκτός από τις σχολές φιλολογίας που να έχει αυξημένο συντελεστή ως μάθημα) και σε άλλα 3 μαθήματα ανάλογα με τη σχολή.
    Για παράδειγμα θέλει ο άλλος να σπουδάσει χημικός, τα 3 μαθήματα(+1 έκθεση) να ναι:
    1) Χημεία(μεγαλύτερη βαρύτητα),
    2) Βιολογία(δεύτερο πιο σημαντικό) και 3) Φυσική(να μετράει λιγότερο από τα άλλα δύο αλλά περισσότερο από την έκθεση).
    Θέλει ο άλλος φυσικός ή μαθηματικός...γιατί να του στερεί μόρια η βιολογία! Ποιος ο λόγος να εξεταστεί πανελλαδικά σε βιολογία?
    Και να το προχωρήσουμε πιο πολύ...αν ένα δυνατό μαθηματικό κεφάλι υποψήφιος φυσικός, μαθηματικός ή προγραμματιστής Η/Υ έχει πρόβλημα στην έκθεση γιατί να μην σπουδάσει αυτό που θέλει λόγω της έκθεσης?! Αν ένας υποψήφιος βιολόγος, γεωπόνος ή χημικός δεν είναι δυνατός στα μαθηματικά κατεύθυνσης γιατί να του κόβουν μόρια τα μαθηματικά κατεύθυνσης?!
    Δεν υπάρχει καμία απολύτως λογική σε αυτή τη χώρα και οι συντεχνίες των φιλολόγων και των μαθηματικών πολλές φορές πνίγουν τις άλλες επιστήμες. Αυτό πρέπει να σταματήσει κι ας ξεσηκωθούν. Ή είμαστε χρήσιμοι ή αρεστοί. Μερικές φορές και τα δύο πράγματα μαζί δεν γίνονται και πρέπει να επιλέξουμε τι είναι πιο ωφέλιμο για το μέλλον της πατρίδας.
    Μια χώρα την ισχύ της τη χτίζει από τη παιδεία και για να έχουμε καλή παιδεία πρέπει να είμαστε χρήσιμοι, όχι αρεστοί σε συντεχνίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.