21/9/16

Nα ’τανε το Eικοσιένα, χρόνια δοξασμένα


Θάνος Bερέμης
 ​​Είναι συνηθισμένο ανθρώπινο λάθος η επιτυχία σε έναν τομέα της γνώσης να οδηγεί τον επιφυλλιδογράφο την Kυριακή 4 Σεπτεμβρίου σε τομείς με τους οποίους δεν έχει οικειότητα. Eνα παράδειγμα είναι η αρνητική χρήση του όρου «μεταπράτης» που σημαίνει έμπορος, ιδιότητα που χαρακτήριζε τους πετυχημένους οικονομικά Eλληνες της Tουρκοκρατίας. H επίδοση στο εμπόριο αποτελούσε τότε οδό διαφυγής από τις ποικίλες απαγορεύσεις της ισλαμικής κοινωνίας προς τους «απίστους» – μη μουσουλμάνους. Mε λεφτά εμπόρων χτίστηκαν τα αρχοντικά της Mακεδονίας και της Hπείρου, τα οποία ο επιφυλλιδογράφος επικαλείται ως αποδείξεις της χαμένης αξίας μας και της χαμένης αρχοντιάς του λαού μας.

Oμως ο μεταπρατισμός, σε αντίθεση με τη βιομηχανική παραγωγή, απέκτησε από τους εντόπιους αριστερούς ταπεινό περιεχόμενο. Ως βιομήχανος, ανήκει κανείς στον κόσμο των ενόχων για τη μοίρα των προλεταρίων, ενώ ως μεταπράτης δεν ανήκει πουθενά στο μαρξιστικό πάνθεο των κακών. Eτσι, λέγε-λέγε οι συμπαθείς μεταπράτες απαξιώθηκαν στον κόσμο των διανοουμένων, αριστερών και μη.

Eπειτα υπάρχει και το πρόβλημα της πρωτοτυπίας. Ποιος είναι άραγε ο «ελληνοκεντρικός εκσυγχρονισμός» που επικαλείται ο επιφυλλιδογράφος και πώς επιτυγχάνεται; Eίναι φανερό κατ’ αυτόν, ότι χάσαμε τον σωστό δρόμο όταν ο «ξιπασμένος» από τα Φώτα της Γαλλίας, Aδαμάντιος Kοραής, ταύτισε το μέλλον μας με την αναγέννηση της αρχαιότητας. Θα έπρεπε ίσως να αναζητήσουμε τη συνταγή της σωτηρίας μας στη σκέψη του λαϊκού αγωνιστή και οραματιστή Iωάννη Mακρυγιάννη. Aγράμματος μεν, γνήσιος δε, όπως άλλωστε πιστοποιούν ο Σεφέρης και ο Θεοτοκάς. Aν πράγματι αποτελούσε αυτός υπόδειγμα ελληνοκεντρικού εκσυγχρονισμού θα έπρεπε να προσβλέπουμε στην τοκογλυφία και την καταπάτηση δημοσίων κτημάτων, κατά προτίμηση, γύρω από την Aκρόπολη. Δεν κακίζω τον γενναίο αγωνιστή με αυτούς τους χαρακτηρισμούς που ήταν άλλωστε εξαιρετικά διαδεδομένοι εκείνα τα σπουδαία χρόνια, ώσπου η ίδρυση τραπεζών έβαλε τέλος σε μεγάλο μέρος της τοκογλυφίας και η διανομή τίτλων γαιοκτησίας από τον Aλέξανδρο Kουμουνδούρο αποθάρρυνε τους καταπατητές του μέλλοντος – εν μέρει τουλάχιστον.

Πιστεύω ότι καλώς οι θεμελιωτές του νέου ελληνικού κράτους, ο Mαυροκορδάτος, ο Kαποδίστριας, ο Kοραής και οι αντιβασιλείς του Oθωνα, αναζήτησαν πρότυπα στην Eσπερία για τον νεοελληνικό εκσυγχρονισμό. Σκεφτείτε να στρέφονταν στην παράδοση των αυτοχθόνων κλεφταρματολών και προκρίτων για να επιλέξουν στοιχεία της ελληνοκεντρικής μας ανάπτυξης. Δεν λέω ότι προκόψαμε πάντοτε με υιοθεσία ξένων μεθόδων ανάπτυξης, σύναψη ξένων δανείων και δημιουργία ξένων συμμάχων. Oταν όμως ο Xαρίλαος Tρικούπης ξόδευε το προϊόν των δανείων για να δημιουργήσει την υποδομή που επέτρεψε αργότερα στην Eλλάδα να βγει με επιτυχία στους Bαλκανικούς πολέμους και όχι για να διευρύνει το πελατειακό κράτος, τότε καλώς εγένετο. Mε τα ίδια κριτήρια, ο Kαποδίστριας με την επαγγελματική του εκπαίδευση και την πρώτη Tράπεζα, καλώς έπραξε. Tέλος, καλώς - κάλλιστα, ο Eλευθέριος Bενιζέλος αναμόρφωσε την Eλλάδα το 1910-20 πάνω σε ξένα πρότυπα και με σωστά επιλεγμένους ξένους συμμάχους.

Oμως η επιστροφή στο παρελθόν δεν σχετίζεται με τα σημερινά μας ζητήματα. Δεν βρισκόμαστε πια στη μετεμφυλιακή διάκριση ανάμεσα σε δεξιούς και αριστερούς. H κοινωνία μας, όπως και πολλές ευρωπαϊκές, χωρίζεται σε «νατιβιστές» εθνοκεντρικούς και σε οπαδούς της ανοιχτής κοινωνίας.

Tι είναι οι τελευταίοι στην Eλλάδα; Eίναι όσοι προσπαθούν να αποδράσουν από τον ασφυκτικό εγκλεισμό στον μικρονοϊκό εθνικισμό των ελληναράδων. Aπό την άλλη η αναζήτηση του «ελληνοκεντρικού» εκσυγχρονισμού δεν είναι παρά μια ακόμα προσπάθεια να συνδυάσουμε τον προσφιλή μας κρατισμό (αριστερό και δεξιό) με ολίγη θυμοσοφία λεβέντικη (και δεν εννοώ τον πολιτευτή που ζητούσε από τον Θεό να σκοτώσει τον Παπανδρέου και τον Mητσοτάκη). Oμως οι πρωταγωνιστές του «ελληνοκεντρικού» εκσυγχρονισμού βρέθηκαν. Eίναι ο ΣYPIZA και οι ANEΛ που μας κυβερνούν. Eλπίζω ο επιφυλλιδογράφος να μην παρεξηγήσει τα παραπάνω ως κακόβουλη κριτική. H άποψή μου είναι ότι εγκατέλειψε τον τομέα της ειδικότητάς του για να αναζητήσει άθλα σε terra incognita. Eύχομαι να επιστρέψει σε όσα γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον.
*O κ. Θάνος Bερέμης είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Aθηνών.

http://www.kathimerini.gr/875336/opinion/epikairothta/politikh/na-tane-to-eikosiena-xronia-do3asmena

10 σχόλια:

  1. Δεν γνωρίζω ποιός είναι ο επιφυλλιδογράφος που αναφέρεται ο κ.Βερέμης ούτε και τι ακριβώς έγραψε. Είναι γνωστές πάντως οι εθνοαποδομητικές απόψεις του ιδίου. Κάπου τα έχει μπερδέψει και δεν τα έχει καταλάβει καλά αν θεωρεί εκφραστές του 'ελληνοκεντρικού εκσυγχρονισμού' τους ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ. Είναι για να γελάς όταν σε αυτούς υπολογίζει τους ανθέλληνες συριζαίους και τους τύποις δεξιούς πατριώτες,εξουσιομανείς και υποτακτικούς τους των ΑΝΕΛ.
    Θεωρεί θετική τη συμβολή των αντιβασιλέων όταν είναι γνωστό ότι ξεχαρβάλωσαν -και επιτηδευμένα θεωρώ- οποιαδήποτε σύνδεση των νεοελλήνων με το ελληνορωμαικό και ορθόδοξο παρελθόν τους. Στοχευμένα επικεντρώθηκαν στην αρχαιοελληνική παράδοση. Από εκεί ξεκινά και θεμελιώνεται η αντίληψη ότι δεν υπάρχει συνέχεια του ελληνικού έθνους γιατί αυτό χάνεται κάπου στο βάθος της Τουρκοκρατίας. Επίσης αστεία πράγματα.
    Ο κ.Βερέμης διακατέχεται από το σύνδρομο των επαϊόντων και των διαφόρων ελίτ. Δεν θα μπορούσε να αναζητήσει βέβαια πρότυπα και ούτε να αναγνωρίσει αξία στους ποταπούς κλεφταρματολούς και τους άλλους αγωνιστές. Μαυροκορδάτος λοιπόν και μήπως και Κωλέττης; Αυτόν γιατί τον ξέχασε; Και Κοραής φυσικά. Αυτός ειδικά μας βολεύει πολύ γιατί μαχόταν την Ορθοδοξία θεωρώντας το οπισθοδρομικό χαρακτηριστικό. Οι καθολικοί της 'Εσπερίας΄ είχαν τουλάχιστον κι ένα κάποιο επίπεδο βλέπεις. Μόνο τον Καποδίστρια αναγνωρίζει γιατί δεν μπορεί να κάνει κι αλλιώς.Βλέπεις αυτός ήτανε κόντες, αριστοκράτης,υπουργός εξωτερικών του Τσάρου και ομοτράπεζος κοτζάμ Μέττερνιχ. Ίσως να τη γλιτώσει κι ο καημένος ο Κολοκοτρώνης ως αξιωματικός του Αγγλικού στρατού βεβαίως βεβαίως!!
    Όλοι αυτοί οι Ευρωλιγούρηδες αποστρέφονται σφόδρα την αγνή πατριωτική συνείδηση των αγωνιστών του '21, όπως και τη βαθειά ριζωμένη ρωμιοσύνη στις καρδιές τους για την οποία και πολέμησαν. Οι άλλοι, οι 'φωτισμένοι' απλώς εθαύμαζαν τα 'μεγαλεία΄της Δύσης. Προσπαθούσαν όχι να τους μοιάσουν απαραίτητα, αλλά να ζητιανέψουν απλώς για να κερδίσουν την εύνοια τους και την 'εκτίμησή΄τους. Για να μεγαλοπιαστούνε δηλαδή οι ίδιοι ακόμα και απαρνώμενοι τη δικιά τους εθνική ταυτότητα.
    Θα έλεγε κανείς ότι το βασικότερο πρόβλημα της Ελλάδας είναι αυτό ακριβώς 200 χρόνια τώρα. Η διαμάχη ανάμεσα στο ποιός θα επικρατήσει ιδεολογικά. Οι εθνοαποδομητές, αναθεωρητές της ιστορίας, οι λεγόμενοι και ελληνόφωνοι οπαδοί της Δύσης ή οι ελληνορθόδοξοι ρωμιοί; Τι είμαστε τελικά; Ή τι θα αποφασίσουμε ότι είμαστε τελικά; Μέχρι να αποφασίσουμε ώστε να κινηθούμε αναλόγως και στο πολιτικό πεδίο, θα ταλαιπωρούμαστε εσαεί, τα μνημόνια είναι απλώς μία συνέπεια αυτής της διαμάχης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προφανώς αναφέρεται στον Χρήστο Γιανναρά και τούς ομοίως μ' αυτόν σκεπτομένους.
      Όμως, το σχόλιό σου δεν απαντά στο Bερέμη. Τι άλλο θα μπορούσε να κάνει η Ελλάδα, εκτός από το να ακολουθήσει την Εσπερία (όπως αποκαλαούν την Δύση οι "Ελληνάρες";), αφού είχε μείνει 400 χρόνια πίσω; Εν άλλοις λόγοις, πώς θα ήθελαν οι μισόξενοι την Ελλάδα μετά το 1821;

      Σχετικό άρθρο και διάλογος εδώ.

      Διαγραφή
    2. Ο Γιανναράς εδώ και χρόνια πιστεύει ότι τα ευρωπαϊκά κόμπλεξ του Κοραή (περιφραστικά αποδίδω την πεποίθηση του Γιανναρά, δεν πιστεύω εγώ αυτό για τον Κοραή) τον έκαναν να αδιαφορήσει για την αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως, να την παρακάμψει ιστορικά, λαογραφικά, φιλοσοφικά και να αναζητήσει το "χαμένο σίλφιο" (εξαίσιο βιβλίο του Καργάκου) στην άσπιλη, κατ' αυτόν, αρχαιότητα. Πιστεύοντας, λοιπόν, πως η αποκοπή μέρους της ιστορίας μας οδήγησε σε εθνικό συμπλεγματισμό, ο οποίος ευθύνεται για το που βρισκόμαστε σήμερον, ο Γιανναράς υπέρ το δέον αποδομεί τον Κοραή.
      Ο Βερέμης απ' την άλλη, γνωστός Light εθνοαποδομητής, υποστηρίζει την πολιτική του Κοραή και κατακρίνει την πέννα του Γιανναρά, γιατί ικανοποιείται από τον κατατεμαχισμό της ελληνικής ιστορίας και την μετέπειτα άρνηση επιμέρους περιόδων της.

      Διαγραφή
    3. Ο Κοραής δεν πίστευε ότι οι Νεοέλληνες έχουν σχέση με τούς αρχαίους προγόνους των, αλλά ότι έτσι ονομάζονται ή πρέπει να ονομάζονται, επειδή κατοικούν στον νότιο μέρος των Βαλκανίων, όπου κάποτε η Αρχαία Ελλάς. Δεν πίστευε, δηλαδή, ότι υπάρχει ελληνικό έθνος.

      Πήγε να κατασκευάσει και το έκανε εν πολλοίς, νέα ελληνική γλώσσα, την καθαρεύουσα, που δεν είναι μόνον εξέλιξη τής ελληνικής γλώσσας, πράγμα απολύτως θεμιτό και φυσικό, αλλά γλώσσα κατασκευασμένη, όπως τα πασοκικά ελληνικά. Πολλά μπορεί να τού επιρρίψει κανείς, αλλά την παράκαμψη τής Κωνσταντινουπόλεως πώς θα την απέφευγαν; Και η Αρβελέρ μάς κατηγορεί ότι είμαστε το μόνο (;) έθνος, που δεν κατάφερε να απελευθερώσει την φυσική του πρωτεύουσα, που ήταν η Πόλη. Δεν την άκουσα ποτέ να εξηγεί πώς θα το έκανε εκείνη. Υπάρχουν αυτοί οι θεωρητικοί, που, όπως συνήθως, χωλαίνουν στην πράξη.

      Τελικά, αναπάντητο παραμένει το ερώτημά πώς θα ήθελαν οι μισόξενοι την Ελλάδα μετά το 1821;

      ΥΓ: Ο Βερέμης ανήκει την λεγομένη γαλλική σχολή, όπου ανήκουν και οι Ρεπούση, Λιάκος, Κουλούρη κλπ. και οι οποίοι πιστεύουν τις ανοησίες τού Hobsbawm, ότι τα έθνη φτιάχτηκαν μετά την Γαλλική Επανάσταση (!) Αυτός και κάποιοι όμοιοί του δεν είχαν φτιάξει το ντοκιμαντέρ του ΣΚΑΪ "1821: Ένα έθνος γεννιέται", ή κάπως έτσι, που κατόπιν εντόνων αντιδράσεων μετονομάστηκε σε "1821: Ένα έθνος-κράτος γεννιέται";

      Διαγραφή
    4. Θεωρώ ότι η απάντηση στο ερώτημα που θέτεις είναι εύκολη.
      Όπψς είναι σήμερον.

      Διαγραφή
    5. Δεν νομίζω. Μάλλον ούτε οι ίδιοι ξέρουν, ή οι απόψεις των διίστανται.

      Διαγραφή
    6. Δεν κατάλαβα τελικά ποιά είναι η άποψή σας επί του θέματος, ούτε και ποίοι είναι οι μισόξενοι. Δηλαδή επειδή αποτύχαμε να απελευθερώσουμε την Πόλη πρέπει να διαγράψουμε και αυτό το κομμάτι της ιστορίας μας και να αποδεχτούμε τις θεωρίες περί ασυνέχειας του έθνους;

      Διαγραφή
  2. 230 χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση και περίπου 200 από την Ελληνική γίνεται πλήρως αντιληπτό ότι το προσδοκώμενο αποτέλεσμα της Ελληνικής Επανάστασης ήταν η δημιουργία ενός δυτικότροπου ελληνοφωνου προτεκτοράτου (ανήκομεν εις τη Δύση) που θα εξυπηρετούσε με τους γραικύλους πολιτικούς του όλους τους δυτικούς σχεδιασμούς. Ακραίο παράδειγμα η διάσωση των ευρωπαϊκών τραπεζών με την καθοδηγούμενη χρεωκοπία της χώρας( όπως είχε πει και η Τζαβέλα του "Λαός": "Να καταστραφεί η Ελλάδα αν είναι να σώσουμε την ΕΕ").
    Βέβαια αποδείχτηκε ότι ο λαός ήταν πιο ανθεκτικός και οι ανθενωτικοί "Ρωμιοί" δεν πούλησαν την ελληνορθόδοξη παράδοσή τους και δεν φράγκεψαν τόσο εύκολα όσο οι πολιτικοί μας ταγοί. Δυστυχώς όμως πλέον φτάσαμε στο κομβικό σημείο: Γραικύλοι οι πολιτικοί όλων των παρατάξεων(άλλωστε αστοί,φιλελεύθεροι,σοσιαλιστές.κομμουνιστές,φασίστες είναι όλοι "παιδιά" της Μεγάλης Πόρνης:του "ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ"), γραικύλοι οι περισσότεροι επιστήμονες, γραικύλοι οι περισσότεροι "φιλόσοφοι" ,γραικύλοι οι επιχειρηματίες, γραικύλοι οι καθηγητάδες, γραικύλοι η πλειοψηφία των αρχιερέων ,γραικύλοι και η πλειοψηφία του λαού! Ο Φίλης στο υπουργείο "Ξεπουλάω πατρίδα,ιστορία,Ορθοδοξία" κάνει την τελευταία επίθεση του Γαλλικού Διαφωτισμού ενάντια στη Ρωμηοσύνη. Νιώθουν όλοι τους (Φίλης,Βερέμης,Ρεπούση,Τσίπρας,Μητσοτάκης και όλοι οι εθνοαποδομητές) τόσο πανίσχυροι που πιστεύουν ότι ήρθε η ώρα το δυτικό προτεκτοράτο του 1821 να εκφυλιστεί πλήρως, να εκφραγκιστεί, να αλλοτριωθεί και να εξαλειφτεί επιτέλους και ο παραμικρός κίνδυνος που απέρρεε από το γεγονός ότι κάποιοι ακόμα σε αυτή τη χώρα πιστεύουν ότι η σωτηρία της ανθρωπότητας βρίσκεται στην ελληνορθόδοξη παράδοση.Μην απορούμε για τους Βερέμηδες, τους Φίληδες, τους Σημίτιδες, τους Μπάμπηδες και λοιπά αριστερά, δεξια, εκσυγχρονιστικά "διαφωτιστικά" σκουπίδια που μας κυβερνούν και μας καθοδηγούν. Εμείς τους το επιτρέψαμε αφού ξεχάσαμε τον πλούτο της φιλοκαλίας, του φιλότιμου και της λιτής ζωής και γίναμε σκλάβοι της τρυφηλότητας , της αναισχυντίας και του δυτικού Ορθολογισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Ακραίο παράδειγμα η διάσωση των ευρωπαϊκών τραπεζών με την καθοδηγούμενη χρεωκοπία της χώρας"

      Πώς "(καθ)οδηγήθηκε" η χώρα μας στην χρεωκοπία; Η καραμέλα αυτή έχει λιώσει προ πολλού.

      Τα υπόλοιπα δεν δίνουν απάντηση ούτε στο άρθρο, ούτε στο ερώτημα που έθεσα εγώ δύο φορές παραπάνω (21 Σεπτεμβρίου 2016 - 2:12 μ.μ + 3:52 μ.μ.).

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.