25/2/19

Η «μακεδονική» γλώσσα και ταυτότητα που αναγνωρίστηκαν με τη Συμφωνία των Πρεσπών οδηγούν και στα περί ύπαρξης «μακεδονικής μειονότητας» στην Ελλάδα

Η «μακεδονική» γλώσσα και ταυτότητα οδηγεί και στα περί «μακεδονικής μειονότητας»

Αντιμέτωπη με τα προβλήματα που θα δημιουργεί καθημερινά η εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών και με τις συνέπειες από τις «γκρίζες ζώνες» της Συμφωνίας, είναι η Αθήνα όπως απέδειξε και η ταραχή που προκαλείται από το ρεπορτάζ του BBC αλλά και από την σιωπή απέναντι στην επίσημη κατοχύρωση όχι μόνο στον ΟΗΕ αλλά και στο εσωτερικό της γειτονικής χώρας της χρήσης των όρων «Μακεδονική-ικός».
Το ρεπορτάζ του BBC για την ύπαρξη «καταπιεσμένης μακεδονικής μειονότητας» δεν είναι το πρώτο και κυρίως δεν θα είναι το τελευταίο, αλλά η ειδοποιός διαφορά τώρα είναι ότι τα συστατικά στοιχεία στα οποία στηρίζονταν για δεκαετίες οι προσπάθειες έγερσης μειονοτικού ζητήματος, δεν αναγνωρίζονταν από την Ελλάδα, ενώ αντιθέτως τώρα με την Συμφωνία των Πρεσπών έχουν αναγνωρισθεί η «μακεδονική γλώσσα και ταυτότητα».
Πηγές του Ελληνικού ΥΠΕΞ δήλωσαν χθες ότι "η Συμφωνία των Πρεσπών εξαλείφει κάθε περιθώριο έγερσης ζητήματος μειονότητας" προσθέτοντας ότι το ρεπορτάζ του BBC για "καταπιεσμένους Μακεδόνες-Σλάβους", περιέχει ανακριβείς και διαστρεβλωμένες πληροφορίες για τη Συμφωνία των Πρεσπών και την Ιστορία...
Η Συμφωνία των Πρεσπών όμως περιορίζει μόνο την βορειομακεδονική κυβέρνηση και επίσημους θεσμούς της γειτονικής χώρας να εγείρουν θέμα μειονότητας και φυσικά δεν δεσμεύει σε ατομικό η και σε συλλογικό επίπεδο για την μη έγερση μειονοτικού με όχημα αυτήν ακριβώς την «μακεδονική γλώσσα και ταυτότητα» που σήμερα η Ελλάδα έχει αναγνωρίσει. Ενώ μέχρι τώρα η μη αναγνώριση τους αποτελούσε το βασικό εμπόδιο για την έγερση μειονοτικού ζητήματος, από πολίτες που ατομικά αυτοπροσδιορίζονται ως «Σλαβομακεδόνες» η «εθνικά Μακεδόνες».
Το μεγάλο κενό της διαπραγμάτευσης είναι ότι δεν επιδιώχθηκε είτε να ενταχθεί στην Συμφωνία είτε να υπάρξει ρητή δήλωση, ότι τα δυο μέρη αναγνωρίζουν ότι δεν υφίσταται «μακεδονική μειονότητα» στην Ελλάδα…
Η Συμφωνία των Πρεσπών στο άρθρο 4 παράγραφο 3 προβλέπει τη δέσμευση των δυο μερών, ότι «τίποτα στο Σύνταγμα του όπως ισχύει σήμερα ή όπως θα τροποποιηθεί στο μέλλον, μπορεί ή θα μπορούσε να ερμηνευθεί ότι αποτελεί ή θα μπορούσε να αποτελέσει την βάση για παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις του άλλου Μέρους σε οιαδήποτε μορφή και για οποιοδήποτε λόγο, περιλαμβανομένης της προστασίας του καθεστώτος και των δικαιωμάτων οιωνδήποτε προσώπων δεν είναι πολίτες του».
Υπενθυμίζεται όμως ότι στην συζήτηση που έγινε με τις τροπολογίες του Συντάγματος της πΓΔΜ υπήρξε έντονος προβληματισμός για την επιμονή της κυβέρνησης Ζάεφ να περιγράψει ως «διασπορά του Μακεδονικού λαού..» (και όχι όπως θα ήταν το ορθό «διασπορά της Βόρειας Μακεδονίας») αυτό που στην προηγούμενη εκδοχή του συντάγματος αναφέρονταν ως «μακεδονικές μειονότητες σε γειτονικές χώρες». Έτσι η τροπολογία 36 του Συντάγματος της ΔΒΜ (που έγινε αποδεκτή από την Ελλάδα), αναφέρει (σημείο γ):
«Η Πολιτεία μεριμνά για την διασπορά του μακεδονικού λαού και για μέρος του αλβανικού λαού, του τουρκικού λαού, του βλάχικου λαού, του σερβικού λαού, του λαού των Ρομά, του βοσνιακού λαού και των άλλων και καλλιεργεί και προωθεί τους δεσμούς με την πατρίδα. Επ’ αυτού, η Πολιτεία δεν θα αναμειγνύεται στα κυριαρχικά δικαιώματα άλλων κρατών και στις εσωτερικές τους υποθέσεις».
Και αυτή η διάταξη του Συντάγματος πλέον νομιμοποιεί (γιατί έχει γίνει με την συναίνεση της Ελλάδας) κάθε βορειομακεδονική κυβέρνηση και θεσμό να «μεριμνά» για την «διασπορά του μακεδονικού λαού» παρά την γενική διευκρίνηση ότι αυτό δεν θα πρέπει να οδηγεί σε ανάμιξη στα εσωτερικά άλλων κρατών και των κυριαρχικών δικαιωμάτων τους.
Το άλλο επίσης σημαντικό ζήτημα που προέκυψε είναι η συνειδητοποίηση πλέον των μεγάλων κενών που έχει αφήσει στην erga omnes χρήση της νέας ονομασίας, η Συμφωνία των Πρεσπών με την νομιμοποίηση με τις ευλογίες της Ελλάδας της χρήσης του όρου «Μακεδονία, Μακεδόνας ,Μακεδονικός» από την βορειομακεδονική πλευρά σε κάθε φορέα και για κάθε δραστηριότητα που δεν αφορά το επίσημο κράτος και θεσμούς που έχουν ιδρυθεί με νόμο και χρηματοδοτούνται από το κράτος.
Το βορειομακεδονικό Υπουργείο Εξωτερικών στην Εγκύκλιο που εξέδωσε την Παρασκευή επισημαίνει ότι το επίθετο «Μακεδονική» θα χρησιμοποιείται για ό,τι έχει σχέση με την «εθνική και πολιτιστική ταυτότητα του λαού, την γλώσσα μας, την Ιστορία, τον πολιτισμό, την κληρονομιά, την Επικράτεια και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά» και διευκρινίζει απλώς ότι η χρήση αυτών των όρων είναι διακριτοί από αυτούς (τους ίδιους δηλαδή όρους) που χρησιμοποιούνται για την «περιοχή της Μακεδονίας στην Ελλάδα».
Στην Εγκύκλιο προβάλλονται και συγκεκριμένα παραδείγματα για την «ορθή χρήση» του όρου: «Μακεδονική εθνική ταυτότητα, Μακεδονική γλώσσα, Μακεδονική κουλτούρα, Μακεδονική επικράτεια, Μακεδονικός λαός, Μακεδονική Ιστορία, Μακεδονικά βουνά, Μακεδονική λογοτεχνία, Μακεδονικό Κυριλλικό αλφάβητο, Μακεδονικό φαγητό, Μακεδονικές εκκλησίες κ.α.».
Με στόχο να αποφευχθεί το ενδεχόμενο επέκτασης της πρακτικής χρήσης του Βορειομακεδονικός, σπεύδει να δηλώσει ότι στις περιπτώσεις των επίσημων θεσμών που ισχύει το νέο όνομα πρέπει να χρησιμοποιείται ο όρος «της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας» η «της Βόρειας Μακεδονίας», με στόχο βεβαίως να υπάρχει διακριτή αναφορά σε «Μακεδονία».
Στην ίδια Εγκύκλιο προσφέρονται παραδείγματα χρήσης του «Μακεδονικός-ή» και σε μια σειρά δραστηριότητες: «Μακεδονική οικονομία», «Μακεδονική Τέχνη», «Μακεδονική Γεωργία», «Μακεδονική Αρχιτεκτονική» σε αντιδιαστολή με δραστηριότητες που έχουν σχέση με τον κράτος όπως «Τομέας υγείας της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας»...
Και όλα αυτά ενώ (όπως αποκάλυψε ο Φιλελεύθερους και το Liberal.gr) ο κορυφαίος θεσμός στην γειτονική χώρα, η Προεδρία της Δημοκρατίας αναφέρεται ακόμη ως  «Προεδρία της Δημοκρατίας της Μακεδονίας», ο κ. Ιβάνοφ συνεχίζει να υπογράφει νόμους ως «Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Μακεδονίας» και οι τροπολογίες δεν έχουν ακόμη ενσωματωθεί στο κύριο σώμα του Συντάγματος που συνεχίζει να τιτλοφορείται «Σύνταγμα της Δημοκρατίας της Μακεδονίας»...
Ν.Μ.
Πηγή: Liberal

14 σχόλια:

  1. Αυτοί που τρελαίνονται τώρα με την "Μακεδονική μειονότητα" δεν έχουν καμία σχέση με την Μακεδονία ..... Το χωριό μου έχει πολλούς σαν και αυτούς. ...... Αν θυμούνται , Βούλγαρος τους φώναζαν, γιατί; Γιατί δεν έχουν σχέση με Μακεδόνες !!!! Αλλά δεν φταίνε αυτοί , αλλά ο Προδότης Τσίπρας !!!!!
    Μακάρι μια μέρα να μ' αξιώσει ο Θεός και να τον δω στα χειρότερα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τους φώναζαν Βούλγαρος διότι μίλαγαν την Βουλγαρική γλώσσα !!!

      Διαγραφή
  2. First, my apologies to the readers for my lenghty comment. It was meant for an article. Please take the time and read it carefully, even though is written in English.

    Identity Crisis: How a Nation is Boycotting its Own Growth PART I

    Recent events leading to the signing of the Prespes Treaty, brought up the necessity of a long overdue discussion of Greek National Identity and nation building.

    The particular case of Skopje will become a case study on the grey zone between “imagined” and “real” nationhood and identity and not only how they are received by different audiences at different levels (regional, national and international), but also the effects assuming the identity of a different group have on the people themselves. The effects go far beyond territorial disputes and regional conflicts. Some preliminary studies suggest high levels of stress and depression amongst Greek people as a direct consequence of the government´s actions. Emotions that one usually finds in victims of sexual abuse when their parents out of shame push them to silence.

    Let us proceed the discussion by establishing a common ground of the terms we are using such as national identity, nation building and state building and how they relate to Greece´s current issues.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. PART II

    National identity is forged through a dual process of stressing the similarities of the core group (the ‘Self’) and its differences with those outside the political community (the ‘Others’). The need to define the core group as different becomes more compelling when the ¨Other¨ denies the authenticity of the core group´s own identity and seeks to subvert its separate existence. In violation of human rights not only of the Greek people, but also to other groups undergoing a similar process, the ruling elites from both Greece and Skopje, are attempting to create a new national identity made out of existing cultural elements of one of Europe´s and the world´s oldest civilizations and convincing another group to accept a legacy that is not its own.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. PART III

    Nation building is not a decision a political elite can make on its own. To the contrary. In broad terms, nation-building is the process of defining and developing the national identity of a state. But it involves two major actors. On one hand, the political elites who try to create, develop, and spread/popularize the idea of the nation and the national community as they see it and on the other hand, nation-building also refers to non-state actors such as the people, civil society, companies, and even civil servants when not acting on behalf of state institutions. Nation-building might be proposed by elites but needs to be accepted (or renegotiated/rejected) by those who have a say in the construction of a national identity and who are an integrated aspect of the nation-building process.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. PART IV

    It is important here to make a reference to two terms often used interchangeably (in my opinion, wrongly so); nation-building and that of state-building. The former referring to national identity, the latter to infrastructure and the institutions of the state which an elected government has a broader level of decision making power.
    Unfortunately, the government of SYRIZA abused its powers and chose to act independently and against the will of the people not only by allowing a neighboring country steal our identity, but also by re-inventing a group identity within the state solely to fit its own viewpoint. These actions are usually common to newly founded states or former colonies where borders are not well defined and nations are controlled by a foreign power who rules them, based on their economic, military, and administrative interests - not the interests of the people in the lands.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. PART V
    Only future will tell if this careless act by the elites of both countries will mean the beginning of the colonization of the Balkans specially since the fundamental goal of nation building is the unification of the people within the state and a peaceful co-existence with neighboring countries so that it remains politically stable and viable in the long run. Skopje does not meet any of the two criteria. Skopje, instead of focusing on the above criteria, started its nation-building process on borrowed (a kinder word to stealing) myths of another culture and the creation of national paraphernalia (flags, anthems, national days, national stadiums, national airlines, fabricated languages, etc). All important to a symbolic level, but none addressing the problems a newly founded nation will face.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. PART VI
    The second part of this article, will focus the current state of Greece and its people and how prepared were they in dealing with an attack on the group´s own identity and if indeed the national identity of the Greek people is shared by all or at what degree it is really shared. In general, people think of their strength and determination as a product, shaped by their common historical continuity and destiny. Culturally, it is constituted from ethnic factors such as customs, language, myths, and religion that are used to represent a distinct community of people. Nations defined and built their historical narrative gradually and as sociologist Constantinos Tsoukalas, says: ¨The historical narratives had long preceded the emergence of national political projects. It is not the nations that built and reconstructed their pre-modern histories, but pre-modern histories that developed into nations¨.
    There is no scholar or expert in the Hellenistic / Macedonian Period who would argue against the impact of Hellenistic Kingdoms, and mostly that of Egypt under the rule of the Ptolemies, had on world history. There would be no Judaism (Ptolemy Soter resurrected and preserved Hebrew), Roman Empire, Christianity, Byzantine Empire, Islam and in general the birth of modern mind. Skopje nor its people are the legitimate guardians of such a legacy. In addition, for the agrarian, unsophisticated, simple folk of Skopje this is too much to handle. The advocates and international players that encouraged this group to assume the mantle of Macedonia, they have simply loaded a donkey with tons and tons of a load causing its total collapse.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. PART VII

    The appreciation of Greece and its contributions to the formation of other more modern European states, affected the way Greek people saw themselves and the construction of the Greek cultural identity. The Greek ideal was produced by European intellectuals, who saw Greece as the cradle of civilization, democracy, philosophy, drama and of art. In the Renaissance Age the ancient Greek style was idealized; the arts and science were influenced by Greek ideas, many books of ancient philosophers and scientists were translated onto other languages.
    This contribution however of non-Greeks to our own nation building process was not however separated from the mother land. Many Greek scholars, who moved from Byzantium to various European countries after the fall of Constantinople, spread the Greek cultural spirit and made it possible for other scholars to comprehend and build upon the Greek culture and its importance to humanity as a whole.
    Modern Greek state had to face the debate over whether its culture was essentially Western European or Eastern. Are modern Greeks, culturally speaking, direct successors of Orthodox Byzantines or Classical Greece? Accepting the former, we are obliged to give up a part of the glory and heritage of our ancestors, but seeing the Byzantine legacy as a foreign object would alienate us from the foundation of our daily cultural life, which is deeply rooted in religious beliefs.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. PART VII

    At individual level, there are scholars who tried to close the gap between Pantheist Classicism and Byzantine Christianity. One of them was Constantinos Paparigopoulos, who argued that the continuity between the two worlds could be appreciated under a new identity. The “Helleno-Christian”. In my opinion, such a Herculean task can only be initiated at the top levels of our civic and religious institutions. Unfortunately, as far as I could tell, there is no interest to start a long overdue discussion that would help our nation heal, understand its place and be able to survive.
    The unwillingness to heal old wounds, leaves Greece and its people vulnerable to the ignorance and personal complexes of its own elite groups as much as attacks by neighboring groups in search of their own identities.

    I strongly believe reconciling the two worlds and forming an inclusive national identity is the starting point for restructuring Greece. Most important than government, political and civil structure changes that they are also needed.


    Nikos Apelles

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Mr. Apelles, congratulations for your article. I would say that the attack to our modern greek identity by stealing the brand name of Macedonia and its heritage is strongly asociated with an attempt to cut us from our byzantine and also ancient roots. Why? Because the link between clasical and byzantine hellenism is Macedonia and the legacy of Alexander the Great, which formed exactly Byzantium. Unfortunately, one of the big problems in the Prespes agreement is that in article 7 there is a recognition only for the ancient culture on behalf of the greek side, not the medieval - byzantine - one. I had forseen this, that's why I wrote the book "Alexander the Great of Hellenism: Antiquity, Byzantium, Modern Greece", 750 p., back in 2016. In this book you can find all the prοofs about the continuation of the greek character of the term "Macedonian" and "Macedonia" in Byzantium and under ottoman rule hellenism. You can download it for free in pdf form here: http://www.saitapublications.gr/2016/11/ebook.209.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thank you for your kind words and the Link. I will definetely read it.

      Διαγραφή
    2. Dear Xristoupolites,
      I downloaded your book and I urge others to do the same. First chance I get, I will buy a hard copy. Thank you again for sharing it.

      Διαγραφή
  11. Αυτη η Σουρλουλου που εγραψε την μπαρουφα στην Αγγλια...κορη δρυοκολαπτη...να την χαιρεται ....η βλαχοροκ μαμα της...που ...ανεβηκε...επιπεδο στην ..Αγγλια..(!!)....οντας ανευ επιπεδου .....πριν......ειναι η κλασικη βλαχοροκ..περιπτωση χαμηλης αυτοεκτιμησης....τυπου πατωματος .....πολλων εμιγκρεδων ντοπιων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.