17/10/12

Ποιὸς εἶναι ὁ ὁρισμός τοῦ μορφωμένου ἀνθρώπου;

Ὅταν ρωτήσανε τόν Σωκράτη νά τούς δώσει τόν ὁρισμό τοῦ μορφωμένου ἀνθρώπου, δέν ἀνέφερε τίποτε γιά τήν συσσώρευση γνώσεων. Ἡ μόρφωση, εἶπε, εἶναι θέμα συμπεριφορᾶς. Ποιούς ἀνθρώπους λοιπόν θεωροῦσε μορφωμένους;
1. Πρῶτα ἀπ' ὅλους αὐτούς πού ἐλέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις, ἀντί νά ἐλέγχονται ἀπό αὐτές...
2. Αὐτούς πού ἀντιμετωπίζουν ὅλα τά γεγονότα μέ γενναιότητα καὶ λογική..
3. Αὐτούς πού εἶναι ἔντιμοι σέ ὅλες τους τίς συνδιαλλαγές..
4. Αὐτούς πού ἀντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα καί ἀνθρώπους ἀντιπαθεῖς καλοπροαίρετα..
5. Αὐτούς πού ἐλέγχουν τίς ἀπολαύσεις τους..
6. Αὐτούς πού δέν νικήθηκαν ἀπό τίς ἀτυχίες καὶ τίς ἀποτυχίες τους..
7. Τελικά αὐτούς πού δέν ἔχουν φθαρεῖ ἀπό τίς ἐπιτυχίες καί τήν δόξα τους...
http://www.agiazoni.gr

7 σχόλια:

  1. και που τα αναφέρει όλα αυτά ο Σωκράτης; Πηγές;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ συχνά γίνεται το λάθος να μπερδεύομε τους μορφωμένους με τους διαβασμένους. Ο μορφωμένος, το λέει και η λέξη, είναι αυτός που έχει μορφώσει άποψη για κάποια θέματα, ή την ζωή εν γένει. Οι γνώσεις μπορεί να βοηθήσουν σ’ αυτό, αλλά δεν είναι και αναγκαία συνθήκη.

    Ο διαβασμένος έχει σωρεύσει γνώσεις, είτε ακούγοντας γνώμες, είτε διαβάζοντας, αλλά δεν είναι απαραίτητα μορφωμένος. Ξέρουμε τους τύπους που συνηθίζουν να παραθέτουν γνώμες άλλων, συνήθως «επωνύμων», λες και είναι θέσφατα(*), ή έχουν το αλάθητο. Βιβλιοπόντικες, που «γνωρίζουν» (τρομάρα τους!) τα πάντα μέσα από τα βιβλία και παριστάνουν τους δασκάλους, στερούμενοι αυτονομία σκέψεως. Θλιβερά ετερόφωτα ανθρωπάκια και τίποτε άλλο.

    (*) Η παράθεση κάποιας γνώμης δεν είναι απορριπτέα, αρκεί να την αποδέχεται αυτός που την παραθέτει, να έρχεται ενισχυτική της δικής του άποψης και όχι να παρατίθεται σαν σωστή, επειδή την είπε εκείνος ή ο άλλος. Ακόμη και ο Σωκράτης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. -Δεν έχει σωθεί κανένα γραπτό έργο του Σωκράτη, ούτε ξέρουμε αν έγραψε ποτέ κάποιο έργο. Πληροφορίες γι' αυτόν ως ιστορικό πρόσωπο βρίσκουμε στα έργα αρκετών σύγχρονων αλλά και κατοπινών συγγραφέων, με σπουδαιότερους τον Ξενοφώντα και τον αγαπημένο του μαθητή Πλάτωνα.

    -Καλό είναι να μνημονεύεται και ο Πατροκοσμάς Προφήτευσε κάποτε ο άγιος: «Το κακό θα σας έρθη από τους διαβασμένους». Δεν είπε μορφωμένους. Ο λαός μας τους μορφωμένους τους έλεγε γνωστικούς, ενώ τους διαβασμένους, πολύξερους. Πολύξεροι είναι οι ανόητοι ημιμαθείς που «μεταρρυθμίζουν», «αναγεννούν», «αναπτερώνουν» την Παιδεία, για να καταλήξουμε σήμερα, αντί να έχουμε σχολεία «ελληνικά», που θα φωτίζουν τους μαθητές, με «ψυχή και Χριστό», κατάντησαν μάνδρες αφιλοπατρίας, αθεϊας και γλωσσικής αφασίας. Γιατί σχολεία που δεν αρδεύονται από την αείρροη πηγή της παράδοσής μας «είναι ένα τίποτα». Αντιγράφω την σκέψη του Ζ. Λορεντζάτου από το βιβλίο του «Ρωμιές» (Δόμος, 1990).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. >Δεν έχει σωθεί κανένα γραπτό έργο του Σωκράτη, ούτε ξέρουμε αν έγραψε ποτέ κάποιο έργο<

    Ο Σωκράτης δεν έγραψε τίποτε, απ' ό,τι γνωρίζω κι εγώ.

    Πολύ εύστοχος ο Λορεντζάτος. Είδαμε όλους δαύτους τους "μορφωμένους" από την Εσπερία τι πρόσφεραν στην Επανάσταση του '21. Οι γνώσεις, όπως είπα, είναι απαραίτητες. Και ο Πατροκοσμάς σχολεία άνοιγε. Αλλά όχι για να γίνουν τα παιδιά βιβλιοπόντικες, λόγιοι, οι οποίοι μελετούν το κόμμα και την τελεία και δεν μπορούν να δούν πέρα από την μύτη τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 1. Πρῶτα ἀπ' ὅλους αὐτούς πού ἐλέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις, ἀντί νά ἐλέγχονται ἀπό αὐτές...
    2. Αὐτούς πού ἀντιμετωπίζουν ὅλα τά γεγονότα μέ γενναιότητα καὶ λογική..
    3. Αὐτούς πού εἶναι ἔντιμοι σέ ὅλες τους τίς συνδιαλλαγές..
    4. Αὐτούς πού ἀντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα καί ἀνθρώπους ἀντιπαθεῖς καλοπροαίρετα..
    5. Αὐτούς πού ἐλέγχουν τίς ἀπολαύσεις τους..


    Κρίμα μερικοί να μην νοιώθουν τι διαβάζουν.

    Θα πρόσθετα : αν θες να δοκιμάσεις το ήθος κάποιου δώστου δύναμη (δεν θυμάμαι ποιός το είπε )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εγώ νομίζω ότι ο μορφωμένος, είναι εκείνος που πρώτα απ΄όλα μορφώνει συνείδηση και κατ΄επέκταση, επιλέγει ανάλογα τη στάση ζωής του.
    Οι αρχές του Σωκράτη, φαίνονται αρκετά καθαρά στο έργο "Κρίτων" Πλάτωνος και "Απολογία".
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα σας δώσω ένα απτό παράδειγμα.

    Οι Γέροντες Πορφύριος και Παΐσιος, τα ονόματα των οποίων καταχρώνται διάφοροι ανεύθυνοι, χωρίς να τους έχουν καν γνωρίσει, ήσαν ή όχι άνθρωποι μορφωμένοι; Είχαν μορφώσει άποψη επί πολλών (όχι όλων των) θεμάτων, ναι ή ου;

    Ε, και οι δύο ήσαν αγράμματοι. Ήξεραν και διάβαζαν τα λίγα από τα εκκλησιαστικά βιβλία και τίποτε άλλο.

    Χόμπσμπαουμ, πάντως, δεν είχαν διαβάσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.