14/4/16

Πώς Ρωσία και Ιράν με 10 δισ. δολάρια θα αλλάξουν τον κόσμο - Τι θα γίνει με την Τουρκία

Ρώσοι και Ιρανοί σχεδιάζουν κανάλι που θα διασχίζει το Ιράν και θα ενώνει Κασπία Θάλασσα και Περσικό Κόλπο.
Σύμφωνα με τον Mehdi Sanaei, πρέσβη της Τεχεράνης στην Μόσχα, «βγήκαν από το ψυγείο» και επανεξετάζονται από αξιωματούχους των δύο χωρών τα σχέδια της διώρυγας που αναμένεται ότι θα αλλάξει τον χάρτη της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας και διακίνησης πετρελαίου. 

Οι συζητήσεις για την δημιουργία ενός καναλιού δια μήκους του Ιράν ξεκίνησαν πάλι το 2012 όταν ο υπουργός ενέργειας της χώρας, Majid Namjoo έκανε αναφορά στο πρακτορείο Fars news για το project, το οποίο όπως είχε εκτιμήσει θα κόστιζε περί τα 7 δισ. δολάρια.
Η Κασπία Θάλασσα είναι η μεγαλύτερη κλειστή θάλασσα (λίμνη κατά πολλούς, της οποίας το νερό έχει το 1/3 της αλμυρότητας της θάλασσας) και για να ενωθεί με τον περσικό κόλπο θα χρειαζόταν η δημιουργία ενός καναλιού το οποίο θα διέσχιζε όλο το Ιράν.
Μάλιστα για τις ανάγκες του εγχειρήματος οι δύο πλευρές έχουν εκπονήσει δύο εναλλακτικές διαδρομές για τον κανάλι, το οποίο θα "αχρηστεύσει" τα Στενά του Βοσπόρου και θα υποβαθμίσει την γεωπολιτική σημασία της Τουρκίας στην περιοχή.
Οι δύο πιθανές διαδρομές του καναλιού με την ονομασία "Ποτάμι του Ιράν" θα έχει μήκος 765-1.400 χλμ. ανάλογα με την διαδρομή ενώ το κόστος του θα φτάσει τα 10 δισ. δολάρια.
Με μπλε ανοιχτό και μπλε σκούρο απεικονίζονται οι δύο εναλλακτικές διαδρομές που εξετάζονται
iran_2.PNG
Ένα από τα προβλήματα που πρέπει να λυθούν για την επίτευξη του στόχου της κατασκευής της διώρυγας του Ιράν είναι η διαφορά στο επίπεδο της στάθμης του νερού μεταξύ Κασπίας και Περσικού Κόλπου, με την Κασπία να βρίσκεται 27 μέτρα χαμηλότερα. Για να μην πλημμυρίσουν οι ακτές της Κασπίας, όπου βρίσκονται δεκάδες πόλεις, θα χρειαστεί να δημιουργηθούν ειδικά συστήματα δεξαμενών που δεν θα επιτρέπουν την μεταφορά νερού από τον Περσικό Κόλπο στην Κασπία.
Οι συζητήσεις μεταξύ της Τεχεράνης και της Μόσχας για το συγκεκριμένο κανάλι ξεκίνησαν το 1990 όμως τότε η δημιουργία της διώρυγας πάγωσε μετά από τις έντονες αντιδράσεις της Ουάσιγκτον και τις απειλές, όμως σημειώνει το ρωσικό πρακτορείο Sputnik, των ΗΠΑ στην Σαουδική Αραβία και όποιες χώρες και εταιρείες αναλάμβαναν το έργο.
Εκτός το βασικό πρόβλημα της διαφοράς ύψους Κασπίας και Περσικού, η δημιουργία ενός τέτοιου καναλιού πιθανά να επηρεάσει την στατικότητα του εδάφους σε μία περιοχή η οποία είναι ήδη σεισμογενής.
Το Ιράν επιθυμεί διακαώς την δημιουργία της συγκεκριμένης διώρυγας, αφού θεωρεί ότι θα αναβαθμιστεί γεωπολιτικά αλλά και από άποψη ασφάλειας, μιας και θα γίνει σημαντικός ενεργειακός εταίρος της Ρωσίας, η οποία θα μεταφέρει μέσω της διώρυγας το πετρέλαιο της στον Περσικό. Αλλά και το Ιράν θα μπορεί να μεταφέρει το πετρέλαια του στην Κασπία.
Η απόσβεση του όλου εγχειρήματος θα γίνει σε περίπου 10 χρόνια ενώ και η Κίνα έχει δείξει ενδιαφέρον για την δημιουργία του συγκεκριμένου καναλιού.

4 σχόλια:

  1. Μεγαλεπίβολο σχέδιο με τεράστια γεωστρατηγική διάσταση. Τα στενά του Βοσπόρου και οι διεθνεις συνθήκες που καθορίζουν την διέλευση, φυσικά και θα παραμείνουν πρώτιστης σημασίας για την Ρωσσία. Εκείνο που θέλει τον χρόνο του και είναι επίσης έργο σημαντικό είναι ο αγωγός Ιραν-Ιράκ- Συρία με τερματικό σταθμό στις ακτές τις Μεσογείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. For the past 15 yrs I have been lobbying a canal connecting Romania and Greece. The same players who decided the Nicaraguan project were in, but the local chiefs no. If Erdogan gpt the message.....

      Διαγραφή
  2. Υπάρχει σοβαρός άνθρωπος που νομίζει ότι θα τους επιτραπεί αν δεν εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέρροντα;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Οι δύο πιθανές διαδρομές του καναλιού με την ονομασία "Ποτάμι του Ιράν" θα έχει μήκος 765-1.400 χλμ. ανάλογα με την διαδρομή ενώ το κόστος του θα φτάσει τα 10 δισ. δολάρια."
    Ναι, και μετα θα ξεκινησουν ενα καναλι απο την Κασπια προς την Κινα, με τουνελ κατω απο τα Ιμαλαια.
    Μηπως να σοβαρευτουμε λιγο και να αφησουμε στην ακρη καθε μπαρουφα που μας σερβιρει το Σπουτνικ ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.