25/4/16

Το "δώρο" της βίζας στην Τουρκία, δυσκολεύει και το Κυπριακό

Οι θεωρήσεις διαβατηρίων και το 4:1
ΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΖΑΡΙ Ε.Ε.-ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ
Ενώ ο Ακιντζί εμμένει και επιμένει σε ίσα δικαιώματα των Τούρκων υπηκόων με τους Ελλαδίτες, μετά τη λύση, η αντίσταση της ε/κ πλευράς θα καταρρεύσει σε περίπτωση άρσης της θεώρησης βίζας. Αποκαλυπτικά τα πρακτικά συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου
Ελεύθερη διακίνηση εκατομμυρίων Τούρκων στην Κύπρο θα προνοεί άρση της θεώρησης διαβατηρίων, κάτι που πρέπει να απεύχεται η Κυπριακή Δημοκρατία
Εφαρμογή της αρχής της αμοιβαιότητας, που θα σημαίνει αυτόματα και αναγνώριση, πρέπει να απαιτήσει η Κυπριακή Δημοκρατία
Κυπρογενείς και ενδεχομένως αρνητικές προεκτάσεις μπορεί να έχει στην προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού η στοχοπροσήλωση της Τουρκίας -και ανάλογο εξ Ε.Ε. ενδιαφέρον- στις προσπάθειες για άρση της υποχρέωσης θεώρησης διαβατηρίων (visa) για τους Τούρκους πολίτες που διακινούνται στην ευρωπαϊκή κοινότητα.

Η Άγκυρα, ως απόρροια του ανατολίτικου παζαριού που έστησε στις Βρυξέλλες με φόντο την προσφυγική κρίση, πιέζει για όσο το δυνατόν γρηγορότερη άρση της θεώρησης διαβατηρίων, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού της όχι μόνο τα δυσθεώρητα οικονομικά συμφέροντα που θα διασφαλίσει αλλά και το Κυπριακό, αφού μια τέτοια εξέλιξη θα άνοιγε τις κερκόπορτες για προώθηση της πολιτικής αλλοίωσης του δημογραφικού χαρακτήρα στις κατεχόμενες περιοχές, μετά από πιθανή λύση. Μια τέτοια δε εξέλιξη θα «ακυρώσει» την προσπάθεια που καταβάλλεται στο τραπέζι των συνομιλιών, από ε/κ πλευράς, για διασφάλιση της αναλογίας 4:1 μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων. Προσπάθεια που ακόμη και τώρα, με βάση τα ντοκουμέντα του Εθνικού Συμβουλίου που αποκαλύπτουμε, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη.

Στο κάδρο των δυσμενών εξελίξεων προστίθεται και η αλλαγή λεγόμενης «κυβέρνησης» στα κατεχόμενα, αφού τα συγκυβερνώντα πλέον ΚΕΕ και Δημοκρατικό Κόμμα τάσσονται αναφανδόν υπέρ της άμεσης υλοποίησης της υπόδειξης Ερντογάν για νέες μαζικές «πολιτογραφήσεις» 25 χιλιάδων εποίκων.

Αποκαλυπτικά πρακτικά

Το θέμα της πληθυσμιακής αναλογίας 4:1 και διατήρησής της σε σχέση με μελλοντικές ροές Ελλήνων και Τούρκων πολιτών επανήλθε σε πρώτο πλάνο, αφού στα κατεχόμενα εξυφαίνεται προσπάθεια νέας αλλοίωσης των δεδομένων μέσω μαζικών «πολιτογραφήσεων». Η δε στάση του κατοχικού ηγέτη στο τραπέζι των συνομιλιών δεν βοηθά, αφού όπως αποκαλύπτεται από τις συζητήσεις ενώπιον του Εθνικού Συμβουλίου -τα πρακτικά των οποίων κατέχει και επιθεώρησε η «Σ»- η τουρκική πλευρά θέτει σωρεία εμποδίων στην προσπάθεια για τελική κατάληξη στις αναλογίες μελλοντικών ροών Ελλήνων και Τούρκων, που δεν θα αφορούν μόνο την εξασφάλιση της ιθαγένειας αλλά και την εγκατάσταση και εργασία στην Κύπρο.

Σε συνεδρίαση λοιπόν του Εθνικού Συμβουλίου τον περασμένο Φεβρουάριο, οπότε και έγινε ενημέρωση από τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, είχαν εκ μέρους του λεχθεί τα εξής σε σχέση με την αναλογία 4:1 και αν αυτό αφορά την ελεύθερη διακίνηση και εγκατάσταση πέραν της ιθαγένειας:

«Οι θέσεις τους, και είναι κάτι που συμφωνήθηκε παλιά, είναι να απολαύουν εξαιτίας της τελωνειακής ένωσης και αφού τηρείται το 4:1, των ίδιων ελευθεριών όπως και οι Ελλαδίτες. Δηλαδή ελεύθερη διακίνηση. Είναι απαίτησή τους, είναι κάτι που δεν δεχθήκαμε αλλά συζητούμε. Θα εξαρτάται από την κεντρική κυβέρνηση εάν θα παραχωρήσει άδειες ή όχι (εργασίας). Ο κανόνας είναι 4:1. Εκείνο που προσπαθούμε και είναι προσπάθεια από το παρελθόν, είναι να προστατευθεί η δημογραφική αναλογία. Ακόμη και σε όσους θα έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης διακίνησης και εγκατάστασης».

Θέμα «παρεκκλίσεων»

Όπως φαίνεται από τις συζητήσεις σε επίπεδο Εθνικού Συμβουλίου υπάρχει θέμα σε σχέση με το quota που θα μπει και θα αφορά και στους Ελλαδίτες, οι οποίοι όμως είναι Ευρωπαίοι πολίτες. Υπήρξαν μάλιστα παρεμβάσεις που υποδείκνυαν πως αν από μόνοι μας ζητήσουμε παρέκκλιση, επί τούτου, τότε είναι σαν να ακυρώνουμε τη θέση μας ενάντια σε κάθε μόνιμη παρέκκλιση που ζητά μετ’ επιτάσεως η τουρκική πλευρά. Σ' εκείνο το σημείο εξήγησε τις θέσεις ο διαπραγματευτής, Αντρέας Μαυρογιάννης, λέγοντας τα εξής:

«Απλώς οι Έλληνες υπήκοοι, όπως και όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες, έχουν τις τέσσερεις ελευθερίες της Ε.Ε. Οπόταν διακινούνται ελεύθερα, έχουν δικαίωμα εγκατάστασης, έχουν ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων, αγαθών και υπηρεσιών. Άρα ο Έλληνας λέμε ότι έχει όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται από τις συνθήκες της Ε.Ε. Και έρχεται και μας λέει ο Τούρκος "εγώ, κύριε, για να δεχθώ αυτά τα πράγματα, θέλω μια ισότιμη μεταχείριση για τους Τούρκους υπηκόους". Και λέμε εμείς ότι ίση δεν μπορεί να είναι, ισότιμη μπορεί να είναι με βάση μια διμερή συμφωνία Κύπρου - Τουρκίας, η οποία θα επιτρέπει και θα λέει: πόσοι Ελλαδίτες άσκησαν το δικαίωμα διακίνησης στην Κύπρο; Τους Ελλαδίτες δεν τους περιορίζεις καθόλου.
Πόσοι το άσκησαν; Εάν το άσκησαν 800 Ελλαδίτες θα δώσεις 200 άδειες εργασίας σε Τούρκους υπηκόους για να εργαστούν στην Κύπρο. Εκεί είναι με άδεια, είναι ισοδύναμη, δεν είναι αυτοδικαίως και δεν είναι δικαίωμα τους, είναι με βάση άδειες. Αυτό λέμε και έχουν δεχθεί ότι είναι διμερές πρώτα απ' όλα, διότι δεν θα σε αφήνει η Ε.Ε. και ισχύει μόνο για την Κύπρο και δεν αποκτούν δικαίωμα διακίνησης εντός της Ε.Ε.».

Εδώ ακριβώς είναι που μπαίνει στο κάδρο των εξελίξεων και η διαδικασία που «τρέχει» μεταξύ Ε.Ε. - Τουρκίας για άρση των θεωρήσεων διαβατηρίου για το δικαίωμα διακίνησης. Αν και από τη διαδικασία αυτή και εφόσον δεν υπάρξουν εκπτώσεις στα κριτήρια εφαρμογής θα πρέπει να βγει κερδισμένη η Κυπριακή Δημοκρατία, αφού πέραν όλων των άλλων θα πρέπει να υπάρξει αμοιβαιότητα (άρα αναγνώριση), τίθεται θέμα σε σχέση με μια ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού. Και είναι σαφές ότι τα όσα πιο πάνω αναφέραμε δεν θα έχουν κανένα αντίκρισμα, παρά μόνο σε σχέση με τις πολιτογραφήσεις. Και αν η διακίνηση των Τούρκων υπηκόων θα είναι ελεύθερη με βούλα της Ε.Ε., τότε ο καθείς μπορεί να έχει εικόνα σε σχέση με το τι θα επακολουθήσει στη λεγόμενη τουρκοκυπριακή συνιστώσα.

Τι έλεγαν οι συγκλίσεις Χριστόφια - Ταλάτ

Για τα ζητήματα του λεγόμενου quota, δηλαδή της δημογραφικής αναλογίας, είχαν επιτευχθεί συγκλίσεις κατά την περίοδο της διαπραγμάτευσης μεταξύ του Δημήτρη Χριστόφια και του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ. Αυτές αφορούσαν:

Πρώτο, για σεβασμό της πληθυσμιακής αναλογίας 4:1 κατά τη στιγμή της λύσης. Δεύτερο, για διατήρηση της ίδιας αναλογίας αναφορικά με τη μελλοντική ροή Ελλήνων και Τούρκων πολιτών.

Και τρίτο, για το ότι δεν θα ισχύουν προηγούμενες πράξεις σε θέματα ιθαγένειας και μετανάστευσης.

Βεβαίως και μέσα από τις συζητήσεις στο Εθνικό Συμβούλιο φαίνεται ότι στο θέμα των εποίκων δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση από πλευράς Ακιντζί, που μέχρι σήμερα επιμένει σε αναγνώριση όλων των προηγούμενων πράξεων.
Σημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.