24/5/16

Ἐτυμολογία: ταξίδι στὶς φλέβες τῆς γλώσσας μας

Δημήτρης Νατσιός

. Ὅταν θέλω νὰ διδάξω στοὺς μαθητές μου, παιδιὰ τοῦ δημοτικοῦ, τὴν ὡραιότητα τῆς ἐτυμολογίας τῶν λέξεων τῆς γλυκάκουστης γλώσσας μας, τοὺς ἀναφέρω ἕνα πολὺ ἁπλὸ παράδειγμα. Τοὺς ρωτῶ γιατί ὀνομάστηκε ἔτσι ὁ σκίουρος. Εὔκολα καταλήγουμε στὰ δύο συνθετικά της λέξεως: σκιὰ + οὐρά. «Καὶ γιατί τὸ εἶπαν ἔτσι οἱ νουνεχεῖς καὶ εὑρηματικοὶ πρόγονοί μας; Γιατί ἡ φουντωτὴ καὶ μεγάλη οὐρά του δημιουργεῖ σκιά». Ἀμέσως τὰ παιδιὰ «ψυλλιάζονται», ὑποπτεύονται ὅτι κάτι συμβαίνει μὲ τὶς λέξεις καὶ τά... γενέθλιά τους.. Τὸ ἴδιο γίνεται καὶ μὲ τὴν λέξη ρινόκερος. «Ρὶν» εἶναι ἡ μύτη, τοὺς λὲς γιὰ τὸν ὠτορινολαρυγγολόγο, τὸν ὁποῖο ἔχουν ἐπισκεφτεῖ – τὸ πρῶτο συνθετικὸ «ὠτο», τὰ αὐτιά, ἐδῶ στὸ Κιλκίς, τὸ γνωρίζουν οἱ ποντιακῆς καταγωγῆς μαθητές, ἀπὸ τὰ νόστιμα «ὠτία» ποὺ φτιάχνουν οἱ μάνες ἢ κυρίως οἱ γιαγιάδες τους, τὸ δεύτερο συνθετικὸ «-κερος» (ἢ -κερως, ἐκ τοῦ κέρας, τὸ κέρατο), καὶ μᾶς προκύπτει τὸ ζῶο ποὺ ἔχει στὴν μύτη ἕνα κέρατο. Λέγαμε τὶς προάλλες γιὰ τὴν γενοκτονία τῶν Ποντίων καὶ ἀναλύαμε τὰ συνθετικὰ γένος + κτείνω. Τὸ κτείνω (=σκοτώνω), δὲν τὸ ἀναγνωρίζουν, ὅμως ἂν τοὺς πεῖς ὅτι σημαίνει σκοτώνω (ἐκ τοῦ σκότους), φτάνουμε στὴν αὐτοκτονία, στὰ ἐντομοκτόνα, στὴν λιμοκτονία.

. Ἂν αὐτὸ γίνεται συνεχῶς στὴν τάξη, σ' ὅλα τὰ μαθήματα, ἡ πάντερπνη, δηλαδή, καὶ γοητευτικότατη καὶ γιὰ τὰ παιδιά, περιήγηση στὴν ἀνθοβριθῆ ἐτυμολογία μας, πραγματικά τους ὁδηγεῖς ἐπὶ τὰς πηγὰς τῶν ὑδάτων τῆς ἀείρροης γλώσσας μας. (Τὸ ἔχω ξαναγράψει. Εἶναι μέγα δυστύχημα ἡ μὴ εἰσαγωγή, τουλάχιστον στὶς τρεῖς τελευταῖες τάξεις τοῦ Δημοτικοῦ, τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν σὲ παιγνιώδη μορφή, μὲ ἔμφαση στὴν ἐτυμολογία. Πότε θὰ ἀναδειχθεῖ ἕνας φωτισμένος ὑπουργός, ὁ ὁποῖος θὰ τὸ πράξει, ἀδιαφορώντας γιὰ τὰ βελάσματα, τὶς ὑλακὲς τὰ ρεκάσματα καὶ τὰ ὀγκανίσματα τῶν ἀσμίλευτων ψευτοπροοδευτικῶν;).
. Μέσῳ τῆς ἐτυμολογίας τὰ παιδιὰ μαθαίνουν καὶ ὀρθογραφία, πληγὰ πυορρέουσα σήμερα τῆς ἑλληνικῆς ἐκπαίδευσης. Ἡ ὀρθογραφία, ποὺ γράφαμε κάθε πρωὶ στὸ γνωστὸ τετράδιο, εἶναι γνωστὸ ὅτι καταργήθηκε. Προφανς,προσωπικ ποψη, γι ν πιβληθεν εθέτῳ χρόνῳ φωνητικ γραφ κατ λατινικ λφάβητο. Κάποια μέλλουσα γενεὰ -ἡ ἱστορία ἔχει μεγάλη ὑπομονὴ- θὰ δεχθεῖ ὡς «μάννα ἐξ οὐρανοῦ» τὴν κατάργηση τῶν ἐνοχλητικῶν εἰ, οἱ, αἵ, ω, εὖ καὶ λοιπά. Τὰ ἀγγλικὰ μπῆκαν ἀπὸ τὴν α´ δημοτικοῦ, λα τριγύρω μας παραπέμπουν σ γγλοαμερικανικ συνοικία, ἡ... κινητὴ ἐπικοινωνία γίνεται μὲ greeklish-γραικυλικά, ἡ ὀρθογραφία καταργήθηκε, καί... λατινικὸ ἀλφάβητο, γιὰ νὰ γίνουμε ἐπιτέλους Εὐρωπαῖοι. Βεβαίως ἀρκετοὶ δάσκαλοι [κανονικὰ πρέπει νὰ βάλω καὶ τὴν κατάληξη -ες, δασκάλες, ὅπως μὲ μία ἔντυπη σαχλαμάρα – ἐγκύκλιο, κελεύει κάποια Γραμματεία Ἰσότητας γιὰ νὰ ἀποφεύγεται ὁ... σεξισμός].
. «Ὁ καθεὶς τὴν μύξα του γιὰ βούτυρο τὴν ἔχει», ὅπως θυμόσοφα λέει ὁ παροιμιώδης λόγος), τὸ ἔχουν ἤδη καταλάβει, ὅσοι κυρίως φοιτήσαμε στὶς Παιδαγωγικὲς Ἀκαδημίες, ὅπως ὁ γράφων στὴν Θεσσαλονίκη, τὴν Μεγάλη του Γένους Σχολή, ὅπως τὴν ὀνομάζαμε. Οἱ νεότεροι, ἂν δὲν ἔχουν ἀντισώματα ἀπὸ τὴν οἰκογένεια ἢ δὲν ἔχουν ἀναφορὰ στὴν Ἐκκλησία, ἔρχονται στὰ σχολειὰ μπουκωμένοι ἀπὸ ἐθνομηδενιστικὰ δηλητήρια. Ἀρκετοί, λοιπόν, δάσκαλοι προσπαθώντας νὰ περισώσουν ὅ,τι μπορεῖ νὰ περισωθεῖ, φροντίζουν νὰ συμπληρώσουν τὰ σχολικὰ ἐγχειρίδια γλώσσας- περιοδικὰ ποικίλης ὕλης- μὲ μία παραδοσιακότερη διδασκαλία τῆς γραμματικῆς, προκειμένου νὰ ἐπιτύχουν κάποια ἰσορροπία, ἐκφωνοῦν κάθε πρωὶ τὴν ὀρθογραφία ποὺ ἔχουν δώσει τὴν προηγούμενη ἡμέρα, δὲν παύουν νὰ δίνουν κατ' οἶκον σχολικὴ ἐργασία καὶ μελέτη, νὰ διατηροῦν τὸ μάθημα τῆς ἐκθέσεως- ποὺ καὶ αὐτὸ καταργήθηκε στὸ δημοτικὸ- καὶ νὰ διορθώνουν μὲ κόκκινο στυλὸ- τί ἔγκλημα! –τὰ ὀρθογραφικὰ λάθη, κι αὐτὸ εἶναι ποὺ κάπως σώζει ἀκόμα τὴν κατάσταση.
. Καί, ἐπαναλαμβάνω, τὸ ξεκλείδωμα γιὰ τὴν προσέγγιση, τὴν ἐμβάθυνση καὶ ἐν τέλει τὴν ἀγάπη τοῦ παιδιοῦ γιὰ τὴν γλώσσα τῶν «γοναίγων του» (Μακρυγιάννης) εἶναι ἡ ἐτυμολογία, τ ταξίδι στ κεφαλόβρυσα, στς φλέβες τςλιόλουστης λαλις μας. Εἰς ἐπίρρωσιν, παραπέμπω σ' ἕνα κείμενο τοῦ ἀειθαλοῦς δασκάλου μας, Κωνσταντίνου Γανωτῆ, ἴσως τοῦ καλύτερου φιλολόγου ποὺ ἔχει αὐτὴν τὴν στιγμὴ ἡ πατρίδα, γραμμένο τὸ 1985. «Ἕνα πολὺ μεγάλο μέρος τῆς νέας ἑλληνικῆς, ὅλες δηλαδὴ σχεδὸν οἱ σύνθετες λέξεις, εἶναι καθαρὰ ἀρχαῖες ἑλληνικές. Τὸ παιδί, χωρὶς τὴν γνώση τῶν συνθετικῶν, τὶς μαθαίνει σὰν ξένες λέξεις χωρὶς σαφήνεια. Πῶς νὰ καταλάβει σωστὰ σὰν λέξεις τῆς γλώσσας του, τὶς λέξεις λ.χ. ὑδραγωγεῖο, ἀρτοποιεῖο, ναυπηγεῖο, εὐδοκιμῶ, ἀπορρυπαντικὸ καὶ ἄπειρες ἄλλες σύνθετες, ὅταν ἀγνοεῖ τὰ συνθετικά τους; Ἂν τὰ γνώριζε, θὰ μποροῦσε ξέροντας μόνο δέκα ἁπλὲς νὰ ἀποκρυπτογραφήσει μὲ πλήρη κυριολεξία ἑκατοντάδες σύνθετες. Ἔτσι καὶ βαθειὰ γνώση τῆς μητρικῆς του γλώσσας θὰ εἶχε καὶ εὐκολότερα θὰ τὴν ἀποκτοῦσε» («Δημόσιος διάλογος γιὰ τὴν Γλώσσα», συλλογικὸς τόμος, ἔκδ. «ΔΟΜΟΣ», σελ. 157).
. Ἔτσι ἀκριβῶς. Ἀποκρυπτογραφεῖται ὁ κόσμος τῶν λέξεων μέσω τῆς ἐτυμολογικῆς ἀνάλυσης. Θέλουμε δὲν θέλουμε ἡ ἀρχαία γλώσσα εἶναι τροφὸς τῆς νεοελληνικῆς καὶ προϋπόθεση γιὰ τὴν εἰς βάθος οἰκείωσή της. (Ἂν εἴχαμε σοβαρὸ ὑπουργεῖο καὶ ὑπουργὸ Παιδείας, θὰ γραφόταν ἕνα ἐτυμολογικό, θὰ τὸ ἔλεγα, ἀνθολόγιο γιὰ νὰ διδαχτοῦν οἱ μαθητὲς τί θησαυρὸς ἀτίμητος εἶναι ἡ γλώσσα τους).
. Καὶ ἐνῶ αὐτὰ συμβαίνουν στὰ καθ' ἠμᾶς, οἱ ξένοι τιμοῦν καὶ ἐκτιμοῦν τὰ ἀρχαία, συνιστοῦν γι' αὐτοὺς ἀκένωτη δανειοληπτικὴ πηγή. Διάβασα κάτι ἐντυπωσιακό. Ὅλοι μας ἔχουμε ἀκούσει γιὰ τὸ βλῆμα «exocet». Εἶναι πύραυλος ἐπιφανείας-ἐπιφανείας τοῦ Πολεμικοῦ μας Ναυτικοῦ. Οἱ Γάλλοι κατασκευαστές του ἔψαξαν γιὰ ὀνοματοδοσία στὴν ἑλληνικὴ γλώσσα. Ἀνακάλυψαν ὅτι ὑπάρχει ἕνα ψάρι ποὺ ὀνομάζεται «ἐξώκοιτος», τὸ ὁποῖο πετᾶ πάνω ἀπὸ τὴν ἐπιφάνεια τῆς θάλασσας, ὅπως καὶ τὸ βλῆμα. Τὸ ψάρι αὐτὸ ἐμεῖς τὸ ξέρουμε ὡς χελιδονόψαρο. Τὸ ἀμερικανικὸ σύστημα «Aegis» τῆς ἀντιαεροπορικῆς προστασίας ἔχει πάρει τὴν ὀνομασία του ἀπὸ τὴν αἰγίδα. Ἡ αἰγὶς ἦταν ὅπλο, ἀσπίδα τοῦ Διός, φτιαγμένη ἀπὸ δέρμα αἰγὸς (=κατσίκας). Ἀπὸ τὴν αἰγίδα παράγεται ἡ καταιγίδα καὶ ἡ γίδα, λέμε ἀκόμη "ὑπὸ τὴν αἰγίδα", δηλαδὴ προστασία. Θυμίζω καὶ τὸ πυραυλικὸ σύστημα «Patriot» ἀπὸ τὴν ποινικοποιημένη σήμερα λέξη πατριώτης, ἢ τὸ ἅρμα μάχης «Leopard», δηλαδὴ λεοπάρδαλη, ὁ παρδαλὸς λέων καὶ πολλὰ ἄλλα. Αὐτά...ἔξω.
. Ἐδῶ, οἱ ἡμέτεροι Γραικύλοι, ὀνομάζουν πληροφοριακὰ συστήματα τοῦ ὑπουργείου Παιδείας «myschool», δηλαδὴ τὸ σχολεῖο μου. Τί νὰ πεῖ κανείς;

*δάσκαλος-Κιλκίς

12 σχόλια:

  1. Πολύ καλή ιδέα να μπουν τα αρχαία σαν παιχνίδι.
    Κι άλλα μαθήματα βέβαια πρέπει να χάσουν την αυστηρότητά τους και να γίνουν παιχνιδίσματα.

    Πάντως το πρόβλημα της Ελληνικής γλώσσας δεν είναι οτι δεν ξέρουμε αρχαία. Το πρόβλημά της είναι πως έχει χάσει την ικανότητά της να εξελίσσεται. Να δημιουργεί καινούριες λέξεις, να ενσωματώνει ξένες. Και έχει γίνει και λίγο αργόσυρτη, περιφραστική, πολυσύλλαβη. Δεν ξέρω ακριβώς τι φταίει, αλλά είναι άκρως ανησυχητικό. Κάποιος θα έπρεπε να το ψάξει και να προτείνει λύσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προτείνω το μουγκάνισμα Νίκο. Μονοσύλλαβο,εύκολο, ότι πρέπει για σένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υποθέτω δεν έχει διαβάσει ποτέ αρχαίο κείμενο. Αλλά υπάρχει μια πολύ όμορφη ελληνική λέξη που περιγράφη την στάση σου. Παρλαπίπας.

      Διαγραφή
    2. Τι εθνικότητας είπαμε πως είσαι αγαπητέ; Για ετυμολόγησέ μου τον παρλαπίπα σε παρακαλώ να λυθεί στο γέλιο ο Μπαμπινιώτης.
      Άκου ελληνική λέξη ! Και το "περιγράφη" ξανακοίταξέ το. Θα μας βγάλεις τα μάτια.

      Διαγραφή
    3. Σουδανός είμαι, γι αυτό και το ορθογραφικό.
      Τι θες να σου ετυμολογήσω, το "παρλάρεις" ή το 2ο συνθετικό?

      Διαγραφή
    4. Πίσω στην Αφρική λοιπόν. Τα σχόλιά σου περί της Ελληνικής είναι επιεικώς άτοπα.

      Διαγραφή
    5. Και το συντακτικό σου επίσης θέλει δουλίτσα να προσθέσω. Η πρώτη πρόταση της απάντησής σου ,ενώ μου απευθύνεσαι, είναι στο τρίτο ενικό πρόσωπο,λες και μιλάς σε κάποιον άλλο που παρακολουθεί την συνομιλία μας. Έχεις θεματάκια προς επίλυση "Σουδανέ".

      Διαγραφή
    6. @ Τασο
      Θα σοβαρευτούμε ή θα πολεμάμε πίσω απο χαμένα τελικά σίγμα και λάθη αβλεψίας;

      Γιατί είναι άτοπα όσα λέω, φίλε μου;
      Διάβασε λίγο Θεοδόση Τάσιο σε άρθρα του για την γλώσσα. Στο συνιστώ θερμά.

      Διαγραφή
    7. Ο κύριος Νατσιός τα γράφει περίφημα αγαπητέ. Η Ελληνική και δη η αρχαία, είναι από μόνη της τέλειο εργαλείο διανοητικής εξέλιξης. Ήδη τα αντιδάνεια από ξένες γλώσσες είναι τόσα ώστε όχι μόνο να προφταίνει τις τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και να τις περιγράφει 100% γεννώντας καινούριο λόγο.
      Νίκο και το χιούμορ σοβαρό είναι. Συγγνώμη για την ενόχληση.

      Διαγραφή
    8. Τον κ. Νατσιό τον ακούω όποτε πετυχαίνω κάποια ομιλία του. Εξαιρετικός. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να συμφωνώ με όλα. Η αρχαία είναι εξαιρετική, αλλά έχουμε 2010 και πρέπει να την προχωράμε την γλώσσα, ακριβώς όπως έκαναν και οι αρχαίοι. Έχουμε κι εμείς να κάνουμε τα δικά μας εξαιρετικά πράγματα.

      Να το πω σε μορφή τσιτάτου, είναι διαφορετικό πράγμα να πατάς στην παράδοσή σου και εντελώς διαφορετικό να κολλάς.

      Διαγραφή
  3. Αὐθεντικό φίλτατε Δημήτρη Νατσιέ (γνωριζόμαστε, ἀλλά δεν μέ γνωρίζεις μέ τό ψευδώνυμο):
    Σύζυγος γνωστοῦ μου, ὅταν ἐκείνη σπούδαζε στήν Γερμανία, συνέβη νά μετάσχῃ σέ διάλογο μεταξύ λίγων φοιτητῶν, ἕνας ἐκ τῶν ὁποίων ἦταν Τοῦρκος. Ὁ διάλογος γινόταν στά γερμανικά. Λέει λοιπόν ὁ Τοῦρκος, ἀπευθυνόμενος κυρίως πρός αὐτήν:
    _ Ἁμάν ἐσεῖς οἱ Ἕλληνες! Nομίζετε ὅτι χωρίς ἐσᾶς, θά ἦταν τό "Χάος" ("das Chaos" στά γερμανικά).
    Απάντηση: _ Μά καί τό "Χάος", ἑλληνική λέξη εἶναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο στο δάσκαλο.Ελπίζω να υπάρχουν ακομα τέτοιοι όταν το παιδί μου πάει στο δημοτικό.Οσο για την ικανότητα της ελληνικής γλώσσας να εξελίσσεται νομίζω πως η διατύπωση είναι τουλάχιστον άκυρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.