19/3/14

Νέες προκλήσεις για την αλβανική εθνική ταυτότητα


Jordan Jorgji
Υποψήφιος Διδάκτωρ Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο 
Δύο αξιοσημείωτα γεγονότα που προκάλεσαν την αντίδραση της κοινής γνώμης στην Αλβανία πρόσφατα, είναι αφενός, η δημόσια δήλωση ενός βουλευτή του Κοσσόβου, ο οποίος αμφισβήτησε τον χαρακτηρισμό “εθνικό ήρωα” για τον Γιώργο Καστριώτη Σκεντέρμπεης (Gjergj Kastriot Skenderbeu) και αφετέρου, η αποκάλυψη από τις αλβανικές μυστικές υπηρεσίες του σκανδάλου της στρατολόγησης Αλβανών μουσουλμάνων, ως μισθοφόρων στην πλευρά των αντικαθεστωτικών στη Συρία. Και οι δύο εξελίξεις, αν και διαφορετικές μεταξύ τους, προκαλούν τον ανεξίθρησκο χαρακτήρα του αλβανικού έθνους.
Ο βουλευτής του Κοσσόβου, Αμίρ Αχμέτη (Amir Ahmeti) τάχθηκε υπέρ της αναθεώρησης του εθνικού μύθου του Σκεντέρμπεη ως ήρωα των Αλβανών, λέγοντας ότι ο Σκεντέρμπεης, ενεργώντας ως θρησκευτικός ηγεμόνας, σκότωσε όσους Αλβανούς μουσουλμάνους προέβαλλαν αντίσταση στην επαναφορά του χριστιανισμού ως παλιά θρησκεία. Πρόσθεσε ότι “…πρέπει να δοθεί ένα τέλος στους μύθους, επειδή οι επόμενες γενεές έχουν ανάγκη για την αληθινή μας ιστορία, οποιαδήποτε κι’αν είναι αυτή, και να μη διαποτίζονται από μύθους…εφόσον ο Σκεντέρμπεης ήταν υπεύθυνος για να χυθεί αλβανικό αίμα για θρησκευτικούς λόγους, εγώ δεν μπορώ να τον αποκαλώ εθνικό ήρωα”. Αλλά αυτή η δήλωση δεν αποτελεί τυχαίο περιστατικό. 

Λίγες μέρες πριν, το “Φόρουμ των Νέων Μουσουλμάνων” στο Κόσσοβο, μέρος του “Ισλαμικού Κινήματος – Ενωθείτε”, επιδοκίμασε το βανδαλισμό του αγάλματος της Μητέρας Τερέζας στη Μιτρόβιτσα, ως αναγκαία ενέργεια, κατά της “επιβολής” - όπως τη χαρακτήρισαν αυτοί – της Μητέρας Τερέζας ως αντιπροσωπευτικής αξίας των Αλβανών. 

Οι Νέοι Μουσουλμάνοι “…χαιρετίζουν την αποκαθήλωση του αγάλματος και προσεύχονται να κατεδαφιστούν και να καταστραφούν όλα τα αγάλματα της Τερέζας στο Κόσσοβο, όπως πρόσφατα αποκαθηλώθηκε το άγαλμα του Λένιν στην Ουκρανία, όπως…είκοσι χρόνια πριν ο αλβανικός λαός έριξε το άγαλμα του δικτάτορα Ενβέρ Χότζα, και όπως στη “Μακεδονία” (αναφέρονται στα Σκόπια) ο αλβανικός λαός επιτέθηκε στο άγαλμα του (Σέρβου) Τσάρου Λαζάρου”.

Πάντα σε αυτό το πλαίσιο, μερικά χιλιόμετρα πιο βόρεια, συγκεκριμένα στη κοιλάδα του Πρέσεβο στη Σερβία, ένας αλβανόφωνος ράπερ τραγουδιστής, γνωστός ως “Gold Ag”, κυκλοφόρησε το τραγούδι με τίτλο “Αλβανός”, το οποίο χαρακτηρίζεται υβριστικό για το ανεξίθρησκο κράτος στο Κόσσοβο και τονίζει τη θρησκευτική, μουσουλμανική, ταυτότητα των Αλβανών εκεί. 
Παντρεύει τον εθνικισμό με το ισλάμ, προβάλλοντας με αυτό τον τρόπο έναν “ισλαμικό αλβανισμό”. “…η θρησκεία μας είναι το Ισλάμ, το έθνος μας είναι ο Αλβανισμός…”

Αποδίδει υβριστικούς, μέχρι χυδαίους χαρακτηρισμούς για τους ομοφυλόφιλους, τους πολιτικούς, το σύνταγμα, τους θεσμούς του κράτους, όπως τη βουλή, τα δικαστήρια και ούτω καθεξής. Το ανεξίθρησκο κρατικό μοντέλο, προσανατολισμένο στα δυτικά πρότυπα, αποτελεί απαράδεκτο σημείο αναφοράς.



Η “επίθεση” κατά των προσώπων που έχουν μυθοποιηθεί – και ακόμη μυθοποιούνται – ως εθνικά σύμβολα του αλβανικού έθνους, προέρχεται κυρίως από τα αλβανόφωνα εδάφη που δεν έγιναν μέρη του αλβανικού κράτους το 1912, όπως είναι το Κόσσοβο, ένα σημαντικό μέρος της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, κάποιες περιοχές στη νότια Σερβία, και δευτερευόντως από τις αλβανόφωνες περιοχές του Μαυροβουνίου.
Ο Γιώργος Καστριώτης Σκεντέρμπεης μυθοποιήθηκε από τους ακτιβιστές του αλβανικού εθνικού κινήματος στα μέσα του 19ου αιώνα, με τέτοιον τρόπο, ώστε να εξασφαλίζει συλλογική, εθνική, και κυριώς, “υπερθρησκευτική” συνοχή.

Εκτός των άλλων διαφορών, η εθνοτική ομάδα των Αλβανών ήταν διαφοροποιημένη θρησκευτικά στο εσωτερικό της, πριν και κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης της αλβανικής εθνικής αφύπνισης. Η θρησκευτική ταυτότητα προηγούνταν της εθνικής ταυτότητας που προσπαθούσαν να διαμορφώσουν οι Αλβανοί διανοούμενοι. Ο ανταγωνισμός μεταξύ αυτών των δύο, παίρνει έντονη μορφή όταν γίνεται αντιληπτό ότι η εθνική ταυτότητα που θα ενώσει και θα ομοιογενοποιήσει τους Αλβανούς ξεπερνούσε κάθε θρησκεία, καθώς και κάθε θρησκευτικό ανήκειν. Έτσι, το 1914, το νεοδημιουργηθέν αλβανικό κράτος, σείστηκε από δύο εξελίξεις, οι οποίες, μαζί με την αρχή του Α’ΠΠ, έθεσαν σε πραγματική αμφισβήτηση την ύπαρξη της Αλβανίας ως ανεξάρτητου κράτους. Αυτές ήταν ο Βορειοηπειρωτικός Αγών και το Κίνημα της Κεντρικής Αλβανίας. Στο πρώτο, πολλοί ορθόδοξοι Αλβανοί ενώθηκαν με τους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου για να διαφοροποιηθούν από το νέο κράτος, ως προς το οποίο επικρατούσε δυσπιστία. Παράλληλα, οι μουσουλμάνοι της κεντρικής Αλβανίας ξεσηκώθηκαν, ζητώντας ένωση με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και επιστροφή στη θρησκευτική οργάνωση του πολιτεύματος.

Ο αλβανικός εθνικισμός διαπλάστηκε όχι μόνο ως υπερεθνικός αλλά επίσης εμπεριέχει μέσα του στοιχεία επιφυλακτικότητας, μέχρι και εχθρότητας, ως προς την κάθε τύπου επικράτηση θρηκείας στην αλβανική ταυτότητα, και ως εκ τούτου, στην αλβανική κοινωνία και κράτος. Σύμφωνα με την περίφημη φράση του Πάσκο Βάσσα
 Πάσκο Βάσσα
(Pashko Vasa), που έγινε και κινητήρια δύναμη του αλβανικού εθνικισμού: “Αλβανοί, μη κοιτάτε εκκλησίες και τζαμιά, η θρησκεία του Αλβανού είναι ο Αλβανισμός”.


Η μακροχρόνια επικράτηση του Αχμέτ Ζόγκου, καθώς και του Ενβέρ Χότζα και η συνέχιση εκ μέρους του των πολιτικών του Ζόγκου, παγίωσαν την αλβανική εθνική ταυτότητα. Η ανεκτικότητα του εθνικισμού ως προς τον θρησκευτικό πλουραλισμό μειώθηκε αισθητά, μέχρι που εκμηδενίστηκε εντελώς το 1967, όταν ο Ενβέρ Χότζα έκλεισε τις εκκλησίες και τα τζαμιά. Πλέον, η επιβολή της εθνικής ταυτότητας επάνω σε κάθε υποταυτότητα έγινε μονόδρομος. Οι εθνικοί μύθοι και τα εθνικά σύμβολα παγιώθηκαν και εμπεδώθηκαν μαζικά.

Μετά το τέλος του υπαρκτού σοσιαλισμού στην Αλβανία, και κυρίως, μετά τη διάλυση της πολυεθνικής Γιουγκοσλαβίας, ανοίγεται ο δρόμος για τον αλβανικό εθνικισμό να στρέφεται ουσιαστικά στις κατοικούμενες από αλβανόφωνους περιοχές, κυρίως το Κόσσοβο, στοχεύοντας την αλλαγή της μέχρι τότε καθεστικυίας τάξης.  Από την άλλη, παραμελήθηκε η προσοχή του εθνικισμού στα εσωτερικά του αλβανικού κράτους. Η διατήρηση της αλβανικής ταυτότητας υπό τις νέες συνθήκες αποτελούσε πλέον μία πραγματική πρόκληση, κυρίως μετά την ανανέωση των επαφών του αλβανικού λαού με τις άλλες χώρες και τα άλλα έθνη. Ένα μέρος των Αλβανών του Κοσσόβου, των Σκοπίων και της Σερβίας, κατέχοντας έντονη τη θρησκευτική τους ταυτότητα, θα αντιμετωπίσουν με δυσπιστία τον ανεξίθρησκο – ακόμη και αντιθρησκευτικό – χαρακτήρα του αλβανικού εθνικισμού. Σε αυτή την λογική εντάσσονται και οι περιπτώσεις που αναφέρθηκαν πιο πάνω.

Το άλλο γεγονός που αξίζει να αναφερθεί, είναι η αποκάλυψη από τις αλβανικές μυστικές υπηρεσίες (SHISH) του σκανδάλου της στρατολόγησης Αλβανών για να πολεμήσουν στη Συρία, στην πλευρά των αντικαθεστωτικών. Η Αλβανία ενημερώθηκε επίσης από τις ξένες μυστικές υπηρεσίες για την εν λόγω στρατολόγηση και η αστυνομία προχώρησε σε προσαγωγές των διοργανωτών. Για τους τελευταίους, τα αλβανικά ΜΜΕ υποστηρίζουν ότι έχουν σχέση με την οργάνωση Αλ Νούσρα, η οποία εμπλέκεται άμεσα στη συριακή εμπόλεμη σύγκρουση. Είναι ενδιαφέρουσα η δήλωση των συληφθέντων ότι δεν αποδέχονται συνήγορο, παρά μόνο την προστασία του Αλλάχ. Ένας από αυτούς, ο αυτοανακηρυγμένος ιμάμης Γκέντση Μπάλλα (Genci Balla), φαίνεται να έχει δηλώσει, στους πιστούς του, σε ένα τζαμί που δεν αναγνωρίζει επίσημα η ανώτατη μουσουλμανική αρχή της Αλβανίας, ότι η θρησκευτική ανεκτικότητα αποτελεί την πραγματική παγίδα της Δύσης κατά του ισλάμ. “…στο όνομα της θρησκευτικής ανεκτικότητας…αυτό το είδος παγίδας έχει λάβει πολύ μεγάλες διαστάσεις, παγκόσμιες διαστάσεις. Στο όνομα της ειρήνης, αυτοί (αναφέροντας στη χριστιανική δύση) θέλουν να καταστρέψουν το Ισλάμ. Θέλουν οι μουσουλμάνοι να πηγαίνουν να προσεύχονται στην εκκλησία και οι χριστιανοί επίσκοποι να ιερουργούν στο τζαμί”.

Ο φονταμενταλιστικός ισλαμισμός, όπως και κάθε είδους θρησκευτικού φανατισμού, μάλλον δημιουργεί πηγές δυσπιστίας ως προς τον αλβανικό εθνικισμό, μέσα στην ίδια την Αλβανία. Τροφοδοτεί τις υποταυτότητες, όχι ως προς την κατεύθυνση της θρησκευτικής ελευθερίας και αυτοσυνειδητοποίησης, αλλά σε εκείνη της δημιουργίας θρησκευτικού χάσματος και απειλής της θρησκευτικής ισορροπίας, μέχρι ανεκτικότητας, που ισχύει στην Αλβανία. Επιπλέον, ακόλουθο αυτού του γεγονότος είναι ότι ίσως να εξασθενεί  ο χαρακτήρας της εθνικής ταυτότητας.

Η ποσοτική και ποιοτική αύξηση του αλβανικού στοιχείου στην περιοχή, η οποία κορυφώθηκε με την απόσχιση του Κοσσόβου, οδηγεί τους ομοεθνείς των Αλβανών στα Βαλκάνια να συμμετέχουν πλέον άμεσα στον αλβανικό εθνικισμό και στην ιδέα του έθνους. Η συντριπτικά μουσουλμανική θρησκεία, και ως συνέπεια η θρησκευτική τους ταυτότητα, μάλλον λειτουργεί ως προς την αμφισβήτηση ορισμένων από τα συστατικά στοιχεία των εθνικών μύθων και φέρνει την ανάγκη μεταρρύθμισής τους.

Από την άλλη, ο φονταμενταλιστικός ισλαμισμός, αν και βρίσκει ελάχιστη απήχηση στους μουσουλμάνους της Αλβανίας, ενδέχεται να επιταχύνει τη σταδιακή αμφισβήτηση των στοιχείων του αλβανικού έθνους, καθώς και τον ανεξιθρησκο χαρακτήρα του κράτους.

10 σχόλια:

  1. Εξαιρετικό πληροφοριακό κείμενο για τις εσωτερικές τους ζυμώσεις.

    Παρ' ολη την εκλεπτισμένη έκφραση, ο συγγραφεας αναρωτιέται «εαν όντως υπάρχει παγιωμένη εθνική ταυτότητα» και ενδόμυχα παραδέχεται οτι δεν υπάρχει παγιωμένη εθνικη ταυτότητα.

    Πιο επικίνδυνοι ειναι οι Αλβανοί εναντίον των Αλβανών.

    Θα έλεγα οτι ειναι θέμα χρόνου μέχρι η εσωτερική έριδα Κοσοβάρων έναντι Αλβανων να διαλύσει τις αυταπάτες που τρέφουν - για να μην προεκτείνω λέγωντας οτι θα σκοτωθούν μεταξύ τους ξανά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στον χώρο της σημερινής Αλβανίας και της Ηπείρου μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους εγκαθιδρύεται το δεσποτάτο της Ηπείρου.
    Γνωστές βυζαντινές οικογένειες είναι εγκατεστημένοι και διοικούν τον χώρο. Οι Άγγελοι, οι Αριανίτες, οι Δούκες, οι Σπανοί κ.ά. Βέβαια όλοι αυτοί δεν είναι με κανένα τρόπο Αλβανοί όπως ισχυρίζονται οι πλείστοι των Αλβανών.
    15ος αιώνας και το αναστηθέν για λίγο, αλλά βαθειά λαβωμένο Βυζάντιο υποκύπτει στις ορδές των Τούρκων. Στην περιοχή της σημερινής Αλβανίας ο Γεώργιος Καστριώτης, γιος του Βυζαντινού άρχοντα Ιωάννη Καστριώτη και της Σερβίδας πριγκίπισσας Βοϋσάβας, δραπετεύει από την οθωμανική ομηρία στην οποία βρισκόταν, φθάνει στην Κρούγια, όπου παλαιότερα διοικούσε ο πατέρας του και με υψωμένη την πορφυρή βυζαντινή σημαία με τον δικέφαλο αετό, καλεί όλους τους τοπάρχες της περιοχής σε πόλεμο κατά των Τούρκων. Θα αγωνισθεί επί δεκαετίες νικώντας πάντα. Ο ίδιος διακηρύσσει εαυτόν «πρίγκιπα των Ηπειρωτών». Αργότερα δε στέφεται στην μονή της Αρδενίτσας και «βασιλεύς των Ηπειρωτών». Οι Τούρκοι θα μπορέσουν να υποτάξουν την Αλβανία μετά τον θάνατο του. Ο Καστριώτης ή Σκεντέρμπεης (όπως πήρε το προσωνύμιο) θεωρείται σήμερα ο εθνικός ήρωας της Αλβανίας και η σημαία του (με μικρές μετατροπές πρόσφατα) η αλβανική σημαία.
    Ακολουθεί η τουρκοκρατία. Οι Τούρκοι πιέζουν και αναγκάζουν μεγάλες ομάδες του πληθυσμού της χώρας να αποδεχθούν τον μουσουλμανισμό σαν θρησκεία. Από την άλλη πλευρά η ορθόδοξη εκκλησία αγωνίζεται να κρατήσει την ορθόδοξη πίστη. Η γλώσσα της εκκλησίας ήταν πάντα η ελληνική. Έτσι κατορθώνει να διατηρηθεί η ελληνική γλώσσα στον νότο και σε πολλές περιπτώσεις να επεκταθεί η ελληνοφωνία και προς τα βόρεια. Να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει αγιογραφία της εποχής αυτής που να μην έχει επιγραφές στην ελληνική γλώσσα και μόνο. Ακόμα να μνημονεύσουμε τον ιερομόναχο Κοσμά τον Αιτωλό, που στα τέλη του 18ου αιώνα προσφέρει ένα τεράστιο έργο για την ορθοδοξία και την ελληνική γλώσσα και παιδεία. Στην διάρκεια της τουρκοκρατίας συντελείται και μία σημαντική διαφοροποίηση, κάθε μουσουλμάνος Αλβανός, Τουρκαλβανός πλέον, θεωρείται Τούρκος. Κάθε δε ορθόδοξος Ρωμιός, είτε είναι ελληνόφωνος, αλβανόφωνος ή βλαχόφωνος. Ακόμα και σήμερα στα χωριά της Βορείου Ηπείρου τους μουσουλμάνους Αλβανούς τους ονομάζουν Οθωμανούς ή Τούρκους.
    Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης στην διάρκεια της τουρκοκρατίας είναι ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων, γεννημένος στο Τεπελένι, μουσουλμάνος βέβαια, αδίστακτος και φοβερά φιλόδοξος, χρησιμοποιεί εξ ίσου το αλβανόφωνο και το ελληνόφωνο στοιχείο της επικράτειας του για να κυβερνήσει και για να υλοποιήσει τα απώτερα σχέδια του για την ανεξαρτητοποίηση του από την Υψηλή Πύλη. Αλληλογραφεί στα ελληνικά, έχει στην αυλή του Έλληνες λόγιους. Σε κανένα σημείο της σταδιοδρομίας του δεν εμφανίζει την παραμικρή ένδειξη ότι θα ήθελε να ιδρύσει ένα αλβανικό εθνικό κράτος, ούτε και αντιμετωπίζει ποτέ κάποια παρόμοια τάση από τους αλβανόφωνους υπηκόους του. Αντίθετα πίσω από την πλάτη του και κάτω από τα πόδια του κινούνται φιλικοί και οπλαρχηγοί με ένα μόνο σκοπό. Τον ξεσηκωμό του ρωμαίικου, του γένους των Ελλήνων.
    Αργότερα, στα μέσα του 19ου αιώνα, ο Ζενέλ Γκιολέκα επαναστατεί στην Λιαπουριά κατά του οθωμανικού δεσποτισμού, στην ελληνική κυβέρνηση καταφεύγει και ζητά βοήθεια και υποστήριξη. Τότε αρχίζουν να εμφανίζονται διάφορες προτάσεις και σενάρια για την ίδρυση ενός ελληνοαλβανικού κράτους άμα απελευθερωθούν τα εδάφη που είναι ακόμα κάτω από οθωμανικό ζυγό. Ακόμα στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Ισμαήλ Κεμάλ Βλώρα, που το 1912 κηρύσσει την ανεξαρτησία της Αλβανίας στην Αυλώνα. Λίγα χρόνια πριν συνομιλεί με την ελληνική κυβέρνηση και εκδίδει εφημερίδα στα ελληνικά, την «ΣΩΤΗΡΙΑ».
    Ουσιαστικά η αλβανική εθνογένεση αρχίζει δειλά να εμφανίζεται το 1878 με την υποβοήθηση από ξένα κέντρα αποφάσεων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πως έχετε βγάλει τόσο αυθαίρετα συμπεράσματα δεν μπορώ να το καταλάβω...μιλάτε για την Αλβανία λες και είναι υποδεέστερη και εμείς εδώ στην Ελλάδα είμαστε τόσο σπουδαίοι και σημαντικοί!Λέτε στο τέλος ότι η Αλβανία είναι αποτέλεσμα ξένων δυνάμεων! ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ ΛΕΩ ΕΓΩ ΛΕΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΞΕΝΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΤΡΟΜΑΡΑ ΣΑΣ ΑΥΤΟ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ? ΜΙΛΑΜΕ ΕΙΣΑΣΤΕ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑΟΥΡΤΙΑ! ΑΣ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΑΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΜΠΑΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ! ΤΕΛΕΙΩΝΟΝΤΑΣ Η ΑΛΒΑΝΟΙ ΕΙΝΑ ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΕΡΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΑΤΟΥ ΦΥΛΟΥ ΠΟΥ ΖΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΝΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διονύσιος Αλικαρνασσεύς «Ρωμαϊκή Αρχαιολογία», Λόγος Δεύτερος

    II2 «Γένος δε το των Αλβανών μικτόν ην εκ εκ τε των Πελασγών και Αρκάδων και Επειών των εξ Ήλιδος ελθόντων»

    «Ην γαρ δη και των Πελασγών γένος Ελληνικόν εκ Πελοποννήσου το αρχαίον»

    ΕΤΣΙ ΕΠΕΙΔΗ ΛΕΤΕ ΜΑΛΑΚΙΕΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.....ένα από τα πολλά στοιχεία που έχει η Ιστορική επιστήμη να αποδείξει την αυτοχθονία των Αλβανών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σημεία-κλειδιά εκτιμάται και γνωρίζεται,προτείνονται και προτίθενται η μεγάλη καθυστέρηση της αλβανικής εθνογένεσης και η ανάπτυξη του ρωμαντικού των κινήματος εκ παραλλήλου προς το γενικό εξισλαμισμό που προηγήθηκε 'στην περιοχή,στρέφοντας την προσοχή του μένους είτε προς Σλάβους είτ'Έλληνες.Ο αλβανισμός και η Αλβανολογία,τώρα,εμφανίζονται ως μελέτη των μεσαιωνικών καταλοίπων της οθωμανικής κατοχής και κυριαρχίας,απομεινάρια ενός παρελθόντος αστάθειας,ρευστότητας,ηττοπάθειας και συμβιβασμού με τις δυνάμεις κατοχής ή και συμμαχίας/λυκοφιλίας των Σκιπετάρων επί τη βάσει φοβικού,πάντοτε,συνδρόμου έναντι της ελληνικότητας αλλά και αυτού,του σλαβικού κόσμου και/του πολιτισμού(και πολιτισμού του κόσμου)του Αίμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Με την πάσχουσα διαμάχη των λογίων για ταυτότητα συνυπάρχει ένας λανθάνων(υποβόσκων)σωβινισμός παλαιάς κοπής που παραπέμπει 'σ'εποχή αναζωπύρωσης του εθνικισμού των που δεν είναι άλλος από την οικειοποίηση ξένων προτύπων ανθρώπου,από την εξοικείωση με ένα μοντέρνο γενεαλογικό τοτεμισμό και ανιμισμό,εξ ίσου καταδικαστέα,ευτελή και απαράδεκτα,ασεβή,ο οποίος και οδηγεί 'στο μίσος των γειτόνων και τις ερμηνείες(πολλαπλές)των αυτοχθόνων..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όταν 'βρήτε κατάλληλο το χρόνο,ευκαιρήσετε και το κρίνετε σκόπιμο,'μπορείτε να μελετήσετε και τα κάτωθι:
    http://ikee.lib.auth.gr/record/113900/files/CHATZIS.pdf
    https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/ekke/article/viewFile/7686/7404.pdf
    http://www.hlhr.gr/wp-content/uploads/2016/12/albanoi_orthodoxoi_ellines_albanias.pdf
    http://www.greeklaws.com/pubs/uploads/609.pdf
    http://www.educircle.gr/periodiko/images/teuxos/2014/teuxos1/teuxos1_12.pdf
    http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/4663/Πτυχιακή%20εργασία%20Αλεξάνδρας%20Διαμάντη.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προέρχονται από περιήγηση,πλοήγηση,από τα πρώτα οκτώ αποτελέσματα,γράφοντας ''ΑΛΒΑΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ''και πρόσεξα να είναι,κυρίως,εργασίες και όλα 'σε μορφή,με τη μορφή pdf άρθρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. https://aab-edu.net/uploads/docs/thesis/2015/01-2015-anglisht/06.The%20issue%20of%20Kosovar%20identity-%20Donik%20Sallova.pdf
    http://sdraper.ece.wisc.edu/researchDir/pdf/ERS_97.pdf
    http://article.sciencepublishinggroup.com/pdf/10.11648.j.history.20130102.11.pdf
    http://journals.euser.org/files/articles/ejls_jan_apr_17/Perparim.pdf
    http://www.inclusionexclusion.eu/site/wp-content/uploads/2014/11/Marina-Lazeri.pdf
    http://albanisches-institut.ch/wp-content/uploads/2011/12/National-Identity-ReligionsGurakuqi.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ας αναγνώσουμε(ανατρέχοντας)με προσοχή και αυτό,πάλι(για τους καλοπροαιρέτους πάντοτε και χωρίς δείγμα ενοχής ή εμπαθείας προς τους πολυβασανισθέντες ελαχίστους αδελφούς μας εκεί 'πάνω-όσοι έμειναν τέλος πάντων με τον-ας 'πούμε-κατευναστή προς ώρας μετά την αναστύλωση-που τώρα βεβαίως σπεύδουν να 'θέλουν να...'γκρεμίζουν..-αλλά και συγγραφέα-οικουμενιστή Αρχιερέα των..!):https://amethystosbooks.blogspot.gr/2013/01/blog-post_8360.html.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.