8/6/18

Τα «παντός καιρού» F-35 Lightning II είναι όντως παντός καιρού;

Τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου του έτους 2016 στις δυόμισι η ώρα το μεσημέρι, εκατοντάδες καλεσμένοι παρευρέθησαν στην τελετή παράδοσης των δύο πρώτων stealth F-35 μαχητικών αεροσκαφών στο Ισραήλ. Δυστυχώς, όμως, οι παρευρισκόμενοι αναγκάστηκαν να περιμένουν για πολλές ώρες μιας και τα αεροπλάνα παρέμεναν καθηλωμένα στην Ιταλία εξαιτίας της ομίχλης.
Στην τελετή, η οποία άρχισε στις επτάμισι, ύστερα από πέντε ολόκληρες ώρες καθυστέρησης, ήταν παρόντες ο Πρωθυπουργός καθώς και ο Υπουργός Αμύνης του Ισραήλ,ο αρχηγός των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων (IDF),ο επικεφαλής της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF), ο τότε Υπουργός Αμύνης των Η.Π.Α, Ashton Carter, καθώς και πολλές άλλες επιφανείς προσωπικότητες. Η καθυστέρηση θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως ιδιαιτέρως αλλόκοτη, διότι η κατασκευάστρια εταιρία, εκπρόσωποι τύπου, αλλά και αξιωματούχοι της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας καυχιόνταν για τις ιδιαίτερες δυνατότητες του συγκεκριμένου μαχητικού αεριωθούμενου, αποδίδοντάς σε αυτό τον τίτλο του πιο προηγμένου πολεμικού τζετ στον κόσμο.
Μαθαίνουμε, όμως, ξαφνικά πως το πιο προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος της υφηλίου βρίσκεται καθηλωμένο σε αεροδρόμιο της Ιταλίας, εξαιτίας συνθηκών χαμηλής ορατότητας και ομίχλης. Ακόμα πιο περίεργο είναι το γεγονός, πως την ίδια στιγμή που τα μαχητικά stealth F-35 παρέμεναν στο έδαφος, άλλα αεροσκάφη πετούσαν στον ιταλικό εναέριο χώρο, απογειώνονταν και προσγειώνονταν στο εν λόγω αεροδρόμιο.

Ανώτατος αξιωματούχος της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, είχε εξηγήσει πως από κοινού οι Η.Π.Α., το Ισραήλ και η Ιταλία είχαν λάβει την απόφαση να μην απογειωθούν τα μαχητικά αεριωθούμενα F-35. Σκοπός μιας τέτοιας απόφασης ήταν η ασφάλεια των Αμερικανών πιλότων, καθώς και των αεροσκαφών. Άλλωστε η πτήση ήταν διαδικαστική και όχι επιχειρησιακή, όπως τόνισε ο αξιωματούχος.

Απ’ ότι φαίνεται, όμως, ενός κακού μύρια έπονται, αφού την ίδια μέρα ο τότε νεοεκλεγείς Πρόεδρος των Η.Π.Α.,Ντόναλντ Τραμπ, ανέβασε μήνυμα στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter, το οποίο έλεγε πως το πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών F-35, της κατασκευάστριας εταιρίας Lockheed –Martin, ήταν «εκτός ελέγχου». Αναφερόταν, προφανώς, στα πολλαπλά τεχνικά προβλήματα, τα οποία είχαν παρουσιάσει τα F-35 κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Αυτά τα προβλήματα κόστισαν δισεκατομμύρια δολάρια τα οποία διατέθηκαν στην κατασκευάστρια εταιρία από τις τσέπες των Αμερικανών φορολογουμένων. Ο Τραμπ είχε διευκρινίσει πως είχε πρόθεση να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια δολαρίων μιας και η Πολεμική Αεροπορία των Η.Π.Α θα αγόραζε λιγότερα μαχητικά τζετ F-35.

Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, η ιστορία φαίνεται πως επαναλαμβάνεται.

Τέσσερα αεριωθούμενα πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II αναμένονταν να φτάσουν στη Βασιλική Αεροπορική Βάση Marham στο Norfolk της Μ. Βρετανίας την Τρίτη, αλλά καθυστέρησαν μία μέρα στη Νότια Καρολίνα. Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης απέδωσε την αργοπορία αυτή στις «δυσμενείς καιρικές συνθήκες».  Αναμενόμενες ήταν οι αντιδράσεις δυσαρέσκειας απο μεριάς αρκετών ανωτέρων αξιωματικών κάποιοι από τους οποίους θεώρησαν το συμβάν ως θλιβερό και εξευτελιστικό. «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς ο καιρός ευθύνεται για την καθυστέρηση ενός μαχητικού παντός καιρού»: σχολίασε καυστικά ένας δυσαρεστημένος αξιωματικός.

Φυσικά, δεν έλλειψαν και πιο αισιόδοξες τοποθετήσεις επί του θέματος.

Μια ανώνυμη πηγή πληροφόρησε την εφημερίδα Times ότι το πρόβλημα ήταν ο μονός κινητήρας του F-35. «Πρόκειται για θέμα ασφαλείας. Τι θα συνέβαινε εάν εμφάνιζε κάποια δυσλειτουργία κατά τη διάρκεια της υπερατλαντικής πτήσης»;:αναρωτήθηκε η πηγή.

Εμείς δε θα προσπαθήσουμε να αμφισβητήσουμε την άνωθι τεχνική εισήγηση, αλλά θα ήταν αδύνατο να αποφύγουμε συνειρμικές αλληλουχίες που προκύπτουν από τη σύγκριση των δύο συμβάντων. Τα μαχητικά αεροσκάφη που θα παραδίδονταν στο Ισραήλ ήταν καθηλωμένα για ώρες σε αεροδρόμιο της Ιταλίας «εξαιτίας συνθηκών χαμηλής ορατότητας και ομίχλης». Όμως, οι συνθήκες αυτές δεν εμπόδιζαν άλλα αεροσκάφη να προσγειώνονται και να απογειώνονται στο ίδιο αεροδρόμιο. Αυτό, όμως, που καταρρίπτει την τεχνική εισήγηση της ανώνυμης πηγής είναι ότι η απόσταση μεταξύ Ιταλίας και Ισραήλ μόνο υπερατλαντική δεν είναι.

Αδιαμφισβήτητα, η υπόθεση παίρνει χειρότερη τροπή αν λάβουμε υπόψιν μια νέα αναφορά που είδε το φως της δημοσιότητας την τρέχουσα εβδομάδα, προερχόμενη από την υπηρεσία Congressional Government Accountability Office, σύμφωνα με την οποία έχουν εντοπιστεί 966 ατέλειες στο πρόγραμμα παραγωγής του F-35. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν 100 κρίσιμα ελαττώματα τα οποία είναι δυνατόν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του αεροσκάφους, αλλά και να  προκαλέσουν τον τραυματισμό ή το θάνατο του πιλότου.

Αν, λοιπόν, η Τουρκία παραλάβει από τις Η.Π.Α. τα F-35 και ο Ερντογάν θελήσει να μας «έρθει ξαφνικά ένα βράδυ» όπως αρέσκεται να λέει, θα ήταν καλύτερο για αυτόν να συμβουλευτεί το δελτίο καιρού πρώτα.

Πηγή: Μαύρο Κουτί

11 σχόλια:

  1. Ειναι παντος καλοκαιρινου καιρου..Δεν ειναι μονο ο καιρος...η ταχυτητα επισης.. τα ζωα μου αργα....το φορτιο οπλων....τα ζωα μου λιγα.. η ευελιξια ηλικιωμενου 70 ετων....κλπ.....Αλλα απο ...λαμπακια ...σκιζει....τουρτα γενεθλιων... Ακουστηκε οτι ειναι πολυ αορατο..πχ...παντα βομβαρδιζει την Συρια ....απ τον Λιβανο η την μεσογειο θαλασσα...διοτι του αρεσει η δροσια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είχα διαβάσει σε ξένο περιοδικό αμυντικού τύπου ότι είχαν δοκιμάσει το F35 επί ένα εξάμηνο στην Αλάσκα σε ακραίες καιρικές συνθήκες κτλ. Το είχα κρατήσει. Πρέπει να ήταν πριν 2-3 χρόνια. Θα ψάξω να το βρω στο αρχείο μου. Πάντως θυμάμαι ότι ανέφερε πως το αεροσκάφος αντέχει τις χαμηλές θερμοκρασίες και δεν έχει πρόβλημα να ξεκινήσει, πετάξει κτλ.
      Βέβαια, ο πλήρης φάκελος με τα συμπεράσματα τέτοιων δοκιμών είναι απόρρητος και φυσικά δεν δημοσιεύεται σε περιοδικά αμυντικού τύπου.
      Μην βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα.
      Πρόκειται για ένα ένα μαχητικό αεροσκάφος που κατασκευάζει η αμυντική βιομηχανία μιας σοβαρής χώρας. Μια χώρα που είναι μία από τις δύο υπερδυνάμεις του πλανήτη και μάλιστα η πρώτη. Με τεράστια ποσά σε ερευνητικά προγράμματα πάσης φύσεως και με τους καλύτερους στον κάθε τομέα που προσπαθεί να τους στρατολογεί όχι μόνο εντός χώρας αλλά από κάθε γωνιά της γης. Έχεις το χρήμα, έχεις την υποδομή, έχεις το σχέδιο και στρατολογείς τους καλύτερους στους οποίους προσφέρεις τις καλύτερες συνθήκες εργασίας(γιατί έχεις το χρήμα και τη νοοτροπία που δεν έχουν άλλοι).

      Τα 10 καλύτερα μαχητικά αεροσκάφη στο κόσμο. Από 4η εως 5η+ γενιά:

      F22 5ης+ γενιάς
      F35 5ης γενιάς
      SU 57 5ης+ γενιάς
      SU 35 4ης++ γενιάς
      SU 34 4ης+ γενιάς (βομβαρδιστικό)
      MIG 31 (για συγκεκριμένο ρόλο και αναβαθμισμένο με νέα ηλεκτρονικά συστήματα) 4ης+ εώς 4ης++ γενιάς
      F 15 Silent Eagle 4ης++ γενιάς
      F 16Viper 4ης+ γενιάς
      Rafale F3 4ης++ γενιάς
      Gripen NG 4ης+ γενιάς

      Και το F18 του USN που είναι ένα πολύ καλό, ικανότατο μαχητικό αεροσκάφος (με προοπτικές αναβάθμισης) και μια κατηγορία μόνο του γιατί πετάει σε κάθε γωνιά της γης αυτή τη στιγμή που μιλάμε και αυτό δεν είναι τυχαίο. Μαχητικό αεροσκάφος του USN δεν επιλέγεται έτσι απλά. Τίποτα δεν επιλέγεται απλά σε αυτά τα θέματα αλλά ένα παραπάνω μαχητικό αεροσκάφος στο USN που πρέπει να ανταποκριθεί σε πολλές καταστάσεις.

      Ο πόλεμος του σήμερα και του αύριο είναι πόλεμος δικτύων. Δεν πρέπει να έχεις μόνο καλά μαχητικά αεροσκάφη και καλά εκπαιδευμένους πιλότους. Μπορεί να έχεις μαχητικά αεροσκάφη πολύ καλά ως πτητικές μηχανές, με καλά ηλεκτρονικά(σε επίπεδο μονάδας-αεροσκάφους) και όμως να χάσεις.

      Ο πόλεμος άλλαξε, αλλάζει και τις επόμενες 2 δεκαετίες θα αλλάξει περισσότερο.

      Όποιος εντοπίζει με οποιοδήποτε τρόπο πρώτος, χτυπά πρώτος και άρα έχει το πλεονέκτημα.
      Το δίκτυο(σε αέρα, θάλασσα και ξηρά) που θα φτιάξεις θα πρέπει να έχει ανθεκτικότητα σε παρεμβολές και πυραυλικά πλήγματα των μονάδων που το αποτελούν. Να αποτρέπει ή να απορροφά τα πλήγματα που δέχεται και να συνεχίζει με τον ίδιο ρυθμό να χτυπά τον αντίπαλο στο κέντρο βάρους(ένα ή περισσότερα).

      To F35 φτιάχτηκε ως αεροσκάφος υπερσύγχρονου δικτύου σε αέρα, θάλασσα και ξηρά και όχι ως κλασσικό μαχητικό αεροσκάφος. Έρχονται όπλα νέας γενιάς που θα αλλάξουν τα πάντα.
      Σε έναν τέτοιο πόλεμο,όσο ποτέ ξανά στην παγκόσμια ιστορία, πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν τα όπλα υποκλοπών και παρεμβολών σε συνδυασμό με πυραυλικά συστήματα νέας γενιάς, ρομποτικά όπλα (τα οποία αν κλείνει το δίκτυο θα έχουν τη νοημοσύνη να συνεχίζουν να πολεμούν μόνα τους), όπλα λέιζερ, ηλεκτρομαγνητικά όπλα και άκρως απόρρητα μοριακά όπλα κατά ανθρώπων, φυτών και ζώων.

      Διαγραφή
    2. Βασικός στόχος είναι ένας:

      Κλείνω (ή μειώνω της αποτελεσματικότητα) το δίκτυο (και τον πάσης φύσεως ανεφοδιασμό) του αντιπάλου και κρατάω το δικό μου δίκτυο λειτουργικό και ισχυρό. Αυτό θα οδηγήσει στην ψυχολογική και υλική κατάρρευση του αντιπάλου.

      Αεροπλάνα, πλοία, άρματα μάχης και προσωπικό που θα τα χειρίζεται θα πρέπει να λειτουργούν με ταχύτητα σε ένα πολεμικό περιβάλλον που θα είναι πολύ πιο γρήγορο απ' ότι έχει δει η ανθρωπότητα μέχρι σήμερα.
      Αεροπλάνα θα πέφτουν με ένα κλικ ή θα χτυπάνε φίλιους στόχους που θα ανταποδίδουν(με νέας γενιάς όπλα).
      Πλοία δεν θα λειτουργούν ηλεκτρονικοί αισθητήρες (ή και μηχανές τους) ή θα χτυπάνε λάθος στόχους οι οποίοι θα ανταποδίδουν.
      Ικανοί και επικίνδυνοι για τον αντίπαλο Επιτελάρχες θα πεθαίνουν από φυσικά αίτια χωρίς να τους πειράξει κανένας. Δεν θα χρειάζονται τροχαία ατυχήματα, ληστείες ή μονάδες ειδικών επιχειρήσεων για την εκτέλεση τους.

      Ο πόλεμος του (πολύ κοντινού) αύριο δεν είναι πόλεμος Β' ή Γ' κατηγορίας. Είναι πόλεμος Α' κατηγορίας στον οποίο μπορούν να ανταποκριθούν(σε διαφορετικό βαθμό) συγκεκριμένες χώρες.

      ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Γαλλία, Μ.Βρετανία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Ν. Κορέα.

      Διαγραφή
  2. Η Φυσική τα λέγει ολα. Ας μήν παραμυθιαζόμεθα απο Γκουριώτηδες, "γενιές", "δικτυοκεντρικά δόγματα" κ.α....
    Ψυχραιμία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βοταν η φυσικη ασφαλως τα λεει ολα.Ενας ηλεκτρονικος μηχανικος εδω προ καιρου εγραψε κατι πολυ πολυ σωστο..Θυμασαι ?? Ειχε πει "ειναι
      απλο..μην φοβαστε..λυνεται πολυ απλα
      η αορατοτητα.Βαλτε δεκτες ρανταρ
      ξεχωριστα απ τους πομπους και
      πολλους σε καθε κατευθυνση .Τα
      ρανταρ και οι δεκτες πουλιουνται μαζι
      σε μια ...περιπου ...ας πουμε
      μοναδα...ενιαια...περιπου ...ειναι στην
      ιδια ευθεια.Το σκαφος ανακλα την
      ακτινοβολια σε ολες τις κατευθυνσεις
      οπως καθε στερεο σωμα ...εκτος της
      περιπου ευθειας του δεκτη
      πομπου.Εκτρεπει δηλαδη
      Την ακτινα σε ολες τις αλλες κατευθυνσεις.Αυτο ειναι η αορατοτητα....Ενταξει εχει και μια
      βαφη που εξασθενει λιγο το
      σημα....αλλα δεν το κοβει
      πολυ....μετριεται το σημα.Τι ειπε
      λοιπον ο ευφυης μηχανικος ??? Μα την
      φυσικη ειπε..!! Χωριστε δεκτη απο
      πομπο..βαλτε δεκτες σε ολες τις
      κατευθυνσεις.....και τσουπ θα γινει
      ορατο !!!Υπαρχουν βεβαια κι αλλες
      λυσεις....πχ.ρανταρ μεγαλου μηκους
      κυμματος....Στοπ εδω.
      ..διοτι ο ...διπλα θα με ειρωνευτει παλι και φρικαρω στην σκεψη ....μια και ποτε δεν μ εχει ειρωνευτει κανεις
      τοσο..μην πω και χωρις το .
      Τοσο...Προβλημματιζομαι κ. Βοταν
      πολυ ...αν θα ξαναγραψω
      εδω.....Ενοχλω ειναι καταφανες....Δεν
      το περιμενα αυτο...αλλα να.....Τελος παντων.

      Διαγραφή
  3. ....!!!! Δημήτρη Κ.είσαι κυριολεκτικά ....Αθεόφοβος!!!! με όλες τις σημασίες της λέξης.
    Σ΄όλα μέσα,μα να μην είσαι?
    Με τέτοια γνώση και στην παραμικρή πτυχή της γεωστρατηγικής,εξασφαλίζεις στο ελληνικό κοινό που σε μελετά,ασφάλεια,ετοιμότητα,πρόνοια,εγρήγορση και ένα σωρό άλλες ιδιότητες του συναισθηματικού κόσμου, σε συνάρτηση με την διαύγεια του νου και την πνευματική ανησυχία των αναγνωστών-μελετητών.
    Πάντα με τις μελέτες σου και τις προτροπές ενίσχυες ηθικά τους Έλληνες, να σχηματίζουν αληθινή ,ασφαλή, αλλά και πατριωτική σκέψη.
    Είναι κάτι,καλέ μου άνθρωπε,είναι κάτι την σήμερον ημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κ.Αλεξανδρου...ειμαι αφωνος.....για μενα μιλατε ??!! Νιωθω πανικο...αληθινο πανικο.Δεν ηθελα να με δειχνετε με το δαχτυλο ...δεν
      ειμαι Φεγγαρι..ουτε ασκος ανεμων που ανοιξε κι εκλεισε παγιδευοντας
      μεσα τον ανεμο μιας
      ειρωνειας...Ευχαριστω πολυ που με
      προειδοποιησατε
      ....Νομιζω...πρεπει να φυγω....πριν
      βρω τιποτε σαρκες μου στο
      μονοπατι.....Να ειστε καλα...μου θυμισατε την αρχη της Ιλιαδας.....θυμαστε ....Μυνην αοιδε θεα Πηλιαδεω.....Αχιλλειω ουλωμενη...

      Διαγραφή
  4. Κυριολεκτικά Αθεόφοβος.
    Ναι θνητός αλλά κι αθάνατος.
    Άνθρωπος γαρ,αλλά Θεάνθρωπος,ίδια ετυμολογική ρίζα.
    Εύστοχος όπως πάντα,αλλά και επίκαιρος.Οι πρόγονοί μας οι Ομηρικοί,προσωποποίησαν το ηφαίστειο Αιγαίο με όλες τις εκφάνσεις,και μας κληρονόμησαν το μέγιστο συναίσθημα της οργής,και μεις με τη σειρά μας εξοργίσαμε τον κόσμο,να πολεμά συνέχεια με την ελπίδα να ειρηνεύσει....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ενα διδαγμα ειναι οτι τα αεροσκαφη με 2 κινητηρες ειναι ποιο ασφαλη.

    Πολλοι διαμαρτυρονται οτι εχουν μεγαλυτερο κοστος συντηρησης. Αλλα η ασφαλεια του πιλοτου αλλα και η διασωση του σκαφους ειναι σημαντικοτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.