22/11/09

Λίγες σκέψεις περί εθνικισμού και νεωτερικότητας

Eίναι κοινά παραδεκτό από τις κοινωνικές επιστήμες ότι για τους εθνικιστές, ο κόσμος χωρίζεται σε σαφώς διαχωρισμένα έθνη, μεταξύ των οποίων υπάρχουν εμφανείς πολιτικές, πολιτιστικές και φυλετικές διαφορές. Οι ρίζες των εθνών χάνονται στα βάθη των αιώνων, ενώ ιστορικός σκοπός του έθνους είναι η εκπλήρωση του πεπρωμένου του, η ανάδειξη με κάθε τρόπο του μεγαλείου του λαού του. Η ανάπτυξη των εθνικιστικών επιστημών (αρχαιολογία, λαογραφία, φιλολογία) από τον 17ο αιώνα και έπειτα βοήθησε στην «επιστημονική τεκμηρίωση» των εθνικιστικών θέσεων, εξέλιξη μεγίστης σημασίας σε κοινωνίες όπως οι νεωτερικές όπου επιστήμη και αλήθεια συμβαδίζουν και συχνά ταυτίζονται.
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 και έπειτα, αρχίζει σιγά-σιγά να αναπτύσσεται στα δυτικά κράτη μία κριτική στάση απέναντι στο εθνικιστικό φαινόμενο από την πλευρά της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η ιστορική, ανθρωπολογική, και κοινωνιολογική έρευνα αρχίζει να υποστηρίζει ότι τα έθνη δεν είναι παρά σχετικά πρόσφατες κοινωνικές κατασκευές του 18ου και του 19ου αιώνα, τρόποι συλλογικής ταύτισης ανάμεσα σε τόσους άλλους που αναπτύχθηκαν ως αποτέλεσμα των συγκεκριμένων αλλαγών που επέφερε η νεωτερικότητα στις Ευρωπαϊκές κοινωνίες αρχικά, και σε ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο αργότερα. Παρόλο που υπάρχουν πολλές και σημαντικές διαφορές ανάμεσα στους θιασώτες αυτής της άποψης, το βασικό επιχείρημα, ότι δηλαδή τα έθνη είναι σύγχρονες και όχι προαιώνιες οντότητες παραμένει το ίδιο. Η προσέγγιση αυτή, η οποία κατέχει ηγεμονική θέση στον τομέα των κοινωνικών επιστημών σήμερα, ονομάστηκε μοντερνισμός ή νεωτερισμός(modernism).

Λίγα λόγια για τις γραμμές
Οι εθνικιστές πιστεύουν ότι το παρελθόν του έθνους είναι αρκετό και απροβλημάτιστο στο να τους οδηγεί σήμερα. Ο στόχος του εθνικιστή είναι απλά να υπενθυμίσει στους συμπατριώτες του το λαμπρό παρελθόν τους, έτσι ώστε μπορούν να αναδημιουργήσουν και να ξαναζήσουν εκείνες τις παλιές δόξες.

Οι διαχρονιστές(perennialists) έχουν σαν κεντρική ιδέα εκτός από το παρελθόν και την αδιάσπαστη, αμνημόνευτη και φυλετική σύσταση του έθνους. Η λέξη προέρχεται από τον Ιταλικό όρο Perenne που σημαίνει αμετάβλητο στο πέρασμα του χρόνου- αιώνιο.
Οι νεωτεριστές πιστεύουν ότι το έθνος είναι μία νεωτεριστική, κατασκευασμέ­νη φαντασιακή πολιτική κοινότητα ανθρώπων πε­ριορισμένη σε μία επικράτεια.
Οι μετανεωτεριστές έχουν την άποψη ότι το έθνος αποτελεί σχετικά σύγχρονο δημιούργημα και μια κοινωνική οντότητα μόνο στο βαθμό που παίρνει τη μορφή του σύγχρονου εδαφικά προσδιορισμένου κράτους, δηλαδή του "εθνικού κράτους". Σημαντικό σημείο των μετανεωτεριστών είναι η μη αποδοχή των «αφηγήσεων» σε ότι αφορά το ιστορικό παρελθόν.
Οι εθνοσυμβολιστές υποστηρίζουν ότι το έθνος και η εθνική ταυτότητα αποτελούν εθνο-συμβολική κατασκευή,δηλαδή συστήνονται με βάση την επιλογή, το συνδυασμό και την ανακωδικοποίηση αξιών, συμβόλων και μνημών που προϋπάρχουν μέσα στην εθνοτικότητα ή εθνοτικότητες(ethnie). Οι εθνο-συμβολικές θεωρίες τοποθετούν στο κέντρο της εθνοκατασκευής την κουλτούρα και τον πολιτισμό και κυρίως δεν μηδενίζουν την έννοια της εθνικής ταυτότητας όπως κάνουν οι νεωτεριστές, μετανεωτεριστές κλπ. Ο εθνοσυμβολιστές μιλάνε για εθνική ταυτότητα και έθνος το οποίο δεν έχει σχέση με το κράτος.
Προσωπικά όπως έχω πει πολλές φορές είμαι ας πούμε οπαδός της εθνο-συμβολικής θεωρίας. Απορρίπτω την ιδέα της φυλετικής σύστασης του έθνους και συσχετίζω τον κοινωνικο-οικονομικό παράγοντα με την πολιτισμική παράδοση. Ένας από τους ακούσιες εκφραστές αυτής της θεωρίας είναι ο Σβορώνος που μας δίνει την άποψη για την πορεία του ελληνισμού πειστικότερη από εκείνη των κυρίαρχων σήμερα στη χώρα μας, στο πανεπιστημιακό επίπεδο, μοντερνιστικών και μεταμοντερνιστικών σχημάτων, μιαν άποψη που ενισχύεται από τις πρόσφατες μελέτες των εθνοσυμβολιστών (Perry Anderson στο Α Zone of Engagement, 1992 Α.D. Smith στο Nationalism, 2001), όπως και από πρόσφατες παρατηρήσεις της κοινωνικής ανθρωπολογίας και της εξελικτικής ψυχολογίας για τον σημαντικό ρόλο των πολιτισμικών στοιχείων και του αισθήματος στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης.
Η εθνο-συμβολική θεωρία που έχει αναπτύξει ο A.D. Smith αναφέρει ότι η αίσθηση της ελληνικής ταυτότητας και τα κοινά εθνοτικά αισθήματα διατηρήθηκαν για 2000 χρόνια παρά τις τεράστιες πολιτισμικές αλλαγές που υπέστησαν οι Έλληνες.

Τώρα τι επικρατεί σήμερα στην πατρίδα μας ;
Η μετανεωτεριστική γραμμή πλέον κυριαρχεί παντού. Εάν πας σε ένα βιβλιοπωλείο τα 7 στα 10 βιβλία έχουν σαν κεντρική γραμμή τον μετανεωτερισμό. Όλες οι άλλες απόψεις είναι δυστυχώς χαμένες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την επέλαση του εθνομηδενισμού και την καταστροφή της εθνικής μας ταυτότητας. Για τον εθνομηδενισμό η εθνική ταυτότητα παραπέμπει σε κοινότητα μηδενικού αντικρίσματος: φανταστική, "νοερή". Είναι ο κοσμοπολιτισμός των πολυεθνικών. Είναι επίσης ο σοσιαλιστικός διεθνισμός, που εξισώθηκε με τον διεθνισμό των πολυεθνικών, όταν έσβησε το ιδανικό που τον κινούσε. Ο εθνομηδενισμός, φορώντας το φωτοστέφανο του διεθνισμού, είναι σήμερα η σημαία της παγκοσμιοποίησης.
Πηγή: Ακρίτας

4 σχόλια:

  1. Προσωπική άποψη:
    Αυτό που προβάλετε διαρκώς από όλες τις μελέτες (αυτό που "βλέπουν" οι μελέτες και παρουσιάσεις) είναι διαρκώς διαφορετικές μορφές της ίδιας εικόνας του θηρίου της Αποκαλύψεως.
    Να το πω απλά, προβάλετε σε στιλ και τρόπο On-Off ή άσπρο-μαύρο ή ασπρόμαυρο-ασπροκόκκινο ή πράσινο-γαλάζιο κ.λπ. εν ήδη πάντα συγκρούσεως 2 και μόνο πραγμάτων, που το ένα (φαινομενικά) αντιπαλεύεται το άλλο. Ουσιαστικά όμως -δημιουργώντας κατ' αυτό το τρόπο οπαδούς- κάνει το κόσμο να προσκυνάει μια το ένα και μια το άλλο κεφάλι (φανατισμός-απογοήτευση κ.λπ.), τα οποία ανήκουν και τα δυο στο ίδιο θηρίο και το ένα κεφάλι βοηθάει το άλλο να το προσκυνάνε, ενώ βρίσκονται σε φαινομενική αντιπαλότητα (ο Μεγάλος Δικτάτορας του Τσάπλιν άγγιξε χωρίς να το καταλάβει κάτι ανάλογο).

    Βασισμένος κάποιος σε αυτή τη βάση, σε αυτόν τον ΤΟΠΟ (δώσε μου τόπο να σταθώ και θα σου κουνήσω τη γη, έλεγε ο Αρχιμήδης) καταλαβαίνει ότι δημιουργείται μηχανικό αεικίνητο που αυτοτροφοδοτείται και αυτοκινήται.
    Η τέλεια εωσφορική μηχανή παραγωγής κακού, χάους, τρομοκρατίας κ.λπ. (είναι φανερό ότι εδώ υπάρχει και εγκληματολογία, και κοινωνιολογία, και τέχνη και στρατηγική και ποίηση και ιατρική κ.λπ.)

    Θα συνεχίσω (μετά την οντολογία-αιτιολογία/συμπτωματολογία κ.λπ. προς τη θεραπεία που μας ενδιαφέρει περισσότερο - παιδιά κάθε ενεσούλα πονάει λίγο και όλα τα φάρμακα είναι και λίγο πικρά, το λέει άλλωστε και η λέξη) , κάνοντας άλματα, από το τέλος (και αργότερα θα προστίθενται κομμάτια στο παζλ):
    Δηλ. γίνεται αντιληπτό ότι το αντίδοτο σε κάτι τέτοιο (σ' αυτό το δικέφαλο τέρας που είναι στραμμένο το ένα κεφάλι απέναντι στο άλλο σε σχήμα… Καρδιάς!!!- από εδώ βγαίνει από Market μέχρι Μαύρη Μαγεία, ψευτοιατρικές κ.λπ.)μπορεί να είναι μόνο

    ο ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ ΑΕΤΟΣ

    του Βυζαντίου (που πετάει ακριβώς μέσα σ’ αυτούς τους ίδιους μηχανισμούς του θηρίου γιατί ,λόγο της φαινομενικής ομοιότητας με το δικέφαλο τέρας , δεν γίνεται αντιληπτός ).
    Και το αντίδοτο βέβαια του θανάτου που προκαλεί το θηρίο, τίποτε άλλο εκτός από το Ελιξίριο της (αιώνιας) Ζωής, που είναι βέβαια

    ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΑΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ-ΘΕΟΥ

    ήτοι η Θεία Κοινωνία (αλλά μέσα από το μυστήριο της μετάνοιας - εξομολογήσεως)

    Καταλαβαίνετε ρε παιδιά τι μας έδωσε ο Ιησούς; είναι να φρίττει κανείς.

    Και ποτέ κανένας δεν αναρωτήθηκε (γνήσιο ελληνικότατο χαρακτηριστικό η αμφιβολία- Ηράκλειτος - και η ερώτηση - σκεπτόμενη Αθηνά -πάντα επ' αγαθώ) τι είδους πτηνό και τι είδους μυστήριο είναι αυτός ο Δικέφαλος. Μετά θα μπορούσε να καταλάβει κανείς καλύτερα γιατί και από που βάλλεται η Ορθοδοξία, γιατί κυνηγήθηκε ο Πόντος ακόμα και γιατί η Κύπρος πρέπει να παραμένει (για τους εχθρούς μας, ορατούς και αοράτους) αλυσοδεμένη.

    Ρε παιδιά τις φορτωμένες πορτοκαλιές (τα μήλα των εσπερίδων;) πετροβολάνε.
    Αχ… α ρε Παναγιωτούνη (της Σπάρτης οι Πορτοκαλιές …. και Ελεύθεροι Πολιορκημένοι κ.λπ.). Αχ … αυτή η κλεφτουριά ….

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες (με το παλιό ημερολόγιο)


    Θα επανέλθω αγαπημένοι μου συμπατριώτες με το

    ΙΧΩΡ

    και το ορισμό του Μυστήριου


    (κάπως θα τους ξεπετάξουμε και πάλι τους Νέο-Άτλαντες με τα λόμπυ τους κ.λπ.)

    Τα λέμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διαφωτιστικό κείμενο, πιστεύω. Κι εγώ στο ΤΕΙ μου αυτά διδάσκομαι. "Φαντασιακές" κοινότητες, ιστορικοί "μύθοι" (κρυφό σχολειό), κατασκευασμένη εθνική ταυτότητα και συνείδηση κ.α.

    Με κουράζει αυτό το κλίμα. Αν τολμήσεις να φέρεις αντίρρηση στα "πιο πρόσφατα επιστημονικά πορίσματα" σε κοιτάνε ειρωνικά και με οίκτο (λέγοντας): "αχ το καημένο, είναι ακόμα παραμυθιασμένο".

    Καλά, ο Παπαρηγόπουλος, το μαύρο πρόβατο...

    Ακόμα κι έτσι να είναι όπως τα λένε, εγώ προτιμώ να πιστεύω κάτι που θα με εμπνέει να γίνω καλύτερος άνθρωπος, να σέβομαι και να τιμώ τους προγόνους μου, τους ήρωες και μάρτυρες, να βλέπω σαν αδέρφια μου όλους αλλά χωρίς να λησμονώ τι έχουν κάνει στο παρελθόν -και μ' αυτόν τον τρόπο θα φυλάγομαι- και τέλος να παίρνω δύναμη απ' το παράδειγμά τους για να φανώ αντάξιά τους στη δύσκολη την ώρα.

    Φωνές σαν τις δικές σας εδώ στο infognomon μου δίνουν παρηγοριά. Σας ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Ακυλίνα

    Δυστυχώς, η παιδεία έχει πέσει στα χέρια της Αριστεράς με απόλυτο ευθύνη της κυβερνήσεως Καραμανλή του πρεσβυτέρου. Δυστυχώς, είχε πάντα την συνήθεια να μιμείται τον Ντε Γκλώλ και τον μιμήθηκε και σ' αυτό.

    Για το κρυφό σχολείο, μπορείς να διαβάσεις τα παρακάτω δύο άρθρα:

    Το Κρυφό Σχολειό: Μύθος ή Πραγματικότητα;

    Το Κρυφό Σχολειό κι η Ιστορία: Οι πηγές, οι μαρτυρίες, η αλήθεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετική επιλογή του άρθρου Κ. Καλεντερίδη.
    Το διαβάζω επί μια εβδομάδα καθημερινά και δεν το 'χορταίνω'.Και τα σχόλια φυσικά !

    'Φραπόβιος''

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.