13/4/11

Όταν μια χώρα έχει καταστρέψει τα Πανεπιστήμιά της, μπορεί να έχει μέλλον;

Έκθεση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Ριζικές αλλαγές στα Πανεπιστήμια ζητεί η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή

Την ανάγκη ριζικών αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπογραμμίζει στην έκθεσή της η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι το ελληνικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υποφέρει από κρίση αξιών, καθώς και από παρωχημένες πολιτικές και οργανωτικές δομές.

Στην έκθεσή τους τα μέλη της επιτροπής τονίζουν πως οι ηγέτες, οι επιστήμονες, οι φοιτητές και τα πολιτικά κόμματα που στοχεύουν στην προώθηση του κοινού καλού έχουν παγιδευθεί σε ένα σύστημα που υπονομεύει τους στόχους που επιδιώκουν, διαφθείρει τα ιδανικά που αναζητούν και εγκαταλείπει τους πολίτες που υπηρετούν.
Στηλιτεύεται παράλληλα η «κομματικοποίηση» των πανεπιστημίων, η στάση ορισμένων πρυτάνεων σε θέματα ασφαλείας, αλλά οι μεγάλες δαπάνες ανά φοιτητή, την ώρα που τα Ιδρύματα διαμαρτύρονται για οικονομική στενότητα, γραφειοκρατία και έλλειψη νέων τεχνολογιών.
Ειδικότερα, τα μέλη της επιτροπής κατέληξαν στα ακόλουθα συμπεράσματα:
* Αυτή είναι μια κρίσιμη στιγμή στην ελληνική ιστορία, που χαρακτηρίζεται από μια οικονομική κρίση με σοβαρές επιπτώσεις για τις υπάρχουσες κοινωνικές και πολιτικές δομές της χώρας. Η αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής, όπως προσδιορίσθηκε παραπάνω, απαιτεί θεμελιώδη και ουσιαστική μεταρρύθμιση όχι μόνο των ελληνικών χρηματοπιστωτικών δομών, αλλά και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
* Το ελληνικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υποφέρει από κρίση αξιών, καθώς και από παρωχημένες πολιτικές και οργανωτικές δομές. Το τραγικό είναι ότι οι ηγέτες, οι επιστήμονες, οι φοιτητές και τα πολιτικά κόμματα που στοχεύουν στην προώθηση του κοινού καλού έχουν παγιδευθεί σε ένα σύστημα που υπονομεύει τους στόχους που επιδιώκουν, διαφθείρει τα ιδανικά που αναζητούν και εγκαταλείπει τους πολίτες που υπηρετούν.
* Το μέγεθος της πρόκλησης και το επείγον της αναγκαιότητας να αντιμετωπισθεί, απαιτεί όχι μόνο μεταρρύθμιση, αλλά και μια αλλαγή στην κοινωνικο-πολιτική κουλτούρα. Και αυτό μπορεί να προέλθει μόνο από ριζικές αλλαγές, ιδίως στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία πρέπει να δώσουν το παράδειγμα και να αναδείξουν τα πρότυπα για την υπόλοιπη κοινωνία.
* Οι συζητήσεις της επιτροπής έδειξαν ότι υπάρχει μια σαφής πλειοψηφία των ενδιαφερομένων μερών υπέρ της αναμόρφωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μολονότι δεν υπάρχει συμφωνία σχετικά με το ποια πρέπει να είναι αυτή η μεταρρύθμιση, το ποιος και πώς πρέπει να την ξεκινήσει, καθώς και ότι υπάρχει και μια δυναμική μειοψηφία που αντιτίθεται στην αλλαγή.
* Μια σειρά πολιτικών αποφάσεων οδήγησαν σε πολιτικές διοίκησης εντός του πανεπιστημίου που δημιούργησαν μια ανισορροπία δύναμης και ελέγχου πάνω σε ακαδημαϊκά θέματα και αποφάσεις. Για παράδειγμα, οι φοιτητές έχουν το 40% των ψήφων στην επιλογή των διοικήσεων των πανεπιστημίων. Αυτή η ανισορροπία στην διοίκηση έχει οδηγήσει στη λήψη αποφάσεων με πολιτικά κίνητρα, οι οποίες δεν έχουν ωφελήσει την ακαδημαϊκή διαδικασία.
* Ανάμεσα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και σε μερικές άλλες χώρες (Αυστραλία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό), η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή και την μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες αυτές μεταξύ 1995 και 2005. Ωστόσο, τα ελληνικά πανεπιστήμια και το διδακτικό προσωπικό τους αισθάνονται οικονομική στενότητα . Δεν έχουν οικονομική αυτονομία ή λογοδοσία, και βρίσκονται στο έλεος μιας γραφειοκρατίας που παρεμποδίζει κάθε προσπάθεια για την παροχή αποτελεσματικότητας και διαφάνειας.
* Τα ελληνικά πανεπιστήμια στερούνται θεμελιωδών τεχνολογιών πληροφορίας και άλλων εργαλείων αξιολόγησης για την μέτρηση παραμέτρων εισροών - εκροών και την αντικειμενική αξιολόγηση επιδόσεων (ποσοστά ολοκλήρωσης σπουδών, προσφορές θέσεων / αποδοχές, δημοσιευμένο έργο, και διδακτική αποτελεσματικότητα των καθηγητών). Για παράδειγμα, τα πανεπιστήμια δεν έχουν συστήσει μηχανισμούς για την παρακολούθηση ζωτικών στατιστικών: πόσοι φοιτητές παρακολουθούν μαθήματα, πόσοι φοιτητές μετεγγράφονται πόσοι αποφοιτούν σε 5, 6 ή 8 χρόνια, ποιο είναι το κόστος της εκπαίδευσης των σπουδαστών, κλπ.
* Χρησιμοποιώντας ανεπαρκείς μεθόδους, τα ελληνικά πανεπιστήμια δηλώνουν το χαμηλότερο ποσοστό αποφοίτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόνο περίπου το ένα τρίτο των εγγεγραμμένων φοιτητών αποφοιτά εντός του απαιτούμενου χρόνου. Για παράδειγμα, από τους 600.000 φοιτητές που πιστεύεται ότι είναι εγγεγραμμένοι στα Ελληνικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπάιδευσης, μόνο 180.000 περίπου έχουν εγγραφεί για να παραλάβουν τα δωρεάν εγχειρίδια που παρέχονται από το κράτος.
* Ανάμεσα σε όλες τις χώρες μέλη της ΕΕ, η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών που αφήνουν την Ελλάδα για να εγγραφούν σε πανεπιστήμια της Ευρώπης και των άλλων χωρών. Κάθε χρόνο, 60.000 Έλληνες φοιτητές φοιτούν σε Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.
* Τα ποσοστά ανεργίας των πτυχιούχων, καθώς και οι περίοδοι ανεργίας μετά την αποφοίτηση, είναι απαράδεκτα υψηλά. Οι προοπτικές τους για εύρεση εργασίας υποσκάπτονται από την οικονομική κατάσταση και την μειωμένη ικανότητά τους να ανταγωνιστούν πτυχιούχους άλλων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
* Οι πανεπιστημιακοί χώροι δεν είναι ασφαλείς. Ενώ το Σύνταγμα επιτρέπει στην πανεπιστημιακή ηγεσία να προστατεύει τους πανεπιστημιακούς χώρους από στοιχεία που επιδιώκουν την πολιτική αστάθεια, οι Πρυτάνεις έχουν δείξει απροθυμία να ασκήσουν τα δικαιώματα και να εκπληρώσουν τις ευθύνες τους και να πάρουν τις αποφάσεις που χρειάζονται προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφάλεια του διδακτικού και ευρύτερου προσωπικού και των σπουδαστών. Ως αποτέλεσμα, η διοίκηση του πανεπιστημίου και το διδακτικό προσωπικό δεν έχουν αποδειχθεί καλοί επιμελητές των εγκαταστάσεων που τους εμπιστεύθηκε η κοινωνία.
* Η πολιτικοποίηση των πανεπιστημίων - και ειδικότερα η πολιτικοποίηση των φοιτητών - αντιπροσωπεύει μια πέραν της λογικής συμμετοχή στην πολιτική διαδικασία. Το γεγονός αυτό συμβάλλει στην ταχεία υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
* Υπάρχουν πολλοί θύλακες αξιόλογης ερευνητικής δραστηριότητας, αλλά συνολικά η ερευνητική προσπάθεια υστερεί σε σύγκριση με τα άλλα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή απαρτίζεται από τους: Patrick Aebischer, Καθηγητής Ιατρικής και Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάνης, Gavin Brown, Καθηγητής Μαθηματικών και πρώην Πρόεδρος (Vice-Chancellor) του Πανεπιστημίου του Σύδνεϋ, James J. Duderstadt, Καθηγητής Επιστημών και Μηχανικής και Επίτιμος Πρόεδρος στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, και Διευθυντής του Project της Χιλιετίας, Gudmund Hernes, Καθηγητής Κοινωνικών Επιστημών και Πρόεδρος του Διεθνούς Συμβουλίου Κοινωνικών Επιστημών (ISSC), Linda Katehi, Καθηγήτρια Ηλεκτρικής Μηχανικής και Μηχανικής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πρύτανης του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια Davis, David Naylor, Καθηγητής Ιατρικής και Πρόεδρος του πανεπιστημίου του Τορόντο του Καναδά, Jozef Ritzen, Καθηγητής Οικονομικών και Πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Maastricht, John Sexton, Καθηγητής Νομικής και Πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Lap-Chee Tsui, Καθηγητής Βιολογίας και Πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Hong Kong.
Ναυτεμπορική

9 σχόλια:

  1. ΟΧΙ !!! Πάει για Αλωση !Με αρχηγούς τους εξωνυμένους ακαδημαΙκούς,καθηγηταράδες και ολες τις λούγκρες και τα σκουλήκια. Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ (με μετακίνηση σε νησί του ΒΑ Αιγαίου)οπου η κυρία δασκάλα "διδάσκει" στα πρωτάκια οτι όλοι είμαστε ίσοι...δεν υπάρχουν καλύτεροι ή χειρότεροι και το αποτέλεσμα (βαθμολογία) δεν έχει σημασία.........αλλοίμομό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν ειναι μονο υποθεση των "καθηγηταραδων"οπως γραφει ο παραπανω σχολιαστης.Ειναι υποθεση ολοκληρης της ελλαδικης κοινωνιας που βρισκεται σε παρακμη.Τι να σου κανουν οι "καθηγηταραδες" οταν ο τριτεκνος που εχει αντι για παιδια
    3 τουβλα με βαθμο εισαγωγικων εξετασεων 10 η 13 η και 8 και γραφεται το παιδι του εκει που αξιζει,δηλαδη σε ενα "πανεπιστημιο" της επαρχιας,"πανεπιστημια" που δημιουργηθηκαν για να φαει ψωμι η επαρχια.Και κατοπιν αυτος ο πατερας (που ισως και δεν ασχοληθηκε ποτε με τα παιδια του)
    χρησιμοποιει την...τριτεκνια του (βρηκε την μπαμπο και ερριχνε για να παρει και επιδομα ο πονηρος νεοελληνας)για να μεταγραψει το τουβλο του σε ενα αντιστοιχο τμημα Αθηνας,Θεσ/νικης,Κρητης οπου περασαν κανονικα μονο τα αστερια με βαθμο εισαγωγης ανω του 19 ?
    Και τοτε με το 20% τετοιων μεθοδων οπως θα γινει (ελευθερα και χωρις καν το 20% μεχρι σημερα)θα περασουν τα τουβλα σε Μετσοβεια,Αριστοτελεια ,Καποδιστρειακα και θα γεμισουν τα εργαστηρια και θα καθονται στα σκαλοπατια του αμφιθεατρου οι εχοντες 19,5 και στα
    καθισματα οι εκλεκτοι του 10 η και του 9 εισαγωγικα και δεν θα καταλαβαινουν τιποτα με αποτελεσμα μαζι τους να σερνονται και οι αριστοι.Αν συνεχισω θα αναφερω για τα τουβλα που επεχειρησαν να εγγραψουν το παιδι μου στις οργανωσεις τους την πρωτη ημερα που πηγε για μαθημα και του ελεγαν οτι "εμεις διοικουμε,ελεγχουμε τους καθηγητες,περναμε γιατι ξερουμε τα θεματα και μετα το κομμα μας βρισκει δουλεια".Και αργοτερα οι αριστοι δεν μπορουσαν να περασουν στο κτιριο για να γραψουν εξετασεις γιατι τα τουβλα των γελοιων πατεραδων ειχανε μετατραπει σε ροπαλοφορους στις εισοδους.Αυτη ειναι η Ελλαδα και να την χαιρομαστε.
    Αρχελαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το συγχρονο "ελληνικο" κρατος λοιπον δεν ειναι τιποτα αλλο απο ενα ταρυχευμενο κουφαρι του Ελληνισμου που υπαρχει ως πειθηνιος διαμεσολαβητης μεταξυ του σιωνισμου(που κατα την αποψη μου κρυβεται πισω απο το αμερικανικο τραπεζοβιομηχανικο κατεστημενο) με
    τον μουσουλμανικο κοσμο κυριως της μεσης ανατολης και δευτερευοντως των αφγανισταν,πακισταν.
    Στον ρολο αυτο δε η "ελλαδα" αλληλοεπικαλυπτεται απο την τουρκια κυριως οπου και οποτε η "ελλαδα" αρνειται ή βαριεται ή αδιαφορει ή αδυνατει.
    Οταν λοιπον το διαμεσολαβητικο ελλειμμα της "ελλαδας" μεγαλωνει επικινδυνα, αναλαμβανει η τσαπατσουλα τουρκια που τα κανει ολα ανω-κατω.
    Νομιζω δε οτι η κυβερνηση καραμανλη φανηκε αδυναμη να επιτελεσει αυτο το διαμεσολαβητικο ρολο της "ελλαδας" οποτε και παραπροωθηθηκε η αγαραμπη τουρκια που τακανε... μουσκεμα...
    Τωρα επι του προκειμενου,ουδεις απο τους κυβερνωντες ενδιαφερεται
    ή ισως δεν μπορει να ενδιαφερθει για την πραγματικη Ελλαδα και τον ουσιαστικο Ελληνισμο.
    Ολο τους το μελημα ειναι η διευθετηση των θεματων της μεσης ανατολης και η χρησιμοποιηση του καλου ονοματος της Ελλαδας προς οφελος του σιωνισμου που επιτης ουσιας ενδιαφερεται για τον ουσιαστικο εβραισμο και αρα και για το ισραηλ.
    Ο δε απανταχου εβραισμος μπορει να μην συμφωνει απολυτα με τις "χιτλερικες" μεθοδους του ισραηλ(μια μεθοδος λειτουργιας του εβραισμου),εξου και η συμμετοχη του στην Flotila αλλα επιμενει σε μια πιο ειρηνικη διευθετυση του ολου θεματος( την εναλλακτικη μεθοδο).
    Ε, εδω εχει θεση το συγχρονο ελληνικο κρατος και αυτο πραττει.
    Οσον αφορα την ουσιαστικη παιδεια,εκπαιδευση,αναπτυξη ουδολως ενδιαφερεται ο σιωνισμος και αρα εμεις οι κατοικουντες σαυτη την χωρα δεν απολαμβανουμε τιποτα απο αυτα.
    Φωνες δε σαν της ρεπουση και σια συντεινουν σαυτο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 13 Απριλίου 2011 12:41 μ.μ.

    Λιγο απο ολα εβαλες αλλα τι φαι εκανες μονο εσυ καταλαβες.Μπερδεψια
    αναλυτικη.Για αλατι εβαλες ελλαδα,για πιπερι εβαλες σιωνισμο,για κανελα εβαλες τουρκια,εβαλες και ενα εξωτικο βοτανο απο Ραφηνα και λιγο ισραηλ.Οχι μονο ητανε δικης σου επινοησης η συνταγη αλλα εκαψες και το φαγητο στο φουρνο.δεν ρωτας στο επομενο φαγητο σου κανενα μετρ της μαγειρικης οπως πχ τον χαχαχα-απελη που ειναι..."ειδικος"!!!! στους -ισμους,σιωνισμους,χριστιανισμους και βαλε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πρέπει να μπουν δίδακτρα στα πανεπιστήμια, και να σπουδάσει ο καθένας -Έλληνας ή αλλοδαπός- ότι θέλει όσο θέλει όποτε θέλει.

    Έτσι θα εισάγουμε συνάλλαγμα και φοιτητές, το κράτος θα κερδίζει, θα μειωθεί η εξαγωγή συναλλάγματος και η μετανάστευση των Ελλήνων στο εξωτερικό(1,5εκ Έλληνες από την μεταπολίτευση μέχρι τώρα, φυγαν για σπουδές και δεν ξαναγύρισαν, πράγμα που σημαίνει ότι θα είχαμε 3εκ περισσότερο πληθυσμό αν δεν φεύγανε, δηλαδή 14εκ!, και μάλιστα 3εκ περισσότερους νέους!), και θα διαδίδουμε τον πολιτισμό μας σε αλλοδαπούς, και θα σταματήσει το μαρτύριο μαθητών-γονιών με τα φροντιστήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παντα πολυ αθωος και μεγαλοκαρδος east...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. east...

    ειχανε και στο πανδιδακτηριο διδακτρα;
    ολιγον καπιταλας ακουγεσαι...
    πραγματικα πιστευεις τον αριθμο που δινεις;

    Α.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ 13 Απριλίου 2011 9:50 π.μ. και
    13 Απριλίου 2011 1:55 μ.μ.

    Τιτανοεράστιες και οι δυό αναλύσεις σου Αρχέλα.
    Μήπως είσαι επιστημονικός συνεργάτης του κυρίου Δρούγου;

    Ο άϋπνος Φρουρός της ισραελο-Πρεσβείας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο άϋπνος Φρουρός της ισραελο-Πρεσβείας
    14 Απριλίου 2011 11:01 π.μ.

    Ουρα του σκυλου πλυσου γιατι εχεις
    χεστει και μυριζεις.Ημιαιμος περιφερομενος και αδεσποτος καταντησες.Η τυχη σου ειναι ο μπογιας πλεον.Σου δωσαμε ...οικογενεια αλλα σου "μυριζε" ισραηλ και αμολυθηκες στους δρομους μοιρολογωντας.Δεν σου φταιμε.Ξαναγυρισε και θα εχεις λιγη ξηρα τροφη,ενα χαδι και ενα ...μπανιο απολυτρωτικο για τα παρασιτα σου.Γινε επιτελους σωστος...σκυλος.Το αξιζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.