6/10/13

Το πιο ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα του κόσμου


Πήγα στην έκθεση του μεταπτυχιακού του γιου μου στην Πολεοδομία, στο UCL, ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια στη διεθνή κατάταξη. Οι περισσότεροι ξένοι φοιτητές είναι Κινέζοι, δεύτερη ξένη ομάδα είναι οι Έλληνες. Στο προπτυχιακό είναι λιγότεροι, αλλά πάλι σε μεγάλη αναλογία, όπως σε όλη τη Βρετανία. Είναι περίεργο πώς προσαρμόζονται σε ρυθμούς εντατικής δουλειάς, και το ευχαριστιούνται κιόλας, παιδιά που οι παλιοί συμμαθητές τους κλείνουν τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα «κατά της εντατικοποίησης». Ή, μάλλον, δεν είναι περίεργο. Στην πραγματικότητα η μεγαλύτερη δυστυχία των νέων είναι η αδράνεια, και ξεφεύγοντας από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τη γλιτώνουν σε μεγάλο βαθμό.


Ναι, θα σας μιλήσω για τα παιδιά μου σήμερα, γιατί βαρέθηκα την υποκρισία. Το μεγαλύτερο παιδί μου τέλειωσε το Μετσόβιο κι έχασε ένα χρόνο λόγω καταλήψεων κι άλλον έναν επειδή δεν του αναγνώρισαν τα μαθήματα που έκανε στο Erasmus. Αρκετές φορές βρήκε τις μακέτες του κατεστραμμένες μέσα στην Αρχιτεκτονική, ακόμα και σχέδια στα κομπιούτερ χάθηκαν κάποια στιγμή, μαζί με τα κομπιούτερ. Το θέμα δεν είναι οι μακέτες του γιου μου, ή τα χρόνια που έχασε, είναι αυτά που χάνει το ΕΜΠ. Μαζί τα χάσανε, εν ολίγοις.
Με το μικρότερο αλλάξαμε τακτική. Από τη Β' Λυκείου πήγε στο Διεθνές Απολυτήριο, βρήκε την υγειά και τη χαρά του. Ήταν δυστυχής στο σχολείο, εκεί τον αλάλιασαν στη δουλειά και δεν παραπονέθηκε ποτέ. Από μέτριος μαθητής έγινε εξαιρετικός, πέρασε στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Μπορεί να κοστίζει κάτι παραπάνω από την Κομοτηνή, ας πούμε, αλλά προσφέρει σοβαρές σπουδές, και κυρίως τη χαρά της δουλειάς, την υπέροχη κούραση της εκπαιδευτικής προόδου.
Όσο και να πιεστεί οικονομικά η μεσαία τάξη, το τελευταίο πράγμα που θα κόψει θα είναι το ιδιωτικό σχολείο των παιδιών. Όλη αυτή την ταλαιπωρία με τις απεργίες και τις καταλήψεις και την ανοργανωσιά την τραβάνε οι φτωχότεροι, που δεν μπορούν να ξεφύγουν. Η αδικία αρχίζει από το Δημοτικό, με τις ώρες διδασκαλίας και άλλες λεπτομέρειες. Εξαιρετικοί δάσκαλοι, πολύ καλύτεροι απ' του καιρού μου, καταφέρνουν να είναι αναποτελεσματικοί γιατί δουλεύουν σα να βρίσκονται σε παράλληλους διαδρόμους με τα παιδιά, με το σχολείο, με τα ωράρια. Είναι πολύ παράξενο φαινόμενο, το οποίο ομολογώ σήμερα που λέμε αλήθειες, ότι αποφάσισα να μην το ξεδιαλύνω στην καμπούρα των παιδιών μου όταν το είχα αντιληφθεί, πάνε σχεδόν είκοσι χρόνια.
 Τα πήρα και τα έστειλα σε ιδιωτικό, το οποίο λειτουργούσε τρεις ώρες παραπάνω την ημέρα, δεν έκλεινε όταν οι δάσκαλοι είχαν συνέλευση (στο θέμα αυτό τα σχολεία είναι σαν τα τρόλεϊ) κι είχε θυρωρό και επιστάτη. Διότι το πρόβλημα που συζητείται τώρα με τους σχολικούς φύλακες είχε δημιουργηθεί αφότου οι επιστάτες καταργήθηκαν για οικονομία από τη δεκαετία του '80. Ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στ' αλεύρι, από τότε. Από κει και πέρα υπήρχαν ένα σωρό σχολικά προβλήματα με τα μαθήματα, με την ύλη, με τα συστήματα, αλλά τουλάχιστον υπήρχε η βάση, το σχολείο.
Όλο και περισσότερα παιδιά αυτή την τελευταία εικοσαετία έφευγαν έξω για σπουδές όχι επειδή δεν μπορούσαν να περάσουν στις Πανελλήνιες, αλλά επειδή είχε γίνει κατανοητό στη μεσαία τάξη ότι τα Πανεπιστήμια δεν λειτουργούν κανονικά. Η διαφορά της φοιτητικής ζωής στις ευρωπαϊκές και σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες με την ελληνική είναι ακόμα πιο μεγάλη από τη διαφορά ιδιωτικού-δημοσίου σχολείου. Αλλά κι εδώ, με τα διαλυμένα σχολεία και τα διαλυμένα πανεπιστήμια η διαφορά είναι τεράστια ανάμεσα στα παιδιά φτωχών και πλουσίων οικογενειών. Ό,τι δεν καλύπτει το σχολείο ή το πανεπιστήμιο το καλύπτει η οικογένεια, είτε με το δικό της μορφωτικό δυναμικό στις μικρές ηλικίες, είτε με ιδιαίτερα μαθήματα και άλλες μεθόδους που ξέρουν οι ήδη μορφωμένοι γονείς στις μεγαλύτερες. Κάθε απεργία, κλείσιμο, κατάληψη, αδικεί τους ήδη αδικημένους. Εγκλωβίζει τους ήδη εγκλωβισμένους.

 Δεν πρέπει να υπάρχει στον κόσμο πιο ταξικό σύστημα με τόσο αντιταξικό προπέτασμα. Μεγαλόστομες αριστερές διακηρύξεις καταδικάζουν αυτούς που δεν έχουν τα μέσα να ξεφύγουν από το δημόσιο σχολείο να παραμείνουν για πάντα κατώτεροι απ' αυτούς που τα έχουν. Το σχολείο, ο θεσμός αυτός που υπάρχει για να δίνει ίσες ευκαιρίες, έχει καταντήσει να τις καταργεί. Και μάλιστα στο όνομά τους, δήθεν για τη δωρεάν παιδεία, δήθεν για το καλό των παιδιών. Σα να μην έχουν γνωρίσει οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ούτε έναν πραγματικό μαθητή στη ζωή τους, να μην ξέρουν ποιοι θα είναι τα θύματα των αποφάσεών τους.
Αυτή τη στιγμή ανέβαλαν τις εγγραφές των πρωτοετών στα Πανεπιστήμια. Καλοσύνη τους κιόλας, έδωσαν παράταση ως τις 15 Νοεμβρίου. Δεν φτάνουν λέει οι διοικητικοί υπάλληλοι, και ζητάνε συγγνώμη από τα παιδιά, αλλά δεν θα μπορέσουν. Να πάω εγώ να τους βοηθήσω; Προσφέρομαι εθελοντικά. Τα παιδιά μου τα φυγάδευσα, αλλά ξέρω κάτι άλλα που δεν μπορώ να τα φυγαδεύσω. Παιδιά που κατάφεραν να περάσουν με κόπο και στερήσεις, νοίκιασαν σπίτι, τα τρώει η πλήξη και η αμηχανία. Έχουν ενοχές, βράζουν στις αμφιβολίες, μήπως να τα παρατήσουν και να πιάσουν δουλειά; Ξέρω και παιδιά μεταναστών που πέρασαν μετά από χρόνια προσπαθειών και περιμένουν να πάρουν βίζα για σπουδές ζώντας μακριά από τους γονείς τους. Αυτά τα παιδιά την πληρώνουν την επανάσταση των πρυτάνεων και των υπαλλήλων.
Το σχολείο καταργεί τον εαυτό του, το Πανεπιστήμιο χλευάζει όσους κατάφεραν να το πάρουν στα σοβαρά. Και την πληρώνουν οι φτωχοί. Ντρέπομαι ν' αντικρίσω παιδιά που γνωρίζω, που τους έκανα μάθημα, τα ενθάρρυνα να σπουδάσουν, τα έπεισα ότι το αξίζουν, τα είδα να προσπαθούν, νόμιζα ότι θα μπορούσαν να χαρούν την επιτυχία. Ντρέπομαι για λογαριασμό των ξεδιάντροπων ΑΕΙ μας.

Άννα Δαμιανίδη



4 σχόλια:

  1. Το πρόβλημα της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα είναι τεράστιο, ωστόσο, υπάρχουν και πράγματα, που λειτουργούν σωστά, θα πρέπει να γίνει πολύ σωστή επιλογή αυτών των λίγων που λειτουργούν και να ξεριζωθούν ολοκληρωτικά και αποφασιστικά όλα τα υπόλοιπα, αλλά θέλει ξερίζωμα και είναι δύσκολο, γιατί οι ρίζες του κακού έχουν μπει πολύ βαθιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. λες λες και τιποτα δεν λες και συ κυρια δαμιανιδη....
    την ουσια κανεις δεν τολμαει να την πει

    ειναι θεμα χωρας η χωρου οπως γραφεις?
    και ποιες ειναι οι λεγομενες προηγμενες χωρες?
    οι σαπιες και τρυπιες κοινωνιες της δυσης που πεθανινουν οπως η σουηδια,ολανδια και αλλες πολυδιαφημησμενες χωρες εδω στην ελλαδα απο διαφορους κατεξεφτελεισμενους γραικυλους??????

    και που τα βρηκες τα λεφτα να στελνεις τα παιδια σου στα εξωτερικα να σπουδαζουν αντι για τα χωραφια, και πως ειναι εκει χιλιαδες ελληνες απο μια κατεστραμενη και πτωχευμενη χωρα και γιατι τα αντιστοιχα γερμανακια αγγλακια γαλακια να δουλευουν απο 15 χρονων τεχνιτες στα εργοστασια και στον ιδιωτικο τομεα, να μην πηγαινουν μαζικα δια σπουδας μεταπτυχιακα και διδακτορικα οπως εμεις οι ελληνες?
    ποιος θα τολμησει να δωσει μια απαντηση σαυτα τα ερωτηματα που ερχονται σε ευθεια αντιθεση με τον λαικισμο και το κωλογλυψιμο του οχλου 39 χρονια τωρα στην ελλαδα??????

    ναι ειναι σοβιετικα παν/μια εδω στην ελλαδα με σοβιετικους εαμοβουλγαρους εκπαιδευτικους σε ολες τις βαθμιδες απο το νηπιαγωγειο δημοτικο γυμνασιο λυκειο μεχρι παν/νιο.
    ναι εσεις οι ΜΗ αριστεροι χριστιανοδεξιουληδες,ακροδεξιοι βασιλοχουντικοι και κεντρωοι σφαλιαροφαγοι του μεσαιου χωρου ηττηθηκατε κατα κρατος το 74 και κατεξεφτελιστικατε και ειστε παντελως ανικανοι να τα βαλετε με τον μποσλεβικισμο, να αντιμετωπισετε την κοκκινη πανουκλα

    και τη χρυση αυγη να εξαγορασετε και να την βαλετε να χτυπησει τους εαμοβουλγαρους δεν θα μπορεσει.
    ειναι αργα πλεον
    ο μπολσεβικισμος επικρατησε απολυτα στην ιερη αυτη χωρα και ο βενιζελισμος καταντησε δυστυχως τσοχατζοπουλισμος....

    αρα να τελέιωνουμε με ολες αυτες τις γελοιοτητες- τα γραμματα οι τεχνες οι καλλιεργειες και οι μορφωσεις (σαν τους κατεξεφτελισμενους σμυρνιους που σφαχτηκαν σαν τα γιδοπροβατα το 22 θα καταντησουμε) και ξεκιναμε απο το μηδεν στα χωραφια και χτιζοντας εργσοτασια...
    η μονη λυση για το μελον των παιδιων μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν είναι άδικο να πληρώνουμε για την Παιδεία και μετά οι πτυχιούχοι να φεύγουν για Γερμανία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @peter susic

    Το μυαλό σας και μια λίρα που θα στείλει ο γονέας το παιδί του να δουλεύει από τα 15 στα χωράφια. Άντε τράβα στο χωριό σου να ποιάσεις καμιά τσάπα να δουλέψεις ως αγρότης για μερικές δεκάδες στρέματα να νοιώσεις την γεύση και το αγγούρι της αγροτιάς και μετά τράβα να μιλήσεις για χωράφια τεχνήτες και κουραφέξαλα. Κλασσικός ελληνάρας - τρόλλ που μπαίνει και λέει το κοντό του και το μακρύ του στα φόρουμς και στα μπλόγκς, πραγματικά πόσο αηδία έχει καταντήσει το διαδίκτυο στην Ελλάδα του 2013, νοσταλγώ τις εποχές που έμπαινα και έκανα το καλαμπούρι μου για άσχετα θέματα και δεν έβλεπα flames, trolling και τσακωμούς ή συζητήσεις επί συζητήσεων δίχως συμπέρασμα.

    Η ουσία είναι μια, το τι θα κάνει ο καθένας για το μέλλον του είναι δικό του θέμα και των γονιών του, δεν θα πείτε εσείς τι θα κάνει. Και ναι έτσι του γουστάρει και του νέου και του γονέα του να πάει εξωτερικό και να ξεφύγει από την μιζέρια της Ελλάδας. Δεν μας είπατε επίσης με ποιά στοιχεία επικαλείστε οτι το Γερμανάκι θα πάει από τα 15 του ως τεχνίτης και δεν θα κάτσει να περάσει σε πανεπιστήμιο.

    Οι έλληνες 2 προβλήματα έχουμε που αυτά αφορούν και εμένα και με τα οποία δεν θα μπορέσουμε ποτέ να πάμε μπροστά. Τον εγωϊσμό μας ο οποίος μας κάνει να νομίζουμε οτι είμαστε αυθεντίες οτι έχουμε την σωστότερη άποψη και ως αποτελέσμα μας κάνει να τσακωνόμαστε μεταξύ μας να μην μπορούμε να συζητήσουμε και να προσπαθεί ο ένας να επιβάλλει την άποψή του στον άλλον. Το δεύτερο είναι το προβληματικό σύστημα εκπαίδευσης το οποίο δεν μας βοηθά στην καταπολέμιση του εγωϊσμού και έτσι τον κουβαλάμε μέσα μέχρι το τέλος της ζωής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.