8/4/15

Ακτιβισμός και ...λάτιν στην επιτροπή για το χρέος. Το παράδειγμα του Εκουαδόρ.

Ακτιβιστές, με έντονο λάτιν χρώμα και εμπειρίες από τον κόσμο των υπό ανάπτυξη χωρών είναι τα μέλη της επιτροπής λογιστικού ελέγχου του χρέους που συστάθηκε πρόσφατα και θα αναλάβει να ερευνήσει τις συνθήκες συσσώρευσης του ελληνικού χρέους.
Ελάχιστα είναι γνωστά για την συγκεκριμένη επιτροπή. Η εμπειρία των περισσότερων μελών της προέρχεται από τον χώρο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Επικεφαλής της επιτροπής είναι ο Ερίκ Τουσέν, ειδικός για θέματα διαγραφής χρέους και πήρε μέρος το 2007 στην αντίστοιχη Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου του Χρέους του Εκουαδόρ. Στο παρελθόν έχει συμβουλεύσει για θέματα χρέους τις κυβερνήσεις της Παραγουάης, του Ανατολικό Τιμόρ, της Βραζιλίας και της Αργεντινής, όπως και την Αφρικανική Ένωση. Η Επιτροπή για το χρέος με βάση όσα έχει ανακοινώσει ο Τουσέν αποτελείται από 30 μέλη, 15 Ελληνες και 15 ξένους εμπειρογνώμονες που προέρχονται από διαφορετικούς χώρους: διεθνές δίκαιο, συνταγματικό δίκαιο, μακροοικονομικά κλπ.

Ποια είναι τα μέλη της επιτροπής


Cephas Lumina από τη Ζάμπια: Πρώην ειδικός εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για τις συνέπειες του εξωτερικού χρέους και άλλων συναφών διεθνών οικονομικών υποχρεώσεων των κρατών και μέλος της «Επιτροπής Αλήθειας Δημοσίου Χρέους». Είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πρετόρια . Η πρώτη του επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα ήταν τον Απρίλιο του 2013 με την ιδιότητά του ως εμπειρογνώμονα του ΟΗΕ.


Margot Salomon καθηγήτρια του LSE και Διευθύντρια του Κέντρου για τη Μελέτη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Εργαστηρίου Προηγμένων Ερευνών στην Παγκόσμια Οικονομία. Ασχολείται με θέματα παγκόσμιας οικονομικής δικαιοσύνης. Yποστηρίζει την «ανάγκη αλλαγής στο αφήγημα της παγκόσμιας οικονομίας» και επισημαίνει «διεθνή νομικά κενά» που επιτρέπουν τη διόγκωση των δημοσίων χρεών».


Maria Lucia Fattorelli Carneiro, εθνική Συντονίστρια Λογιστικού Ελέγχου Πολιτών στη Βραζιλία και πρώην στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών της χώρας της. «Το εργαλείο για να αποδείξουμε ότι το χρέος δεν είναι πληρωτέο είναι ο λογιστικός έλεγχος» λέει και μιλά για «τοξικές συναλλαγές» μέσω του κρατικού δανεισμού.


Olivier De Schutter Bέλγος ακαδημαϊκός με εξειδίκευση στα οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Λουβέν. Είναι εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ και πρότεινε για το έργο της Επιτροπής, τρεις βασικές κατευθύνσεις διερεύνησης:  Το αν οι διαπραγματεύσεις των δύο Μνημονίων έγιναν υπό πίεση και άρα έλλειψη συγκατάθεσης από πλευρά της Ελλάδος, (καθώς η σύναψη σύμβασης υπό οικονομική απειλή και χωρίς συναίνεση και των δύο μερών, απαγορεύεται από τη Σύμβαση της Βιέννης), το κατά πόσον έχει αλλάξει η συγκυρία από το 2010 ή το 2012, ώστε να δικαιολογείται σήμερα η επανεξέταση των τότε συμφωνιών (έλλειψη συναίνεσης σήμερα), καθώς και το αν η εφαρμογή των Μνημονίων έχει οδηγήσει σε παραβίαση του Κοινωνικού Χάρτη της ΕΕ, και τα ευρωπαϊκά όργανα έχουν ξεπεράσει τις αρμοδιότητες που τους χορηγούσε η Συνθήκη της Λισσαβόνας. Ο κ. Ντε Σούτερ, προειδοποίησε πως «η ισχύς του εθνικού δικαίου μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα για τη μη τήρηση μιας διεθνούς συμφωνίας, μόνον όταν είναι πρόδηλη η παραβίασή της και για θεμελιώδεις κανόνες».


Η Özlem Onaran καθηγήτρια Οικονομικών με ειδίκευση στην παγκοσμιοποίηση και την κρίση στις δυτικές οικονομίες, την αναδιανομή του εισοδήματος και την ανάπτυξη με βάση το εργατικό δυναμικό. Εχει εργαστεί για τα Πανεπιστήμια του Westminster της Βιέννης, της Κωνσταντινούπολης και του Greenwich, για το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Βερολίνου.

Ο ισπανός Daniel Albarracin, καθηγητής Κοινωνιολογίας με ειδίκευση τον κοινωνικό μετασχηματισμό.

Ο Sergi Cutillas Marquez, οικονομολόγος και στέλεχος της Πλατφόρμας των Πολιτών για τον Λογιστικό Έλεγχο του Χρέους της Ισπανίας.


Ο Michel Husson, γαλλος οικονομολόγος με ειδίκευση την πολιτική εργασίας και στέλεχος του αντιπαγκοσμιοποιητικού κινήματος. Από το 1975 έως το 1984 είχε εργαστεί στη διεύθυνση μακροοικονομικών προβλέψεων και σχεδιασμού του γαλλικού υπουργείου οικονομικών. Στη συνέχει εργάστηκε για την στατιστική υπηρεσία του Μεξικού και για την υπηρεσία βιομηχανικής στατιστικής του γαλλικού υπουργείου ανάπτυξης. Τα τελευταία 25 χρόνια εργάζεται στο Ινστιτούτο οικονομικών και κοινωνικών μελετών των γαλλικών εργατικών συνδικάτων.

Ο Patrick Saurin, συνδικαλιστής και στέλεχος της Επιτροπής για τη Διαγραφή του Χρέους του Τρίτου Κόσμου και της Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου του Χρέους της Γαλλίας.

Ο Renaud Vivien, στέλεχος της Επιτροπής για τη Διαγραφή του Χρέους του Τρίτου Κόσμου.

 

Ο Olivier Bonfond, οικονομολόγος με πεδίο ενδιαφέροντος την εναλλακτική απέναντι στην παγκοσμιοποίηση, πρώην στέλεχος της Επιτροπής για τη Διαγραφή του Χρέους του Τρίτου Κόσμου. Εχει γράψει το βίβλίο «Τι θα συνέβαινε αν σταματούσαμε να πληρώνουμε;» που αφορά στην εξυπηρέτηση του Βελγικού δημόσιου χρέους και στις εναλλακτικές πολιτικές στη λιτότητα.


Το παράδειγμα του Εκουαδόρ

«Το Εκουαδόρ είναι πηγή έμπνευσης. Φυσικά και δεν μπορούμε να επαναλάβουμε ακριβώς την εμπειρία του Εκουαδόρ αλλά μπορούμε να αντλήσουμε μαθήματα. Το βασικό μάθημα είναι ότι είναι απολύτως εφικτό να αντιμετωπίσουμε τους πιστωτές».
Αυτό υποστήριξε ο Ερίκ Τουσέν. Η χώρα κήρυξε στάση πληρωμών και έγινε σύμβολο αντίστασης... στους κακούς δανειστές. Χαρακτηρίζοντας το χρέος «ανήθικο και παράνομο» ο πρόεδρος της, Ραφαέλ Κορέα, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση δεν θα πλήρωνε τα 31 εκατ. δολάρια που χρωστούσε στους πιστωτές του, χαρακτηρίζοντάς τους μάλιστα ως «πραγματικά τέρατα».  Το Εκουαδόρ όμως δεν έχει χρεοκοπήσει ούτε μια ούτε δύο φορές αλλά δέκα... από το 1830 έως σήμερα. Το καλοκαίρι του 2014 έχει επιστρέψει στην αγορά ομολόγων και επιδίδεται σε ένα μπαράζ συναντήσεων και deals με επενδυτές και τραπεζίτες του εξωτερικού.
 
Θα βγάλουν συμπεράσματα δεν θα πάρουν αποφάσεις

Οπως λέει ο κ Τουσέν... η επιτροπή θα βγάλει συμπεράσματα, δεν θα πάρει αποφάσεις. Ούτε στο Εκουαδόρ πήρε αποφάσεις και μάλιστα... το πόρισμα της δεν χρησιμοποιήθηκε από τον Ραφαέλ Κορέα.

Το Εκουαδόρ δεν χρησιμοποίησε το πόρισμα

Οταν τον Νοέμβριο του 2008 εκδόθηκε το πόρισμα της επιτροπής βάσει του οποίου το 40% του χρέους είναι επαχθές, ο Κορέα δεν το χρησιμοποίησε ως βάση για να διεκδικήσει το κούρεμα στα διεθνή δικαστήρια.
Γνώριζε ότι οι ελπίδες του να κερδίσει στα διεθνή δικαστήρια ήταν ισχνές. Τι έκανε; Εκμεταλλεύτηκε την πτώση των τιμών των ομολόγων και έκανε στάση πληρωμών.

Χρησιμοποιώντας τα μετρητά της τράπεζας Banco de Pacifico τα επαναγόρασε στη τιμή αγοράς προλαβαίνοντας τους γύπες της αγοράς . Το Εκουαδόρ μετά το 2008 αναγκάστηκε να ζητήσει βοήθεια από το Ταμείο Ανάπτυξης των Άνδεων, και άλλους μεγάλους οργανισμούς. Ο Κορέα παρακαλούσε για βοήθεια τη Βενεζουέλα, Ρωσία, Κίνα, και το Ιράν.
Η βοήθεια έφτασε από την Κίνα και ο Κορέα αναγκάστηκε να παραδώσει τον έλεγχο των εξαγωγών πετρελαίου στους κινέζους.

Κέρδος online   8/4/2015 7:22

Επιτροπή Αλήθειας Δημοσίου Χρέους (Γ' Συνεδρίαση 5/4/2015)- 
Ομιλία του καθ. Γ. Κασημάτη


Επιτροπή Αλήθειας Δημοσίου Χρέους (Δ΄ Συνεδρίαση 5/4/2015)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.