Βυθούλκας Διονύσης , Κλώντζα Ολγα
Κόμβος ανάμεσα σε Δύση και Ανατολή αναδεικνύεται η Ελλάδα στο πλαίσιοτης στρατηγικής του νέου «Δρόμου του Μεταξιού»
Εξι χρόνια χρειάστηκαν για να ωριμάσουν οι οικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες που αναδεικνύουν τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου ανάμεσα στη Δύση και στην Ανατολή, και να φτάσουμε σήμερα στην απευθείας αεροπορική σύνδεση της Ελλάδας με την Κίνα. Στο ενδιάμεσο, η άφιξη της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, που σηματοδότησε τις προθέσεις της κινεζικής πλευράς στο πλαίσιο της στρατηγικής του νέου «Δρόμου του Μεταξιού», μετέτρεψε βήμα βήμα τις προθέσεις σε πραγματικότητα.Οταν τoν Μάιο του 2011 ο τότε υφυπουργός Τουρισμού κ. Γιώργος Νικητιάδης υποδεχόμενος στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών τα μέλη του πληρώματος και τους επιβάτες της πρώτης πτήσης της Air China από το Πεκίνο με ενδιάμεσο σταθμό εξέφρασε την προσδοκία για απευθείας σύνδεση Αθήνα - Πεκίνο, αυτή έμοιαζε μακρινή. Ωστόσο, στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, με την προσγείωση του πρώτου αεροσκάφους απευθείας από το Πεκίνο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», γίνεται πραγματικότητα.
Ο Πειραιάς «απογειώνεται»
Μια εξέλιξη που είχε προαναγγείλει από τα τέλη Απριλίου ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) κάπτεν Φου Τσενγκιού, επισημαίνοντας ότι η απόφαση αυτή του εθνικού αερομεταφορέα της Κίνας θα ενισχύσει την αγορά της κρουαζιέρας. Μάλιστα τότε είχε αναφερθεί και στην υπογραφή συμφωνίας μεταξύ Cosco Shipping και China Eastern Airlines. Αυτή αναμένεται να εντάξει στο δίκτυό της, σε δεύτερο χρόνο, απευθείας πτήση από την Αθήνα στη Σανγκάη, τη μεγαλύτερη πόλη και συνάμα μεγαλύτερο λιμάνι της Κίνας.
«Θέλουμε να γίνουμε μια γέφυρα και να καλωσορίσουμε ακόμα περισσότερους κινέζους τουρίστες στην Ελλάδα και να απολαύσουν το ταξίδι της κρουαζιέρας. Θέλουμε να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση, να προσφέρουμε καλύτερη υπηρεσία ώστε να "αγκαλιάσουμε" τουρίστες από την Κίνα και από κάθε μέρος του κόσμου και να τους δώσουμε την αίσθηση ότι είναι σαν να βρίσκονται στο σπίτι τους» είχε πει.
Μιλώντας στο «Βήμα» ο κάπτεν Φου Τσενγκιού επισημαίνει: «Η έναρξη των απευθείας πτήσεων Αθήνα - Πεκίνο είναι μια πολύ θετική εξέλιξη, που αναμένεται να συμβάλει στην προσέλκυση κινέζων τουριστών στην Ελλάδα. Η κίνηση αυτή, σε συνδυασμό μάλιστα με τα επενδυτικά σχέδια της Cosco Shipping, θα ενισχύσει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του home porting στον ΟΛΠ και τη μετεξέλιξη του Πειραιά ως κέντρου της μεσογειακής κρουαζιέρας για κινέζους τουρίστες».
Ως σήμερα η κίνηση από και προς την Κίνα (Πεκίνο, Σανγκάη, Χονγκ Κονγκ, Κουανγκτσόου ή Καντόνα) εξυπηρετείται μέσω ενδιάμεσων σταθμών σε Μόσχα, Μόναχο, Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι, Ντόχα και Αμπου Ντάμπι.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της εξέλιξης της συνολικής κίνησης από και προς την Κίνα, η οποία παρουσιάζει αύξηση 37,2% μέσα σε τρία χρόνια. Από 81.701 επιβάτες που διακινήθηκαν το 2013, έφτασαν τις 112.112 το 2016.
Επίσης, το ίδιο διάστημα, οι αφίξεις ξένων επιβατών από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 105%, από 16.534 το 2013 σε 33.855 αφίξεις το 2016. Βελτιωμένες κατά 5% είναι και οι αφίξεις από την Κίνα το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2017 (19.587) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2016 (18.709). Η έναρξη των απευθείας πτήσεων αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στη διακίνηση επιβατών, ιδιαίτερα μετά και την υπογραφή του τριετούς πλαισίου συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές στο πρόσφατο ταξίδι του έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα.
Το στοίχημα του ανταγωνισμού
Ως προς την έναρξη της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης, ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες σχολιάζει στο «Βήμα»: «Θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια για να έρχονται τουρίστες όχι μόνο από την Κίνα αλλά και από άλλες χώρες. Με το θέμα των πτήσεων είχαμε πάντα πρόβλημα, ούτε υπερατλαντικές είχαμε μέχρι πρόσφατα για την Αμερική. Είναι πάρα πολύ σημαντικό βασιζόμενοι και στα εκατομμύρια των Κινέζων που θέλουν να έρθουν στην Ευρώπη και για κρουαζιέρα».
Οπως επισημαίνει, «λόγω των εξελίξεων στην Τουρκία και δεδομένου ότι η Κωνσταντινούπολη δεν έχει γίνει home port, από πέρυσι το μισό καλοκαίρι κι εφέτος, ο Πειραιάς το έχει εκμεταλλευθεί προκειμένου να αυξηθούν τα μεγέθη του. Βέβαια αυτά όλα πρέπει οι ιθύνοντες να τα υπολογίσουν, ούτως ώστε να παραμείνουμε αλλά και να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί, να εξυπηρετήσουμε τις πτήσεις αλλά και τους επιβάτες τους ακόμα περισσότερο. Να υπάρξει και χαμηλότερο κόστος και καλό σέρβις, ώστε να μην τους ξαναχάσουμε, γιατί κάποια στιγμή θα ανοίξει πάλι η Τουρκία».
Ο τουρισμός όχημα για την προσέγγιση Ελλάδας - Κίνας
Οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, οι οικονομικές σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στις δύο χώρες, αλλά και το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από κινεζικές εταιρείες για επενδύσεις και σε άλλους τομείς της οικονομίας διαμορφώνουν νέες προοπτικές. Ο τουρισμός αποτελεί όχημα για την προσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών.
Οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, οι οικονομικές σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στις δύο χώρες, αλλά και το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από κινεζικές εταιρείες για επενδύσεις και σε άλλους τομείς της οικονομίας διαμορφώνουν νέες προοπτικές. Ο τουρισμός αποτελεί όχημα για την προσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών.
Αυτό που επισημαίνει ο κ. Κόντες είναι η ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών απόκτησης βίζας. «Αρχές της χρονιάς εμείς προσπαθήσαμε με τα αρμόδια υπουργεία όπως το Εξωτερικών και καταφέραμε να παίρνουν βίζα πιο σύντομα (στις αρχές της χρονιάς ήθελαν περίπου έξι μήνες και τώρα παίρνουν σε δύο-τρεις εβδομάδες). Αυτό πρέπει να το συντηρήσουμε και να το βελτιώσουμε περαιτέρω».
«Μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει μια ολοκληρωμένη διαφημιστική καμπάνια για την κρουαζιέρα στη Κίνα και εφέτος είχαμε 3.000-3.500 Κινέζους σε κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων η μεγάλη πλειονότητα σε πλοία της Celestyal Cruises. Είναι πολύ μικρά τα νούμερα. Πλην όμως υπήρχαν μεγάλα νούμερα προς την Τουρκία λόγω της ευκολίας στην έκδοση βίζας και της μετάβασης στην Κωνσταντινούπολη. Το ρεύμα αυτό προς τη γειτονική χώρα πρέπει να το πάρουμε εμείς».
Μία από τις αναδυόμενες αγορές στον χώρο της κρουαζιέρας, που σημειώνει μάλιστα «αλματώδη» αύξηση της τάξεως του 20%-24% ετησίως, είναι η Νοτιοανατολική Ασία (Κίνα, Σιγκαπούρη κ.λπ.). Σχολιάζοντας αυτή την εξέλιξη, ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων αναφέρει πως θα πρέπει «να πείσουμε τους Κινέζους αντί να επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο στη Σανγκάη να έρθουν στον Πειραιά. Επειδή είναι πολλά εκατομμύρια αυτοί που θέλουν να έρθουν στην Ευρώπη, πρέπει να τους δώσουμε αυτή την ευκαιρία με ανταγωνιστικά οικονομικά πακέτα και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες».
ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.
- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.