5/2/12

Ομορφάντρα Εγκώμιον


του Γρ. Φαρμάκη

Η Διαφήμιση δεν είναι η «Διάπλασις των Παίδων». Δεν θέλει να έχει, και δεν οφείλει να έχει, ηθικοπλαστικό ρόλο. Άλλως τε, στην Ελλάδα, η αποζημίωση που οφείλει στο κοινωνικό σύνολο για τον επιβλαβή της ρόλο -να υπηρετεί δηλαδή την υλιστική αγορά σε μία χώρα υψηλού πνεύματος- εξωφλείται, και με το παραπάνω μάλιστα, με ειδικούς φόρους, αγγελιόσημα και τον ενίοτε δημοσιογραφικό λίβελο.
Η υψηλή αποστολή της διάπλασης της αισθητικής ενός λαού ανήκει άλλως τε αναμφισβήτητα σε κειμενογράφους. Αν ήταν στο χέρι τους, θα επέβαλλαν με νομοθετικό περιορισμό στους διαφημιστές να περιορίζονται σε μία αυστηρή απαρίθμηση των χαρακτηριστικών του προϊόντος ή στην προβολή υψηλής αισθητικής (στην ΕΡΤ φυσικά, ως καθ'ύλην αρμόδια). Τέρμα τα «ομορφαίνει και δεν παχαίνει». Ως γνωστόν, η Διαφήμιση «αλλοιώνει τη γεύση ρε φίλε».
Μερικές διαφημίσεις όμως, ξεφεύγουν παιχνιδιάρικα από αυτόν τον ρόλο τους και γίνονται, άθελά τους ίσως, κοινωνικά σχόλια. Μπορεί να είναι έτσι κακές διαφημίσεις - σχεδόν κανείς δεν θυμάται τι διαφημίζουν - αλλά τι μ'αυτό; Χαίρεσαι να τις βλέπεις και να τις συζητάς. Άλλες γίνονται έτσι διαφημίσεις-καθρέφτης, όπως ο «Αγαπούλας». Άλλες διαφημίσεις- case study του Harvard Business School όπως ο «Ομορφάντρας». Καθώς περιτριγυρίζομαι από μίζερους «Αλλοιώνει-τη-γεύση-ρε-φίλε», που όχι μόνο δεν βάζουν «την μάνα τους και τον πατέρα τους» στην δουλειά τους, όπως ο «Ομορφάντρας», αλλά σου συμπεριφέρονται λες και τους χρωστάς την μάνα τους και τον πατέρα τους, την χαίρομαι την Ελλάδα του Ομορφάντρα, όταν την βρίσκω.
Κι ευτυχώς, την βρίσκω όλο και πιο συχνά τελευταία. Σε μικρά ξενοδοχεία που σερβίρουν στο πρωϊνό τους ότι πιο νόστιμο έχει η περιοχή, ενώ ο ανταγωνιστής τους - επιδοτούμενος εμμέσως από το Υπουργείο Παιδείας και τις «πενταήμερες» εκδρομές του - σού κάνει χάρη να σερβίρει χυμό με συντηρητικά. Ή στον ταξιτζή που βρήκα τις προάλλες μέσω taxibeat (άλλοι ομορφάντρες αυτοί!), που μου εξηγούσε πως όταν παίρνει μία κοπέλα μόνη της το βράδυ για να την γυρίσει σπίτι από έξοδο, δίνει τον αριθμό του στον συνοδό της για να νοιώθει μεγαλύτερη σιγουριά. Την βρίσκω σε κάθε «ομορφάντρα» που κάνει την δουλειά του με κέφι και χαμόγελο και φαντασία. Που βάζει μέσα της «την μάνα του και τον πατέρα του» για να εξυπηρετήσει τον πελάτη του. Που δεν τρέχει να κρυφτεί από τον ανταγωνισμό μέσα σε συντεχνίες και κρατική προστασία. Και δεν μ'ενοχλεί καθόλου ο entrepreneur-«λαϊκάντζα» αν τον βρω να πουλάει βρώμικα στο ΟΑΚΑ κι όχι cupcakes στην Βαλαωρίτου. Του βγάζω το καπέλο και κοιτάω με σεβασμό μήπως πάρω κι εγώ κανένα μάθημα.
Γιατί την πονάω την Ελλάδα του Ομορφάντρα, και την βρίσκω παντού. Την Ελλάδα που προσπαθεί, την Ελλάδα που επιμένει, την Ελλάδα που επινοεί, την Ελλάδα που δεν το βάζει κάτω. Την Ελλάδα που δεν φοβάται να λερώσει τα χέρια της. Σκυμένη στην οθόνη ή σκυμένη στον πάγκο με τα λουκάνικα· δεν με νοιάζει. Τον «ενήλικο εαυτό» μου δεν τον ενοχλεί η τσίκνα, ούτε η άναρχη βοή της αγοράς. Μου φτάνει που βάζει στην δουλειά της «την μάνα της και τον πατέρα της». Μου φτάνει που σχεδιάζει με το δάχτυλο στο χώμα την επόμενη μέρα.

4 σχόλια:

  1. Τελικά μην γράψει-πει κάποιος(α) την αλήθεια σ' αυτή τη χώρα....
    Ειδικά όταν είναι "πικρή".
    Και συνήθως η αλήθεια είναι πικρή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εδώ και αρκετό καιρό παρακολουθώ τα τεκταινόμενα και τα οριζόμενα γενικώς στο διαδίκτυο αλλά και ειδικώς εδώ.
    Παρατηρώ μια παράξενη στροφή στη σκόνη, στην διάσπαση της προσοχής και γενικότερα σε μία έκδηλα κεκαλυμμένη χειραγώγηση της αντίδρασης από ένα καζάνι που βράζει και που λέγεται Έθνος Ελληνικό (όσοι δλδ υπάρχουν ακόμα και δεν έχουν σκύψει ή ενσκήψει).
    Το καλύτερο που μπορεί να κάνει κάποιος είναι εμμέσως πλην όμως σαφώς να ισοπεδώσει ένα ήδη μισό ισοπεδωμένο πλήθος σε ότι αφορά , αξιοπρέπεια , αυτοσεβασμός, τα οποία είναι και τα μόνα τα οποία θα πυροδοτήσουν την αντίδραση.
    Είναι πολύ εύκολο όλοι να πούμε ότι εμείς φταίμε και ως ένα βαθμό ισχύει όμως στον πόλεμο του 1940 που οι φαντάροι μας πολεμούσαν τους κατά πολύ ανώτερους Ιταλογερμανούς (εξοπλιστικά εννοώ) ήξεραν ότι θα έχαναν ή πιθανόν να πέθαιναν όμως κανένας από τους διοικητές (ή αν μη τι άλλω όχι η πλειοψηφία ) δεν τους έλεγε ορμάτε να ανακαταλάβετε ή καταλάβετε το ύψωμα αλλά κοιτάτε να ξέρετε θα πεθάνετε μάλλον , ή δεν θα ξαναδείτε τον ήλιο.
    Στην ψυχολογία και ειδικότερα στην μαζική ψυχολογία ή έμμεσε αναμετάδοση κεκαλυμμένων μηνυμάτων βοηθά στην ισοπέδωση της αντίδρασης και στην δημιουργία ενός πλήθους με νοοτροπία ζόμπι.
    Επειδή λοιπόν μου αρέσει , πάντα μου άρεσε , να διαβάζω στα κρυμμένα γράμματα , και τα κρυμμένα νοήματα , ότι και αν πείτε όσοι και αν το πείτε όπως και αν το πείτε πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα σας δείχνουν το δάχτυλο ή θα πατάνε την σκανδάλη.
    Η Ελλάδα δεν είναι μόνο το χώμα.
    Η Ελλάδα δεν είναι μόνο τα ποτάμια οι λίμνες τα χωριά τα βουνά .
    Η Ελλάδα είναι η Ιστορία της , ο πολιτισμός , οι άνθρωποι της οι αξίες της, οι φίλοι και οι γείτονες, η οικογένεια και τα παιδια….Αρα
    Όλο και κάποιος υπάρχει να παρακολουθεί.
    Όλο και κάποιος υπάρχει για να βλέπει.
    To brainstorming, για κάποιους που το σπούδασαν δεν περνάει εύκολα.
    Ας προσπαθήσουνε λίγο καλύτερα …
    Ίσως και να πετύχει στην μάζα . Όμως αν ανατρέξουμε στην ιστορία του λαού μας, θα δούμε ότι πάντα οι λίγοι έκαναν την ανατροπή ,πάντα οι λίγοι γινόντουσαν οι γραφικοί, και πάντα στο τέλος αυτοί οι λίγοι στο βωμό του καλύτερου μέλλοντος από τις κατσαρίδες που περίμεναν να βγει η βρωμιά μετά την καθαριότητα , θυσιαζόντουσαν σαν ξένοι και υποκινούμενοι.
    Προσωπικά δεν μου αρέσει η Ελλάδα του ομορφάντρα μου γιατί απλά δεν τον έχουμε ανάγκη για να την αγαπήσουμε .Όμως μου αρέσει το μήνυμα πίσω από αυτή τη διαφήμιση.
    Το οποίο μπορεί να είναι και δισυπόστατο και ο καθείς το εκλαμβάνει :
    Είτε όπως τον βολεύει
    Είτε όπως τον έχουν μάθει να τον βολεύει
    Είτε όπως του έχουν πει πως πρέπει να το μεταλαμπαδεύει και να τον βολεύει
    Είτε όπως κρίνει με προσωπικά κριτήρια ότι πρέπει να είναι .

    Έτσι κουβέντα να γίνεται και πάντα με γνώμονα
    την φιλόσοφο Υπατία την στάση ζωής της και το φιλοσοφικό της έργο……
    Το οποίο σημαίνει ότι το φύλο δεν κρίνει ούτε το μυαλό, ούτε την ουσία, ούτε την ικανότητα μα πάνω από όλα δεν κρίνει την στάση ζωής έναντι κάποιων κυρίων/ων που νομίζουν ότι όλοι τρώμε κουτόχορτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Xριστίνα το ηθικό πλεονέκτημα είναι σε θέση απο την φύση του να υπερισχύσει πολλών αλλων παραγόντων

    Ενα απο τα μειονεκτήματα της φυλής μας είναι και η ευκολία στην σκέψη

    Οταν φυσικά αυτό έρχεται να μετουσιωθεί σε πράξη εισπράττουμε την απολυτη αποτυχία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ Ακρίτα
    Ηθικό πλεονέκτημα υφίσταται μόνο σε άτομα είτε χωρίς πάθη είτε με ελεγχόμενα πάθη από τους ίδιους.

    Εύκολη σκέψη είναι μόνο για εκείνους που βλέπουν τα πράγματα από την προσωπική και καθαρά υποκειμενική τους άποψη, νοοτροπία. Εύκολη σκέψη = εύκολο συμπέρασμα = λάθος βήμα.

    Η πράξη ακολουθεί την θεωρία άρα είναι φυσικό επακόλουθο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.