Στέφανος Μυτιληναίος, Αρθρογράφος, Συγγραφέας
http://www.thepressproject.gr/article/91932/Welkom-heer-Fabre
Μάλιστα, στο πλαίσιο της ελληνο-βελγικής σύμπραξης στην επιχειρούμενη εκ βάθρων ανανέωση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο Mount Olympus ο θίασος θα είναι μεικτός, με τη συμμετοχή Ευρωπαίων (κυρίως Βέλγων) αλλά και Ελλήνων ηθοποιών και χορευτών.
Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr, έχει ήδη αρχίσει το κάστινγκ στην Ελλάδα και, όπως εξυπακούεται, η έμφαση δίνεται σε συγκεκριμένα σωματομετρικά χαρακτηριστικά, λόγω της ιδιαιτερότητας του Mount Olympus.
Με άλλα λόγια, οι Έλληνες συντελεστές δεν θα πρέπει να υπολείπονται σε μέγεθος πέους από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.
Στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης θα σείουν και θα στροβιλίζουν τους φαλλούς τους ενώπιον του κοινού και, με δεδομένο ότι το θέατρο Επιδαύρου, λόγω του επιβλητικού του όγκου και της απαράμιλλης ιστορίας του ως ζωντανού αρχαίου μνημείου, εκθέτει ανελέητα όσους καθ' οιονδήποτε τρόπο μειονεκτούν. Ειδικά, δε, για το ανέβασμα του Mount Olympus στην Επίδαυρο, ο Γιάν Φαμπρ ζήτησε να ανασχεδιαστούν τα μινιμαλιστικά κοστούμια του «χορού», ώστε να προσομοιάζουν περισσότερο με την ελληνική φουστανέλα.
Καλλιτεχνικοί κύκλοι βρίσκονται ήδη σε συναγερμό, εξετάζοντας το ενδεχόμενο ακόμη και δυναμικών κινητοποιήσεων ενάντια στην μεταμοντέρνα βακχεία του Γιάν Φαμπρ.
Τέλος, επειδή ο Φαμπρ έχει οραματιστεί το συγκεκριμένο έργο σαν μια 24ωρη εμπειρία, στην Επίδαυρο εφέτος σκοπεύει να κάνει την υπέρβαση και να ενώσει, τρόπον τινά, τις τέσσερις παραστάσεις ανά δύο: Επομένως στην ουσία θα υπάρξει μία 48ωρη παράσταση στις 5 και 6 Αυγούστου και άλλη μία στις 12 και 13. Με αυτό τον τρόπο ο Γιαν Φαμπρ και επισείοντας τα πέη του θιάσου του στους Έλληνες, αποπειράται να καλύψει το κενό στο φετεινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το οποίο, εάν εξαιρεθεί το Mount Olympus, χάσκει δυσοίωνο και απέραντο.
Με τον Γιαν Φαμπρ, συναντήθηκε την Τετάρτη ο πρωθυπουργός στο Μέγαρο Μαξίμου.
Από που να φυλαχτεί δεν ξέρει ο Αλέξης Τσίπρας…
Βγαίνει ο ένας την 25η Μαρτίου και ανακαλύπτει «νέο έθνος», ύστερα έχει
όλα τα γκρουπούσκουλα που δεν τους ενοχλεί να λέγονται τα Σκόπια
«Μακεδονία», «αφού έτσι τα λέει ο κόσμος», στο προσφυγικό κάνουν «πάρτι»
ΜΚΟ και διακινητές, του έσκασε ρουκέτα και στο Φεστιβάλ Αθηνών και
Επιδαύρου!
Ναι, στο Φεστιβάλ, ποιος το περίμενε; Έλα μου ντε. Αλλά με αυτό τον θίασο που αποδομεί καθημερινά τον πρωθυπουργό, υπηρετώντας τις περιθωριακές ιδεοληψίες του, ακόμα και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου γίνεται μέγα ζήτημα.
Όπως σχολιάζουν οι «γνωρίζοντες», «αυτοί θα πέσουν από λάθος». Από ποιο όμως λάθος από όλα; Δεν τους αρκεί που αντί να σκίσουν το μνημόνιο έσκισαν τον λαό, με νέο μνημόνιο, κάνουν σαν να έχουν βαλθεί να διαλύσουν εντελώς τον τόπο. Ιστορία, πολιτισμός, όλα μπαίνουν στο μίξερ τη συριαζίικης θολοκουλτούρας.
Τι έγινε κι εάν χαρίσουμε το όνομα Μακεδονία στα Σκόπια, τι έγινε κι εάν βγάλουμε τις τσουτσούνες μας και τις κουνάμε στην Επίδαυρο; Τι έγινε αλήθεια;
Άμα δεν έχεις πατρίδα και συνείδηση, αλλά το σημαντικότερο, εάν είσαι ένας χυδαίος απαίδευτος ΣΥΡΙΖΑίος, τίποτα δεν έγινε… Τι είναι η Επίδαυρος; Ένα παλιόπραγμα είναι, δεν κάνουμε κανά ρέιβ πάρτι να ζωντανέψει;
Μέσα στη χειρότερη οικονομική κρίση που βιώσαμε ποτέ μας, μας στερούν και τα τελευταία μας καταφύγια. Τον πολιτισμό και την ιστορία μας. Επειδή αυτοί είναι απάτριδες και ανιστόρητοι, αυτοί το 1,5% που το κάναμε κυβέρνηση πάνω στην απελπισία μας, νομίζουν ότι τάχα ορίζουν και τον τόπο! Οι ίδιοι που δεν ορίζουν τα μπατζάκια τους, θέλουν να ορίσουν τόπο.
Ο Τσίπρας πάντως φαίνεται ότι ενοχλήθηκε με όλα αυτά που θέλει να κάνει ο Βέλγος (όλα τα είχαμε, ο Βέλγος μας έλειπε).
Μετά το σάλο που προκλήθηκε για τις επιλογές του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιάν Φάμπρ, ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας με ανάρτησή του λίγο πριν τα μεσάνυχτα στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, δήλωσε με νόημα ότι… παρακολουθεί τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
«Παρακολουθώ τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Είναι ευπρόσδεκτη. Στην χθεσινή μου συνάντηση με τον Γιάν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ. Ο Γ. Φάμπρ και ο Υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση», έγραψε στο Facebook.
Πάντως, η έλευση του Φάμπρ έχει προκαλέσει αναστάτωση σε παραγωγές και ανθρώπους που σχετίζονται με αυτό, κυρίως εξαιτίας των δηλώσεων του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος μεταξύ άλλων ανακοίνωσε πως δεν έχει το χρόνο να εποπτεύσει όλες τις δουλειές που προορίζονται για το Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να ανακοινώσει ποιες από αυτές θα ανέβουν όντως και ποιες δεν θα παρουσιαστούν.
Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 2016, θα είναι χρονιά αφιέρωμα στο Βέλγιο, ώστε να είναι καλύτερα κατατοπισμένος για το περιεχόμενο ο Βέλγος καλλιτέχνης.
Αλέξη κάνε μας μια χάρη. Άσε την πατρίδα, την ιστορία και τον πολιτισμό μας όπως έχουν. Δηλαδή, πόσους κάλους των Ελλήνων έχεις βάλει σκοπό να πατήσεις; Κι εάν όχι εσύ, όλοι αυτοί οι απίθανοι που τους έχεις δώσει πόστα; Όχι και την Επίδαυρο βρε Αλέξη, όχι και την Επίδαυρο! Ιεροσυλία ρε φίλε, τι δεν καταλαβαίνεις;
Υ.Γ. Ο Φαμπρ που μας φέρατε, να μας «εκπολιτίσει», όταν ήταν νέος καλλιτέχνης ζωγράφιζε πίνακες με το αίμα του… Προφανώς και δεν τον περιέλαβε ψυχίατρος, διότι το 2012 σε γύρισμα ταινίας του, πέταγαν ζωντανές γάτες στον αέρα, οι οποίες ύστερα έσκαγαν στα σκαλοπάτια του δημαρχείου της Αμβέρσας. Ο βασανισμός των ζώων, από τον «μεγάλο» καλλιτέχνη, προκάλεσε πρωτοφανές κύμα αντιδράσεων στο Βέλγιο. Αυτό τον ψυχανώμαλο φέρατε να μας βάλει τσουτσούνες να χορεύουν στην Επίδαυρο…
Ναι, στο Φεστιβάλ, ποιος το περίμενε; Έλα μου ντε. Αλλά με αυτό τον θίασο που αποδομεί καθημερινά τον πρωθυπουργό, υπηρετώντας τις περιθωριακές ιδεοληψίες του, ακόμα και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου γίνεται μέγα ζήτημα.
Όπως σχολιάζουν οι «γνωρίζοντες», «αυτοί θα πέσουν από λάθος». Από ποιο όμως λάθος από όλα; Δεν τους αρκεί που αντί να σκίσουν το μνημόνιο έσκισαν τον λαό, με νέο μνημόνιο, κάνουν σαν να έχουν βαλθεί να διαλύσουν εντελώς τον τόπο. Ιστορία, πολιτισμός, όλα μπαίνουν στο μίξερ τη συριαζίικης θολοκουλτούρας.
Τι έγινε κι εάν χαρίσουμε το όνομα Μακεδονία στα Σκόπια, τι έγινε κι εάν βγάλουμε τις τσουτσούνες μας και τις κουνάμε στην Επίδαυρο; Τι έγινε αλήθεια;
Άμα δεν έχεις πατρίδα και συνείδηση, αλλά το σημαντικότερο, εάν είσαι ένας χυδαίος απαίδευτος ΣΥΡΙΖΑίος, τίποτα δεν έγινε… Τι είναι η Επίδαυρος; Ένα παλιόπραγμα είναι, δεν κάνουμε κανά ρέιβ πάρτι να ζωντανέψει;
Μέσα στη χειρότερη οικονομική κρίση που βιώσαμε ποτέ μας, μας στερούν και τα τελευταία μας καταφύγια. Τον πολιτισμό και την ιστορία μας. Επειδή αυτοί είναι απάτριδες και ανιστόρητοι, αυτοί το 1,5% που το κάναμε κυβέρνηση πάνω στην απελπισία μας, νομίζουν ότι τάχα ορίζουν και τον τόπο! Οι ίδιοι που δεν ορίζουν τα μπατζάκια τους, θέλουν να ορίσουν τόπο.
Ο Τσίπρας πάντως φαίνεται ότι ενοχλήθηκε με όλα αυτά που θέλει να κάνει ο Βέλγος (όλα τα είχαμε, ο Βέλγος μας έλειπε).
Μετά το σάλο που προκλήθηκε για τις επιλογές του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιάν Φάμπρ, ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας με ανάρτησή του λίγο πριν τα μεσάνυχτα στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, δήλωσε με νόημα ότι… παρακολουθεί τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
«Παρακολουθώ τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Είναι ευπρόσδεκτη. Στην χθεσινή μου συνάντηση με τον Γιάν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ. Ο Γ. Φάμπρ και ο Υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση», έγραψε στο Facebook.
Πάντως, η έλευση του Φάμπρ έχει προκαλέσει αναστάτωση σε παραγωγές και ανθρώπους που σχετίζονται με αυτό, κυρίως εξαιτίας των δηλώσεων του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος μεταξύ άλλων ανακοίνωσε πως δεν έχει το χρόνο να εποπτεύσει όλες τις δουλειές που προορίζονται για το Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να ανακοινώσει ποιες από αυτές θα ανέβουν όντως και ποιες δεν θα παρουσιαστούν.
Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 2016, θα είναι χρονιά αφιέρωμα στο Βέλγιο, ώστε να είναι καλύτερα κατατοπισμένος για το περιεχόμενο ο Βέλγος καλλιτέχνης.
Αλέξη κάνε μας μια χάρη. Άσε την πατρίδα, την ιστορία και τον πολιτισμό μας όπως έχουν. Δηλαδή, πόσους κάλους των Ελλήνων έχεις βάλει σκοπό να πατήσεις; Κι εάν όχι εσύ, όλοι αυτοί οι απίθανοι που τους έχεις δώσει πόστα; Όχι και την Επίδαυρο βρε Αλέξη, όχι και την Επίδαυρο! Ιεροσυλία ρε φίλε, τι δεν καταλαβαίνεις;
Υ.Γ. Ο Φαμπρ που μας φέρατε, να μας «εκπολιτίσει», όταν ήταν νέος καλλιτέχνης ζωγράφιζε πίνακες με το αίμα του… Προφανώς και δεν τον περιέλαβε ψυχίατρος, διότι το 2012 σε γύρισμα ταινίας του, πέταγαν ζωντανές γάτες στον αέρα, οι οποίες ύστερα έσκαγαν στα σκαλοπάτια του δημαρχείου της Αμβέρσας. Ο βασανισμός των ζώων, από τον «μεγάλο» καλλιτέχνη, προκάλεσε πρωτοφανές κύμα αντιδράσεων στο Βέλγιο. Αυτό τον ψυχανώμαλο φέρατε να μας βάλει τσουτσούνες να χορεύουν στην Επίδαυρο…
Στέφανος Μυτιληναίος
Από μικρός στα δημοσιογραφικά βάσανα έχει διατελέσει αρχισυντάκτης της ημερήσιας εφημερίδας Star, αργότερα διευθυντής σύνταξης σε περιοδικά της "Δάφνης" και επί μια δεκαετία αρχισυντάκτης στο Τηλέραμα. Παράλληλα συνεργάστηκε με τη Γυναίκα, τον Δαυλό και το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας επί διεύθυνσης Γιώργου Τσαγκάρη. Έχει γράψει 4 βιβλία, "Μυθιστορία", "Ο Μονοθεϊσμός στην Αρχαία Ελλάδα", "Έλληνες Αυτόχθονες και όχι Ινδοευρωπαίοι", "Προς Ρωμιούς Επιστολή". Το 2011 δημιούργησε το tsantiri.gr, το 2012 το radar.gr και το 2013 το thepress.gr. Συμμετέχει στο tribune.gr ως αρθρογράφος.
http://www.tribune.gr/politics/news/article/231274/231274.html
του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη
Τρείς ή τέσσερις μήνες μετά τη λήξη του πρώτου Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου που είχε διοργανώσει, τον πέτυχα τυχαία κάπου, και όπως μιλούσαμε, ενώ στην αρχή είχε φανεί ιδιαιτέρως ευτυχής που με συνάντησε, από τη στιγμή που του είπα πως καλές οι εκδηλώσεις της πρώτης χρονιάς αλλά θα έπρεπε να βρει ένα κόνσεπτ καινούριο γι' αυτό το Φεστιβάλ, γιατί τα Φεστιβάλ πρέπει να έχουν κόνσεπτ, πιό πολύ από το να έχουν καλές εκδηλώσεις, διότι αν έχουν καλό κόνσεπτ καλύπτονται και οι "δεύτερες" εκδηλώσεις, ενώ, ακόμη και πολλές καλές εκδηλώσεις δεν μπορούν να καλύψουν ένα φεστιβάλ χωρίς κόνσεπτ, σκοτείνιασε, γύρισε και μου είπε, με μάτι γεμάτο μίσος, που ακόμη σκέφτομαι και γελάω, "Αφού νομίζετε κύριε Τριανταφυλλίδη πως ξέρετε πιό καλά να στήνετε Φεστιβάλ εσείς, γιατί δεν έρχεστε στη θέση μου στο Φεστιβάλ Αθηνών;". Του απάντησα "γιατί δεν είναι η δουλειά μου να φτιάχνω Φεστιβάλ, κύριε Λούκο".
Φυσικά ούτε η δική του δουλειά ήταν, όπως αποδείχθηκε περίτρανα τα επόμενα χρόνια, γιατί μόνο ένας άσχετος περί Φεστιβάλ θα διέλυε ίσως το μοναδικό παγκοσμίως, κι αν όχι το μοναδικό πάντως το πιο σοβαρό, Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, που από το 1954-55 μέχρι σήμερα υπάρχει στην Επίδαυρο, βάζοντας μέσα, σα θαμπωμένος επαρχιώτης, από Μπέκετ μέχρι Σαίξπηρ, μέχρι και τη Γκόλφω. Ακόμη κι ένας άσχετος περί θεάτρου καταλαβαίνει γιατί η Γουίνι στις "Ευτυχισμένες Μέρες" κάθεται σε ένα βουνό από σκουπίδια και λέει τα λόγια της, κι οι θεατές την παρακολουθούμε από κάτω προς τα πάνω, ενώ το αρχαίο δράμα πρέπει να βλέπεται ακριβώς από πάνω προς τα κάτω. Δε θα φτάσω όμως σε τέτοια θεατρολογικά παραδείγματα, αφού ακριβώς στην Επίδαυρο γινότανε φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος κι όχι φεστιβάλ Θεάτρου. Είχαμε το παλαιότερο και σημαντικότερο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στο ωραιότερο και καλύτερα σωζόμενο αρχαίο θέατρο του πλανήτη, αλλά για τον κο Λούκο, απλώς υπεύθυνο μπαλέτου στην επαρχιακή Οπερα της Λυών, δεν ήταν και τόσο σημαντικό και έπρεπε να ισοπεδωθεί και να γίνει κι αυτό ένα "Φεστιβάλ ποικιλιών" όπως όλα τα άλλα. Η λέξη "προσωπικότητα" σε ένα φεστιβάλ δεν ήταν σημαντική για τον κο Λούκο. Όπως άλλωστε και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, το Ηρώδειο, δεν ήταν αρκετά σημαντικό. Για τα μέτρα του κου Λούκου, αυτό που χρειαζότανε ήτανε μια αποθήκη στην οδό Πειραιώς. Αυτή ήταν στα καλλιτεχνικά μέτρα του. Και του ίδιου αλλά και μιας παρέας από ρεπόρτερ που σύντομα γίνανε ο προσωπικός του στρατός, μιάς και ο κος Λούκος μπορεί από καλλιτεχνικά κι από Φεστιβάλ ελάχιστα να ήξερε, ήξερε όμως πάρα πολύ καλά τι σημαίνει δημόσιες σχέσεις.
Ο κος Λούκος, λοιπόν, έφτιαξε τον προσωπικό του στρατό, από ημιμαθείς δημοσιογράφους, από δημοσιογράφους όχι ημιμαθείς αλλά που κάτι είχαν να κερδίσουν από αυτόν, από δημοσιογράφους επίσης που ήθελαν να είναι "μέσα στα πράγματα", όπως και από έλληνες καλλιτέχνες που ήξερε να τους κλείνει το στόμα και να τους κάνει δικούς του με το να τους αναθέτει δουλειές και δουλίτσες, συνήθως πολύ πιο ακριβά πληρωμένες από ότι έπρεπε. Μ' αυτά και μ' αυτά, ο προϋπολογισμός του έπεφτε πάντα έξω. Αλλά και τι μ' αυτό; όπως τραγουδούσε και ο Τσε στην Εβίτα, στη μετάφραση του Πλωρίτη, την ώρα που η Εβίτα σκορπάει λεφτά στους πεινασμένους ντεσκαμισάδος, "Και το χρήμα κυλούσε ολημερίς, και μεγάλη οφέλεια είχε η πατρίς/ το χέρι έφτανε της Εύας σε όλους και παντού, ε, και τι μ' αυτό;/ σαν κυλάει το χρήμα δεν πολυρωτάς, χαίρεσαι μονάχα που πολύ χαρά σκορπάς./ το χέρι έφτανε της Εύας σε όλους και παντού, δε θα βρεις βιβλιάριο στο όνομα Εύα Περόν" - ελπίζω να θυμάμαι καλά τους στίχους στη μετάφραση του Πλωρίτη, μιας και τους άκουσα το '81 στο θέατρο Αλίκη.
Είτε ο Καραμανλής είτε κάποιος άλλος του κάλυπταν τα χρέη. Μετά το δεύτερο όμως μνημόνιο, δε μπορούσαν να καλυφθούν τα χρέη, και πέρα από το γνωστό "σκάνδαλο" των τριών εκατομμυρίων ευρώ, ήδη αυτή τη στιγμή το Φεστιβάλ είναι μέσα 1,6εκ ευρώ. Εδώ και τρία χρόνια, από ότι έμαθα, εν όψει του γνωστού "σκανδάλου" στο οποίο ήδη έχει εμπλακεί εισαγγελέας, "δικοί του" άνθρωποι, όπως έμαθα μέσα από το Φεστιβάλ, χωρίς όμως να είμαι και σίγουρος γι' αυτό, του πρότειναν να αρνηθεί το μισθό του τουλάχιστον. Αντ' αυτού, βέβαια, όπως πάλι έμαθα κι αν είναι σωστές οι πληροφορίες μου αυτές, έμενε σε μια σουίτα στο Χίλτον και είχε αυτοκίνητο με οδηγό, που ούτε θυμάμαι πόσο ακριβώς στοίχιζε.
Όταν "έπεσε ο μπαλτάς" και ο ..Μπαλτάς αποκεφάλισε τον Λούκο από το Φεστιβάλ Αθηνών - κάτι που δε νομίζω πως πίστεψε ποτέ ο Λούκος πως θα συμβεί, μιας και φαντάζομαι πως ήταν σίγουρος πως τα δημοσιοσχεσίτικα τεχνάσματά του θα πιάσουν όπως και με τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ ή τη ΔΗΜΑΡ- ο προσωπικός του στρατός, για τον οποίο λέγαμε πιο πάνω, βγήκε, όχι στους δρόμους βέβαια - αν και κάποιοι μαζεύαν και υπογραφές- αλλά σε εφημερίδες, ραδιόφωνα, κυρίως όμως από τα υπόγεια στρατηγεία που κανονίζουν τις ιντερνετικές υποθέσεις. Κι έκανε το στρατό του ISIS να φαντάζει σαν παιδικό πάρτυ. Αλλά βέβαια, όπως σοφά είχε πει κι η Ελένη Βλάχου "δεν ήμουν τόσο χαζή για να με ρίξει τόσο εύκολα ο Κοσκωτάς, αλλά δυστυχώς ήξερα το ποιόν αυτών που τον έβριζαν".
Τώρα, τα έβαλαν με τον Γιαν Φαμπρ - ειδικά μετά τη συνέντευξη Τύπου...
Υπάρχουν πράγματα από αυτά που είπε ο Φαμπρ, στα οποία μπορείς να απαντήσεις - στο κάτω κάτω το Βέλγιο δεν είναι και η πρωτεύουσα της καλλιτεχνικής κίνησης παγκοσμίως αυτή τη στιγμή..
Όμως, ο Γιαν Φαμπρ, μίλησε για "Φεστιβάλ με κόνσεπτ", αυτό είναι το πιο σημαντικό από όλα. Ξέρω πως ο μισθός του είναι γύρω στα 1.200 ευρώ το μήνα, ίσως και λιγότερα, ξέρω πως τα περισσότερα τα βελγικά τα φετινά θα γίνουν τσάμπα, διότι το Φεστιβάλ για να ξεπληρώσει τα χρέη του έχει μόνο 400.000 ευρώ για όλη τη διοργάνωση, και σίγουρα ο Φαμπρ, εκτός από το ό,τι είχε το κουράγιο να πει δημοσίως σε συνέντευξη Τύπου τις ελλείψεις του στη γνώση περί των ελληνικών πραγμάτων, σίγουρα είναι πιο σημαντικός, πανευρωπαϊκά, από τον Λούκο. Οπότε ας δούμε πρώτα πως θα είναι αυτό το Φεστιβάλ και μετά ας τον κρίνουμε. Γιατί πολύ ειρωνία διέκρινα στα γραπτά και σχόλια, και μάλιστα από ανθρώπους που είναι πιο άσχετοι κι από τον ίδιο το Λούκο.
Θα περιμένω πρώτα να δω το πρόγραμμα αλλά και τα αποτελέσματα αυτού του Φεστιβάλ και μετά θα εκφράσω γνώμη για τον Φαμπρ, ως υπευθύνου αυτού του Φεστιβάλ. Όλα τα άλλα που μπορεί να μου άρεσαν ή να μη μου άρεσαν από αυτή τη συνέντευξη Τύπου, θα προστεθούν στα κατά του, αν το Φεστιβάλ που θα φτιάξει, μετά ένα δύο ή τέσσερα χρόνια δεν είναι καλό, ή θα σβήσουν από τη λάμψη ενός πραγματικά καλού Φεστιβάλ. Προς το παρόν, θα πω στα φλαμανδικά, Welkom, heer Fabre!
ΥΓ Κι ελπίζω ο κος Φαμπρ να μη γίνει σύντομα μέλος διοικητικών συμβουλίων ιδιωτικών πολιτιστικών ιδρυμάτων, όπως ο κος Λούκος, συγχρόνως με τη θέση του στο Φεστιβάλ, κάτι που εννοείται πως είναι απαράδεκτο.
Τρείς ή τέσσερις μήνες μετά τη λήξη του πρώτου Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου που είχε διοργανώσει, τον πέτυχα τυχαία κάπου, και όπως μιλούσαμε, ενώ στην αρχή είχε φανεί ιδιαιτέρως ευτυχής που με συνάντησε, από τη στιγμή που του είπα πως καλές οι εκδηλώσεις της πρώτης χρονιάς αλλά θα έπρεπε να βρει ένα κόνσεπτ καινούριο γι' αυτό το Φεστιβάλ, γιατί τα Φεστιβάλ πρέπει να έχουν κόνσεπτ, πιό πολύ από το να έχουν καλές εκδηλώσεις, διότι αν έχουν καλό κόνσεπτ καλύπτονται και οι "δεύτερες" εκδηλώσεις, ενώ, ακόμη και πολλές καλές εκδηλώσεις δεν μπορούν να καλύψουν ένα φεστιβάλ χωρίς κόνσεπτ, σκοτείνιασε, γύρισε και μου είπε, με μάτι γεμάτο μίσος, που ακόμη σκέφτομαι και γελάω, "Αφού νομίζετε κύριε Τριανταφυλλίδη πως ξέρετε πιό καλά να στήνετε Φεστιβάλ εσείς, γιατί δεν έρχεστε στη θέση μου στο Φεστιβάλ Αθηνών;". Του απάντησα "γιατί δεν είναι η δουλειά μου να φτιάχνω Φεστιβάλ, κύριε Λούκο".
Φυσικά ούτε η δική του δουλειά ήταν, όπως αποδείχθηκε περίτρανα τα επόμενα χρόνια, γιατί μόνο ένας άσχετος περί Φεστιβάλ θα διέλυε ίσως το μοναδικό παγκοσμίως, κι αν όχι το μοναδικό πάντως το πιο σοβαρό, Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, που από το 1954-55 μέχρι σήμερα υπάρχει στην Επίδαυρο, βάζοντας μέσα, σα θαμπωμένος επαρχιώτης, από Μπέκετ μέχρι Σαίξπηρ, μέχρι και τη Γκόλφω. Ακόμη κι ένας άσχετος περί θεάτρου καταλαβαίνει γιατί η Γουίνι στις "Ευτυχισμένες Μέρες" κάθεται σε ένα βουνό από σκουπίδια και λέει τα λόγια της, κι οι θεατές την παρακολουθούμε από κάτω προς τα πάνω, ενώ το αρχαίο δράμα πρέπει να βλέπεται ακριβώς από πάνω προς τα κάτω. Δε θα φτάσω όμως σε τέτοια θεατρολογικά παραδείγματα, αφού ακριβώς στην Επίδαυρο γινότανε φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος κι όχι φεστιβάλ Θεάτρου. Είχαμε το παλαιότερο και σημαντικότερο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στο ωραιότερο και καλύτερα σωζόμενο αρχαίο θέατρο του πλανήτη, αλλά για τον κο Λούκο, απλώς υπεύθυνο μπαλέτου στην επαρχιακή Οπερα της Λυών, δεν ήταν και τόσο σημαντικό και έπρεπε να ισοπεδωθεί και να γίνει κι αυτό ένα "Φεστιβάλ ποικιλιών" όπως όλα τα άλλα. Η λέξη "προσωπικότητα" σε ένα φεστιβάλ δεν ήταν σημαντική για τον κο Λούκο. Όπως άλλωστε και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, το Ηρώδειο, δεν ήταν αρκετά σημαντικό. Για τα μέτρα του κου Λούκου, αυτό που χρειαζότανε ήτανε μια αποθήκη στην οδό Πειραιώς. Αυτή ήταν στα καλλιτεχνικά μέτρα του. Και του ίδιου αλλά και μιας παρέας από ρεπόρτερ που σύντομα γίνανε ο προσωπικός του στρατός, μιάς και ο κος Λούκος μπορεί από καλλιτεχνικά κι από Φεστιβάλ ελάχιστα να ήξερε, ήξερε όμως πάρα πολύ καλά τι σημαίνει δημόσιες σχέσεις.
Ο κος Λούκος, λοιπόν, έφτιαξε τον προσωπικό του στρατό, από ημιμαθείς δημοσιογράφους, από δημοσιογράφους όχι ημιμαθείς αλλά που κάτι είχαν να κερδίσουν από αυτόν, από δημοσιογράφους επίσης που ήθελαν να είναι "μέσα στα πράγματα", όπως και από έλληνες καλλιτέχνες που ήξερε να τους κλείνει το στόμα και να τους κάνει δικούς του με το να τους αναθέτει δουλειές και δουλίτσες, συνήθως πολύ πιο ακριβά πληρωμένες από ότι έπρεπε. Μ' αυτά και μ' αυτά, ο προϋπολογισμός του έπεφτε πάντα έξω. Αλλά και τι μ' αυτό; όπως τραγουδούσε και ο Τσε στην Εβίτα, στη μετάφραση του Πλωρίτη, την ώρα που η Εβίτα σκορπάει λεφτά στους πεινασμένους ντεσκαμισάδος, "Και το χρήμα κυλούσε ολημερίς, και μεγάλη οφέλεια είχε η πατρίς/ το χέρι έφτανε της Εύας σε όλους και παντού, ε, και τι μ' αυτό;/ σαν κυλάει το χρήμα δεν πολυρωτάς, χαίρεσαι μονάχα που πολύ χαρά σκορπάς./ το χέρι έφτανε της Εύας σε όλους και παντού, δε θα βρεις βιβλιάριο στο όνομα Εύα Περόν" - ελπίζω να θυμάμαι καλά τους στίχους στη μετάφραση του Πλωρίτη, μιας και τους άκουσα το '81 στο θέατρο Αλίκη.
Είτε ο Καραμανλής είτε κάποιος άλλος του κάλυπταν τα χρέη. Μετά το δεύτερο όμως μνημόνιο, δε μπορούσαν να καλυφθούν τα χρέη, και πέρα από το γνωστό "σκάνδαλο" των τριών εκατομμυρίων ευρώ, ήδη αυτή τη στιγμή το Φεστιβάλ είναι μέσα 1,6εκ ευρώ. Εδώ και τρία χρόνια, από ότι έμαθα, εν όψει του γνωστού "σκανδάλου" στο οποίο ήδη έχει εμπλακεί εισαγγελέας, "δικοί του" άνθρωποι, όπως έμαθα μέσα από το Φεστιβάλ, χωρίς όμως να είμαι και σίγουρος γι' αυτό, του πρότειναν να αρνηθεί το μισθό του τουλάχιστον. Αντ' αυτού, βέβαια, όπως πάλι έμαθα κι αν είναι σωστές οι πληροφορίες μου αυτές, έμενε σε μια σουίτα στο Χίλτον και είχε αυτοκίνητο με οδηγό, που ούτε θυμάμαι πόσο ακριβώς στοίχιζε.
Όταν "έπεσε ο μπαλτάς" και ο ..Μπαλτάς αποκεφάλισε τον Λούκο από το Φεστιβάλ Αθηνών - κάτι που δε νομίζω πως πίστεψε ποτέ ο Λούκος πως θα συμβεί, μιας και φαντάζομαι πως ήταν σίγουρος πως τα δημοσιοσχεσίτικα τεχνάσματά του θα πιάσουν όπως και με τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ ή τη ΔΗΜΑΡ- ο προσωπικός του στρατός, για τον οποίο λέγαμε πιο πάνω, βγήκε, όχι στους δρόμους βέβαια - αν και κάποιοι μαζεύαν και υπογραφές- αλλά σε εφημερίδες, ραδιόφωνα, κυρίως όμως από τα υπόγεια στρατηγεία που κανονίζουν τις ιντερνετικές υποθέσεις. Κι έκανε το στρατό του ISIS να φαντάζει σαν παιδικό πάρτυ. Αλλά βέβαια, όπως σοφά είχε πει κι η Ελένη Βλάχου "δεν ήμουν τόσο χαζή για να με ρίξει τόσο εύκολα ο Κοσκωτάς, αλλά δυστυχώς ήξερα το ποιόν αυτών που τον έβριζαν".
Τώρα, τα έβαλαν με τον Γιαν Φαμπρ - ειδικά μετά τη συνέντευξη Τύπου...
Υπάρχουν πράγματα από αυτά που είπε ο Φαμπρ, στα οποία μπορείς να απαντήσεις - στο κάτω κάτω το Βέλγιο δεν είναι και η πρωτεύουσα της καλλιτεχνικής κίνησης παγκοσμίως αυτή τη στιγμή..
Όμως, ο Γιαν Φαμπρ, μίλησε για "Φεστιβάλ με κόνσεπτ", αυτό είναι το πιο σημαντικό από όλα. Ξέρω πως ο μισθός του είναι γύρω στα 1.200 ευρώ το μήνα, ίσως και λιγότερα, ξέρω πως τα περισσότερα τα βελγικά τα φετινά θα γίνουν τσάμπα, διότι το Φεστιβάλ για να ξεπληρώσει τα χρέη του έχει μόνο 400.000 ευρώ για όλη τη διοργάνωση, και σίγουρα ο Φαμπρ, εκτός από το ό,τι είχε το κουράγιο να πει δημοσίως σε συνέντευξη Τύπου τις ελλείψεις του στη γνώση περί των ελληνικών πραγμάτων, σίγουρα είναι πιο σημαντικός, πανευρωπαϊκά, από τον Λούκο. Οπότε ας δούμε πρώτα πως θα είναι αυτό το Φεστιβάλ και μετά ας τον κρίνουμε. Γιατί πολύ ειρωνία διέκρινα στα γραπτά και σχόλια, και μάλιστα από ανθρώπους που είναι πιο άσχετοι κι από τον ίδιο το Λούκο.
Θα περιμένω πρώτα να δω το πρόγραμμα αλλά και τα αποτελέσματα αυτού του Φεστιβάλ και μετά θα εκφράσω γνώμη για τον Φαμπρ, ως υπευθύνου αυτού του Φεστιβάλ. Όλα τα άλλα που μπορεί να μου άρεσαν ή να μη μου άρεσαν από αυτή τη συνέντευξη Τύπου, θα προστεθούν στα κατά του, αν το Φεστιβάλ που θα φτιάξει, μετά ένα δύο ή τέσσερα χρόνια δεν είναι καλό, ή θα σβήσουν από τη λάμψη ενός πραγματικά καλού Φεστιβάλ. Προς το παρόν, θα πω στα φλαμανδικά, Welkom, heer Fabre!
ΥΓ Κι ελπίζω ο κος Φαμπρ να μη γίνει σύντομα μέλος διοικητικών συμβουλίων ιδιωτικών πολιτιστικών ιδρυμάτων, όπως ο κος Λούκος, συγχρόνως με τη θέση του στο Φεστιβάλ, κάτι που εννοείται πως είναι απαράδεκτο.
http://www.thepressproject.gr/article/91932/Welkom-heer-Fabre
Η παράσταση με τα παλλόμενα πέη πάει Επίδαυρο!
Κάστινγκ για να παίξουν και Ελληνες ηθοποιοί αναλόγως... προσόντων - Βεβήλωση της ιερής Επιδαύρου από «Ευρω-πέους» καταγγέλλει ο καλλιτεχνικός κόσμος
Θύελλα αντιδράσεων ξεσηκώνει η αυθαίρετη απόφαση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, του Βέλγου Γιάν Φαμπρ, να «διδάξει» στην Επίδαυρο τη δική του πειραματική και εξαιρετικά αμφιλεγόμενη -αν όχι βέβηλη- παράσταση Mount Olympus, γνωστή και σαν τα «Παλλόμενα Πέη». Όπως ανακοινώθηκε από τη διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών, το Mount Olympus είναι μέχρι στιγμής η μόνη επιβεβαιωμένη παράσταση για εφέτος και θα παρουσιαστεί στις 5-6 Αυγούστου και ξανά στις 12 και 13 του ίδιου μήνα.Μάλιστα, στο πλαίσιο της ελληνο-βελγικής σύμπραξης στην επιχειρούμενη εκ βάθρων ανανέωση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο Mount Olympus ο θίασος θα είναι μεικτός, με τη συμμετοχή Ευρωπαίων (κυρίως Βέλγων) αλλά και Ελλήνων ηθοποιών και χορευτών.
Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr, έχει ήδη αρχίσει το κάστινγκ στην Ελλάδα και, όπως εξυπακούεται, η έμφαση δίνεται σε συγκεκριμένα σωματομετρικά χαρακτηριστικά, λόγω της ιδιαιτερότητας του Mount Olympus.
Με άλλα λόγια, οι Έλληνες συντελεστές δεν θα πρέπει να υπολείπονται σε μέγεθος πέους από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.
Στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης θα σείουν και θα στροβιλίζουν τους φαλλούς τους ενώπιον του κοινού και, με δεδομένο ότι το θέατρο Επιδαύρου, λόγω του επιβλητικού του όγκου και της απαράμιλλης ιστορίας του ως ζωντανού αρχαίου μνημείου, εκθέτει ανελέητα όσους καθ' οιονδήποτε τρόπο μειονεκτούν. Ειδικά, δε, για το ανέβασμα του Mount Olympus στην Επίδαυρο, ο Γιάν Φαμπρ ζήτησε να ανασχεδιαστούν τα μινιμαλιστικά κοστούμια του «χορού», ώστε να προσομοιάζουν περισσότερο με την ελληνική φουστανέλα.
Καλλιτεχνικοί κύκλοι βρίσκονται ήδη σε συναγερμό, εξετάζοντας το ενδεχόμενο ακόμη και δυναμικών κινητοποιήσεων ενάντια στην μεταμοντέρνα βακχεία του Γιάν Φαμπρ.
Τέλος, επειδή ο Φαμπρ έχει οραματιστεί το συγκεκριμένο έργο σαν μια 24ωρη εμπειρία, στην Επίδαυρο εφέτος σκοπεύει να κάνει την υπέρβαση και να ενώσει, τρόπον τινά, τις τέσσερις παραστάσεις ανά δύο: Επομένως στην ουσία θα υπάρξει μία 48ωρη παράσταση στις 5 και 6 Αυγούστου και άλλη μία στις 12 και 13. Με αυτό τον τρόπο ο Γιαν Φαμπρ και επισείοντας τα πέη του θιάσου του στους Έλληνες, αποπειράται να καλύψει το κενό στο φετεινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το οποίο, εάν εξαιρεθεί το Mount Olympus, χάσκει δυσοίωνο και απέραντο.
Με τον Γιαν Φαμπρ, συναντήθηκε την Τετάρτη ο πρωθυπουργός στο Μέγαρο Μαξίμου.
ΥΒΡΙΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφιέρωση στον ευρωπαίο με τσαρούχια.
ΑπάντησηΔιαγραφή