10/1/17

Επιτακτική ανάγκη η χάραξη εθνικής πολιτικής για την παιδεία

Συμβούλιο προσωπικοτήτων θα έχει την εποπτεία της και υπουργός εγνωσμένου κύρους με πενταετή θητεία, οι προτάσεις του αντιπροέδρου τη Ακαδημίας Αθηνών Αντώνη Κουνάδη  
Το κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών
Της Μαριέττας  Κοντογιαννίδου 
Συχνά ακούγονται, σε δύσκολες στιγμές, φωνές, όπως « πού είναι και τι κάνει η πνευματική ηγεσία του τόπου», κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε σοβαρά κοινωνικά, οικονομικά και εκπαιδευτικά  θέματα. Και όμως, είναι παρούσα, αλλά ο λόγος της δεν εισακούεται. Προσφάτως, πραγματοποιήθηκε στην Ακαδημία Αθηνών ημερίδα, κατά την οποία, από διαπρεπείς ομιλητές εθίγησαν σημαντικά θέματα της επικαιρότητας, όπως η παγκοσμιοποίηση, η εθνική ταυτότητα, το δημογραφικό, το μεταναστευτικό, η γλώσσα και η παιδεία, αλλά αυτοί που θα έπρεπε να τους ακούσουν, ήταν απόντες.

Θα επικεντρώσουμε τη προσοχή μας στις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις που ακούστηκαν στην ομιλία του ακαδημαϊκού και αντιπροέδρου της Ακαδημίας Αθηνών Αντώνη Κουνάδη με τίτλο "Ανθρωπιστική Παιδεία, Γλώσσα, Εθνική Αγωγή". Στην ομιλία του αναφέρθηκε διεξοδικά στα τρία βασικά χαρακτηριστικά της εθνικής ταυτότητας: Γλώσσα, ιστορία, θρησκεία. Ιδιαίτερα για την Παιδεία και την Γλώσσα οι προτάσεις του, όπως και εκείνες των άλλων ομιλητών, ευελπιστούμε ότι θα φτάσουν στα ώτα των υπευθύνων που χειρίζονται τα εθνικά μας θέματα.
Ο ομιλητής ακαδημαϊκός κι αντιπρόεδρος
της Ακαδημίας Αθηνών Αντώνης Κουνάδης 
Ο κ. Κουνάδης αναφέρθηκε στη βαθειά κρίση θεσμών και αξιών που διέρχεται η χώρα μας και οφείλεται, όχι μόνο  στην ολέθρια κακοδιαχείριση, αλλά στο σοβαρό έλλειμμα ανθρωπιστικής παιδείας που οδήγησε στο σημερινό επίπεδο ηθικής παρακμής που βιώνουμε με την κακοποίηση της γλώσσας, τη διαστρέβλωση της ιστορίας, την κατάργηση των εθνικών παραδόσεων, που πλήττουν  την παιδεία και τα βασικά χαρακτηριστικά της ταυτότητας μας : γλώσσα, ιστορία, θρησκεία.
 Η ανθρωπιστική παιδεία, είναι σήμερα αναγκαία  για την νεολαία μας, διότι  συμβάλλει στη δημιουργία  πολιτών εφοδιασμένων με αντισώματα για την αντιμετώπιση της διαφθοράς, της εγκληματικότητας, της μάστιγας των ναρκωτικών, της ανεργίας, της κατάθλιψης, της απόγνωσης και της απογοήτευσης, με αποτέλεσμα, χωρίς ελπίδα και όραμα στην Ελλάδα, να μεταναστεύουν κατά κύματα στο εξωτερικό.
Αναφερόμενος  ο κ. Κουνάδης στην Ελληνική γλώσσα, τόνισε την απαράμιλλη διαχρονικότητα της, τον ανεξάντλητο πλούτο του λεξιλογίου της  που καλλιεργείται εδώ και 3.500 χρόνια  από τον ίδιο λαό, στον ίδιο τόπο, αλλά και στα πλήγματα που δέχτηκε από τις λεγόμενες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, με την κατάργηση τόνων και πνευμάτων,     στη μείωση των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων,  γιατί… τάχα, είναι ξένη γλώσσα και δεν σχετίζεται με την νεοελληνική…
Κι ενώ συμβαίνουν αυτά στην Ελλάδα, σε ξένες χώρες  από τη Χιλή και την Αλάσκα,  έως την άλλη άκρη της γης,  το Βλαδιβοστόκ και την Αυστραλία, εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, αρχαίας και νέας! Η αποκοπή της  νεοελληνικής από τα αρχαία  ελληνικά, οδηγούν στην αδυναμία έκφρασης  των νέων, στους βαρβαρισμούς, στους σολοικισμούς  και στην παραμορφωτική έκφραση  του λόγου, όπως ακούμε συχνά και από τους  παρουσιαστές των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών. Χρειάζεται λοιπόν συνταγματική προστασία  της γλώσσας, όπως σε όλες τις πολιτισμένες χώρες, με επιτακτική την ανάγκη  ριζικής αναμορφώσεως  των τριών βαθμίδων  της εκπαίδευσης.

                      Προτάσεις για την Παιδεία

 Το ακροατήριο στην ημερίδα της Ακαδημίας Αθηνών
Ο κ. Κουνάδης θεωρεί επιβεβλημένη την χάραξη μιας εθνικής πολιτικής για την Παιδεία από ένα Συμβούλιο προσωπικοτήτων  εγνωσμένου κύρους σε θέματα Παιδείας, συνταγματικά κατοχυρωμένο. Θα διορίζεται από τη Βουλή με ισχυρή πλειοψηφία για μια 5ετία και θα έχει την ευθύνη καταρτίσεως των προγραμμάτων και των τριών βαθμίδων της Εκπαιδεύσεως. Μεταξύ δε των μέτρων που θα πρέπει να θεωρηθούν ως επείγοντα είναι:

α) Κατάργηση ή συγχώνευση ΑΕΙ/ΤΕΙ και ανά τακτά χρονικά διαστήματα αυστηρή αξιολόγησή τους.
β) Επανίδρυση της Τεχνικής Παιδείας (κατώτερες, μέσες και ανώτερες σχολές επαγγελματικής κατάρτισης).
γ) ΄Ιδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, τα οποία θα συμβάλλουν μέσω του ελεύθερου ανταγωνισμού των ΑΕΙ στην ποιοτική αναβάθμιση τους και στην ανάδειξη των πλέον αξίων για την επιστημονική, κοινωνική, πολιτική και αναπτυξιακή πορεία της χώρας,
δ) Αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης με επαναφορά των ωρών διδασκαλίας στα γλωσσικά μαθήματα και την ιστορία.
ε) Αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών.
στ) Ενίσχυση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο.
ζ) Επανεξέταση όλων των βιβλίων ιστορίας.  
η)΄Ιδρυση Κλασσικών Λυκείων. (Στην Ιταλία, πρόσφατα ιδρύθηκαν εκατοντάδες και στις Πανιταλικές εξετάσεις στα Αρχαία Ελληνικά, δίδονται αρχαία κείμενα προς μετάφραση!).
Κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του πάσχοντος Εκπαιδευτικού μας Συστήματος, προϋποθέτει:
α) την αυστηρά εφαρμογή των νόμων με παράλληλη αποκατάσταση της νομιμότητας.
β) την απαλλαγή της Παιδείας από τον ασφυκτικό κομματικό και συντεχνιακό εναγκαλισμό.
γ) επικεφαλής του Υπουργείου Παιδείας να τεθεί για μια 5ετία, εγνωσμένου κύρους κοινοβουλευτική ή εξωκοινοβουλευτική  προσωπικότητα, που θα απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της πλειοψηφίας της Βουλής.
Τέλος ο κ. Κουνάδης, αφού εκάλυψε και τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητος, κατέληξε ως εξής: «Η Οικονομική εξαθλίωση, οι ασύμμετρες εξωτερικές απειλές που δέχεται καθημερινά η χώρα μας, το οξύτατο μεταναστευτικό πρόβλημα σε συνδυασμό με την υπογεννητικότητα, καθιστούν εθνική επιταγή την συστράτευση των απανταχού της γης Συνελλήνων και όλων των δυνάμεων του έθνους, οικονομικών, πολιτικών, πνευματικών, κοινωνικών με στόχο την ενίσχυση της χώρας μας στους καίριους τομείς, της Παιδείας, της Άμυνας και της Οικονομίας». 

17 σχόλια:

  1. ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΙΣ
    Εὖγε γιά τήν ἐπισήμανση τῶν ἐθνικῶν κινδύνων καί ὑπό τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν. Ἀλλά , μόνον, προσοχή:
    Ὁ δικός μας πολιτισμός, δέν εἶναι "ἀνθρωπιστικός", εἶναι "Θεανθρώπινος", Χριστοκεντρικός. Καλή ἡ γλῶσσα, καί χρήσιμη καί ὄμορφη καί σαφεστάτη κατά τό ἀνθρώπινον, καλός ὁ ἀνθρώπινος λόγος, ἀλλά δέν ἀρκεῖ. Ὅ,τι δέν νικάει τόν θάνατο ἐν Χριστὼ Ἰησοῦ, ἀπώλυται. Συντρίβεται ἀπό τόν χρόνο ὁ ὁποῖος δίδεται στήν ἁμαρτία καί στήν ἀνομία, ἀντί νά δοθῆ στήν δημιουργική ἐπιστροφή τοῦ ἀσώτου, ἐν καιρῶ μετανοίας, στόν Κύριο τῆς ζωῆς ἡμῶν, Ἰησοῦ Χριστό.
    Ἐν μέσῳ τῆς καθεστωτικῆς καταπτώσεως ἀξιῶν καί προτύπων, πού προηγήθηκε ἐσχἀτως "ἐλέῳ Φἰλη", πολύ καλά ἄρχισε ἡ Ἀκαδημία ἀπό τό κατά φύσιν τῶν κτιστῶν καί ὁρατῶν, καί τήν σημασία τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας. Εἴθε νά ὁδηγηθοῦμε ὅμως, στά ἀληθινά, καί ὄχι στά αἱρετικά καί παραθρησκευτικά βιώματα καί στά ἀντίστοιχα κυκλώματα.
    Εἰδικώτερον, ἡ είσήγησις γιά ὑπερκομματικό ἤ ἐξωκοινοβουλευτικό, τεχνοκράτη ἤ πεπαιδευμένο, Ὑπουργόν Παιδείας, πῶς θά διαφυλαχθῆ ἀπό τήν χειραγώγηση ὅλης τῆς Παιδείας ὑπό τέτοιων κυκλωμάτων; Δέν χρειάζεται ὁ λόγος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας νά λαμβάνεται ὑπ' ὄψιν; Ὄχι ὡς λόγος της διά τῶν κατ'ἀρχήν ἁρμοδίων ὀργάνων της μόνον, ἀλλά κυρίως ὡς λόγος ὅλου τοῦ σώματός της;
    Κάτι ἐγνώριζε ὁ Ἅγιος Κοσμάς ὁ Αἰτωλός, πού εἶπε ὅτι ἡ καταστροφή θά ἔλθῃ ἀπό τούς μορφωμένους.
    Καί κάτι οὐσιωδέστατον εἶπεν ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὅταν στραφείς πρός τόν Πέτρον, ὅταν ἐκεῖνος τόν συνεβούλευε "λογικῶς" νά ἀποφύγῃ τόν μαρτυρικόν θάνατον, τόν σταυρόν, τό ἀληθινόν θέλημα τοῦ Θεοῦ προκειμένου νά σωθῆ ὁ ἄνθρωπος, τοῦ εὶπε: Ὕπαγε ὀπίσω μου Σατανᾶ, ὅτι οὐ φρονεῖς τά τοῦ Θεοῦ, ἀλλά τά τῶν ἀνθρώπων.
    Ἡ γλῶσσα καλή, καί δή ἡ Ἑλληνική, ἀλλά δέν φθάνει. Διότι δεῖτε πῶς ἐταπείνωσεν ὁ Θεός τήν γλῶσσα τῶν Ρωμαίων, πού γιά νά ἐπιτύχουν στούς πολέμους ὥμνυον οἱ ἡγέται των εἰς τούς θεούς τῶν καταχθονίων, προσφέροντες εἰς τόν Ἄδην τάς ψυχάς τῶν στρατιωτῶν τους, προκειμένου νά νικήσουν! Γλῶσσα πού ὡμιλεῖτο ὡς παγκόσμιος, μετά τήν Ἑλληνικήν, διεσπάσθη καί ἐξηφανίσθη ἡ συνέχειά της, ἐνῶ ἡ Ἑλληνική ὁμιλεῖται ἀκόμη. Παρά τούς σταυρούς τῶν κατακτήσεών μας καί τῶν γενοκτονιῶν εἰς βάρος μας, καί εἰς Δύσιν καί εἰς Ἀνατολήν.
    Καλή ἡ γλὼσσα μας ἡ Ἑλληνική, ἀλλά εἶναι πλέον, μαζί μας ὡς Ἑλλήνων καί ὡς Ρωμηῶν, σταυροαναστάσιμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για το σχόλιο. Δυστυχώς οι ακαδημαϊκοί μας στρέφονται στην προ Χριστού εποχή. Γενικά, η "πρόοδος" σήμερα είναι στην πραγματικότητα απαλλαγή από την Χριστιανική κληρονομιά. Όλη η Ευρώπη προς αυτή την κατεύθυνση πηγαίνει και η συνήθως Γαλλοτραφής διανόησή μας στρέφεται προς τον Διαφωτισμό, τη θεά Λογική και την λαμπρή μεν εξιδανικευμένη όμως Ελληνική αρχαιότητα (επί παραδείγματι ουδέποτε τονίζεται το γεγονός ότι η Αρχαία Ελλάδα δεν έπαυε να έχει δουλεία και η γυναίκα δεν λογιζόταν καν ως πολίτης). Ποτέ δεν αναφέρεται η συμβολή του Χριστιανισμού στην κατάργηση της δουλείας σταδιακά, όπως και στην βελτίωση της θέσεως των γυναικών. Αντ' αυτού, προωθούνται απόψεις του είδους "ο απόστολος Παύλος ήταν μισογύνης" και άλλα τέτοια φαιδρά. Αλλά ας όψεται η Καθολική Εκκλησία που έγινε αιτία πρώτα του Προτεσταντισμού και ακολούθως του γενικού αντικληρικαλισμού. Κατάφερε να ταυτίσει στην συνείδηση των ανθρώπων την φιλοχρηματία, την οπισθοδρόμηση και την αντιδραστικότητα με την Εκκλησία του Χριστού. Υπάρχει τόση διαστρέβλωση σε τόσο ψηλό επίπεδο, που είναι να απορεί κανείς...

      Διαγραφή
    2. "η Αρχαία Ελλάδα δεν έπαυε να έχει δουλεία και η γυναίκα δεν λογιζόταν καν ως πολίτης"

      Ενώ στο χριστιανικότατο Βυζάντιο είχε καταργηθεί η δουλεία και οι γυναίκες ήσαν σε ίση μοίρα με τούς άνδρες;

      Μήπως η Γαλλική Επανάσταση, γνήσιο τέκνο τού Διαφωτισμού, κατήργησε την δουλεία; Βεβαίως, κατά διάφορα διαστήματα και σε διάφορους τόπους, η δουλεία είχε καταργηθεί και π.Χ.

      Διαγραφή
  2. Παιδεία = εκπαιδευση (σχολειό) + αγωγή (οικογένεια , κοινωνία)
    Η εκπαιδευση κουτσά στραβά θα βρει έναν δρόμο εκεί που χανεται η μπάλα είναι με την αγωγή .
    Δάσκαλοι απο την πριστινα και την οχριδα με 2000 $ το πτυχίο - πολιτικοί απο το γιουνιβερσιτι οφ δι πουτσεστερ, δημοσιογράφοι απο το πεζοδρόμιο που έχουν το μπλαμπλα και ακαδημαικοί γιαλαντζι . ...
    Αντε να κάνουν κανένα ανέκδοτο, για σύστημα παιδείας δε το βλέπω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν τρέφω ιδιαιτέρα εκτίμηση στην Ακαδημία Αθηνών.
    Επί διακτατορίας, ανέπεμπε λιβανωτά στον Παπαδόπουλι και την "Εθνικήν Κυβέρνησιν". Επί αλήστου μήνης Παπανδρέου κι ενώ έβλεπαν την επερχομένη καταστροφή (την κατάγγελλαν κάποιοι), έμεινε βωβή. Επί επαράτου σημιτικής οκταετίας κι ενώ τα σκάνδαλα κατηγέλλοντο βροχηδόν, ετήρησε αιδήμονα σιγήν. Ούτε από 2010 και μετά, ακούστηκε να λέει πολλά.

    Τώρα θυμήθηκαν την γλώσσα; Τώρα που χάθηκε πια η γλωσσική συνέχεια, που έσπασε ο μόνος κρίκος, που μάς συνείχε ως έθνος; Όταν καταργούσαν το πολυτονικό και την υπεραπλούστευαν κατά το δοκούν, ποιες ακριβώς ήσαν οι αντιδράσεις της; Κάποιοι ακαδημαϊκοί σαφώς το κατάγγελλαν, αλλά ήσαν μάλλον μειοψηφία.

    Τέλος πάντων. Ουδέποτε υπήρξε σχέδιο για την Παιδεία, όπως δεν υπήρξε ούτε για την Εξωτερική και Αμυντική πολιτική, πάντα εφαρμοζόταν το πιραντελλικό "απόψε αυτοσχδιαζομε" και πήγαν βεβαίως όλα στραβά. Καράβι χωρίς πυξίδα η Ελλάδα, έπεσε πάνω στα βράχια. Να δω τι θα περισώσουν πια.

    Όσο για τα θρησκευτικά παραληρήματα κάποιων, που πάντα βασίζονται στα δικά τους πιστεύω (δεν μπορούν να βασιστούν και πουθενά αλλού), καλά είναι για τα κατηχητικά σχολεία, αλλά δεν σώζουν την διαχρονικότητα και συνέχεια ενός έθνους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. η Ακαδημία δεν παίζει ρόλο αντιπολίτευσης. Οτιδήποτε σχετικό με γλώσσα έχει κάνει επιστημονικές αναφορές. Τώρα αν οι δημοσιογράφοι δεν τα ανακοινώνουν δεν ευθύνονται οι Ακαδημαϊκοί. Και για το βιβλίο της Ρεπουσης έχει επισημάνει λάθη. Ε σεις διαβάζετε μόνο κραυγές κάποιων. Πρόβλημά σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είπα ότι πρέπει να παίζει ρόλο αντιπολίτευσης. Δεν κάνει πολιτική, ασχέτως τής επαίσχυντης στάσης της, όπως επεσήμανα, τον καιρό τής Χούντας.
      Απλώς, οφείλει ενίοτε να παίρνει θέση σε διάφορα εθνικά ζητήματα, όταν και όπως αυτή κρίνει, όπως έκανε ο μακαριστός πρώην Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.

      Για το βιβλίο τής Ρεπούση είναι γνωστό ότι πήρε θέση. Είχαν γράψει τότε οι εφημερίδες και το ηλεκτρονικό περιοδικό Αντίβαρο, το οποίο ξεκίνησε κι έφερε, εν πολλοίς, εις πέρας το έργο τής απόσυρσης.

      >Ε σεις διαβάζετε μόνο κραυγές κάποιων. Πρόβλημά σας<

      Μην είσαι φαφλατάς, αν και από το άβαταρ πολλά φαίνονται.

      Διαγραφή
    2. όπως έκανε ο μακαριστός πρώην Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.
      ------------------------------------------------------------------
      Μου φαίνεται οτι δεν εχετε καταλαβει την διαφορα των θεσμων. Ουτε ο Μακαριστος θα μπορουσε να μιλα ως Ακαδημαϊκός (αντιλαμβανετε γατι ) ουτε οι Ακαδημαϊκοί με την απλη γλωσσα των Ιερεων και του Χριστοδουλου. Δηλαδη τι περιμένατε να αρπάξουν Ελληνικές Σημαίες και να κατέβουν στο Σύνταγμά για τα διαφορα προβληματα του Λαου η της Εκκλησίας; .

      Διαγραφή
    3. Μην είσαι φαφλατάς, αν και από το άβαταρ πολλά φαίνονται.
      ------------------------------------
      Λεω να κρατησω επιπεδο και να μην απευθυνθω για αλλη μια φορα στον admin

      Διαγραφή
    4. Μού φαίνεται ότι εσύ δεν κατάλαβες τι έγραψα.
      Απευθύνσου ελεύθερα όπου θέλεις. Δεν σε παρεξηγώ :-))

      Διαγραφή
    5. JOHN MAKR = καθηγητης επιστημων ;; :-))

      Διαγραφή
    6. :-( πάλι καλά που δεν αλληλοβρίζονται!

      Διαγραφή
    7. Και υπάρχει και τρίτη παραλλαγή, που συναντούσα κάποτε. JOHN MAKR = jmakryn.

      Τέλος πάντων, Ημέρα που είναι, ΚΑΛΗ ΦΩΤΙΣΗ!

      ΥΓ: Κριστιάν, αλήθεια, δεν θυμούμαι. Οι καθολικοί εορτάζετε σήμερα τα Φώτα, κι αν ναι, θύμισέ μου πώς λέγονται γαλλικά.
      Ευχαριστώ.

      Διαγραφή
    8. Épiphanie, Théophanie, Jour des Rois
      https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89piphanie#Une_f.C3.AAte_chr.C3.A9tienne

      Διαγραφή
  5. Θα περίμενα να εκφράσετε θέσεις πάνω στο δημοσίευμα. Ειδατε, ο κ. Κουναδης, προτείνει κατι, συμφωνείτε; και αν διαφωνείτε σε ποιο σημείο; Κρίνετε, ότι αν αυτά που προτείνει αν εφαρμοστούν θα βρεί η Παιδεία το δρόμο της ή θα συνεχίσει τον κατήφορο της;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.