3/1/19

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Κοινό έργο το Euroasia Interconnector

  Πέτρος Θεοχαρίδης  
Σαφής και κατηγορηματική ήταν για άλλη μια φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη στήριξή της προς τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας μέσω Κρήτης, σε απάντηση του αρμόδιου Επιτρόπου, Μιγκέλ Αριάς Κανιέτε, εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η απάντηση του Επιτρόπου, ημερομηνίας 31 Δεκεμβρίου 2018, αφορούσε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιου Κούλογλου.
«Το έργο προτάθηκε ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) από την Euroasia Interconnector, η οποία, επομένως, ορίζεται ως φορέας υλοποίησης του έργου. Ο φορέας υλοποίησης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της διαδικασίας για τα ΕΚΕ και, μέχρι στιγμής, το έργο χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» με €16 εκατ. για μελέτες», σημειώνει ο Ευρωπαίος Επίτροπος στις αιχμές Κούλογλου. Να σημειωθεί ότι ο Έλληνας ευρωβουλευτής υποστηρίζει σθεναρά από καιρό τη θέση να αναλάβει ελλαδικός φορέας το τμήμα Κρήτης - Στερεάς Ελλάδας του ηλεκτρικού αγωγού, με επίκληση μεταξύ άλλων και της ανάγκης για να επιτευχθεί η διασύνδεση μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου Ενέργειας, εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εμμέσως πλην σαφώς αποτελούσε και απάντηση σε δημόσιες δηλώσεις που έγιναν λίγες μέρες νωρίτερα από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ανεξάρτητου Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρισμού της Ελλάδας, που άφησε πολλές αιχμές κατά της Κομισιόν, η οποία δεν στήριξε την πρωτοβουλία για να γίνει εκτός Euroasia Interconnector το τμήμα του ηλεκτρικού αγωγού που θα συνδέει την Κρήτη με την Αττική.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας και Κλιματικών Αλλαγών στην απάντησή του τονίζει ότι το έργο αφορά ουσιωδώς την Κρήτη ώστε να εξασφαλιστεί η ενεργειακή της ασφάλεια, αλλά ταυτόχρονα και την Κύπρο, αφού είναι το μόνο έργο που προωθεί άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει τον κρίσιμο χαρακτήρα της ασφάλειας εφοδιασμού για την Κρήτη, καθώς και της ενεργειακής απομόνωσης για την Κύπρο», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο Μιγκέλ Αριάς Κανιέτε.
Όπως καταλήγει ο ίδιος, η Επιτροπή συνεργάζεται με τα εμπλεκόμενα μέρη προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση του έργου ως ΕΚΕ, και ιδίως του τμήματος Ελλάδα - Κρήτη, και να εξασφαλιστεί ότι η τεχνολογική λύση είναι οικονομικά αποδοτική και προσιτή για τους πολίτες.
Να σημειωθεί ότι και προηγουμένως, η Ε.Ε. είχε στηρίξει δραστικά τον φορέα υλοποίησης του Euroasia Interconnector, έναντι σχεδιασμών που προώθησαν διάφορα συμφέροντα στην Ελλάδα, επικαλούμενα και το σοβαρό πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει η ηλεκτρική ασφάλεια της Κρήτης, υποδεικνύοντας ότι δεν θα στηρίξει ένα δεύτερο έργο σύνδεσης μεταξύ Κρήτης και Στερεάς Ελλάδας. 
Αυτό σημαίνει κυρίως ότι ένας ηλεκτρικός αγωγός εκτός του έργου Euroasia Interconnector δεν θα τύχει οικονομικής στήριξης από την Ε.Ε. και όλο το κόστος (που υπολογίζεται σε €356 εκατ.) θα το επωμιστούν οι καταναλωτές ηλεκτρισμού στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, είναι φανερό ότι επειδή ο Euroasia Interconnector είναι ένα μεγαλύτερης κλίμακας έργο, αλλά και που θα ενισχυθεί από την Ε.Ε., θα είναι αισθητά πιο ανταγωνιστικό από το περιορισμένης έκτασης έργο παράλληλου ηλεκτρικού αγωγού από την Κρήτη μέχρι τη Στερεά Ελλάδα.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στην τρομερή συνάντηση των ηγετών Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας στις 20 περασμένου Δεκεμβρίου εξέφρασαν και στην κοινή τους δήλωση, αλλά και σε ξεχωριστές τους δημόσιες δηλώσεις τη στήριξή τους στον Euroasia Interconnector.
 
Προσπάθεια και από τον ρυθμιστή Ελλάδας
Να σημειωθεί ότι σε μια δεύτερη κίνηση μετά την αρχική προσπάθεια να γίνει ανεξάρτητα το τμήμα Κρήτης - Αττικής από το τμήμα Ισραήλ - Κύπρου και Κύπρου - Κρήτης, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ελλάδας είχε δώσει στις 21 Δεκεμβρίου το δικαίωμα στον φορέα Euroasia Interconnector να αποφασίσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου να συμμετάσχει στον «εθνικό» αγωγό, όπως χαρακτηρίστηκε από διάφορες πλευρές το σχέδιο, με ποσοστό μέχρι 39%. Έτσι, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τόσο οι τεχνικές μελέτες που ολοκλήρωσε τα τελευταία χρόνια ο φορέας, όσο και με σκοπό να πιεστεί η Ε.Ε. να αλλάξει θέση σε σχέση με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό για αγωγό εκτός του κοινού σχεδιασμού.
 
Δώρον – άδωρον ο ξεχωριστός αγωγός
Μια ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης – Στερεάς Ελλάδας εκτός του σχεδιασμού του Euroasia Interconnector, δεν φαίνεται να επιλύει ούτε το θέμα της έγκαιρης αποπεράτωσης του έργου για λόγους ενεργειακής ασφάλειας της Κρήτης, αφού απαιτούνται εκ νέου πολλές χρονοβόρες τεχνικές μελέτες και αδειοδοτήσεις που ήδη στην πλειοψηφία τους έχουν εξασφαλιστεί ως συνολικό έργο κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ.
Έτσι, δεν φαίνεται να επιλύεται με ένα «εθνικό» ηλεκτρικό αγωγό, το ζήτημα που τίθεται για την ηλεκτρική ασφάλεια της Κρήτης, αν «κλείσουν» από το 2020 ηλεκτροπαραγωγοί σταθμοί στην Κρήτη, λόγω της έναρξης ισχύος των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών της ΕΕ. Ο φορέας υλοποίησης EuroAsia Interconnector έχει δεσμευτεί ότι η εσωτερική γραμμή μεταξύ Κορακιάς, Κρήτης και Αττικής θα λειτουργήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2022. Το τμήμα Κύπρου – Κρήτης προβλέπεται να ολοκληρωθεί ένα χρόνο αργότερα, το 2023.
 Φιλελεύθερος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.