15/12/10

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

 
της Ελίνας Γαληνού
Κατά την πρώτη χαρτογράφηση της γής που σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία έγινε στην Βαβυλώνα, η γή παρουσιάζεται σαν ένα τεράστιο νησί στη μέση του Ωκεανού. Οι πρώτοι βασικοί κανόνες για την δημιουργία ενός αντικειμενικότερου και πληρέστερου χάρτη όμως, τέθηκαν από τον γεωγράφο Κλαύδιο Πτολεμαίο (87-150μ.Χ).
Προς τα τέλη του Μεσαίωνα, όταν οι θαλασσοπόροι ξεκινούν τα υπερπόντια
εξερευνητικά τους ταξίδια, εμφανίζονται στο προσκήνιο νέοι χάρτες. Τον 15ο αιώνα όπου η γεωγραφία στην Ευρώπη ανθίζει, η γεωγραφική κληρονομιά του Κλαύδιου Πτολεμαίου γνωρίζει μεγάλη απήχηση, καθώς μεταφράζεται στα λατινικά η Γεωγραφία του με πρωτοβουλία του Εμμανουήλ Χρυσολωρά (1409 μ.Χ), ενώ περί το 1460μ.Χ, γίνεται επεξεργασία και αναδημοσίευση μέρους του έργου του. Περί τα τέλη του 16ου αιώνα, δύο χαρτογράφοι ο Mercator και ο Ortelius δραστηριοποιούνται στις Κάτω Χώρες, όπου με επιστημονική πλέον παρατήρηση τροποποιούν τις « πτολεμαικές» συντεταγμένες, μεταβάλλοντας τα περιγράμματα πολλών νησιών και ηπειρωτικών περιοχών. Τότε εμφανίζονται και οι πρώτοι Ατλαντες..
Μια πλούσια συλλογή παλαιών χαρτών που χρονολογούνται από τα τέλη του 16ου έως τα μέσα του 18ου αιώνα, διαθέτει το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας, την οποία έχουμε γνωρίσει σταδιακά μέσω εκθέσεων. Η συλλογή αυτή εμπλουτίστηκε το 2002 με τη δωρεά Βίκτωρος και Νιόβης Μελά, η οποία περιλαμβάνει χάρτες του Ελληνικού χώρου της περιόδου που προαναφέραμε. Ο Βίκτωρ Μελάς ξεκίνησε την συλλογή χαρτών σε νεανική ηλικία και το ενδιαφέρον του επικεντρώθηκε στους χάρτες του Ελληνικού χώρου. Κατόρθωσε να συγκεντρώσει μια πλήρη συλλογή χαρτών, ανάμεσα στην οποία ξεχωρίζει η περίφημη Χάρτα του Ρήγα όπου αποτυπώνεται το όραμα του Ρήγα Φεραίου για την έκταση του Ελληνισμού. Τη σπάνια αυτή συλλογή που αποτελεί έργο ζωής, όταν το ζεύγος Μελά αποφάσισε να δωρίσει στο ΜΙΕΤ, φρόντισε να προσδιορίσει ταυτόχρονα και τον τρόπο διαχείρισης και δημοσιοποίησής της , κυρίως με εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Ετσι διαμορφώθηκε ένας κατάλληλος χώρος προκειμένου να φιλοξενήσει το Αρχείο Χαρτογραφίας του Ελληνικού χώρου, στον δεύτερο όροφο του Μεγάρου Ευνάρδου του ΜΙΕΤ. Σήμερα η συλλογή αυτή τροφοδοτεί με πολύτιμο υλικό εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδόσεις και γενικά ένα ολόκληρο φάσμα πνευματικών δραστηριοτήτων. Σ΄αυτές τις δραστηριότητες πρωτοστατεί ο Βίκτωρ Μελάς παρέχοντας στους ενδιαφερόμενους τη σχετική ενημέρωση. Σπουδαστές ΤΕΙ, φοιτητές, τοπογράφοι, χαρτογράφοι, μαθητές σχολείων, μετέχουν σε οργανωμένες ενημερωτικές συναντήσεις που τους παρέχουν την ευκαιρία να ανιχνεύσουν τα μυστήρια της χαρτογραφίας. Ιδιαίτερη απήχηση γνωρίζουν τα μαθήματα σχετικά με την Χάρτα του Ρήγα προς τα παιδιά του Δημοτικού. « Σκοπός αυτών των εκθέσεων είναι να καταδείξουν στον κόσμο τη σημασία του παλαιού χάρτη, ο οποίος αποτελεί σημαντικότατο εργαλείο για τους ιστορικούς ερευνητές. Είναι η καλύτερη ικανοποίηση που μπορεί να έχει ένας δωρητής, όταν παρακολουθεί το αποτέλεσμα του έργου του» μας λέει ο Βίκτωρ Μελάς που για κάθε χάρτη της συλλογής του, έχει να διηγηθεί και μια γοητευτική ιστορία.
Ηδη μέσα από τις εκθέσεις χαρτογραφίας του ΜΙΕΤ, το κοινό έχει γνωρίσει τρία γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας. Το 2005, η έκθεση ήταν αφιερωμένη στην Κρήτη ανάμεσα στον 16ο-18ο αιώνα, δηλαδή από τα χρόνια της Ενετοκρατίας –σημειωτέον ότι οι Ενετοί έδωσαν μεγάλο βάρος στην επιδέξια χαρτογραφική της αποτύπωση-έως την κατάκτησή της από τους Οθωμανούς. Το 2006, τμήμα της συλλογής μας ξενάγησε στην ιστορία της Πελοποννήσου, ενώ το 2007 στο Ιόνιο Πέλαγος όπου γνωρίσαμε μέσω χαρτογραφίας, τη σημασία αυτής της θαλάσσιας περιοχής στην αναχαίτιση του Οθωμανικού επεκτατισμού.
Φέτος, η συλλογή χαρτών του ΜΙΕΤ, αφιερώθηκε στο Ελληνικό Αρχιπέλαγος, το Αιγαίο. Η περιήγηση ξεκινά από τον 15ο αιώνα μέχρι την πτώση του Χάνδακα το 1669. Το εκθεσιακό υλικό αποτελείται από τέσσερεις ενότητες, όπου σε κάθε μια αντιστοιχεί μια ξεχωριστή χαρτογραφική παράδοση. Η πρώτη ενότητα αφορά τις χαρτογραφικές πρακτικές των εμπορευομένων ναυτικών, η δεύτερη τις ναυτικές κοσμογραφίες του 15ου και 16ου αιώνα, η 3η το στίγμα της αρχαιότητας στην χαρτογραφία της εποχής και στην τέταρτη, η πολεμική χαρτογραφία. Βλέποντας τον Χάρτη της Αργοναυτικής Εκστρατείας που φιλοτεχνήθηκε το 1598 μ.Χ ή την πόλη της Ρόδου ως έδρα των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη από το εικονογραφημένο νησολόγιο του Ερρίκου Μαρτέλλου (1480-1490), καταλαβαίνει κανείς την ποικιλότητα και σπανιότητα της συλλογής… Σε μια τελευταία ενότητα, περιλαμβάνονται οι προσπάθειες να συνδυαστούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις σε μια νέα ολοκληρωμένη πρόταση, ώστε να δοθεί στον κόσμο μια άρτια εικόνα για την ιστορία του Ελληνικού Αρχιπελάγους όπως την πρότειναν οι χαρτογράφοι εκείνων των εποχών.
«Σκοπός του Ιδρύματος Μελά, είναι η ανάδειξη των χαρτών εκείνης της εποχής ως σημαντικότατα ιστορικά τεκμήρια» τόνισε ο Βίκτωρ Μελάς σε πρόσφατη συνέντευξή του. Πράγματι, η αναζήτηση λόγων για τους οποίους σχεδιάστηκαν και κυκλοφόρησαν οι χάρτες του Αιγαίου, καθώς και η συγκέντρωση πληροφοριών για τις γνωστικές και ενημερωτικές πρακτικές που μπορούν να καλύψουν οι παλαιοί χάρτες, ανοίγουν πολλούς ερευνητικούς δρόμους για την Ιστορία.

5 σχόλια:

  1. Η χαρτογραφια στην αρχαια Ελλαδα εχει πολυ πιο βαθια ιστορια. Ο χαρτης που ειχε στα χερια του ο Πιρρι Ρεις (πιθανοτατα του Μεγαλου Αλεξανδρου) ειναι μια αποδειξη)

    Διαβαστε το βιβλιο:


    Maps of the Ancient Sea Kings: Evidence of Advanced Civilization in the Ice Age

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το θέμα αναφέρεται στην πιό σύγχρονη χαρτογραφία (16ος-18ος αιώνας) και το υπόβαθρό της.
    Οι χάρτες με την πάροδο του χρόνου, αλλάζουν μορφή ακολουθώντας τις εκτιμήσεις των Γεωγράφων.
    Στο αρχείο Μελά, υπάρχουν χάρτες από πολλές περιόδους για τα αντίστοιχα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας. Για την αρχαία εποχή, οι πληροφορίες είναι διασκορπισμένες και οι περισσότερες αναφορές τους σε βιβλιογραφίες, προέρχονται από ξένους μελετητές. Βλ. "Οι βιβλιοθήκες στον αρχαίο κόσμο" του Casson-εκδ. ΜΙΕΤ. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Ράνσιμαν στήν βυζαντινή του ιστορία αναφέρει καί τόν Κοσμά τόν Ινδικοπλεύστη ο οποίος σχεδίασε ναυτικούς χάρτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ναι, ο Κοσμάς ο Ινδικοπλεύστης. Ο οποίος στην Χριστιανική Τοπογραφία του προσπαθούσε να ανατρέψει τον Πτολεμαίο και να αποδείξει ότι η Γη είναι τετράγωνη και όπου το σύμπαν με τον ουράνιο θόλο του έχει κάτι από την αρχιτεκτονική διώροφης οικοδομής.
    Πιστός της αρχαιοελληνικής παράδοσης, ο ρωμιός…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πράγματι, το εγχείρημα χαρτογράφησης πέρασε πολλά στάδια μέσα στο χρόνο. Ωστόσο, ο Πτολεμαίος εκλαμβάνεται σαν βάση, γιατί οι δικοί του χάρτες θεωρούνται πιό αξιόπιστοι και πληρέστεροι σε λεπτομέρειες, σε σχέση με τους προηγούμενους.
    Η αλήθεια είναι όμως, ότι όλοι οι δημιουργοί και επιστήμονες, έχουν βαδίσει πάνω στα χνάρια άλλων. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.