26/12/10

Σκλαβωμένα Χριστούγεννα

ΤΗΣ ΑΝΤΡΗΣ ΔΑΝΙΗΛ
Οδοιπορικό της «Σημερινής» στην Καρπασία λίγο πριν από τη γέννηση του Χριστού.Λίγα μόνο εικοσιτετράωρα πριν από τη μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης, η «Σ» περιόδευσε στη σκλαβωμένη Καρπασία και κατέγραψε στιγμές από τη ζωή των ηρωικών εγκλωβισμένων.
Ούτε και φέτος οι καμπάνες θα ηχήσουν χαρμόσυνα για την αναγγελία της γέννησης του Θείου Βρέφους στα κατεχόμενα. Η συνεχιζόμενη, εδώ και 36 χρόνια, κατοχή καθιστά ανέφικτο τον… καθώς πρέπει γιορτασμό των Χριστουγέννων, από τους εγκλωβισμένους.Ελεύθεροι πολιορκημένοι, έχουν χάσει πλέον τις ελπίδες τους για εξεύρεση λύσης του Κυπριακού, που να καθιστά βιώσιμη τη ζωή τους, μα εξακολουθούν να ζουν ηρωικά υπό το άγρυπνο βλέμμα των κατακτητών. «Τίποτε δεν περιμένω εγώ, γιατί δεν έχω κανένα να έρθει. Ίσως να περάσω στις ελεύθερες περιοχές που είμαστε καλεσμένοι σε συγγενείς», δήλωσε εγκλωβισμένη που ζει με το σύζυγό της στο κατεχόμενο Ριζοκάρπασο.

Στο ελληνικό καφενείο
Στο ελληνοκυπριακό καφενείο, σαν να μην πέρασε μια μέρα. Οι θαμώνες σκυθρωποί και με βλέμμα γεμάτο πικρία και αγανάκτηση, γεμίζουν το χρόνο τους παίζοντας χαρτιά και συζητώντας τα καθημερινά τους προβλήματα. Σε συγκρατημένες δηλώσεις τους υπό τη σκιά του φόβου που προκαλούν οι Αττίλες, οι θαμώνες του καφενείου ανέφεραν: «Καφενέ και σπίτι, τίποτε άλλο, τίποτα δεν έχει αλλάξει εδώ και χρόνια. Δεν νιώθουμε ελεύθεροι», ανέφερε χαρακτηριστικά άλλος κάτοικος του Ριζοκαρπάσου, σημειώνοντας ότι δικαιούνται αν θέλουν να μεταβούν στις ελεύθερες περιοχές και να γιορτάσουν τις ημέρες αυτές με αγαπημένα τους πρόσωπα.
Τίποτε δεν αλλάζει για μας, ανέφερε ηλικιωμένος, υπογραμμίζοντας ότι εδώ και 36 χρόνια κάνουν υπομονή και απλώς ελπίζουν. Το μόνο που άλλαξε λίγο για εμάς από την περίοδο που άνοιξαν τα οδοφράγματα, είναι ότι έρχεται κόσμος από τις ελεύθερες περιοχές και τον βλέπουμε, περιέγραψε Ελληνοκύπριος εγκλωβισμένος που ζει στο Ριζοκάρπασο με τη σύζυγό του. Είναι σημαντικό για εμάς ανέφερε, να βλέπουμε φίλους και συγγενείς που επισκέπτονται την Καρπασία, να κάνουν σταθμό εδώ και να αλλάζει η διάθεσή μας.

Μας καταδίκασαν σε φυλάκιση
«Εμείς εδώ δεν μπορούμε να κάμουμε τίποτε, δυστυχώς, ανέφερε γεωργοκτηνοτρόφος, χαρακτηρίζοντας τους εγκλωβισμένους σαν φυλακισμένους. Εμάς, λέει, μας καταδίκασαν σε φυλάκιση από το '55». Ερωτηθέντες οι εγκλωβισμένοι αν αντέχουν να ζουν ηρωικά, υπό το άγρυπνο βλέμμα των κατακτητών, μας ανέφεραν ότι επιμένουν να μην εγκαταλείπουν τα σπίτια τους, αλλά δυστυχώς τους ξέχασαν. Ζούμε με ανθρώπους που δεν μπορούμε να συνεργαστούμε και διαρκώς βιώνουμε τις απαγορεύσεις των κατακτητών. Στο ερώτημα αν ελπίζουν οι εξελίξεις στο Κυπριακό να οδηγήσουν σε μια θετική εξέλιξη, οι εγκλωβισμένοι με την πικρία και το παράπονο να τους πνίγει, απάντησαν ότι πάμε προς το χειρότερο αντί να δούμε καλύτερες μέρες. Καθόλου αισιόδοξοι δεν είναι, ενώ αισθάνονται την πλήρη εγκατάλειψη και αδικία.

Αλλιώτικα κάλαντα
Στην Αγία Τριάδα και το Ριζοκάρπασο, τα κάλαντα των Χριστουγέννων αλλιώτικα. Τα παιδιά του Δημοτικού, θέλοντας να συμπαρασταθούν και να ευχηθούν στους μεγαλύτερους για τις γιορτές, τραγούδησαν τα δικά τους διασκευασμένα κάλαντα, που περιελάμβαναν ευχές για λευτεριά στον τόπο μας.
Κι όπως όλα τα παιδιά στην ηλικία τους, εξέφρασαν τη δική τους επιθυμία για το γιορτινό δώρο τους.
Τελειόφοιτη μάς ανέφερε ότι θα έρθουν τα αδέρφια της από τις ελεύθερες περιοχές και θα γιορτάσουν μαζί. Αυτό, είπε, είναι μεγάλο και υπέροχο δώρο.
Τα μικρότερα παιδάκια ζήτησαν μεταξύ άλλων σπαθιά, κούκλες, κινητά τηλέφωνα και άλλα παιγνίδια που φαντάζονται ότι θα τους τα φέρει ο Άγιος Βασίλης.

Στην ουρά για προμήθειες
Εικόνες ζωντανής προσφυγιάς ξεδιπλώθηκαν μπροστά μας, όταν έφθασαν τα φορτηγά των Ηνωμένων Εθνών, με τις προμήθειες και τα είδη πρώτης ανάγκης.
Πετρέλαιο, γκάζι και τρόφιμα φθάνουν, μία φορά την εβδομάδα στους εγκλωβισμένους. Αλεύρι, ελαιόλαδο, μακαρόνια, τρόφιμα, είδη καθαρισμού και άλλα είδη καθημερινής χρήσης, έφθασαν σε φορτηγά των Ηνωμένων Εθνών. Το ρόλο των εκφορτωτών ανέλαβαν τα ίδια τα λιγοστά μικρά παιδιά, που δεν γνώρισαν την ευμάρεια και την απληστία των ελεύθερων περιοχών.
Τα ανήλικα έχουν άγνοια για την απόλυτη αφθονία των υλικών αγαθών που για άλλα παιδιά είναι δεδομένη, αφού σε αυτά φθάνουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα.
Οι ηλικιωμένοι, αδιαμαρτύρητα και για ώρες, αναμένουν καρτερικά ν' ακούσουν το όνομά τους, για το δικό τους πακέτο. Τα χριστουγεννιάτικα εδέσματα, όπως μελομακάρονα και κουραμπιέδες, χαροποίησαν μικρούς και μεγάλους.

Τα έθιμα άντεξαν στην κατοχή
Οι μαμάδες εξακολουθούν εις πείσμαν της κατοχής να διατηρούν τις συνήθειες των Χριστουγέννων, τα ήθη και τα έθιμα. Όπως μας ανέφεραν, κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες φτιάχνουν γεννόπιτες, χριστουγεννιάτικα κέικ, μελομακάρονα, κουραμπιέδες και άλλες γιορτινές λιχουδιές.
Από τα μέτρα του κατοχικού στρατού στα οδοφράγματα, να κατάσχονται όλα τα προϊόντα που αγοράζονται στις ελεύθερες περιοχές, δεν εξαιρέθηκαν οι εγκλωβισμένοι.
Στο οδόφραγμα της ντροπής, οι εντεταλμένοι του Αττίλα κατέσχαν από τους εγκλωβισμένους όλες τις ποσότητες κρέατος, τυριών και άλλων χρειωδών, που αγόρασαν από τις ελεύθερες περιοχές για να περάσουν όσο μπορούσαν με ενισχυμένο το γιορτινό τραπέζι.
Αμείλικτοι και χωρίς ίχνος συναισθημάτων, οι ψευδοαστυνομικοί πέταξαν στα σκουπίδια ό,τι αγόρασαν οι εγκλωβισμένοι για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
Παρά την οδύνη της σκλαβιάς τους, οι εγκλωβισμένοι μας έστειλαν τις ευχές τους σε όλον τον κόσμο για υγεία, Καλά Χριστούγεννα, και ευχήθηκαν με την καρδιά τους, να 'ναι τα τελευταία στην κατοχή και να ελευθερωθεί αυτός ο μαρτυρικός τόπος, το συντομότερο.

Στο έλεος του Θεού το Μοναστήρι του Αποστόλου Αντρέα
Εγκαταλελειμμένο στη φθορά του χρόνου το κατεχόμενο Μοναστήρι του Αποστόλου Αντρέα. Ετοιμόρροπο, με μόνα στηρίγματα πρόχειρες μεταλλικές κατασκευές, το σύμβολο του Χριστιανισμού κατάντησε έρμαιο των κατακτητών που εμποδίζουν την αναστήλωσή του. Οι εγκαταστάσεις κινδυνεύουν να γκρεμιστούν, αν δεν αρχίσουν σύντομα οι εργασίες για την αναστήλωσή του.
Η κατάσταση είναι άθλια, μας εξήγησε η για χρόνια καθημερινή φροντίστρια, σύζυγος του ιερέα. Για την αναστήλωση, μας ανέφερε, είναι όλα έτοιμα, όμως οι Τούρκοι δεν δίνουν άδεια, επικαλούμενοι στρατιωτικό νόμο, που δεν δίνει άδεια για την αναστήλωση του Μοναστηριού.
Τα σάπια μπαλκόνια πάνω ακριβώς από την είσοδο του Μοναστηριού, που είναι έτοιμα να καταρρεύσουν, θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τούς πιστούς που ταξιδεύουν στην κορυφή της Καρπασίας για να προσκυνήσουν, να κάνουν το τάμα τους στον θαυματουργό Άγιο και να πάρουν λίγο από το Αγίασμα.
Η φθορά στο πέρασμα του χρόνου είναι εμφανέστατη στο σύμβολο του Χριστιανισμού, που κατάντησε έρμαιο των κατακτητών οι οποίοι εμποδίζουν με κάθε φθηνή δικαιολογία την αναστήλωσή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Τούρκοι εξέφρασαν την επιθυμία να κτίσουν μουσουλμανικό τέμενος στο χώρο του Μοναστηριού, διότι, όπως ισχυρίζονται, περπάτησε εκεί ο φίλος του Μωάμεθ και ότι το αγίασμα το ανακάλυψε δήθεν ο φίλος του Μωάμεθ και όχι ο Απόστολος Αντρέας.
Καθημερινός επισκέπτης του μοναστηριού για 48 χρόνια, ο πατήρ Ζαχαρίας. Λειτουργεί καθημερινά το Μοναστήρι, δέχεται τους πιστούς με ιδιαίτερη αγάπη και προσεύχεται στον Απόστολο Αντρέα να ελευθερωθεί ο τόπος μας. Εικόνες εγκατάλειψης και στον περίβολο της εκκλησίας, όπου οι ξενώνες, αλλά και τα βοηθητικά δωμάτια είναι πλέον χωρίς πρόσβαση. Μοναδικοί τους επισκέπτες, οι γάτες και τα περιστέρια.
Οι μεταλλικές πρόχειρες κατασκευές, στηρίζουν για λίγο ακόμα το πολιτιστικό αυτό στολίδι, στην ακριτική Καρπασία. Εκμεταλλευόμενοι ακόμη και την πίστη των Χριστιανών, αλλά και τους επισκέπτες κι αυτό, οι κατακτητές έστησαν τα παραπήγματά τους έξω από το Μοναστήρι, πουλώντας σουβενίρ και άλλα αντικείμενα. Χαρακτηριστική είναι και η εικόνα των γαϊδουριών λίγο πιο κάτω. Τα συμπαθή και υπομονετικά τετράποδα βόσκουν αμέριμνα στα κατεχόμενα εδάφη, μη γνωρίζοντας πόσους αφέντες άλλαξαν.

5 σχόλια:

  1. Γράφει ο Παναγιώτης Ι.Κυριακόπουλος στο βιβλίο του:
    "Η ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΓΛΩΣΣΑ Η ΠΡΑΤΙΔΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ"
    σελ.215
    "...Τό φωνήεν Ε θεωρειται ως ένα απο τά σημαντικώτερα γράμματα τού Ελληνικού Αλφαβήτου,...υπήρξεν επινόηση τού εκπληκτικού εφευρετικού Ομηρικού ήρωος Παλαμίδη....
    Η σημααντικότητά του ευρίσκεται όχι μόνον στή μυστική ερμηνεία πού δίνει περί αυτού ο Πυθαγόρας,αλλά καί ως πρός άλλα χαραχτηριστικά του.Δηλαδή ως μουσικός όρος ήταν ο πέμπτος φθόγγος τής αρχαίας ελληνικής μουσικής κλίμακος,τού τελείου καί αμεταβόλου συστήματος.Ως φιλοσοφικός όρος στή Λογική δηλοί τήν γενική αποφατική κρίση,στά μαθηματικά τόν ασύμμετρο αριθμό μέ άπειρα δεκαδικά ψηφία καί άλλα,κυρίως όμως τό Ε αποτελεί τόν κωδικό οδηγό σημαντικώτατων ελληνικών λέξεων.΄Ετσι ο φθόγγος ΕΛ-καί ΣΕΛ-είναι δηλωτικό τού ζειδώρου "θεού",τού ΄Ηλιου (σέλ-ιος=έλ-ιος=ήλιος)τού πρώτου συνδετικού τών λέξεων Σέλ-λα (η φωτεινή καθέδρα τού μαντείου τής Δωδώνης),Σελ-λός(=ο λαμπρός,ο φωτεινός) καί (Σ)ΕΛΛΑΣ-ΕΛΛΑΣ ( τό σ μετά τήν αποβολή του αναπληρώθηκε με τήν δασεία π.χ, σελκύω=ελκύω.
    Ελ=ο ΄Ηλιος καί λάς=ο λίθος,η ξηρά καί κατα συνέπεια ΕΛΛΑΣ=η ΗΛΙΟΧΩΡΑ.
    Τέλος ,καί γιά να κλείσουμε τή σύντομη αυτή αναφορά μας στό γράμμα Ε,σημειώνουμε ακόμη ότι αυτό είναι καί ο κ ω δ ι κ ό ς οδηγός τής λέξεως
    "Ελευθερία"{αυτή,η οποία "ελεύσεται"θά...έλθη.
    Πότε;μήπως μέ τόν θάνατο,τήν έξοδο δηλ.τής Ψ υ χ ή ς από τό σώμα),η
    Ειλείθυια (η Ε λ ε υ θ ε ρ ώ τ ρια
    τών επιτόκων,Η ΕΛΕΥΣΙΣ ΤΗΣ ΜΑΝΑΓΗΣ!
    Ε Λ Ε Υ Θ Ε Ρ Ι Α !
    ΑΡΚΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διερωτώμαι, έχοντας διαβάσει το άρθρο αυτό, τι αλήθεια κάνουμε με τους μουσουλμάνους της Θράκης. Η σύγκριση είναι καταιγιστική. Οι άνθρωποι αυτοί, με την κατάπτυστη ανοχή του ελληνικού κράτους, ισχυρίζονται πως καταπιέζονται. Και το Τουρκικό Προξενείο της Κομοτινής αποτελεί μια ιδιότυπη "κυβέρνηση" στο χώρο της Ελληνικής Θράκης. Συγκρίνετε, λοιπόν, τους αποκλεισμένους του Ριζοκάρπασου, οι οποίοι δεν μπορούν να φέρουν λίγο επιπλέον φαγητό για να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα.
    Μήπως θα έπρεπε να απαιτήσουμε για λόγους ισότητας να ισχύουν τα ίδια ακριβώς για τους Έλληνες-Κύπριους χριστιανούς της Καρπασίας και για τους μουσουλμάνους της Θράκης; Για να δούνε κάποιοι τι σημαίνει πραγματική στέρηση των στοιχειωδών δικαιωμάτων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μην πειράζετε τους φιλούς μου τους Τούρκους της Κύπρου
    τζίμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ποιός σε πιστεύει ρε προβοκάτορα 8:34 π.μ.;;;
    Συνεπής στην υπόσχεση που σου έχω δώσει ότι κάθε φορά που θα χρησιμοποιείς το νικ μου θα έχεις την απάντηση που πρέπει, λάβε τα ακόλουθα:

    Όταν επί δεκαετίες συμπράξατε με την Τουρκία για την εισβολή και κατοχή τμήματος της Κύπρου, ήταν καλά;
    Ο φαρισαϊσμός των σιωνιστών σε όλο του το μεγαλείο!!!
    Είναι και οι πρώτοι διδάξαντες βλέπεις και έχουν τα αποκλειστικά ...πνευματικά δικαιώματα !!!

    Τώρα τους έχει πιάσει ο πόνος για τα κατεχόμενα και ενδιαφέρονται και για τα παιδιά της Παλαιστίνης μπας και πάρουν (που δεν θα πάρουν/είπαμε γιατί) από τα ληγμένα Ντεπόν.

    Τα οποία όμως παιδιά σκοτώνουν κατά δεκάδες με τις βόμβες διασποράς και λευκού φωσφόρου που τα βομβαρδίζουν μέσα στα σπίτια, στα σχολεία και στα νοσοκομεία της Παλαιστίνης.
    Βέβαια αυτοί φροντίζουν όλες οι βόμβες που ρίχνουν να μην έχει λήξει η ...ημερομηνία τους και τους βλάψει την υγεία !!!

    Άντε να μην στείλω λινκ με φωτογραφίες από τα απανθρακωμένα σώματα παιδιών από τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς, χρονιάρες μέρες...

    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εν τω μεταξύ, απαγόρεψαν την τέλεση της Θείας Λειτουργίας των Χριστουγέννων για τους Ελληνοκύπριους που βρίσκονται στο Ριζοκάρπασο και τη Γιαλούσα. Στο Ριζοκάρπασο μάλιστα, ανήμερα τα Χριστούγεννα, διέταξαν τον ιερέα να διακόψει την ακολουθία, με τον ισχυρισμό "ότι δεν είχε εξασφαλιστεί άδεια.."
    Ωστόσο, ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, δήλωσε ότι η πράξη αυτή θα καταγγελθεί στα Ηνωμένα Εθνη, στην ΕΕ, στον Πάπα και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, ως παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
    Πολυ καλά θα τους κάνει! Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.