25/5/12

Η δίκη του Σωκράτη, σήμερα…


 της Ελίνας Γαληνού
 «Ανεξέταστος βίος ου βιωτός ανθρώπω..» είπε ο Σωκράτης σε φράση της απολογίας του κατά την διάρκεια της δίκης του, ενώπιον 500 Αθηναίων πολιτών. Ο Σωκράτης του Σωφρονίσκου, η εξέχουσα αυτή προσωπικότητα της φιλοσοφίας,  με πλήθος μαθητών, φίλων και εχθρών, οδηγήθηκε το 399 π.Χ σε δίκη κατηγορούμενος ως «τους νέους διαφθείρων, έτερα δε καινά δαιμόνια εισφέρων». Κρίθηκε ένοχος με 280 ψήφους, ενώ 220 είχαν ψηφίσει υπέρ της αθωότητάς του. Φέτος, 2500 χρόνια μετά, ξαναδικάζεται στην Αθήνα!Είναι συναρπαστική και αξιοπερίεργη αυτή η δίκη, που διαδραματίζεται σε εποχές εξαιρετικά ενδιαφέρουσες σαν τις τωρινές. Εποχές όπου τα συμπτώματα ασθενείας του σύγχρονου πολιτισμού, ηχούν θορυβικά μέσα από μια νεφελώδη γλώσσα, που καθιστά εν πολλοίς απαγορευτική την καθαρή επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων.
Δυστυχώς όμως, η γλώσσα της εξουσίας, έχει σχεδιαστεί για να παρεμποδίζει την επικοινωνία.
Στις 25 Μαίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, διαπρεπείς νομικοί από την Ευρώπη και την Αμερική, συνήγοροι και κατήγοροι με τον Σωκράτη πάλι στο εδώλιο του κατηγορουμένου, θα αναβιώσουν εκείνη τη μέρα στην Βουλή των πεντακοσίων, όπου το ανθρώπινο πνεύμα είχε μια έντονη παράσταση νίκης στην αρχαία Αθήνα. Η αρχική φράση με την οποία ξεκινάει το παρόν κείμενο, παραπέμπει κατά τον Σωκράτη, στην διαρκή διερεύνηση του εαυτού που συνεπαγόταν η φιλοσοφία περί τα κοινά. Πόσο δίκιο είχε αλήθεια! Αν η φιλοσοφία δεν είναι θέμα δημοσίου διαλόγου, πεθαίνει και δεν έχει απολύτως καμία αξία. Αν θεωρήσουμε τη φιλοσοφία, μια ακόμα υπόθεση που αξίζει ν΄απασχολεί μόνο συντεχνίες ειδικών, τότε καλύτερα να παραδεχτούμε ότι κάποιους βολεύει η επιστροφή στον μεσαίωνα…
Ο Σωκράτης, δεν ήταν φυσικά ο μόνος που μίλησε για διερεύνηση του εαυτού μας στα δυόμιση χιλιάδες χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από τότε. Ομολογουμένως, η δίκη του θεωρείται μια από τις σημαντικότερες στην Ιστορία του Δυτικού πολιτισμού. Ωστόσο, οι προβληματισμοί που έθεσε ο Σωκράτης, αναβίωσαν και σε άλλες περιόδους, όπου ο ατομικισμός βρέθηκε στο επίκεντρο της πολιτικής και φιλοσοφικής σκέψης. Η γνώση του εαυτού, εμφανίζεται συν τω χρόνω σαν βασική προυπόθεση της γνωσιακής διαδικασίας και προσέγγισης του κόσμου. Και κατ΄επέκταση, προυπόθεση για να κρίνει κανείς κατά πόσον κάποιος άλλος διάγει «βίον επωφελή», όπως έλεγε και ο ίδιος ο Σωκράτης.
Απλός και ξεκάθαρος, άφοβος και σταθερός, είχε σταθεί ο Σωκράτης στο εδώλιο του κατηγορουμένου, προφέροντας την Απολογία του. Ένα κείμενο, που πέρα απ΄όλες τις πικρές υπομνήσεις για τα παρακμιακά στοιχεία της Αθηναικής δημοκρατίας, υμνεί την ελευθερία της σκέψης, και ανεβάζει στα ύψη τον άνθρωπο που οι συνάνθρωποί του καταδιώκουν και ταπεινώνουν.  «Ποιοι ήρθαν εδώ να με δικάσουν;» ρωτάει ευθαρσώς ο κατηγορούμενος… «Σας βλέπω και σας ξέρω..Αναρωτιέμαι όμως πόσο ξέρετε εσείς τον εαυτό σας και άρα, κατά πόσο μπορείτε να γνωρίζετε τον δικό μου εαυτό, όταν εγώ ο ίδιος παραδέχομαι ανοιχτά ότι τον γνωρίζω εν μέρει… Διότι κανένας ως τώρα δεν κατάφερε να με πείσει ότι αύριο, δεν θα αναθεωρήσω πάλι αυτό που σήμερα θεωρώ δεδομένο για τον εαυτό μου»
«Αλλά κάποιος ίσως μου πεί  Σου είναι τάχα, αδύνατον Σωκράτη, αφού μας απαλλάξεις από την παρουσία σου εδώ, να ζήσεις ήσυχα και να μην ενοχλείς κανέναν;» Το πιο δύσκολο απ΄όλα είναι να πείσω μερικούς από σας γι΄αυτό. Αν μεν σας πώ ότι μου είναι αδύνατον να ζώ ήσυχα, δεν θα σας πείσω. Αν πάλι σας πώ ότι αυτό-το ανήσυχο πνεύμα-είναι το μέγιστο αγαθό για τον άνθρωπο, να ομιλεί καθημερινά για την αρετή και για όλα τα άλλα για τα οποία με ακούτε εσείς να συζητώ, εξετάζοντας τον εαυτό μου και τους άλλους, και ότι ο ανεξέταστος βίος είναι αβίωτος για τον άνθρωπο, θα σας πείσω ακόμα λιγότερο. Και όμως κύριοι, έτσι έχουν τα πράγματα…»
Ποιός αλήθεια, επιστήμονας, διαπρεπής νομικός ή φιλόσοφος, θα μπορούσε να προσθέσει κάτι περισσότερο σ΄αυτό σήμερα, ύστερα από δυόμιση χιλιετηρίδες μέσα στον κόσμο, εκτός από την παραδοχή «ότι έτσι είναι τα πράγματα» ; 
Τον Μάιο του 2011, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, η δίκη του Σωκράτη επαναλήφθηκε στο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Νέας Υόρκης, και ο Σωκράτης κρίθηκε αθώος.  Φέτος, σε λίγες μέρες, η διαδικασία θα επαναληφθεί στην Αθήνα. Θα δούμε τους νομικούς με γνώση των ιστορικών πηγών, να διερευνούν τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που βρίσκονται πίσω από τις κατηγορίες που αντιμετώπισε ο Σωκράτης, τότε. Το κοινό θα παρακολουθήσει τη δίκη και θα κληθεί ν΄αποφασίσει για την τύχη του μεγάλου φιλοσόφου, ζυγίζοντας τα επιχειρήματα της κάθε πλευράς. Αναμφίβολα, η όλη διαδικασία αποτελεί μια έντονη πνευματική πρόκληση για τον σημερινό κόσμο και δη, για τους σύγχρονους Αθηναίους. Όμως, προσωπικά θα ήθελα να εκφράσω μια απορία δική μου. Πόσο εφικτό είναι τελικά, να δικάσεις την έννοια του ελεύθερου πνεύματος, την ίδια του δηλαδή την υπόσταση, την συνεχώς εξελισσόμενη μέσα στον χρόνο; 

6 σχόλια:

  1. Πόσο εφικτό είναι τελικά, να δικάσεις την έννοια του ελεύθερου πνεύματος, την ίδια του δηλαδή την υπόσταση, την συνεχώς εξελισσόμενη μέσα στον χρόνο;

    To πνεύμα δεν δικάζεται, δεν πρέπει να δικάζεται στην πραγματική δημοκρατία και τον πολιτισμένο κόσμο τουλάχιστον, εκείνο που δικάζεται κάθε φορά, όπως και στην περίπτωση του Σωκράτη και ορθώς κατά την άποψή μου, ήταν πράξεις και πρακτικές συνέπειες στην κοινωνία, ως απόρροια αυτού του ελευθέρου πνεύματος.
    Τον ισχυρισμό μου αυτό τον στηρίζω στο γεγονός ότι, ενώ υποκλινόμαστε όλοι μας στο μεγαλείο του πνεύματος του ανδρός, πολύ λίγοι θα αποδεχόμασταν αρκετές από τις πρακτικές συνέπειες των θεωριών του ως ορθές και χρήσιμες.
    Ο Σωκράτης ως φυσική οντότητα στην απόφαση της δίκης, ήταν κατά κάποιο τρόπο, παράπλευρη απώλεια και αυτό το γνώριζε καλά ο ίδιος και γιαυτό δεν επεδίωξε τη σωτηρία του, υπερασπιζόμενος μέχρι τέλους τις ιδέες του.
    Αυτή του η ηρωική στάση είναι που μπερδεύει τον μετέπειτα άνθρωπο, ως προς την αθωότητα ή ενοχή του και ενισχύει το συλλογισμό του ερωτήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Πόσο εφικτό είναι τελικά, να δικάσεις την έννοια του ελεύθερου πνεύματος, την ίδια του δηλαδή την υπόσταση, την συνεχώς εξελισσόμενη μέσα στον χρόνο;"

    Πανεύκολο. Εδικά αν ο δικάζων είναι ανελεύθερο (και δουλικό) πνεύμα που ζει μέσα στην αρτηριοσκλήρωση. Ιδιαίτερα αν η δουλεία του έχει να κάνει 100% με την εξουσία και το χρήμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η δίκη του Σωκράτους κατά Ξενοφώντα ο οποίος εκτός από μοναδικός ιστορικός ήταν και αυτός σύγχρονος (ίσως όχι καλός για τα σημερινά δεδομένα του κερδοσκοπισμού) μαθητής του Σωκράτους όπως ο (θείος) Πλάτων, ουσιαστικά και τυπικά εκθειάζει στην τεκμηριωμένη απόδοσή του με την δική του απολογία του Σωκράτους την ηθική δημοκρατική νομιμότητα της εποχής.
    Είναι πασιφανές ότι όλοι μας ξαναδικάζουμε με την σημερινή ιεραρχική αξιακή θεώρηση. Θεώρηση ναι γόνιμα επηρεασμένη που όμως τότε είχε τόση αφοβία δηλαδή κυριολεκτική δημοκρατία που δεν περιθωριοποιούσε πόσο μάλλον απαγόρευε καμία απολύτως κατατεθειμένη ουσιαστικά ωφέλιμη ιδέα στην εκκλησία του δήμου, αντιθέτως δίψαγε για όσο το δυνατόν περισσότερες φασματικές αγορεύσεις . ΕΝ-ΠΑΝ-ΕΝ-ΠΑΝ-ΕΝ-ΠΑΝ…
    Δεν θα ενδιαφερθώ σε εκμεταλλευόμενες αλλοιώσεις στην μοναδικά ά - φθονη ιστορίας μας.
    Αντίθετα θα τιμήσω στην Μακρόνησο την Κυριακή την μνήμη των προοδευτικών αγωνιστών και ιδίως Κομουνιστών οι οποίοι και διεθνώς έντεχνα λυσσαλέα είναι υπό απαγόρευση και διωγμούς. Όταν πολλοί, τους έχουν περιγράψει!!! ανεφάρμοστους και αγίους ο Χρηστός κομουνιστής κλπ
    Ελίνα μας είναι πολύ γερά ή ορθότερα ιερά τα Ελληνικά μας ηρωικά θεμέλια.. Τώρα κορυφή και διεθνώς είναι οι χαλυβουργοί, είναι μόνο οι Θερμοπύλες; Όχι βέβαια είναι η νικηφόρα Σαλαμίνα μας οι σύγχρονοι Ελευσίνιοι …ΗΡΩΕΣ

    Αριστόβουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.
    Πιγκουίνε, σ΄αυτά που αναφέρεις, υπόκειται προφανώς ένα χειραγωγίσιμο πνεύμα. Οχι ελεύθερο.
    Ο Σωκράτης υποστήριξε άφοβα τις θέσεις του, διότι ήταν βέβαιος για το δίκαιό του. Ο άνθρωπος, για ελάχιστα πράγματα μπορεί να είναι τόσο βέβαιος, όσο για το γεγονός ότι το πνεύμα του μπορεί να πορεύεται χωρίς όρια, στο άπειρο, να αναθεωρεί και να αυτοαναιρείται.
    Τα loby εξουσίας όμως, ανέκαθεν φοβόντουσαν την ελεύθερη σκέψη, γιατί έθετε σε κίνδυνο την δική τους υπεροχή, μέσω της οποίας ποδηγετούσαν τις μάζες.
    Φαντάζεστε τι κίνδυνο θα διέτρεχε και σήμερα, κάποιος που θα ήταν σε θέση να αναλύσει με πάσα λεπτομέρεια τα παιχνίδια των κερδοσκόπων, ας πούμε; Αλλά με πάσα λεπτομέρεια και όχι αποσπασματικές ατάκες ή ..ουρές.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό που θα είχα να επισημάνω είναι το εξής:
    Όταν προσέγγισε ο Πλάτωνας τον Σωκράτη στο κελί του προσπαθώντας να τον μεταπείσει, έριξε στο τραπέζι την πρόταση:
    Δάσκαλε μπορώ τώρα να προσλάβω 2-3 Δικηγόρους (λεφτά έχω) να σε Αθωώσουν, Λογικέψου!
    - Η απάντηση του Σωκράτη ήταν Αρνητική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα ακριβώς. Ο Σωκράτης δεν ήθελε να παραβιάσει κανέναν νόμο. Ηθελε να κατανοήσουν και να αποδεχτούν οι πολίτες, ότι το ανθρώπινο πνεύμα, δεν γίνεται να έχει περιορισμούς, λόγω της ίδιας της φύσης του. Διαφορετικά, είχε πολλές ευκαιρίες να ξεγελάσει τον νόμο και να μην πάθει τίποτα.
    Βλ. "Πλάτωνος, Κρίτων". Ο διάλογος στη φυλακή, λίγο πριν ξημερώσει η μέρα της εκτέλεσης.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.