7/6/09

Πλήττουν αφόρητα στις ώρες της Ιστορίας


Αγνοια. Αδιαφορία. Αντιπάθεια. Οι μαθητές γυρνούν την πλάτη τους στην Ιστορία, μάθημα που όχι μόνο δεν τους κεντρίζει το ενδιαφέρον αλλά τους κάνει να βαριούνται αφάνταστα. Είναι υποψιασμένοι για την έλλειψη αντικειμενικότητας της σχολικής Ιστορίας, για την οποία λένε ότι τους βομβαρδίζει με ανακρίβειες και τους αποπροσανατολίζει, δημιουργώντας στρεβλή εικόνα για το παρελθόν.

Ο τρόπος διδασκαλίας, η αποστήθιση, η εξαντλητική ανάλυση γεγονότων περιττών και ανούσιων πολλές φορές, κάνει τους μαθητές (της θεωρητικής κατεύθυνσης μόνο) να διαβάζουν Ιστορία από υποχρέωση, επειδή είναι εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλαδικές εξετάσεις.

*Μόλις το 6,6% των μαθητών εκφράζει μεγάλο ενδιαφέρον για το μάθημα της Ιστορίας. Το 17,7% ενδιαφέρεται αρκετά. Πλήρη αδιαφορία δηλώνει το 29,8%, μικρό ενδιαφέρον το 13,8% και στάση ουδετερότητας το 31,9%.

*Λίγο καλύτερη, όχι όμως για αισιόδοξα μηνύματα, είναι η σχέση που έχουν οι μαθητές για την Ιστορία, εκτός σχολικού πλαισίου. Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον εκδηλώνει το 11%. Ενδιαφέρον το 25,8%.

*Στάση ουδετερότητας τηρεί το 27,5%. Μικρό βαθμό ενδιαφέροντος το 21,4% και πλήρη αδιαφορία το 15,3%.

Ελλιπείς γνώσεις

Η έρευνα είχε στόχο να καταγράψει πώς διαμορφώνεται η ιστορική κουλτούρα των μαθητών του λυκείου και το πέρασμά τους από τη σχολική στη δημόσια Ιστορία. Τα σημαντικότερα ευρήματά της είναι τα εξής:

*Οι μαθητές του λυκείου έχουν περιορισμένη ιστορική παιδεία.

*Αδυνατούν να κάνουν τις αναγκαίες διακρίσεις μεταξύ ακαδημαϊκής Ιστορίας και ιστορίας για λαϊκή κατανάλωση.

*Οι πενιχρές ιστορικές τους γνώσεις διαμορφώνονται κυρίως από το τηλεοπτικό γίγνεσθαι (ιστορικά σίριαλ, ταινίες).

*Οι περισσότεροι βρίσκονται πλησιέστερα προς τη λεγόμενη «ψευδοϊστορία».

*Αυτοί που ενδιαφέρονται περισσότερο για το μάθημα της Ιστορίας στο σχολείο είναι αυτοί οι οποίοι αδιαφορούν λιγότερο για την Ιστορία έξω από το σχολείο.

*Μικρό είναι το ενδιαφέρον των μαθητών για επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, και γίνεται ακόμη μικρότερο ανάμεσα στους μαθητές που έχουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις.

Ανεξάρτητα, πάντως, από την έλλειψη ιστορικών γνώσεων οι μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι για το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ιστορία στη διαμόρφωση του κοινωνικού μας γίγνεσθαι. Εκτιμούν ότι «η Ιστορία είναι πανταχού παρούσα, ακόμη κι αν η παρουσία της δεν γίνεται πάντοτε αντιληπτή» και ότι «η καλή γνώση της είναι απαραίτητη προϋπόθεση για το σχεδιασμό μελλοντικών δράσεων».

Καταγράφηκε επίσης η άποψη, σε μικρό όμως ποσοστό (9%), ότι η μελέτη της Ιστορίας είναι μόνο για τους ηλικιωμένους, καθώς είναι ανιαρή, ενώ το 2,2% απάντησε πως η μελέτη της Ιστορίας ταιριάζει σε αργόσχολους ως ενασχόληση περιττής πολυτέλειας. Εκτίμηση που, σύμφωνα με τους ερευνητές, υποδηλώνει αμφισβήτηση της μορφωτικής της αξίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως οι μαθητές συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό για τους λόγους που το μάθημα της Ιστορίας τούς προκαλεί αντιπάθεια:

* Δεν συμφωνούν με τον τρόπο εξέτασης, που επιβραβεύει την παπαγαλία σε βάρος της κριτικής προσέγγισης, τόσο στις πανελλαδικές όσο και στη βαθμολόγηση της επίδοσης στα δύο τετράμηνα της χρονιάς.

«Περιττές λεπτομέρειες»

* Δυσανασχετούν με τον όγκο των λεπτομερειών της διδακτέας ύλης, που τον χαρακτηρίζουν περιττό, ανούσιο και με εξαντλητική ανάλυση των γεγονότων.

* Θεωρούν υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό για τις ακατάλληλες μεθόδους που κάνουν τη διδασκαλία του μαθήματος ανιαρή.

* Επισημαίνουν ρατσιστικά σχόλια και ανακρίβειες στη διδακτέα ύλη.

* Πιστεύουν ότι το μάθημα εξυπηρετεί προπαγανδιστικούς σκοπούς.

* Μόλις ένας στους τέσσερις μαθητές είναι πεπεισμένος για την αντικειμενικότητα της σχολικής Ιστορίας.

* Εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι κατά κανόνα η ύλη που διδάσκονται βρίθει ανακριβειών και εσκεμμένα ή στοχευμένα αποπροσανατολίζει, δημιουργώντας στρεβλή εικόνα για το παρελθόν.

* Πολλές φορές δυσπιστούν, συχνά είναι επιφυλακτικοί και με ελεγκτική διάθεση στην παράθεση των ιστορικών γεγονότων όπως αυτά παρουσιάζονται στα βιβλία.

*Από τα παραπάνω συμπεράσματα συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι τα σχολικά βιβλία της Ιστορίας, αλλά και ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος, πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά τις επιτροπές που σχεδιάζουν αλλαγές τόσο στη δομή όσο και στο περιεχόμενο του σχολείου.

(Ολόκληρη η έρευνα θα δημοσιευθεί στο περιοδικό «Νέα Παιδεία» του Ιουνίου).

ΟΛΥΜΠΙΑ ΛΙΑΤΣΟΥ ΕΛΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

6 σχόλια:

  1. και τι αξια εχει να ξερει καποιος σημερα ιστορια,

    δεν ειναι μια πρακτικη τεχνη ουτε κατι που μπορι να χρησιμεψει να βγαλεις χρηματα

    τι αξια εχει η ιστορια για το μελλον της ανθρωποτητας ?

    ας υποθεσουμε οτι δεν υπηρχαν τα βιβλια ιστοριας οτι δεν διδασκονταν η ιστορια και κανενας δεν ασχολουνταν με αυτη,

    δεν θα συνεχιζε ο πολιτισμος?

    σε πολιπολιτισμικο περιβαλον με πολυεθνικες εταιρειες με χαλαρα συνορα και ενα παγκοσμιο κεφαλαιο
    που χωραει η ιστορια?

    για ποιο λογο να θυμομαστε παλιες ιστοριες ?

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό το θέμα και η ανάλυση της έρευνας για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

    Οι λέξεις κλειδιά : πλήτουν αφόρητα, δεν κεντρίζει το ενδιαφέρον, ανακρίβειες, τρόπος διδασκαλίας, είναι οι βασικές αιτίες της απαξίωσης της ιστορίας απο τους Έλληνόπαιδες.

    Η ετυμολογία της λέξεως ιστορία προέρχεται απο το ίστωρ-ειδέναι= αυτός που γνωρίζει. Έχουμε την γραπτή, αλλά και την προφορική που αφορά γεγονότα του παρελθόντος, συλλογές στοιχείων της εξέλιξης των συμβάντων και κριτική εξήγηση των αιτίων.
    Η χρησιμότητά της αναμφισβήτητη, γι αυτό και η επιστήμη αυτή έχει μεγάλο πεδίο εφαρμογών.
    Τα ευρήματα της έρευνας πρέπει να αναλυθούν επισταμένως, ώστε να γίνεται ευχάριστο το μάθημα της ιστορίας, απαλλαγμένο απο ανακρίβειες, και με αντικειμενικότητα, όπως άλλωστε ζητούν οι ίδιοι οι μαθητές.
    Η επίλυση των παραπάνω αιτίων, θα αναθερμάνει το ενδιαφέρον των μαθητών, διότι μέσω της γνώσης της ιστορίας τα λάθη του παρελθόντος , δεν επαναλαμβάνονται.

    Αργικέραυνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγνοια. Αδιαφορία. Αντιπάθεια
    AYTO ΔΕ ΣΥΜΒΑΊΝΕΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΤΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ.
    ΕΤΣΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΑ, ΑΓΕΩΓΡΑΦΗΤΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΤΗ 9ΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΟΙΧΕΙΩΤΑ.
    ΤΑ ΜΟΝΑ ΠΟΥ ΔΕ ΦΤΑΙΝΕ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΟΙ ΣΙΓΟΝΤΑΡΟΥΝ ΣΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΩ.
    ΕΧΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΤΕΤΟΙΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ.
    ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΤΕ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΟΥΝ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ, ΑΡΑ Η ΜΕΛΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΤΤΗ.
    ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΦΩΣΤΗΡΕΣ ΟΠΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΔΙΑΤΑΡΑΞΕΤΕ ΤΟΝ ΨΥΧΙΚΟ ΤΟΥΣ ΚΟΣΜΟ κ.λ.π.
    ΤΑ ΜΝΗΜΑΤΑ ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ, ΟΛΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ.
    ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;
    ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΕΝΑΣ ΛΑΟΣ ΠΡΟΒΑΤΑ ΠΟΥ Ο ΚΑΘΕ ΤΣΟΠΑΝΟΣ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΟΤΙ ΘΕΛΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και για ποιο μάθημα δείχνουν τα παιδιά σήμερα, ενδιαφέρον ;;; Για κανένα! Ειδικά στο λύκειο υπάρχουν μόνο και μόνο για να πάνε (στην πενταήμερη) και στις πανελλήνιες.Και γι'αυτό φταίνε οι γονείς, που θέλουν σώνει και καλά να κάνουν τα παιδιά τους επιστήμονες και διευθυντές, λες κι είναι όλα τους αστέρια!
    Απ'την άλλη υπάρχει κι ο μεγαλύτερος δάσκαλος,η τηλεόραση, η οποία στην Ελλάδα, περνάει όλο αρνητικά μηνύματα για το σχολείο, όπως και για κάθε θεσμό.
    Πάντως η έρευνα αυτή, αν είναι αληθινή, δείχνει πως ο ΣΥΡΙΖΑ και τα ΜΜΕ του, έχουν κάνει καλά την προπαγάνδα τους κι οι μαθητές έχουν παπαγαλίσει τις δηλώσεις τους!Κατά τ'άλλα, η παπαγαλία στο μάθημα της ιστορίας τους ενοχλεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν δεν γνωρίζεις το παρελθόν σου, η εικόνα σου ως προς το ποιός είσαι σήμερα και από πού προέρχεσαι, είναι μάλλον ελλιπής. Φτάνει να σκεφτεί κανείς ότι αυτά τα σύνορα που έχουμε σήμερα, είναι πληρωμένα από το δικό μας αίμα, δεν μας τα χάρισε κανένας, αντίθετα τα επιβουλεύονται ακόμα. Για να τα υπερασπιστούμε, πρέπει να γνωρίζουμε την Ιστορία μας αλλά σ΄αυτό το θέμα, το βάρος πέφτει στο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο οφείλει να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών προς αυτό το μάθημα. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τα σημερινά παιδιά αδιαφορούν για οτιδήποτε πέραν της καλοπέρασης τους.Είναι αναμενόμενο διότι εμείς σαν γονείς δεν έχουμε το χρόνο να ασχοληθούμε ένεκα του υπερκαταναλωτικού μοντέλου που υιοθετήσαμε, η πολιτεία τους μαθαίνει ότι σημασία δεν έχει το ποιος είσαι αλλά του τι είσαι και τέλος γιατί αλλάξαμε τις ισσοροπίες προσπαθώντας να γίνουμε φίλοι με τα παιδιά ξεχάσαμε το γονείς με αποτέλεσμα να είμαστε ''φίλοι'' και γονείς και όχι ''γονείς'' και φίλοι ....
    Γιατί απλά δεν τους μάθαμε το απλο
    το παρελθόν θέτει τις βάσεις για το παρόν το οποίο θέτει τις βάσεις για ένα καλύτερο αύριο.

    Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.