17/1/10

Eξ αφορμης:Το Βυζάντιο μετά το έθνος

Yπάρχουν λέξεις που λέγονται και ακούγονται διαρκώς. Αυτοκρατορία, Βυζάντιο, Μεσαίωνας, Ορθοδοξία, Πατριαρχείο, Νεο-οθωμανική πολιτική, δεύτερη και Τρίτη Ρώμη, Ρομαντισμός, Ιστορισμός ή ακόμα και οι πιο «αυτονόητες», όπως Ευρώπη, σχέσεις Δύσης και Ανατολής, Συνέχεια, Ιστορία, Εθνος, Λαός, Καταγωγή.

Αλλοτε είναι εργαλεία διατύπωσης μιας κρατικής πολιτικής φιλοδοξίας (νεο-οθωμανική πολιτική), άλλοτε εκφράζουν μια ταυτότητα εθνική και θρησκευτική (ελλαδική Ορθοδοξία) ή υπερεθνική (Ορθοδοξία ή Ισλάμ), άλλοτε αφορούν την ταυτότητα ενός έθνους (αλβανικός, τουρκικός, σερβικός, βουλγαρικός… εθνικισμός). Είναι αυτονόητο μέρος του φαντασιακού μας, τις εκλαμβάνουμε (ειδικοί και ευρύ κοινό) ως σχεδόν επιστημονικές έννοιες, ενώ πρόκειται συχνά για σχήματα. Θεωρούμε ότι τις κατανοούμε, ότι έχουμε όλοι κάτι να πούμε γι’ αυτές.

Είναι σχεδόν περιττό να τονίσουμε τη σημασία τους και τον ρόλο τους για τη διαμόρφωση των εθνών, ιδίως εκείνων που προέκυψαν ως κρατικές οντότητες (η Τουρκία περιλαμβάνεται σ’ αυτές) από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Είναι, πάντως, ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε σε ποια πολιτικά και πολιτιστικά συμφραζόμενα επινοήθηκαν τα σχήματα αυτά από τους ιστορικούς (κυρίως) του 19ου και, εν μέρει, του 20ού αιώνα. Είναι το αντικείμενο ενός εντυπωσιακά τεκμηριωμένου βιβλίου, βασισμένου σε αρχειακές πηγές και σε δευτερογενή βιβλιογραφία (με γνώση των αντιστοίχων γλωσσών) από την Ελλάδα, την Τουρκία, τη Βουλγαρία και τη Ρωσία: Δ.Α. Σταματόπουλος, «Το Βυζάντιο μετά το έθνος. Το πρόβλημα της συνέχειας στις βαλκανικές ιστοριογραφίες», εκδ. Αλεξάνδρεια, 2009.

Ολα ξεκινούν τον 19ο αιώνα, όταν τα έθνη επανορίζονται ή δημιουργούνται, οι αυτοκρατορίες κλονίζονται, και η εθνική ιστορία (εις βάρος της κοινωνικής) καλείται να υπηρετήσει τις δυνατές πολιτικές διευθετήσεις. Αναγκαιότητα που επιβάλλει την (εθνικώς επανερμηνευόμενη) διαχείριση του παρελθόντος. Οι Ελληνες που φαίνεται να προηγούνται σ’ αυτό τον τομέα και να προκαλούν όλους τους άλλους ανακαλύπτουν τη Συνέχεια, και συναρτούν την αρχαιοελληνική καταγωγή με το χριστιανικό Βυζάντιο, αλλά και το Πατριαρχείο με την Οθωμανική αυτοκρατορία (πολύ ενδιαφέρουσες σελίδες για τις διαφορές Παπαρρηγόπουλου, Ζαμπέλιου και Γεδεών). Οι Βούλγαροι κινούνται μεταξύ της θρακικής, την ουνικής ή της σλαβικής καταγωγής. Οι Αλβανοί κινούνται μεταξύ του οικουμενικού ισλαμισμού και του αναδεικνυόμενου αλβανικού έθνους, ανακαλύπτοντας καθ’ οδόν το ιλλυρικό και το πελασγικό παρελθόν. Οι Ρώσοι διερωτώνται για τη Δύση και το Βυζάντιο, για την αυτοκρατορική οικουμενικότητα του Βυζαντίου, για τον δικό τους βυζαντινισμό. Οι Τούρκοι για την παλιά τους καταγωγή και την οθωμανική αυτοκρατορία (τους). Οι Ρουμάνοι ανακαλύπτουν τους Δακογέτες αλλά και το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο. Στο βάθος της σκηνής είναι πάντα η Δύση και η σχέση ετεροπροσδιορισμού που διατηρούν μαζί της τα έθνη της οθωμανικής αυτοκρατορίας και η Ρωσία. Αλλά είναι και η δική της σχέση, επεκτατική και κατακτητική συνήθως απέναντί τους (οι αναφορές στη λατινική αυτοκρατορία του Ναπολέοντα του Γ΄ είναι χαρακτηριστικές).

Του Ν. Ε. Καραπιδακη*
* Ο κ. Ν. Ε. Καραπιδάκης είναι καθηγητής της Ιστορίας της μεσαιωνικής Δύσης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

6 σχόλια:

  1. Το Βυζάντιο ήταν η μεγαλύτερη Αυτοκρατορία που γνώρισε ποτέ ο πλανήτης, και βασιζόταν στην Ορθοδοξία και όχι στο έθνος.

    http://www.vimeo.com/8150226

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "..η εθνική ιστορία (εις βάρος της κοινωνικής) καλείται να υπηρετήσει τις δυνατές πολιτικές διευθετήσεις. Αναγκαιότητα που επιβάλλει την (εθνικώς επανερμηνευόμενη) διαχείριση του παρελθόντος."
    Ποιά κοινωνική ιστορία καί πώς θά μπορούσε νά είναι χρήσιμη? Πρίν τήν Οθωμανική Αυτοκρατορία δέν υπάρχουν κρατικά μορφώματα? Πώς μπορεί τό ιστορικό παρελθόν νά καταστεί παράμετρος πολιτικών διευθετήσεων?
    Υπάρχει απάντηση?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι αυτοκρατορίες δεν είναι σχεδόν ποτέ εθνικές, EAST. Τέτοιες θυμάμαι μόνο την πάλαι ποτέ Γερμανική και την Ιαπωνική. Όλες οι άλλες είναι πολυεθνικές. Επίσης, πού το βρήκες αυτό το "μεγαλύτερη Αυτοκρατορία που γνώρισε ποτέ ο πλανήτης" και το τσαμπουνάς εδώ κι έναν χρόνο; Η Ρωμαϊκή ενωμένη ήταν σαφώς η διπλάσια, αλλά και αυτή του Τζεγκίς Χαν ήταν μεγαλύτερη.

    Δεν μου λες, σε είχαν αφήσει με αναρρωτική και δεν σε μάζεψαν ακόμη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το Βυζάντιο ήταν η μακροβιότερη αυτοκρατορία και στηρίχτηκε στη λογική,την στρατηγική,τους Ρωμαϊκούς θεσμούς και την Ελληνική παιδεία.
    Όσοι δεν γνωρίζεται,παρακαλώ να κρύβεστε,ειδικά όσοι προωθούν τον περαιτέρω ραγιαδισμό.
    Παρεμπιπτόντως τον δικέφαλο τον υιοθέτησε το Βυζάντιο πολύ πολύ πολύ αργά και όχι εξαρχής όπως η ραγιάδικη ιστορία σας μαθαίνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 18 Ιανουαρίου 2010 12:03 π.μ.

    Ευχαριστώ, αλλά δεν εξηγείς γιατί; Μάλλον σε άλλον θέλεις να απευθύνεις την ευχή, ή λάθος κάνω; :-))

    @ kostakoutas

    Ξύπνα κι εσύ, δεν υπάρχει "Βυζάντιο". Ουδέποτε στους 11 αιώνες της ύπαρξή της, η Αυτοκρατορία είχε αυτό το όνομα. Επινόηση των Δυτικών είναι, για να δείξουν ότι δεν υπάρχει συνέχεια του Ελληνισμού, μέσω της Ρωμανικής Αυτοκρατορίας.

    Τι εννοείς με τις άλλες αρλούμπες που γράφεις, εσύ και ο ... Εast ξέρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.