18/11/11

Τι γυρεύει η MIG στο Σκαραμαγκά


Του Ηλία Μπέλλου
 Βάσιμες προσδοκίες ανάτασης της ναυπηγο-επισκευαστικής ζώνης του Πειραιά αλλά και δραστικής βελτίωσης της επενδυτικής και κεφαλαιακής ισχύος της Marfin Investment Group δημιουργεί η στρατηγική συμφωνία μεταξύ της Abu Dhabi Mar (ADM) που ελέγχει τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά (Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) και της MIG «με σκοπό την από κοινού αναζήτηση επενδυτικών ευκαιριών στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στην ευρύτερη περιοχή».
Ο Ανδρέας Βγενόπουλος, ο οποίος προ ολίγων ημερών παραιτήθηκε από τη θέση του μη εκτελεστικού Προέδρου και Μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Marfin Popular Bank Public Co Ltd,  βρίσκεται πολύ κοντά στο να εξασφαλίσει έναν ακόμα ισχυρό εταίρο, μετά το Dubai Financial Group. Παράλληλα επιτυγχάνει να προσελκύσει απτό επενδυτικό ενδιαφέρον πριν το δημόσιο επιταχύνει τις αποκρατικοποιήσεις.

Το ομολογιακό
Η πρώτη επένδυση που δρομολογείται με την στρατηγική συμφωνία είναι αυτή με την οποία η Abu Dhabi Mar θα μπει σε μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο που θα εκδώσει η MIG ενισχύοντας την έτσι κεφαλαιακά σε μια ιδιαίτερα δυσμενή συγκυρία στις κεφαλαιαγορές. Στο διοικητικό συμβούλιο της MIG τοποθετείται έτσι ως αντιπρόεδρος ο Iskandar Safa,  που είναι και ο πρόεδρος της ADM. Τόσο το ύψος του ομολογιακού όσο και το τίμημα που θα καταβάλει η MIG για να πάρει μερίδιο στα Ελληνικά Ναυπηγεία, που ιδρύθηκαν το 1958 από τον Σταύρο Νιάρχο, παραμένουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης.

Οι εκκρεμότητες
Κύκλοι κοντά στη διοίκηση της MIG, μιλώντας στο Capital.gr, επισημαίνουν πως στο business plan που συνοδεύει το deal, καθοριστικό ρόλο θα παίξει και η έκβαση της δικαστικής αντιπαράθεσης της ελληνικής κυβέρνησης με την ευρωπαϊκή ένωση αναφορικά με το επιτρεπόμενο επιχειρηματικό αντικείμενο των ναυπηγείων. Και αυτό διότι η ΕΕ θεωρεί ως επιδοτήσεις τις μεγάλες αμυντικές συμβάσεις που έχει εξασφαλίσει στο παρελθόν (Ναυπήγηση υποβρυχίων, φρεγάτες κ.ο.κ.).

Έτσι στην παρούσα φάση τα ναυπηγεία, και για όσο κρατά η υπόθεση με την ΕΕ, πρακτικά δεν μπορούν να αναλάβουν πολιτικό έργο. Εφόσον αυτό καταστεί δυνατό τότε θα μπορέσουν να αναπτυχθούν δυναμικά. Την ίδια ώρα παραμένουν παγωμένα λόγω της κρίσης χρέους και τα αμυντικά προγράμματα όπως για παράδειγμα η εξάσκηση option για την κατασκευή δύο ακόμα υποβρυχίων (αξίας της τάξης των  350 εκατ. έκαστο) και η αναβάθμιση  των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού.

Η ανάσταση (;) των ναυπηγείων
Ναυτιλιακοί κύκλοι με τους οποίους επικοινώνησε το Capital.gr υπογραμμίζουν πάντως πως τα συγκεκριμένα ναυπηγεία διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία και με δεδομένη την παρουσία στην Ελλάδα της μεγάλης εθνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας στην περιοχή θα μπορούσαν να τύχουν σημαντικών συμβάσεων για επισκευές ή εργασίες υψηλής προστιθέμενης αξίας εφόσον οι νέοι μέτοχοι διασφαλίσουν την αξιοπιστία των χρονοδιαγραμμάτων (να μπει τέλος δηλαδή στις δίχως τέλος απεργίες) και συγκροτηθούν οι τιμές. Παράλληλα εκτιμάται ότι μπορούν να αναλάβουν σημαντικό έργο και στα μεγάλα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, κλάδος που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τα αραβικά εμιράτα.

Η στρατηγική συμμαχία με τα εμιράτα
Καλά πληροφορημένες πηγές συνδέουν τις κινήσεις αυτές και με άλλα επενδυτικά σχέδια των εμιράτων στη χώρα μας όπως στον τουριστικό κλάδο και το real estate τα οποία όμως παραμένει ακόμα αβέβαιο κατά πόσον και πότε θα υλοποιηθούν.

Η είσοδος του Abu Dhabi Mar σηματοδοτεί την έλευση δεύτερου κρατικού fund από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που αποκτά θέση στη MIG, μετά το Dubai Group, που ελέγχει το 17%. Άλλωστε αποτελεί φυσική συνέχεια της επένδυσης της Dubai Group που ανήκει επίσης στα Εμιράτα καθώς το εμιράτο του Ντουμπάι έχει να αντιμετωπίσει από το 2009 σημαντικά προβλήματα χρηματοδότησης τα οποία υπερκέρασε με την βοήθεια του ισχυρότερου εμιράτου, Αμπού Ντάμπι. Η Abu Dhabi Mar, συνδέεται με τη βασιλική οικογένεια του Αμπού Ντάμπι και το 70% των μετοχών της ελέγχεται σύμφωνα με πληροφορίες από αυτήν.

Ποια είναι η Abu Dhabi Mar
Η Abu Dhabi Mar ελέγχει το 75% των Ελληνικών Ναυπηγείων, με τη γερμανική ThussenKrupp να διατηρεί μερίδιο 25%. Ελέγχει επίσης ναυπηγεία στη Γαλλία, τη Γερμανία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Οι δύο κύριοι μέτοχοι της ADM είναι η Al Ain International Group σε ποσοστό 70% και η επενδυτική Privinvest σε ποσοστό 30%. Και οι δύο αυτές εταιρείες δραστηριοποιούνται –όπως και η ADM– στα ΗΑΕ. Πρόεδρος της εταιρείας είναι ο Ahmad Darwish Al Marar –ο οποίος είναι και γενικός διευθυντής στην Abu Dhabi Islamic Bank– και διευθυντής ο Iskandar Safa ο οποίος είναι και ο ιδρυτής και διευθυντής της Privinvest. Ο όμιλος δημιουργήθηκε το 2007 και ελέγχει μεταξύ άλλων τα ναυπηγεία της CMN yachts στο Χερβούργο, με 480 εργαζομένους, τα γερμανικά ναυπηγεία Nobiskrug στο Rendsburg τα οποία επίσης ειδικεύονται στη σχεδίαση και τη ναυπήγηση μεγάλων σκαφών αναψυχής και έχει απορροφήσει την ThyssenKrupp Marine System (Blohm+Voss, Αμβούργο) .
  
Από τον Νιάρχο στο δημόσιο και τους Γερμανούς
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι οι μεγαλύτερες και παλαιότερες σύγχρονες ναυπηγικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα. Παλαιότερα ήταν ιδιόκτητα και κατόπιν πέρασαν στον έλεγχο του Δημοσίου. Τα ναυπηγεία ιδρύθηκαν το 1958 από τον εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο, με σκοπό την συντήρηση των πλοίων του, αλλά και τις μετασκευές μεταχειρισμένων πλοίων. Ως θέση επελέγη ένα παλαιότερο ναυπηγείο του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού το οποίο, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε αχρηστευθεί.

Το 1965 άρχισε η συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό με την κατασκευή παράκτιων περιπολικών, οπότε γνωρίζουν ανάπτυξη και αρχίζουν την ναυπήγηση νέων κατασκευών πολιτικών και πολεμικών σκαφών έως τη δεκαετία του 1980. Το 1985, η ΕΤΒΑ τα αγοράζει και με την κρίση στην ελληνική βαριά βιομηχανία να συνεχίζεται, τα ναυπηγεία προσπαθούν να επιβιώσουν συνεργαζόμενα με τα γερμανικά Blohm+Voss για την παραγωγή εν Ελλάδι των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού ΜΕΚΟ 200ΗΝ - κλάση "Ύδρα"). Τρία από τα τέσσερα πλοία που παραγγέλθηκαν κατασκευάστηκαν εκεί, και παραδόθηκαν τα έτη 1992-1994.

Η συνεργασία συνεχίστηκε με την κατασκευή των νέων υποβρυχίων τύπου 214 και την αναβάθμιση των παλαιότερων 209 (πρόγραμμα Neptune). Η εταιρία ιδιωτικοποιήθηκε κατά 50%, με μορφή συνεταιρισμού. Το υπόλοιπο 50% περνάει στην αγγλική Brown & Root, από την οποία αγοράζονται από την γερμανική HDW και όταν η τελευταία γίνει ιδιοκτησία του ομίλου χάλυβα Thyssen τα ναυπηγεία θα ακολουθήσουν. Η δύσκολη κατάσταση στην ευρωπαϊκή ναυπηγική όμως είχε εγείρει από το 2006 φήμες για πώληση των ναυπηγείων σε ασιατικό όμιλο βαριάς βιομηχανίας. Στις 13 Οκτωβρίου 2009 ανακοινώθηκε η απόφαση αποχώρησης της ThyssenKrupp από τα Ναυπηγεία.

Στα τέλη του 2009, η ιδιοκτήτρια εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να πουλήσει τα ναυπηγεία, εξαιτίας της μειωμένης κερδοφορίας τους. Πέντε εταιρείες, μεταξύ των οποίων και μια ελληνική, εκδήλωσαν ενδιαφέρον, με τα ναυπηγεία τελικά να καταλήγουν στην Abu Dhabi Mar. Η συμφωνία για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων στην Abu Dhabi Mar υπογράφτηκε στις 18 Μαρτίου 2010 και ολοκληρώνεται το Σεπτέμβρη του ίδιου έτους με την αναγνώριση της οφειλής περί τα 1,3 δισ. ευρώ του ελληνικού Δημοσίου προς τα ναυπηγεία.

Διαβάστε ακόμη:
*
MIG: Εως το τέλος του 2012 η στρατηγική συνεννόηση με ADM

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.