7/7/12

Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της

του Δημήτρη Β. Τριανταφυλλίδη  
Μια πρόταση έχει νόημα όχι όταν επαληθεύεται, αλλά όταν εξακολουθεί να ισχύει παρ’ όλες τις αλλεπάλληλες και συστηματικές απόπειρες διάψευσής της. Η αρχή της διαψευσιμότητας κατά τον Καρλ Πόπερ
Πριν από μερικά χρόνια είδε το φως της δημοσιότητας η είδηση ότι μια ολόκληρη σχολή κεντρικού πανεπιστημίου, είχε καταληφθεί από μια οικογένεια. Από το αρχικό πυρηνικό ζευγάρι, προέκυψαν οι κατιόντες που μαζί με τους συντρόφους τους στη ζωή, κατέλαβαν σταδιακά τη μία πανεπιστημιακή έδρα μετά την άλλη, αποκλείοντας σχεδόν ολοκληρωτικά οποιονδήποτε δεν ανήκε σε αυτή την εξ αίματος και αγχιστείας ιδιότυπη «επιστημονική φατρία».
Το θέμα παρέμεινε στην επικαιρότητα για λίγες ημέρες. Το Υπουργείο Παιδείας έπραξε κατά τα ειωθότα, και, μετά από λίγο, το θέμα ξεχάστηκε. Δεν έγινε καμία διαδήλωση, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης δεν έκαναν ερωτήσεις στη Βουλή, οι μονίμως καταγγέλοντες την οικογενειοκρατία στην πολιτική, έβηξαν δυνατά και συνέχισαν να εξαπολύουν τους αφόρητα μονότονους, πληκτικούς και κατ’ επάγγελμα μύδρους τους.
Ανάλογη είναι η εικόνα σε πολλές άλλες πανεπιστημιακές σχολές. Αρκεί μια βόλτα στους διαδρόμους και η ανάγνωση των πινακίδων με τα ονόματα των διδασκόντων. Για τον επιμελή, η αναζήτηση και η μελέτη των μισθολογικών καταστάσεων κρύβει πολλές ευχάριστες και διασκεδαστικές στιγμές, όπου θα διαπιστώσει σόγια ολόκληρα μισθοδοτούμενα υπό του δημοσίου κορβανά.
Την ίδια εικόνα συναντάει κανείς και σε άλλους φορείς και οργανισμούς της χώρας, όπου η οικογενειοκρατία, οι δεσμοί αίματος, ο φατριασμός, αποτελούν συστατικό χαρακτηριστικό του φέροντος οργανισμού. Παράλληλα, διάφορες επαγγελματικές ομάδες συμφερόντων σε αγαστή συνεργασία και σύμπνοια με το πολιτικό κατεστημένο, διαμόρφωσαν ένα αδυσώπητο πλέγμα προστασίας των συμφερόντων τους μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων που παραπέμπουν σε προνεωτερικές μορφές κοινωνικής οργάνωσης. Η ύπαρξη και μόνο ενός φορολογικού νομοθετικού πλαισίου που αγγίζει τις 18.500 σελίδες, είναι ενδεικτική του γεγονότος γιατί η φοροδιαφυγή οργιάζει στην Ελλάδα.
Στα 190 χρόνια ύπαρξης του, το νεοελληνικό κράτος δεν κατάφερε να συμβαδίσει με τις ανάγκες των εποχών. Οι εποχές άλλαξαν και αλλάζουν, το ελληνικό κράτος όμως, παραμένει στο ίδιο επίπεδο που βρισκόταν στις αρχές του 19ου αιώνα. Ένα κατασκεύασμα συμβιβασμών και δοσοληψιών ανάμεσα σε τοπικά (κομματικά με την πάροδο του χρόνου) φέουδα, μεσαιωνικές συντεχνίες και πανίσχυρους δεσμούς αίματος.
Ένα από τα χαρακτηριστικά μιας ανοιχτής κοινωνίας είναι και οι δείκτες ενδογενεακής και διαγενεακής κοινωνικής κινητικότητας. Όλοι όμως γνωρίζουμε πολύ καλά πως στην Ελλάδα, ο γιος του γιατρού θα γίνει γιατρός, ο γιος του δικηγόρου δικηγόρος, ο γιος του δημοσιογράφου δημοσιογράφος, ο γιος του πολιτικού πολιτικός. Με άλλα λόγια, αντί για μια κοινωνία ευκαιριών, έχουμε τα οικογενειακά κληρονομικά τιμάρια. Αλίμονο σ’ εκείνον που δεν ανήκει σε κάποιο τιμάριο. Είναι το εύκολο θύμα και το μόνιμο υποζύγιο των βαρών.
Αυτή η τιμαριοποιημένη ελληνική κοινωνία αντιστέκεται σε κάθε προσπάθεια αλλαγής που θα διασαλεύσει την ηρεμία και τα προνόμια της. Αυτή η τιμαριοποιημένη ελληνική κοινωνία προβάλει ως «προοδευτικό» την ακινησία, τη στασιμότητα, τον βάλτο, μέσα στον οποίο βουλιάζει ολοένα και πιο πολύ. Αυτή η τιμαριοποιημένη ελληνική κοινωνία δίνει μέχρις εσχάτων αγώνα εναντίον κάθε προσπάθεια εναρμόνισης της χώρας με θεσμούς και διαδικασίες που θα της επιτρέψουν να ανασάνει και να βρει τον βηματισμό της στο μέλλον. Αρνείται τις βασικές αρχές της χρηστής διοίκησης όπως είναι η αξιολόγηση, το δίκαιο φορολογικό σύστημα, την κατάργηση κάθε περιορισμού στην άσκηση των επαγγελμάτων και πλήθος άλλων αναγκαίων για τη χώρα αλλαγών.
Τα τελευταία δύο χρόνια έγιναν στη χώρα μερικές χιλιάδες διαδηλώσεις. Καμία από αυτές δεν έγινε για την κατάργηση της οικογενειοκρατίας σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής οργάνωσης. Δεν έγινε ούτε μία (1) διαδήλωση για το άνοιγμα της οικονομίας και την παροχή ίσως ευκαιριών σε όλους. Το ίδιο ισχύει για την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος, που αποτελεί, άλλωστε, ακρογωνιαίο λίθο του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ακούσαμε και ακούμε πομφόλυγες και κούφια λόγια από διάφορους όψιμους «υπερασπιστές» των λαϊκών συμφερόντων, όταν όμως η συζήτηση φτάνει στην ουσία της, τότε η απάντηση στα εύλογα ερωτήματα είναι ένας μακρύς, πνιχτός βήχας.
Βρισκόμαστε σε αδιέξοδο. Οι δυνάμεις που επιμένουν στη τιμαριοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, προβάλουν ανυπέρβλητα εμπόδια σε κάθε προσπάθεια εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού της, με αφορμή την κρίση. Με συνθήματα που απευθύνονται στο θυμικό, αποκλείουν τον ορθό λόγο και, βασιζόμενες στη δίκαιη οργή και αγανάκτηση των πολιτών που χειμάζονται, υπονομεύουν την πορεία και το μέλλον της χώρας. Οι ευθύνες θα τους καταλογιστούν από το αδέκαστο δικαστήριο της ιστορίας. Μόνο που πολύ φοβάμαι πως πολύ πριν συμβεί αυτό, αντί για τους παιάνες της «προόδου» θα ακουστούν ψιθυριστά τα λόγια του ποιητή Τ.Σ. Έλίοτ:

έτσι τελειώνει ο κόσμος
έτσι τελειώνει ο κόσμος
έτσι τελειώνει ο κόσμος
όχι μ’ ένα πάταγο
μα μ’ ένα λυγμό.

3 σχόλια:

  1. Τα σχόλια και τα άρθρα γίνονται όλο και πιο πικρά αλλά και όλο και πιο αληθινά. Αν δεν υπάρξει ιδεολογικός αρχηγός (πνευματικός άνθρωπος) να θέσει τα θεμέλια μιας νέας εθνικής ιδεολογίας για να περιχαρακώσει τον Ελληνισμό από τις σειρήνες που αλλάζουν το τραγούδι τους μια με το δε βαριέσαι αδερφέ εγώ θα σώσω τον κόσμο, και μια με το ξεπουλήστε τα όλα γρήγορα για να σωθούμε, με την υπάρχουσα πολιτική και κοινωνική κατάσταση (σήψη) απλά δεν υπάρχει μέλλον.
    Επειδή λοιπόν τέτοιος ηγέτης δεν φαίνεται προς το παρόν στηρίζω τις ελπίδες μου στο Θεό προσεύχομαι και περιμένω ένα θαύμα από αυτά που σίγουρα μπορούν να γίνουν αν το πιστέψουμε.
    Από όλους αυτούς που θα γελάσουν ειρωνικά απλά περιμένω μια καλύτερη πρόταση για να την αποδεχτώ.
    Ο Θεός των Ορθοδόξων Χριστιανών εδώ και 1500 χρόνια και βάλε Ελλήνων να είναι μαζί μας αδελφοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατά την ταπεινή μου γνώμη_γνώση, ο αρθρογράφος θίγει ένα θέμα που δεν αφορά μόνο την ελληνική πρακτική_πραγματικότητα, αλλά και την παγκόσμια και θίγεται από κοινωνιολόγους και παιδαγωγούς. Έχει να κάνει με την Κοινωνιολογία του σχολείου και όσα σχετίζονται με αυτή. Ως θέμα απασχόλησε τους δυτικούς από τον 17ο αιώνα και εξής αλλα κυρίως στο μεσοπόλεμο. Έχει σχέση επίσης και με τα αίτια σχολικής αποτυχίας και τα επακόλουθα αυτής. Δεν έχω τον πολύτιμο χρόνο να επεκταθώ σχετικά, είναι καλό όμως το γεγονός ότι το θέμα ξεφεύγει από τους εκπαιδευτικούς και απασχολεί δημοσιογράφους_αρθρογράφους. Επειδή γνωρίζω ότι τη σελίδα παρακολουθούν άξιοι και πλέον ειδικευμένοι στο θέμα αυτό πιστεύω ότι ένα άρθρο θα άξιζε να αφιερωθεί ακριβώς στα αίτια αποτυχίας της 9χρονης (10χρονης) υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

    Γιατί υιοθετήθηκε το μοντέλο αυτό ενώ υπηρχαν καλύτερα αλλά και, αφού υιοθετήθηκε γιατί αφέθηκε να αποτύχει.

    Νομίζω ότι όλοι κάτι ψιλιάζονται, αλλά μία άποψη ειδικού και λίγος διάλογος δε βλάπτει.

    Ας είναι μία προτροπή στους υπεύθυνους του site.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο βασικός χαρακτήρας μιας αληθινής δημοκρατίας, έγκειται στο ότι δίνει τη δυνατότητα, ώστε το παιδί οποιουδήποτε πολίτη να έχει ίδιες ευκαιρίες κοινωνικής και επαγγελματικής ανέλιξης, με το παιδί του οποιουδήποτε άρχοντα ή πλουσίου.
    Αλλά εδώ στη χώρα μας, και η οικογενειοκρατία ισχύει κατά το δοκούν, γιατί προωθούνται κάποιες οικογένειες ενώ άλλες αποκλείονται, για "περίεργους λόγους".
    Και σ΄αυτό ακόμα, φάλτσοι είμαστε.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.