6/3/18

Έμπερχαρντ Κοχ: Nαυτιλιακός Κόμβος η Κύπρος

Η Κύπρος έχει όλα τα φόντα για να γίνει κόμβος ναυτιλίας στην Ευρώπη αρκεί να αξιοποιήσει περαιτέρω τα δυνατά χαρτιά που ήδη διαθέτει. Και βέβαια να διευθετήσει με κάποιο τρόπο το πολιτικό της πρόβλημα, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί, με τον στόλο και τις εταιρείες που εδρεύουν στο νησί, όλα τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. O καπετάνιος Έμπερχαρντ Κοχ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ουστράιχισερ Λόιντ, αναπτύσσει το όραμα πλοιοκτητών που επέλεξαν να έχουν ως έδρα των εταιρειών τους την Κύπρο και συγκεκριμένα τη Λεμεσό. Εξαίρει την άριστη υποστήριξη που απολαμβάνει ο τομέας της ναυτιλίας από το κράτος. Τονίζει όμως την ανάγκη να καταστεί το Tμήμα Ναυτιλίας one stop shop για προσέλκυση περισσοτέρων πλοικτητών στο νησί.
Θεωρεί ότι το σύστημα φορολογίας και η ποιότητα της κυπριακής σημαίας είναι βασικά πλεονεκτήματα που πρέπει η νέα υφυπουργός Ναυτιλίας να προωθήσει ακόμα περισσότερο στον διεθνή χώρο. Εμφανίζεται σχετικά απαισιόδοξος για την προοπτική επανένωσης αλλά τονίζει ότι το πολιτικό πρόβλημα με την Τουρκία και τους Τουρκοκυπρίους θα πρέπει να διευθετηθεί με κάποιο τρόπο, αν θέλει η Κύπρος να γίνει μεγάλος ναυτιλιακός παίκτης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τι σας ώθησε να φέρετε την έδρα της εταιρείας σας στην Κύπρο;
Μεταφέραμε την έδρα μας στην Κύπρο το 2001. Η εταιρεία μας είχε αρχίσει να δραστηριοποιείται στην Κύπρο από το 1995. Οι πελάτες μας, όμως, μου ζήτησαν να μεταφέρουμε εδώ όλη την επιχειρηματική μας λειτουργία. Δεν ήθελαν να εκπροσωπούνται από δικηγόρους, κι έτσι το 2001 πήρα μαζί με την οικογένειά μου την απόφαση να εγκατασταθούμε στην Κύπρο. Άλλωστε αυτή ήταν και η επιθυμία μου, να ανοίξω εδώ τα κεντρικά μας γραφεία κι έτσι τώρα όλες μας οι δραστηριότητες είναι εδώ. Δυστυχώς, κλείσαμε το γραφείο μας στη Βιέννη, διότι δεν καταφέραμε να πετύχουμε έναν καλύτερο φορολογικό συντελεστή εκεί. Παρά το γεγονός ότι όλα τα γειτονικά κράτη της Αυστρίας έχουν υιοθετήσει φορολογικό σύστημα με βάση το τονάζ, δεν μπορέσαμε να πείσουμε την Κυβέρνηση για τα πλεονεκτήματά του κι έτσι υποχρεωθήκαμε να φύγουμε.

Πλεονέκτημα η σημαία
Το φορολογικό σύστημα λοιπόν και η σημαία σάς έφεραν στο νησί…  Όχι μόνο. Ήθελα πολύ να επιστρέψουμε σε δρομολόγια της Μεσογείου, ας μην ξεχνάμε ότι η Ουστράιχισερ ιδρύθηκε το 1836 στην Τεργέστη. Επιθυμούσα να έλθω στη Μεσόγειο. Αγαπώ την Κύπρο κι ερχόμουν τακτικά στο νησί από το 1984. Και βέβαια είχα ακούσει για την ποιότητα της σημαίας και το φορολογικό σύστημα με βάση το τονάζ. Όπως είναι γνωστό υπάρχουν διαβαθμίσεις για την ποιότητα της σημαίας που προσφέρει μια χώρα. Υπάρχουν η λευκή, η γκρίζα και η μαύρη σημαία. Η λευκή σημαία, όπως αυτή της Κύπρου, είναι η ποιοτική, αυτή που αναγνωρίζεται από τις λιμενικές Αρχές σε όλο τον κόσμο. Επίσης οι Αρχές επισκέπτονται για έρευνα ένα πλοίο με λευκή σημαία κάθε έξι μήνες αντί για τρεις. Κάτι που βοηθά πολύ τόσο τον καπετάνιο όσο και το πλήρωμα. Είναι επίσης σημαντικό για τους πελάτες μας.

Θα έχει μεγάλη επίδραση στον τομέα σας το νέο υφυπουργείο Ναυτιλίας;
Βεβαίως θα έχει. Αγωνιζόμασταν για να συσταθεί εδώ και κάμποσα χρόνια. Επιτρέψτε μου, κατ’ αρχάς, να συγχαρώ τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για την επανεκλογή του και να τονίσω πως είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με την υφυπουργό Ναυτιλίας. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια είχαμε έναν πολύ ικανό υπουργό Συγκοινωνιών, Επικοινωνιών και Έργων, τον σούπερ Μάριο (σ.σ. Δημητριάδη), ο οποίος, όμως, ήταν υποχρεωμένος να κατανέμει τον χρόνο του σε τρεις τομείς. Δεν ασχολείτο μόνο με τη ναυτιλία. Έκανε πολλά, άκουγε τις απόψεις μας στις κατά καιρούς συναντήσεις μας, αλλά τώρα έχουμε Υφυπουργό που θα ασχολείται μόνο με τη ναυτιλία και θα έχει έδρα τη Λεμεσό. Μας δίνεται η ευκαιρία να αρχίσουμε να προβάλουμε σθεναρά και πάλι τη σημαία μας, η οποία δεν προωθείται, δεν λαμβάνεται υπόψη τόσο πολύ, τελευταία. Για παράδειγμα, έχουμε μόνο έναν εκπρόσωπο για πωλήσεις στη Γερμανία.
Χρειαζόμαστε εκπροσώπους σε όλο τον κόσμο, για να επισκέπτονται τακτικά τους πλοιοκτήτες, να τους παρουσιάζουν τα πλεονεκτήματα της κυπριακής σημαίας και να καταβάλουν προσπάθεια να αυξηθεί ξανά ο στόλος που υψώνει τη σημαία μας. Αυτή την περίοδο αντιμετωπίζουμε πολύ ισχυρό ανταγωνισμό από τη Μαδέιρα, η σημαία της οποίας λόγω πολύ καλής διαχείρισης είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη. Πολλοί Γερμανοί πλοιοκτήτες, σαράντα πέντε τον αριθμό, κατέβασαν τη γερμανική και ύψωσαν τη σημαία της Μαδέιρα στα πλοία τους. Η κυπριακή σημαία είναι πολύ καλύτερη, το νηολόγιο είναι πολύ καλύτερο, απολαμβάνουμε άριστη συνεργασία με το Τμήμα Ναυτιλίας, η σημαία είναι λευκή και υπάρχει ευνοϊκό φορολογικό σύστημα που έχει μάλιστα εγκριθεί από τις Βρυξέλλες, τουλάχιστον μέχρι το 2020. Η Κύπρος έχει τα φόντα να γίνει ναυτιλιακός κόμβος στην Ευρώπη.

Μόνιμα στην Κύπρο εδώ και 16 χρόνια
Μένετε μόνιμα στην Κύπρο τα τελευταία 16 χρόνια. Βιώσατε από πρώτο χέρι τις μεγάλες αλλαγές στη Λεμεσό αλλά και στις άλλες πόλεις.Πράγματι. Η πρώτη μου επίσκεψη στην Κύπρο ήταν το 1984 για δουλειά. Η Λεμεσός τελείωνε τότε το ξενοδοχείο Μιραμάρ και το αστυνομικό τμήμα της Γερμασόγειας. Μετά ήταν μόνο το ξενοδοχείο Αμαθούς και το Σεντ Ράφαελ. Χρωστάμε χάρη στους Ρώσους. Έχουμε γύρω στις 60.000 Ρώσους στη Λεμεσό, πολύ απαιτητικούς ανθρώπους. Κι έτσι όλες οι υπηρεσίες που έχουμε εδώ είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο. Η μαρίνα είναι εντυπωσιακή και προσελκύει κόσμο και το ίδιο θα συμβεί, είμαι βέβαιος, και με το καζίνο που πρόκειται να αρχίσει να λειτουργεί πολύ σύντομα.

Υφυπουργείο Ναυτιλίας ως one stop shop
Ποιες πρέπει κατά τη γνώμη σας να είναι οι πρώτες ενέργειες της υφυπουργού Ναυτιλίας;
Πρώτα απ’ όλα πρέπει να ανασυγκροτήσει το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, θα πρέπει να γίνει one stop shop, με την έδρα του στη Λεμεσό. Αν ένας πλοιοκτήτης έλθει στην Κύπρο εξετάζοντας το ενδεχόμενο να υψώσει κυπριακή σημαία στα πλοία του, θα πρέπει να λάβει όλες τις πληροφορίες και τα έγγραφα που χρειάζεται σε μία συνάντηση. Θα πρέπει να δει όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, το Τμήμα Ναυτιλίας, τους Ελεγκτές, τους νομικούς συμβούλους, εκπροσώπους τραπεζών σε μία συνάντηση. Να μην υποχρεώνεται να πηγαίνει από το ένα τμήμα στο άλλο για να κάνει τη δουλειά του. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Πριν από έναν χρόνο υποχρεωθήκαμε να εγγράψουμε ένα επιβατικό πλοίο στη σημεία των Μπαχάμας διότι θα έπιανε σε λιμάνια της Τουρκίας. Πήγαμε στον Πειραιά, συναντήσαμε τους αρμόδιους και σε σαράντα λεπτά είχαμε τελειώσει. Ήταν πραγματικά one stop shop. Σε σαράντα λεπτά δεν έμεινε ερώτηση αναπάντητη. Αυτή την πρακτική συστήνουμε και στην κυβέρνηση της Κύπρου. Θα πρέπει επίσης να απλοποιηθεί η διαδικασία για να ανοίξει μια εταιρεία, ένας επιχειρηματίας ή πλοιοκτήτης, τραπεζικό λογαριασμό στην Κύπρο. Δεν γίνεται να χρειάζεται παραπάνω από μια εβδομάδα για να ανοίξει κανείς λογαριασμό στην Τράπεζα. Οι Ρώσοι είναι πολύ δυσαρεστημένοι απ’ αυτή την κατάσταση. Τους λέω, λοιπόν, ελάτε στην Κύπρο, ιδρύστε την εταιρεία σας και ανοίξτε λογαριασμούς σε τράπεζα της Ελβετίας ή της Γερμανίας που είναι πιο εύκολο. Εδώ η μία ερώτηση διαδέχεται την άλλη, σε μια ατέρμονη διαδικασία. Πριν από την κρίση ήταν πολύ πιο χαλαρές οι συναλλαγές με τις τράπεζες, τώρα τα πράγματα βρίσκονται στο άλλο άκρο.

Τι άλλο μπορεί να κάνει η Κυβέρνηση για να βοηθήσει τη ναυτιλία;
Το λιμάνι εδώ στη Λεμεσό, που απέχει μόλις 120 ναυτικά μίλια από τη διώρυγα του Σουέζ, είναι το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι. Μπορεί να μεγαλώσει, μπορεί να βαθύνει, μπορεί να γίνει ευρωπαϊκός κόμβος. Πρέπει η Κυβέρνηση να προσπαθήσει να πείσει τους μεγάλους πλοιοκτήτες που μεταφέρουν κοντέινερ να πιάνουν πρώτα στη Λεμεσό. Εκτός από το ότι δεν μπορούν απ’ εδώ να πάνε στην Τουρκία, σήμερα μόνο μικρά φορτηγά με κοντέινερ πιάνουν στη Λεμεσό, είναι αυτά που εξυπηρετούν τις ανάγκες της Κύπρου. Από τη Λεμεσό θα μπορούσε να μεταφέρονται με μικρότερα πλοία τα κοντέινερ που προορίζονται για την Ανατολική Μεσόγειο. Πιστεύω ότι για αυτό τον λόγο, Γερμανοί πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει στην Κύπρο. Και πιστεύουν ότι μια μέρα η Λεμεσός θα γίνει κόμβος. Πρέπει, όμως, πρώτα να λυθεί το πολιτικό πρόβλημα, για να μπορούν από την Κύπρο να εξυπηρετούνται και τα τουρκικά λιμάνια.

Από την εμπειρία σας, ποιες πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης σε σχέση με τη ναυτιλία;
Δεν πιστεύω ότι μπορεί κανείς να βρει άλλη χώρα στην Ευρώπη όπου ο τομέας μας έχει τόσο καλή σχέση με την Κυβέρνηση. Δεν μπορώ να φανταστώ άλλη χώρα όπου ένας πλοιοκτήτης μπορεί να σηκώσει το τηλέφωνο και να μιλήσει με τον υπουργό. Εδώ τηλεφωνούμε και ο υπουργός απαντά. Αν τηλεφωνήσουμε στο γραφείο του Προέδρου, μας κλείνουν ραντεβού. Η στήριξη από την Κυβέρνηση είναι υψηλού επιπέδου. Πρέπει να προσέξουμε να μην πλήξουμε το σύστημα φορολογίας με βάση το τονάζ. Να μην επιτρέψουμε σε κανένα να αποκλίνει από το ισχύον σύστημα. Δεν έχω ακούσει κάτι συγκεκριμένο, αναφέρομαι σε αυτό διότι η ΕΕ ερεύνησε πρόσφατα τα αντίστοιχα συστήματα στη Μάλτα και στην Ελλάδα. Πρέπει να εστιάσουμε στην εφαρμογή των κανονισμών και τότε δεν θα υπάρχει κάτι που να μας φοβίζει. Επίσης θα πρέπει να αναδιοργανωθεί το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, όπως προανέφερα, χρειάζονται περισσότερο προσωπικό. Θα πρέπει επίσης να τους επιτραπεί να χρησιμοποιήσουν μέρος του προϋπολογισμού του τμήματος για την προώθηση της σημαίας. Και ενδεχομένως να χρειαστεί να μεταφερθούν σε νέο κτήριο. Αυτό που στεγάζει το τμήμα σήμερα είναι πολύ παλιό.

Αναφέρατε την Τουρκία προηγουμένως. Επηρεάζει τόσο πολύ το πολιτικό πρόβλημα τον τομέα σας;
Επηρεάζει και πολύ μάλιστα. Πλοίο με κυπριακή σημαία, ή πλοίο που έχει σημαία άλλης χώρας, αλλά η εταιρεία που το διαχειρίζεται έχει την έδρα της στην Κύπρο, δεν μπορεί να πιάσει σε τουρκικό λιμάνι. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε ζωντανή την ελπίδα (σ.σ. για μια διευθέτηση του Κυπριακού) μολονότι προσωπικά είμαι απαισιόδοξος για τις προοπτικές μετά την αποτυχία των συνομιλιών στην Ελβετία. Είναι κρίμα. Θα ‘πρεπε ίσως να προσπαθήσουμε να βρούμε άλλες λύσεις, πρακτικές επιχειρηματικές λύσεις, προκειμένου να πείσουμε την Τουρκία να άρει την απαγόρευση. Θα πρέπει οι επιχειρηματίες στις δύο κοινότητες, με κοινοπραξίες, να κάνουν προσπάθεια για αποκατάσταση της εμπιστοσύνης.

Πέστε μας λίγα πράγματα για την εταιρεία σας. 
H Ουστράιχισερ Λόιντ ιδρύθηκε στην Τεργέστη το 1836, που ήταν τότε μέρος της Αυστρο-Ουγγαρίας. Ήταν μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες επιβατικών σκαφών το 1895. Η εταιρεία άνοιξε τη διώρυγα του Σουέζ, ήταν και μέτοχος της διώρυγας. Και στη συνέχεια η λειτουργία επεκτάθηκε και στην Άπω Ανατολή. Επτά χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας, το 1843, τα πρώτα δύο πλοία της ήλθαν στην Πάφο, τη Λεμεσό και την Αμμόχωστο. Δεν υπήρχε λιμάνι εδώ. Έριξαν άγκυρα στα ανοιχτά και οι επιβάτες μεταφέρθηκαν στη στεριά με βάρκες. Στη συνέχεια η εταιρεία μας ανέλαβε να παραδίδει το ταχυδρομείο από την Κύπρο και την Αίγυπτο στην Ευρώπη και αντίστροφα. Η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί το 1918 και επανασυστάθηκε στη Βιένη το 1951 και με τη βοήθεια Γερμανού επενδυτή που μας στήριξε με κάθε τρόπο ναυπηγήσαμε στόλο 33 πλοίων, που ύψωναν την αυστριακή σημαία. Όπως προανέφερα όμως, δεν καταφέραμε να πείσουμε την αυστριακή κυβέρνηση για τα πλεονεκτήματα του συστήματος φορολογίας με βάση το τονάζ και έτσι μεταφέραμε την έδρα μας στην Κύπρο.

Ναυτική Ακαδημία
Έχετε ιδρύσει και ακαδημία για ναυτιλιακά επαγγέλματα, κάτι που πραγματικά έλειπε από την Κύπρο.Πράγματι ιδρύσαμε τη Ναυτική Ακαδημία Κύπρου, η οποία άρχισε να λειτουργεί τον Αύγουστο του 2016. Εκπαιδεύουμε μέλλοντες καπετάνιους, μηχανικούς και ηλεκτρολόγους πλοίων. Επιδιώκουμε να εκπαιδεύσουμε Κύπριους, ο τομέας μας βοηθά πάρα πολύ και είμαστε ικανοποιημένοι από το ενδιαφέρον που υπάρχει.
 
  Λευτέρης Αδειλίνης   
Φιλελεύθερος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.