16/10/18

Παντελής Σαββίδης: Η ρωσική αγωνία για την «Τρίτη Ρώμη» πίσω από τη ρήξη

  • Η ρωσική αγωνία για την «Τρίτη Ρώμη» πίσω από τη ρήξη
    Ο πατριάρχης Φιλάρετος (φωτ.: ΕΡΑ / Stepan Franko)
Η Ρωσική Εκκλησία ανακοίνωσε το βράδυ της Δευτέρας ότι διακόπτει κάθε επαφή με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, μετά την απόφασή του να αναγνωρίσει την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας - Πατριαρχείο Κιέβου. Πρόκειται για την Εκκλησία της οποίας ηγείται ο πατριάρχης Φιλάρετος και υποστηρίζεται από τις επίσημες ουκρανικές Αρχές. Την Εκκλησία αυτήν η Μόσχα την θεωρούσε σχισματική. Η Ρωσία αναγνωρίζει μία Εκκλησία στην Ουκρανία, την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως την ονομάζει, που υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας και έχει πατριάρχη τον Ονούφριο. Στην Εκκλησία αυτήν η Μόσχα έχει παραχωρήσει ευρεία αυτονομία.

Υπάρχει και μια τρίτη Ορθόδοξη Εκκλησία που ονομάζεται Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξος Εκκλησία, αλλά η επιρροή της είναι μικρή.
Μέσα σ’ αυτόν τον κυκεώνα και τα πολιτικά παιχνίδια που διαδραματίζονται, το Οικουμενικό Πατριαρχείο κλήθηκε να δώσει λύση όταν η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία - Πατριαρχείο Κιέβου ζήτησε την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της και την επαναφορά στην κανονικότητα ιεραρχών της. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο απάντησε θετικά και στα δύο.
Ο Φιλάρετος το 1995 ανακήρυξε ντε φάκτο το αυτοκέφαλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και ανακηρύχθηκε πατριάρχης της. Το 1997 αφορίστηκε από το Πατριαρχείο της Μόσχας, στο οποίο έως τότε ανήκε. Για τη φιλοδυτική και αντιρωσική πολιτική ουκρανική ηγεσία ο Φιλάρετος αποτελεί τον ιεράρχη που εκφράζει την ανεξαρτησία της Ουκρανικής Εκκλησίας έναντι του Πατριαρχείου της Μόσχας. Είναι εμφανή τα πολιτικά παιχνίδια που παίζονται και έχουν εμπλέξει και την Εκκλησία.
Όταν στην ουκρανική πολιτική ηγεσία κυριαρχούν οι φιλορωσικές δυνάμεις, το πρόβλημα με την αντιπαράθεση των δύο Εκκλησιών υποχωρεί. Όταν στην πολιτική ηγεσία αναδεικνύονται φιλοδυτικές δυνάμεις, το πρόβλημα οξύνεται.
Σε μια τέτοια φάση όξυνσης έχουν εισέλθει οι σχέσεις των δύο Εκκλησιών (Ουκρανικής και Ρωσικής), και στην όξυνση αυτή ενεπλάκη, αναγκαστικά, και το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ελάχιστα ακολούθησε τη φαναριώτικη παράδοση που επί αιώνες διαχειρίζεται τα εκκλησιαστικά πράγματα.
Φαίνεται, όμως, πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο έφτασε στα όριά του με την τακτική της Μόσχας να θέλει να υπερβεί το ρόλο της στο πλαίσιο των Ορθόδοξων Εκκλησιών επικαλούμενη τον πληθυσμό που βρίσκεται υπό την επιρροή της. Για την Εκκλησία, όμως, οι πληθυσμιακοί αριθμοί δεν έχουν σημασία.
Θρυαλλίδα των εξελίξεων αποτέλεσε η μη συμμετοχή της Ρωσικής Εκκλησίας στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης πριν από μερικά χρόνια.
Πίσω από αυτήν τη ρωσική συμπεριφορά βρίσκεται η επιθυμία της Μόσχας να κυριαρχήσει στον ορθόδοξο κόσμο – μια επιθυμία που έχει τις ρίζες της στις πρώτες λίγες δεκαετίες δημιουργίας της Ρωσικής Εκκλησίας. Ο βασιλιάς Γιάροσλαβ ο Σοφός βασίλεψε από το 1019 ως το 1054, και στο διάστημα αυτό τόλμησε αν όχι να αμφισβητήσει, να θίξει το θέμα των πρωτείων της Κωνσταντινούπολης.
Αλλά οι ιστορικές ρίζες της ρωσικής επιμονής βρίσκονται στο ιδεολόγημα της Τρίτης Ρώμης.
Μετά τις περιπέτειες με τον Έλληνα μητροπολίτη της Ρωσικής Εκκλησίας Ισίδωρο, ο οποίος στη Σύνοδο της Φερράρας (1438) υποστήριξε τις θέσεις του Πάπα και επέστρεψε ως καρδινάλιος και λεγάτος του Πάπα, το 1448 η σύνοδος των Ρώσων ιεραρχών εκλέγει τον επίσκοπο Ιωνά στην έδρα του μητροπολίτη Μόσχας. Με ανησυχία περίμεναν την αντίδραση της Κωνσταντινούπολης σ αυτήν την αυθαιρεσία. Αλλά υπό το βάρος των περιστάσεων η Κωνσταντινούπολη σιωπηλά αναγνωρίζει το δίκαιο της εκλογής, πράγμα που σήμανε την αναγνώριση αυτοκεφαλίας της ρωσικής εκκλησίας, δηλαδή της ουσιαστικής ανεξαρτησίας η οποία εμπεδώθηκε με την πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453.
Η πτώση του Βυζαντίου προκάλεσε σε όλον τον κόσμο δυνατό φόβο και απαισιοδοξία. Χρειάστηκε χρόνος και πνευματική προσπάθεια για να δημιουργηθεί νέο ιδεολόγημα που θα έδινε πνοή αισιοδοξίας στους Ρώσους. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 προκάλεσε βαθιά ταραχή στους κόλπους των Ρώσων λογίων: την καταστροφή της ορθόδοξης αυτοκρατορίας ερμήνευσαν ως τιμωρία προς όλους τους ορθόδοξους ως μαρτυρία για το τέλος του κόσμου.
Όμως οι συγγραφείς του Χρονογράφου το έτος 1512 πέτυχαν να περιγράψουν τα ιστορικά γεγονότα με πιο αισιόδοξο τρόπο: Η πρώτη και η δεύτερη Ρώμη εξαιτίας των αμαρτιών και της αποστασίας τιμωρήθηκαν με καταστροφή. Αλλά τιμωρώντας τη δεύτερη Ρώμη (Κωνσταντινούπολη), ο Θεός μετέφερε την ευλογία του στη χώρα η οποία διατήρησε σε όλα την πίστη «στον μεγάλο Χριστιανισμό» και δεν παραδόθηκε ούτε στην Ουνία ούτε στα θελήματα των Λατίνων.
Η χώρα αυτή είναι η Ρωσία, νόμιμη κληρονόμος των προηγούμενων βασιλείων, η Τρίτη Ρώμη, η οποία «υφίσταται, και τέταρτη Ρώμη δεν θα υπάρξει».
Η αποστολή αυτής της νέας Ρώμης –και φυσικά και του κυβερνήτη της– είναι να υπερασπίζει την Ορθοδοξία που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ορθόδοξου βασιλείου, του μοναδικού που είναι ικανό να διαφυλάττει τη γνήσια πίστη στην πλήρη πρωτόπλαστη καθαρότητα και πληρότητα.
Έτσι δημιουργήθηκε η θεωρία της «Τρίτης Ρώμης».
Το βασικό χαρακτηριστικό αυτής της θεωρίας είναι το προφητικό-εσχατολογικό της που δημιουργούσε αισιοδοξία στην εποχή της απελπιστικής «ρωσικής μοναξιάς».
Από τότε που διατυπώθηκε ως ιδεολόγημα η θεωρία της τρίτης Ρώμης ως σήμερα, η Ρωσία προσπαθεί να επιβληθεί στον ορθόδοξο κόσμο επικαλούμενη τον πληθυσμό της. Αλλά στην Εκκλησία τα μεγέθη δεν παίζουν ρόλο.
Πίσω από την ουκρανορωσική αντιπαράθεση κρύβεται αυτή η φιλοδοξία της Μόσχας, αλλά και πολιτικά παιχνίδια μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Η αντιπαράθεση έχει και γεωπολιτικές αναφορές τις οποίες θα δούμε το επόμενο διάστημα παρακολουθώντας τις Εκκλησίες που θα πλησιάσουν τη Ρωσική ή το Πατριαρχείο.
Το 1870 ήταν η Ρωσία που πίεσε τον Σουλτάνο να υπογράψει το φιρμάνι για τη δημιουργία της Βουλγαρικής Εξαρχίας. Και γύρω από το δίλημμα «με το πατριαρχείο ή με την Εξαρχία» χύθηκε πολύ αίμα στην περιοχή της Μακεδονίας.
Σήμερα είναι πάλι η Μόσχα που θέτει το δίλημμα: με το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή το Πατριαρχείο της Μόσχας.  Μια διάσπαση που δεν θα εξυπηρετήσει, και πάλι, τη Μόσχα.
Πολλοί θεωρούν ατυχή τη διαφαινόμενη ρήξη. Αλλά και με τη ρωσική φιλοδοξία που υπερβαίνει τα εκκλησιαστικά εσκαμμένα δεν μπορεί να υπάρξει ενότητα. Ίσως σε μια νέα Αγία και Μεγάλη Σύνοδο να μπορέσουν να λυθούν τα προβλήματα της Ορθοδοξίας. Με τη Ρωσία στη θέση που της αναλογεί.

19 σχόλια:

  1. 1ον) Ἄν ὁ πατριάρχης Μόσχας εἶχε πεῖ στόν Πατριάρχη Βαρθολομαῖο τί εἶχε ὑπογράψει ὁ τελευταῖος τό 1992 καί τό 1997 (ἀναγνωρίζοντας ὅτι ὁ Φιλάρετος εἶναι σχισματικός) , τότε ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης, δέν θά ἐπέμενε στήν αὐτοκεφαλία καί δή τῆς ἀντικανονικῆς μορφῆς (χωρίς ἀπόφαση τοπικῆς Σύνοδο στήν Οὐκρανία, καί χωρίς γνώμη τῆς Συνόδου τῆς Ρωσίας) ὅτι "εἶναι εἰλημμένη ἀπόφαση"!

    2ον) Ἤ τοῦ τά εἶπε, καί ὁ Πατριάρχης ἐπέμεινε, πεισμόνως, χωρίς νά ἀκούῃ, ὅτι "εἶναι εἰλημμένη ἀπόφαση";

    Ἡ πρώτη ἐκδοχή, εἶναι περίπτωση χειραγωγήσεως καί παγιδεύσεως ἀπό τόν ἐνδεχομένως φιλόπρωτο τῆς Μόσχας, διότι πολλές φορές κάτι πού ὑπεγράφη πρό τόσων ἐτῶν καί σέ ἀνύποπτο χρόνο, χωρίς πιέσεις κλπ, λησμονεῖται, ὅταν κανείς πλημμυρίζεται ἀπό παραστάσεις καί "συμβουλές" ἀπό τίς ΗΠΑ καί τούς Τούρκους, μετά ἀπό τόσα ἔτη. Αὐτό, πρέπει νά τό ἐρευνήσουν στήν Μόσχα. Δέν εἶναι τά ἐκκλησιαστικά κανονικά θέματα, γιά χειραγωγήσεις καί παγιδεύσεις.

    Ἡ δεύτερη ἐκδοχή, ὅμως, εἶναι περίπτωση μεγάλου προβλήματος (ὄχι ἀπλῶς ἐπικοινωνίας....) σέ βάρος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου. Καί αὐτό, πρέπει νά τό ξεκαθαρίσουμε ἐμεῖς.

    Καί ἄν ὑπάρχουν διαφοιρετικές ἐκδοχές τοῦ τί διεμείφθη στήν τελευταία συνάντησή τους πρό ὀλίγων ἠμερῶν; Τότε κάποιος εἴτε παράνόησε εἴτε ψεύδεται. Ὁπότε, τό θέμα τῆς ἄρσεως τοῦ σχίσματος, τό ἀναλαμβάνει ἄμεσα ὁ ἴδιος ὁ Θεός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επίσης καλό θα ήταν να είχαμε και μια άποψη του αρθρογράφου εκτός από αυτήν του αληθωρισμού του Ρωσικού Πατριαρχού όπως περιγράφει και για την συνλειταργία του Πάπα με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κσι τους Αποστολικούς Κανόνες αλλά και τις αντιδράσεις των Γερόντων! Για να μάθουμε κι εμείς την σθεναρότητα διαφύλαξης της Ορθοδοξίας από αυτούς που έχουν εξέχουσα αποστολή για την Θεία Χάρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είστε άσχετος στα εκκλησιαστικά κ. Σαββίδη. Δεν είναι "η ρωσική φιλοδοξία που υπερβαίνει τα εκκλησιαστικά εσκαμμένα", αλλά η Εωσφορική φιλοδοξία του Βαρθολομαίου που θέλει να είναι "ο Πρώτος" της Ορθοδοξίας. Όχι "πρώτος μεταξύ ίσων", αλλά ""πρώτος άνευ ίσων".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και ειναι μεγαλο πραγμα νασαι ..πρωτος.Κατι σαν τα ..σπορ.Κατεβαινει ο Θεος και σου δινει...μεταλιο....Σε γραφουν κσι στο Γκινες οι σαξωνες...κοβουν και μια επιταγη...και καθε πρωι που ξυπνας λες στον καθρεπτη σου " ειμαι πρωτος.....ειμαι πρωτος..ειμαι πυραυλος...νιωθω δεος για μενα...για μενα ...για μενα...τι καλα που ειμαι...τους εσκισα ολους !!"" ( κι ο Θεος καταπληκτος απ την ..πρωτια !!).......Τι κι αν ειπε ...οτι οι πρωτοι εσονται εσχατοι ?? Ποιος τον ...υπολογιζει ?? ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχετικά με τη θεωρία της "Τρίτης Ρώμης" έγραψε πρόσφατα ένα άρθρο ο μητροπολίτης Ιερόθεος Ναυπάκτου:
    https://www.vimaorthodoxias.gr/eipan/nafpaktou-ierotheos-yparchei-triti-romi/

    Εκεί αναφέρονται αναλυτικά όσα λέει ο κ. Σαββίδης, και καταλήγει ότι η θεωρία είναι απαράδεκτη για 3 λόγους:
    1)"..η ενωμένη Ρωμαική Αυτοκρατορία είχε κατ’ αρχάς Πρω­τεύουσα την Ρώμη της Ιταλίας και έπειτα την Νέα Ρώμη της Θράκης. Εφ’ όσον καταλύθηκε η Ρωμαική Αυτοκρατορία, δεν μπορεί να υπάρξει κάποια άλλη Τρίτη Ρώμη..."
    2) "...η Εκκλησία στηρίζεται στο Κανονικό της δίκαιο, και μάλιστα στηρίζεται στους Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων. Έτσι, ο Πατριάρχης Νέας Ρώμης-Κωνσταν­τι­νουπόλεως, και μάλιστα μετά την απομά­κρυνση του Πα­τριάρχου της Παλαιάς Ρώμης-Πάπα, λόγω της αιρέσεως είναι η Πρωτόθρονη Εκκλησία με αποφάσεις Πατέρων που καθοδη­γούνταν από το Άγιον Πνεύμα.."
    3)"..Ο τρίτος λόγος για τον οποίον δεν ισχύει η θεωρία περί Τρίτης Ρώμης εκκλησιαστικώς είναι ότι η Ρωσική Εκκλησία, κατά τον 19ο αιώνα ανέπτυξε μια ιδιαίτερη θεολογία (την μεταπατερική), σύμφωνα με την οποία η ρωσική θεολογία είναι ανώτερη της θεολογίας των Πατέρων της Εκκλησίας των οκτώ πρώτων αιώνων, όπως και του σχολαστικισμού...

    Κατά συνέπεια οι θεωρίες περί Τρίτης Ρώμης είναι απαράδεκτες από κάθε πλευράς."


    Το "πρωτείο" όμως στην Ορθοδοξία είναι πρωτείο τιμής και όχι εξουσίας όπως στον παπισμό (που οι αποφάσεις λαμβάνονται μόνο απ΄τον "αλάθητο" Πάπα), αφού υπάρχει το συνοδικό σύστημα λήψης αποφάσεων.
    Σαφώς η κοιτίδα της Ορθοδοξίας είναι το Βυζάντιο και η Θεολογία της θεμελιώθηκε από τους Καππαδόκες Πατέρες. Ξέρουμε ότι από τη ρωσική θεολογία προέκυψε η λεγόμενη μετα-πατερική θεολογία. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως θεσμός όπως λέει ο μ. Ναυπάκτου καθιερώθηκε από Οικουμενικές Συνόδους.
    Κανείς δεν θέλει να υπονομευτεί αυτός ο θεσμός.
    Αυτό όμως που πρέπει πάση θυσία να κάνουμε για το καλό της Ορθοδοξίας και της αλήθειας, και για το καλό και του ίδιου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, είναι όλοι εμείς, το Σώμα της Εκκλησίας να ελέγχει και να πιέζει τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
    Όταν τα πράγματα παίρνουν λάθος δρόμο, είτε γιατί ο εκάστοτε Πατριάρχης δεν το καταλαβαίνει, είτε γιατί πιέζεται πολιτικά είτε για χίλιους δύο λόγους, το μεγαλύτερο ΚΑΛΟ που μπορούμε να κάνουμε είναι να ασκούμε πίεση προς τη σωστή κατεύθυνση.

    Είπαν κάποιοι πολιτικοί στην αρχή της κρίσης όταν γινόταν συλλαλητήρια: "Όσο μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή του κόσμου, τόσο ΜΑΣ ΒΟΗΘΑΤΕ, στον αγώνα μας με τους μαφιόζους των Βρυξελλών. Γιατί βλέπουν ότι δεν μπορούμε να περάσουμε αυτά που μας ζητούν..".
    Κάπως έτσι γίνεται και με τα εκκλησιαστικά πράγματα.
    Αν υποθέσουμε ότι ασκούνται πιέσεις στον Πατριάρχη από τους Αμερικανούς, με αντάλλαγμα π.χ. την προστασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όπως είδαμε και στο θέμα της Συνόδου, είναι σημαντικό να δείξει σύσσωμος ο κλήρος και λαός της Εκκλησίας ότι πάνω απ΄όλα είναι η αλήθεια της Πίστης μας.
    Αν τα πράγματα πιεστούν πάρα πολύ ίσως θα ήταν προτιμότερο να μεταφερθεί στο Άγιο Όρος.
    (συνεχ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όποιος έχει άγνοια κάποιων πραγμάτων νομίζει ότι απλώς κάποιοι υπονομεύουν τον Πατριάρχη γι αυτό δεν συμμετείχαν στην Σύνοδο.
    Πιθανώς να υπάρχουν και οι φιλοδοξίες που αναφέρει ο κ. Σαββίδης, μέσα στον άνθρωπο υπάρχουν όλα αυτά και σαφώς ούτε οι Ρώσοι ούτε κανένας δεν είναι άγιος, πιθανόν να εμπλέκονται και γεωπολιτικά θέματα μαζί με τα εκκλησιαστικά.
    Όμως δεν μπορούμε να μη δούμε τι ήταν τελικά αυτή η Σύνοδος, και γιατί υποστηρίχτηκε τόσο πολύ από τους Αμερικανούς.
    Εκτός από το γεγονός ότι προσυνοδικά όπως έχει αποκαλύψει ο μ. Ναυπάκτου, τους πίεζαν να βγάλουν αποφάσεις "κατανόησης" της ομοφυλοφιλίας, που ευτυχώς κάποιοι ξεσηκώθηκαν και δεν έγινε, επιπλέον όμως με αυταρχικό τρόπο (μία ψήφος ανά Εκκλησία, πρώτη φορά στα χρονικά), αναγνώρισαν στους ετερόδοξους και αιρετικούς την ιστορική ονομασία "Εκκλησίες".
    Και μάλιστα ήθελαν να μην μπει ούτε ο διφορούμενος όρος "ιστορική ονομασία" αλλά σκέτη η λέξη "Εκκλησίες"...
    Αυτό δεν δικαιολογείται όμως ούτε με την αγάπη ούτε με τις επιδιωκόμενες καλές σχέσεις, ούτε με την υποτιθέμενη ωφέλεια από την προστασία των Αμερικανών.
    Ακριβώς γιατί έχει να κάνει με εμάς τους ίδιους, που με τέτοια κείμενα, άχρωμα άοσμα και άγευστα, [που είναι η πρώτη φορά που σε Σύνοδο δεν αναφέρθηκε η λέξη "αίρεση", αντί να κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου για την εισβολή των νεοεποχίτικων δοξασιών και των διάφορων προτεσταντικών "πνευματιστικών" αιρέσεων], δεν προστατευόμαστε πλέον... Επικρατεί σήμερα μια γενική θολούρα.. Η λέξη "αίρεση" από τα παιδικά μας χρόνια είχε ένα ειδικό βάρος (π.χ. οι μ. του Ιεχωβά), που μας "προστάτευε" ακόμα και αν δεν ξέραμε πολλά.
    Τώρα αποδέχονται εκτός από τους παπικούς, και τους αγγλικανούς που έχουν "ιερείς" και "ιέρειες" ομοφυλόφιλους που παντρεύονται κιόλας, και το χάος των προτεσταντικών αιρέσεων (δείτε στο youtube τι γίνεται στην Αμερική, και στις χιλιάδες πεντηκοστιανές "εκκλησίες" με τους διαταραγμένους ανθρώπους, που έχουν έρθει και στην Ελλάδα, και πόσο κόσμο παρασύρουν στον πνευματισμό).
    Η διοίκηση της Εκκλησίας (πρέπει να) είναι ο θυροφύλακας, και πρέπει να κοιτάζει πάνω από θεσμούς και πολιτικο-εκκλησιαστικά οφέλη, τις ψυχές των ανθρώπων που ο Χριστός τους εμπιστεύτηκε και θα ζητήσει λόγο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Maria p. "Θερμα συγχαρητηρια για τα σχολια σας! Ειναι ευστοχα και εκφραζουν την αληθεια.

      Διαγραφή
    2. Εκφράζουμε την αγωνία μας κ. Βασίλη όπως μπορούμε...και όπως οφείλουμε να κάνουμε... έστω αυτό... Να είστε καλά...

      Διαγραφή
    3. Μπραβο Μαρια. Εγω δεν ταξερα αυτα.
      Αυτο ομως το .." μας πιεζουν"...ποτε δεν το καταλαβα.Τι θα πει ? Δικαιολογια νεφους μοιαζει..Δηλ.τι ?? Θα καναν ..δολοφονιες ? Θα βομβαρδιζαν τις επισκοπες ?? Δηλ.τι ?? Ποιος ?? Πολυ ..προχειρο φαινεται.Θα εχαναν τις..καρεκλες ?? Το φαγητο ?? Απο ποιον ?? Και τι δικαιολογια ειναι αυτη σε αρχιερεις του Χριστου ?? Διοτι απλα λες "" εεε και ??" Αλλοι ριχβονταν στα λιονταρια !!! Εεεε και ??? ( ερωτηση:: στις συναγωγες ...πιεσαν για τους ομοφυλοφιλους ???Και δεχτηκαν οι...ραβινοι ? Τους μουσουλμανους τους ...πιεσαν ?? Για μας δεν καταλαβαινω τι θα πει πιεση . Θα κοψουν τους ..μισθους ?? Εεε και ??)

      Διαγραφή
    4. Αγαπητέ Δημήτρη, μόλις τώρα είδα το σχόλιο και θα προσπαθήσω να απαντήσω χωρίς να γνωρίζω επακριβώς τις λεπτομέρειες κάποιων πραγμάτων.
      Όπως ξέρεις, υπάρχουν διάφορα προβλήματα, όπως η παγκόσμια άνοδος του Ισλάμ, [«ποσοτική» λόγω γεννήσεων, και «ποιοτική» με την έννοια της αύξησης της «επικινδυνότητάς» του, λόγω του ότι έχει παρεισφρήσει σε όλο το δυτικό κόσμο, και δεν αφομοιώνεται από τις δυτικές κοινωνίες], επίσης υπάρχει εμπόλεμη κατάσταση και γενικότερη αστάθεια περιφερειακά των Ορθόδοξων χωρών, όπως και διωγμός των χριστιανών, τρομοκρατικές ενέργειες κτλ... και επιπλέον υπάρχει η πληθυσμιακή συρρίκνωση του χριστιανικού κόσμου, η γήρανση και η παρακμή σε θρησκευτικό επίπεδο των δυτικών κοινωνιών...

      Όλα αυτά λοιπόν, τα επικαλούνται ως λόγους για τους οποίους επιδιώκουν την ενοποίηση του χριστιανικού κόσμου, όπως και την πολιτική προστασία των υπερδυνάμεων (επομένως και τις απαιτήσεις τους, και τις αλλαγές που θέλουν να επιβάλλουν), ώστε να έχει υποτίθεται κάποιο μέλλον, και να μην καταποντιστεί.
      Κατανοητά αυτά, αλλά ανθρώπινα. Την τελευταία λέξη για όλα την έχει ο Θεός, που ευλογεί και προστατεύει μόνο την αλήθεια. Και αν ακόμα επιτρέψει διωγμούς πάλι το τελικό αποτέλεσμα θα είναι καλό αν παραμένουμε στην αλήθεια.
      Κάποιοι «κάνουν τη δουλειά τους», προωθούν αυτά που θέλουν για να μεταλλάξουν τις κοινωνίες σύμφωνα με τα διεστραμμένα πιστεύω τους.
      Προωθούν την παγκοσμιοποίηση με την έννοια της «ομογενοποίησης»,σε εθνικό επίπεδο, τον συγκρητισμό σε ιδεολογικό και θρησκευτικό, και την διαστροφή στο κοινωνικό.
      Αυτά όμως στοχεύουν σε ένα και μόνο πράγμα, στο να καταπολεμηθεί και να εξαλειφθεί τελικά η αλήθεια.
      Είπες κάτι πολύ σωστό. Γιατί δεν απαιτούν τίποτα από τους μουσουλμάνους ή τους εβραίους;; Είδαμε τι έγινε με το μάθημα των Θρησκευτικών. Παραμένει ατόφιο και «ομολογιακό» γι΄αυτούς, και για τα Ορθόδοξα παιδιά μετατρέπεται σε θρησκειολογία.
      Δηλαδή όλων τα δικαιώματα είναι σεβαστά, των άθεων και των μ. του Ιεχωβά που παίρνουν απαλλαγή, των εβραίων, καθολικών, και μουσουλμάνων, που έχουν δικούς τους καθηγητές και δικό τους μάθημα, και των Ορθόδοξων όχι.
      Αυτό είναι τυχαίο;; Δεν είναι ο χριστιανισμός (και ειδικά η Ορθοδοξία) υπό διωγμό;;
      Όλα αυτά δεν οφείλουν να τα βλέπουν τα εκκλησιαστικά πρόσωπα; Δεν πρέπει να εξεγείρονται όταν βλέπουν τον συγκρητισμό και τις νεοεποχίτικες δοξασίες να σαρώνουν τα πάντα;;
      Στην Θεσσαλονίκη γίνονται παρελάσεις ομοφυλόφιλων, ομαδική γιόγκα στις παραλίες, νεοεποχίτικες χριστουγεννιάτικες γιορτές (τα βλέπουμε στο ίντερνετ), κ.α. Δεν πρέπει να διαμαρτυρηθούν απέναντι στην Πολιτεία και στον ανεκδιήγητο Μπουτάρη, να ενημερώσουν τον κόσμο που τα βλέπει με αθώο τρόπο, και να προσπαθησουν να τα σταματήσουν;;
      Υπάρχει η «πίεση» με την ευρύτερη έννοια, ουσιαστικά ένας πόλεμος (κυρίως πνευματικής φύσης), από πρόσωπα, γεγονότα, ή καταστάσεις, αλλά εμείς οφείλουμε να αντισταθούμε..
      Όπως ακριβώς γίνεται με τα θέματα της πατρίδας μας, που σήμερα αμφισβητούνται τα αυτονόητα, η ελληνικότητα της Μακεδονίας, οι γενοκτονίες κ.α., το ίδιο γίνεται και με τα θέματα της πίστης, και η εκκλησία πρέπει να είναι μπροστά όπως ήταν πάντα στους αγώνες του γένους μας (όπως μαρτυρεί και ο Μακρυγιάννης).

      Διαγραφή
  7. Δυστυχώς οι ασθένειες των πρώτων είναι συνήθως ανίατες. Ας θυμηθούμε την πρεσβυτέρα Ρώμη και την κατάληξή της. Να ευχηθούμε να μην έχει την ίδια κατάληξη και η Νέα. Οι Αμερικανοί δεν μας φταίνε, εμείς είμαστε λάθος. Επί πατριάρχου Δημητρίου, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να τελεσφορήσουν δυτικές πιέσεις; Φρονώ πως όχι και τούτο εξαιτίας του χαρακτήρος, της ταπεινώσεως και του πραγματικά ορθόδοξου φρονήματος του μακαρίτη. Ο νυν πατριάρχης μη έχοντας αίσθηση τι πραγματικά εκπροσωπεί, μερικές εκατοντάδες Ελλήνων της Πόλης, μη αρκούμενος στο τιμητικό του πρωτείο που όλοι του το αναγνώριζαν, θέλησε να το μεταβάλει σε ουσιαστικό προκαλώντας έτσι, φοβάμαι, το διχασμό αλλά και την κατάρρευση του ίδιου του φαναρίου προς τέρψιν και των οπαδών του πανσλαβισμού έναντι των οποίων προσπαθεί, υποτίθεται, να το προφυλάξει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία εξαιρετική δουλειά! Όπως βλέπεις εδώ όμως τα κριτήρια διαλόγου δεν έχουν θεολογική ταυτότητα! Εδώ υπάρχουν πολλοί κόσμοι αλλά όχι ο Κόσμος της Αγάπης! Πρέπει για να σε καταλαβαίνει κάποιος να μιλάτε την ίδια γλώσσα! Ένα πράγμα που οι Άγιοί μας οι οι Απόστολοι το τοποθέτησαν ρητά έτσι ή αλλιώς η " εκοσμικευμένη" Εκκλησία ή Κλήρος ή Πιστοί το "τεντώνουν" ή το μαζεύουν κατά το δοκούν των όποιων δυνάμεων! Ο Χριστός μας έβαλε Κανόνες! Εδώ " έσπασε" η Συνοδικότητα! Πως έλαβε χώρα Σύνοδος με απουσίες! Γιατί έγινε Σύνοδος με το στανιό για θέματα που δεν ήταν "ώριμα" αποδοχής...δυστυχως μια λέξη θεολογικά χρειάζεσαι ένα βιβλίο να γράψεις κι εδώ δεν ενδείκνυται..την καλημέρα μου!!

      Διαγραφή
    2. Αγαπητέ Σάκη δυστυχώς υπάρχει η εκκοσμίκευση όπως είπες στην σημερινή Ορθοδοξία, με την έννοια των επιδράσεων από το παπικό πολιτικο-θρησκευτικό κακέκτυπο του Βατικανού. Μου δίνεις την ευκαιρία να πω λίγα πράγματα για όσους πιθανόν δεν τα γνωρίζουν, για να δούμε πως "χειραγωγούμαστε" σήμερα θεολογικά από τη Δύση.
      Ο αληθινός Χριστιανισμός είναι ο Ίδιος ο Χριστός, ο τρόπος ύπαρξης των πρώτων Χριστιανών και των μαρτύρων και των αγίων, η ταπείνωση, η αγάπη, η θυσιαστικότητα, η κάθαρση από τα πάθη...
      Το κύριο περιεχόμενο της πίστης μας στην αυθεντικότητά της, είναι ο λεγόμενος ησυχασμός που δίδαξε ο Χριστός μας και ερμήνευσαν οι Νηπτικοί Πατέρες, δηλ. η εσωτερική νήψη (επαγρύπνηση), και η σταδιακή εσωτερική ελευθερία, από προσκολλήματα και πάθη, με την ενέργεια της Θείας Χάρης μέσω της μετάνοιας και της άμεσης επικοινωνίας με τον Θεό, που φέρνει τον φωτισμό του Νου (της ψυχής), και ο άνθρωπος καταλήγει στη "θεωρία του Θεού" δηλ. την βιωματική επίγνωση, και την ομοίωση με τον Θεό, και στην αγιότητα..

      Ο δυτικός χριστιανισμός ξέφυγε απ΄αυτόν το δρόμο και ακολούθησε τον ορθολογισμό, θεωρώντας ότι ο άνθρωπος μπορεί να εξερευνήσει και να γνωρίσει τον Άπειρο Θεό μέσω της δικής του λογικής [είναι γνωστή η "ησυχαστική έριδα" του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά με τον δυτικόφρονο Βαρλαάμ] και κατέληξε σε ένα στείρο νομικισμό και ηθικισμό όπως έχει και το Ισλάμ..

      Αυτός ο διαφορετικός τρόπος και διαφορετικός δρόμος (με την καρδιά και το νου, ή με την λογική) καταλήγει σε χαώδεις διαφορές, που δεν είναι μόνο δογματικές (στα χαρτιά) αλλά δημιουργούν είτε θεοφόρους αγίους ανθρώπους, είτε ανθρώπους "ψυχρούς", που απλά γνωρίζουν κάποια πράγματα και τα ερευνούν και τα ερμηνεύουν με τη λογική.
      Ανάμεσα στους δικούς μας Πατέρες της Εκκλησίας, και της θεολογίας του Ακινάτη δεν υπάρχει ομοιότητα. Είναι άλλος δρόμος.

      Ο παπισμός έδενε με την ίδια την ιδιοσυγκρασία των Ευρωπαίων και τις καταβολές τους. Το πρότυπο της σιδηράς Ρώμης και τα κατάλοιπα των Ούνων και Βάνδαλων κατέληξαν στο Βατικανό, τον Πάπα, την Ιερά Εξέταση κτλ...
      Όπως επίσης στην έννοια της Εκκλησίας ως ένα ίδρυμα ιδιοκτησίας του Πάπα που ως "αντιπρόσωπος του Θεού" με Πρωτείο εξουσίας, και Αλάθητο, έχει πάρει τη θέση του Θεού, και είναι ο διαχειριστής της κτιστής (όπως λένε) θείας Χάρης που πηγάζει απ΄αυτόν (!).Αιρετικές απαράδεκτες δοξασίες...

      Από το 1948 και μετά το Π.Σ.Ε. έδινε χρήματα για δωρεάν θεολογικές σπουδές σε Αμερική και Ευρώπη, και τα περισσότερα υψηλά ιστάμενα εκκλησιαστικά πρόσωπα, σπούδασαν στο εξωτερικό, και επηρεάστηκαν από τη δυτική θεολογία.
      Έτσι "δεν βλέπουν" τις ουσιαστικές διαφορές της Ορθοδοξίας με τον Καθολικισμό.
      Tο Φιλιόκβε για παράδειγμα, αλλοιώνει όλο το Δόγμα της Αγίας Τριάδας.

      Δείτε τι λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος σε αυτό τον εξαιρετικό Λόγο:
      http://www.iak.gr/gr/ekklisiastika_keimena/paterika_keimena/grigoriou_Theologoy_Peri_tou_agiou_Pneymatos.html


      Ο μητροπολίτης π.χ. Περγάμου Ι.Ζηζιούλας προσπαθεί να στηρίξει θεολογικά ένα υποτιθέμενο ορθόδοξο "Πρωτείο εξουσίας" και όχι τιμής, όμως όσοι γνωρίζουν την πατερική θεολογία όπως ο μ. Ναυπάκτου, ο μ. Πειραιώς και άλλοι θεολόγοι, αποδομούν τα επιχειρήματά του. Υπάρχει αυτή η μελέτη:
      «Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου»: ἡ συστηματική παρερμηνεία τῶν ἁγίων Ἀθανασίου, Καππαδοκῶν καί Μαξίμου ἀπό τόν Μητροπολίτη Περγάμου Ἰωάννη Ζηζιούλα
      http://www.parembasis.gr/images/anakoinoseis/2016/NI_ONTOLOGIA%20PROSWPOY-PI_FEB2016.pdf

      Στην Σύνοδο υπήρξε διαμάχη και για θεολογικά ζητήματα.
      https://www.tideon.org/index.php/2012-02-11-18-49-10/2012-02-11-19-10-55/2016/8222-2016-06-22-22-11-00

      Διαγραφή
    3. Ολόσωστα, τα αναγραφόμενά σου Μαρία, και σε ευχαριστούμε...

      Διαγραφή
    4. Πολλή αγάπη και από μένα Αναστασία...

      Διαγραφή
  8. Ωστόσο Τουρκικοί 'κύκλοι" επικαλούνται την Λωζάνη ( εγώ υποθέτω το άρθρο 27-υποθέτω δεν ξέρω) και λένε:"Ο Βαρθολομαίος δεν έχει την εξουσία να στείλει τους εξάρχες του στην Ουκρανία και να δώσει αυτοκέφαλη στην εκκλησία της.
    Το καθεστώς του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης του 1923, περιορίζεται στη διοίκηση υπηρεσιών λατρείας για Έλληνες που ζουν στην  Τουρκία "
    Τώρα εννοεί Έλληνες που κατοικούν εκεί με ελληνική υπηκοότητα ή Τούρκους πολίτες όπως είναι ο Πατριάρχης, μάλλον το δεύτερο και έχει γίνει λάθος!Αναφέρει επίσης ότι ο Βαρθολομαίος είχε υπερβεί την εξουσία του και παρενέβη στις εσωτερικές υποθέσεις των χωρών.
    Επίσης τοποθέτηση έχουμε κι από άλλους όπως:
    Άλλες τοπικές εκκλησίες ανταποκρίθηκαν επίσης στις πράξεις της Κωνσταντινούπολης. Ο επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική, ο Μητροπολίτης Ιωνάς, κάλεσε τα κόμματα που είναι υπεύθυνα για τη διάσπαση της Ορθοδοξίας να "μετανοήσουν και να σταματήσουν την τρέλα". Σύμφωνα με τον ίδιο, η παροχή αυτοκέφαλης στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC) είναι "ένας μεγάλος πειρασμός." Ταυτόχρονα, κατά την άποψή του, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ROC) δεν είχε άλλη επιλογή παρά να σταματήσει τις σχέσεις με την Κωνσταντινούπολη. Πρότεινε ότι η παροχή αυτοκέφαλης θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρή αντιπαράθεση στην Ουκρανία, σημειώνοντας ότι οι πιστοί θα προστατεύσουν τις εκκλησίες τους ".
    Ο Σέρβος Πατριάρχης Ειρηναίος πιστεύει ότι η απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης να χορηγήσει αυτοκέφαλo στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC) μπορεί να αποδειχθεί «καταστροφική».»Σήμερα η εκκλησία μας βρίσκεται σε μεγάλο πειρασμό. Πειρασμός που έπληξε το πρώτο μας ιεράρχη του Οικουμενικού Πατριάρχη: να πάρουν μια απόφαση, η οποία θα μπορούσε να είναι καταστροφικό για την Εκκλησία ... να αναγνωρίσει την σχισματική εκκλησία, και ακόμη και να δώσει αυτοκεφαλία της.
    Τόνισε ότι ο Βαρθολομαίος "δεν είχε το δικαίωμα" να λάβει μια τέτοια απόφαση που απειλεί την ακεραιότητα άλλων ορθόδοξων εκκλησιών.
    "Το κίνημα που οδήγησε στη διάσπαση και όχι μόνο στην κανονική επικράτεια της αυτόνομης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ... ανοίγει τη δυνατότητα δημιουργίας νέων διαιρέσεων σε άλλες τοπικές εκκλησίες".
    Η ανησυχία του Σέρβου Πατριάρχη για το θέμα αυτό δεν προκαλεί έκπληξη. Η δικαιοδοσία του επεκτείνεται όχι μόνο στη Σερβία, αλλά και στην FYROM και το Μαυροβούνιο, με τον τελευταίο να χωρίζει την αυτοανακηρυχθείσα Ορθόδοξη Εκκλησία του Μαυροβουνίου.
    Ο επικεφαλής της Σερβικής εκκλησίας υπενθύμισε ότι «το αυτοκέφαλο δεν μπορεί να είναι προνόμιο μόνο ενός από τα Πατριαρχεία της Κωνσταντινούπολης», οι αποφάσεις αυτές γίνονται μόνο με τη συγκατάθεση όλων των τοπικών Ορθοδόξων εκκλησιών.
    Προειδοποίησε το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως να μην παραχωρήσει μονομερώς στην ουκρανική εκκλησία, επειδή "δεν θα φέρει συγκατάθεση και ειρήνη στην ουκρανική γη, αλλά, αντίθετα, θα προκαλέσει νέες διαιρέσεις και νέες διαιρέσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σακη ολα καλα ...αλλα βυθιζομαστε στον λαβυρινθο λεπτομερειων διαδικασιων ανουσιων.Αυτα δεν εχουν τελος ,νοημα και κανουν το κεφαλι καζανι.Ας μεινουμε στα κυρια γενικα στο δια ταυτα. Τι θελουν αμερικανοι..παππικοι...κλπ. τελικα.Και γιατι.Και τι θελουμε εμεις σαν παραδοση και τι κανουμε και γιατι.Παγκοσμιοποιηση...και 42 αυγα τουρκιας !! Ενωση θρησκειων και 200 αυγα τουρκιας ..Δεν μας καιγεται καρφι.Οχι δεν συζηταμε .!! Τι ειναι ολα αυτα ?? Οχι βρε φιλοι δεν κανουμε οτι θελετε !! Δηλ. Τι θα μας ...κανετε ?? Πεστε το ανοιχτα....Τι καθονται και κουβεντιαζουν ?? Θα μας ..δειρουν ?? Τι ?? Αυτοκεφαλη ..Ουκρανιας και 102 αυγα τουρκιας.Ειναι ορθοδοξοι οπως εμεις η οχι ?? Φαινεται οχι.Τοτε τι μλαμε ?? Οχι δεν μιλαμε με αιρετικους.Να πουμε τι ?? Τις διαφορες μας ?? Μα γιαυτο δεν τους λεμε αιρετικους ?? Μα πως να τα βρουμε ? Αφου διαφωνησαν !!! Να περναει η ωρα ??Δεν επρεπε να ανακατευτουν εκει.Ας καθαριζε η Μοσχα.Εμεις τι δουλεια εχουμε ?? Ειπε ο ...Θεος στον Πατριαρχη ...καθαρισε για μενα ..οπως θελει η ...Ουασιγκτων ??? Ποια ομοφυλοφιλια ?? Αι σιχτιρ....ας γινουν οι ραβινοι και οι ..παστορες τετοιοι.!! Εδω δεν περνανε αυτες οι απιστευτες βλακειες...που ακομη και το Δωδεκαθεο πετουσε στο καλαθι των αχρηστων!! Εξ ου και τους λεγανε κοιναιδους !! Χωρις ντροπη δηλ.!!!! Η ντροπη της πολιτειας.....Με δυο λογια " αι σιχτιρ ολοι " !!!

      Διαγραφή
    2. Καλέ μου φίλε Δημήτρη
      Κσταλαβαίνω την αγανάκτησή σου! Όσα μετέφερα στο τελευταίο σχόλιο μου δεν τα αποδέχομαι! Το έκανα για νσ μεταφέρω το χάος που συντελείται στην Ορθοδοξία αυτήν την στιγμή!
      1. Αυτήν την στιγμή και οι δυο έχουν άδικο διότι συμπεριφέρονται κοσμικά! Για παράδειγμα κακώς δίνεται " αυτοκέφαλο" ο όρος δέχτηκε έκπτωση με αποτέλεσμα σήμερα να συμπεριφέρονται σαν αρχηγοί κρατών! Πήρε γεωγραφικό και εδαφικό μαζί με εθνικό χαρακτηρισμό! Τα Πατριαρχεία ήταν 5! Όσες και οι αισθήσεις που όλες συμπληρώνουν το όλον μετα τους Αποστόλους! Το Πατριαρχείο της Μόσχας πήρε την θέση όταν η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κατέπεσε και επαύθη εκ του αποτελέσματος πια η ύπαρξή του! Για τον όρο αυτοκεφαλος εισήχθη αν δεν σπατώμαι στην Στ Οικουμενική για την έγκριση της εκκλησίας της Κύπρου! Σήμερα η Εκκλησίες Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας δεν είναι με Οικουμενική Σύνοδο ως οφείλεται κανονικώς! Θέλω να πω πως επιβάλλεται Οικουμενική Σύνοδος αγαπητέ για να πάρουν την σειρά πολλά που είναι σε " εκκρεμότητα" και το τονίζω πως μεταξύ αυτών και η Εκκλησία της Ελλάδας που " περιμένει" να εγκριθεί από Οικουμενική! Ο Οικουμενικός Πατριαρχης μπορεί να παρεμβαίνει! Όμως έχει και υποχρεώσεις για να τηρεί την Κανονικότα! Αυτό έχει απωλέσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο το οποίο αποστολή του είναι να κρατά την Εκκλησία του Χριστού ενωμένη! Σήμερα με ευθύνη του Οικουμενικού Πατριάρχή συνεχίζεται και συντελείται έκπτωση! Όταν Κοινωνείς Σώμα Χριστού, παίρνεις ένα μέρος Του? Όχι Κοινωνείς όλον Τον Χριστό! Αυτήν την ουσία έχουν τα Πατριαρχεία το όλον και όταν χρησιμοποιήθηκε το αυτοκέφαλο αυτήν υην σημασία είχε! Αργότερα με ευθύνη των Σλάβων και του Οικουμενικού που το ανέχθηκε φτάσαμε στο σήμερα! Το ίδιο λες κι εσύ αλλά λαικά! Στην Ορθοδοξία όμως υπάρχουν Ιεροί Κανόνες και οι άνθρωποι δεν μπορούν να δημιουργούν παράδοση ( ανθρώπινη) από την στιγμή που Ο Χριστός ήρθε στην γη! Δες κατά Μάρκο Ευαγγέλιο κεφάλαιο 7...δεν θυμάμαι παράγραφο...αν θες θα το ψαξω

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.