25/7/11

ΕΕ: Τεχνοκρατική ή εθνοκρατο- κεντρική δομή;

Παναγιώτης Ήφαιστος*
 H Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ προχθές θύμισε τεχνοκρατική σύναξη ανθρώπων που δεν βλέπουν αυτό που βλέπει "ο απλός πολίτης με την τρύπια τσέπη".H Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ προχθές θύμισε τεχνοκρατική σύναξη ανθρώπων που δεν βλέπουν αυτό που βλέπει "ο απλός πολίτης με την τρύπια τσέπη". Οτι δηλαδή η ευημερία εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων και η επιβίωση της ΕΕ, απαιτούν αποφάσεις που ανασυγκροτούν θεμελιωδώς και αναπροσανατολίζουν την ΕΕ.


Μίλησαν για "οικονομική διακυβέρνηση", "μακροοικονομικές ισορροπίες", "ανταγωνιστικότητα" και τα λοιπά, πλην τίποτα για την ουσία. Πώς δηλαδή αυτά προσαρμόζονται και εφαρμόζονται στην κοινωνικά διαφοροποιημένη ΕΕ. "Πώς συγκροτούμε τα κράτη, την Ευρώπη και τον κόσμο;" θα ερωτούσε σαρδόνια ο Παναγιώτης Κονδύλης; Αναμφίβολα δεν υπάρχουν χρυσές απαντήσεις που αφορούν τη διασφάλιση οικονομικής ανάπτυξης, ανταγωνιστικότητας και κοινωνικών ισορροπιών.

Τι συγκροτεί και συγκρατεί; Η προσδοκία υλικών κερδών, η οικονομική αλληλεξάρτηση, οι κοινοί θεσμοί και ποια είναι η κινητήριος δύναμη της προόδου; Η δυναμική προγραμματικά αταξικών κοινωνικοπολιτικών δομών ή η κοινωνικοοικονομική ανισότητα και το αόρατο χέρι των κερδοσκοπικών αποφάσεων; Ποιος μεριμνά για όσους συνθλίβονται στις συμπληγάδες των προσαρμογών της "ανταγωνιστικότητας" και πώς οικονομική αποτελεσματικότητα, οικονομική ανταγωνιστικότητα, αλληλεγγύη και κοινωνική δικαιοσύνη ισορροπούν;

Συγκροτεί και συγκρατεί πολιτικά και θεσμικά η συγκόλληση ωφελιμιστών και ατομιστών ή αντίστροφα μια ζωντανή ολοκληρωμένη εθνική ανθρωπολογία που αξιώνει ρόλο εντολέα; Αφήνοντας κατά μέρος τον ανέφικτο σκοπό πολιτικής κα ανθρωπολογικής ενοποίησης του πλανήτη, στο επίπεδο κάθε βιώσιμου εθνοκράτους, αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα, αν και όχι πάντοτε ανεπίστροφα, είναι σταθερά ηθικοκανονιστικά απαντημένα.

Στο επίπεδο της ΕΕ, τώρα, θα παραμένουν ανοικτά όσο δεν κατανοείται ότι δεν έχουμε μια ευρωπαϊκή κοινωνία, αλλά πολλές ιστορικά διαμορφωμένες εθνικές κοινωνίες, τις οποίες η διαδικασία ολοκλήρωσης όχι μόνο δεν έσβησε, αλλά παραδόξως ενδυνάμωσε. Η υπερεθνική ανθρωπολογία ήταν και συνεχίζει να είναι μηδενική. Μετά από πολλές δεκαετίες συγκολλητικών διεθνιστικών ωφελιμιστικών πειραμάτων οι άνθρωποι αντιστάθηκαν στη δημιουργία ανθρωπολογικών αχταρμάδων. Εξ αντικειμένου η ΕΕ είναι θεμελιωδώς προικισμένη με διακριτά εθνοκράτη που εδράζονται πάνω σε διακριτά συστήματα διανεμητικής δικαιοσύνης, των οποίων η κοινωνικοπολιτική νομιμοποίηση συναρτάται με τις εθνικές κοσμοθεωρίες ενός έκαστου μέλους. Και αυτό είναι ο πλούτος και η δύναμη της Ευρώπης.

Η ανασυγκρότηση και ο αναπροσανατολισμός της ΕΕ, λοιπόν, επιτάσσονται από τις ίδιες τις ανθρωπολογικές προϋποθέσεις της εθνοκρατοκεντρικής ΕΕ. Πολιτικός ορθολογισμός μπορεί να σημαίνει α) βάθεμα της δημοκρατικής συγκρότησης στο εθνοκρατικό επίπεδο, β) δημοκρατική συγκρότηση στο διακυβερνητικό επίπεδο της ΕΕ με ομόφωνες ή συναινετικές αποφάσεις, που έτσι και μόνο μπορεί να είναι στέρεες και βιώσιμες, και γ) απόλυτος διακυβερνητικός έλεγχος επί των εντολοδόχων τεχνοκρατικών υπερεθνικών θεσμών.

Προικισμένα με μια εξορθολογισμένη εθνοκρατοκεντρική πολιτικοθεσμική δομή, όριο ο ουρανός στο πεδίο των κοινών εθνικών συμφερόντων των μελών της ΕΕ. Φαίνεται όμως ότι σπανίζουν η βαθιά πολιτική σκέψη και η καθαρή κοσμοθεωρητική θέαση, που αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις αποφάσεων πρωταρχικής σημασίας.

**Καθηγητής διεθνών σχέσεων-Στρατηγικών Σπουδών www.ifestosedu.gr, Πανεπιστήμιο Πειραιώς


http://www.ethnos.gr

5 σχόλια:

  1. Η γνώμη μου είναι ότι η πολιτική ενοποίηση μπορεί να επιτευχθεί επιτυχώς μόνο στην περίπτωση που θα υπάρξει ένα περιορισμένο εύρος αρμοδιοτήτων,σε κορυφαία θέματα που επηρεάζουν το σύνολο των κρατών-μελών,όπως η παράνομη κατοχή Ευρωπαικού εδάφους απο Τούρκους σφαγείς.

    Σε περίπτωση που επιχειρήσουν πλήρη πολιτική ενοποίηση θα μείνουν οι μητροπολιτικές χώρες με τους δορυφόρους τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κύριε καθηγητά

    Πώς θα βλέπατε μια ενδεχόμενη Βαλκανική Ένωση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για να έχει πιθανότητες κάτι τέτοιο πολιτικά, πολιτισμικά και στρατηγικά θα πρέπει να επανέλθουμε στην εποχή του Ρήγα, κάτι δηλαδή ανέφικτο. Επιπλέον, όλα τα Βαλκανικά κράτη είναι περιορισμένης κυριαρχίας (ξένη εξάρτηση όσο ίσως πουθενά αλλού στον πλανήτη) και συχνά οι διπλωματικές του στάσεις είναι παρακολουθήματα των ηγεμονικών κρατών. Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι με εξαίρεση την Τουρκία η οποία φαίνεται να κάνει κάποια βήματα ανεξαρτητοποίησης με σκοπό να μετατραπεί σε ηγεμονική δύναμη, τα βαλκανικά κράτη είναι περίπου πιόνια στην σκακιέρα των ανελέητων ηγεμονικών ανταγωνισμών για έλεγχο της κατανομής ισχύος σύμφωνα με τον στρατηγικό τους σχεδιασμό. Μια περίπτωση μόνο υπάρχει για να υπάρξει μια πορεία όχι Ένωσης αλλά σύγκλισης, ίσως συμμαχίας και γιατί αργότερα ενός περιφερειακού οργανισμού: Εάν η Ελλάδα ήταν οικονομικά, στρατιωτικά, πνευματικά και διπλωματικά αρκετά ισχυρή ούτως ώστε να αποτρέψει την Τουρκία και να λειτουργήσει ως περιφερειακός καταλύτης συγκλίσεων. Κάτι τέτοιο δεν τολμώ να το πώς ούτε ως αστείο ..
    Παναγιώτης Ήφαιστος
    www.ifestosedu.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό που μας λέει ο καθηγητής, είναι το βασικό. "Ανασυγκρότηση και επαναπροσανατολισμός αξιών της ΕΕ".
    Απεδείχθη ότι οι αξίες που προσδιόρισαν μέχρι τώρα τους κοινούς στόχους της ΕΕ, ήταν ιδιαίτερα εύθραυστες και περιορισμένων οριζόντων.
    Αυτό φάνηκε και με τη Σύνοδο. Ολοι είχαν ξεχάσει "την Ευρώπη μας" και κοιτούσαν μόνο το Ευρώ. Κάτι πήγε να θυμίσει ο Κόλ, αλλά δεν είχαν χρόνο ούτε να το ακούσουν.Οι χώρες όμως και οι λαοί, δεν είναι μονάχα τα χρήματά τους. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.