6/11/13

Το πείραμα του Νίκολας Νεγρεπόντε!

Δήμητρα Αθανασοπούλου
Αιθιοπία 2013, στο φτωχό απομονωμένο χωριό Wonchi, 50 μίλια έξω από την Αντίς Αμπέμπα, την πρωτεύουσα της αφρικανικής χώρας. Εκεί όπου, μαζί με τον αναλφαβητισμό και τον υποσιτισμό, με φόντο το σκοτάδι εξαιτίας της έλλειψης ηλεκτροδότησης, ευδοκιμούν οι αυτόφωτοι λιλιπούτειοι χάκερ.

Οπως και στο χωριουδάκι Wolonchete, σε αντίστοιχη απόσταση από την αφρικανική πρωτεύουσα και με ανάλογες συνθήκες διαβίωσης. Οι πεντάχρονοι κάτοικοι των δύο απομονωμένων κοινοτήτων της Αιθιοπίας ενσαρκώνουν μια «μαζική -πλην περίτρανη- απόδειξη» ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν γνωρίζει όρια, αρκεί να δεχτεί τα κατάλληλα ερεθίσματα ακόμα και δίχως να έχει προηγηθεί καθοδήγηση, ούτε καν να έχει προϋπάρξει το όποιο προαπαιτούμενο υπόβαθρο.

Τα ξυπόλητα λιπόσαρκα πιτσιρίκια, που μέχρι τότε δεν γνώριζαν καν την ύπαρξη του γραπτού λόγου ενώ δεν είχαν δει ποτέ καμία ηλεκτρονική ή ηλεκτρική συσκευή, κατόρθωσαν να χακάρουν το σύστημα Android. Προηγουμένως η μη κερδοσκοπική οργάνωση του ελληνικής καταγωγής Νίκολας Νεγρεπόντε τούς είχε πετάξει απλά 10 κλειστά κουτιά χωρίς οδηγίες, που περιείχαν 10 φορτισμένους φορητούς υπολογιστές, στο πλαίσιο του ομώνυμου πειράματος.

Η ανταπόκρισή τους ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αφού η έμφυτη περιέργειά τους τα οδήγησε στο να ανοίξουν τα κουτιά αμέσως, ενώ μέσα στα επόμενα τέσσερα λεπτά είχαν εντοπίσει τα κουμπιά on/off και μέσα σε πέντε ημέρες χρησιμοποιούσαν 50 εφαρμογές του Android! Στις επόμενες δύο εβδομάδες τραγουδούσαν και αναγνώριζαν την αγγλική αλφάβητο, ενώ ήταν σε θέση να... μεταλαμπαδεύσουν τις νέες γνώσεις τους στους ενήλικες της περιοχής.

Επειτα από πέντε μήνες χρήσης των μικρών φορητών υπολογιστών στιλ tablet, οι πεντάχρονοι Αφρικανοί μπόρεσαν να χακάρουν το σύστημα Android, όταν κάποιος αντιλήφθηκε την ύπαρξη της κάμερας -η οποία είχε απενεργοποιηθεί από τα εργαστήρια-, εν συνεχεία έσπασε τις κλειδωμένες ρυθμίσεις της επιφάνειας εργασίας, έθεσε σε λειτουργία την κάμερα και παρέδωσε μαθήματα χρήσης και στους υπολοίπους.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα κουτιά περιείχαν και 10 ηλιακούς φορτιστές. Τα παιδιά μόνα τους βρήκαν τον τρόπο να φορτίσουν τις ταμπλέτες τους. Οπως βρήκαν και τον τρόπο να προσαρμόσουν την επιφάνεια εργασίας στα μέτρα τους, επιλέγοντας τις εκπαιδευτικές εφαρμογές ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Το «λουλούδι» που άνθησε
Ο στόχος του πειράματος επιτεύχθηκε... «Επαναστοχασμός της μάθησης και επανεκμάθηση του στοχασμού», όπως σημειώνεται στην ιστοσελίδα του ελληνικής καταγωγής καθηγητή του MIT Νίκολας Νεγρεπόντε, ο οποίος ηγείται της πολλά υποσχόμενης πρωτοβουλίας με σημείο εκκίνησης την Αντίς Αμπέμπα, την πρωτεύουσα της Αιθιοπίας με τον μεγαλύτερο αναλφαβητισμό παγκοσμίως, που σημαίνει στα αμχαρικά «νέο λουλούδι». Χάρη στον τολμηρό Ελληνα επιστήμονα, «το αφρικανικό λουλούδι» απέδειξε ότι μπορεί ανθήσει.

Δήμητρα Αθανασοπούλου
δημοκρατία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.