8/11/13

Ενα χρήσιμο μάθημα

της Ελίνας Γαληνού
Η ιδέα να διδάσκονται τα παιδιά στα σχολεία, τα περί Ναζισμού, μπορεί να δημιουργήσει τις προυποθέσεις για ένα χρήσιμο μάθημα. Η διδασκαλία της Ιστορίας στη μέση εκπαίδευση όπως ξέρουμε, έχει πολλά κεφάλαια, τα οποία θα άξιζε να διδάσκονται αναλυτικότερα. Ετσι θα έχουν ευκαιρία τα παιδιά να εμπεδώνουν ιστορικές περιόδους που πολλές φορές, περνούν απαρατήρητες ενώ εμπεριέχουν σημαντικά διδακτικά στοιχεία τα οποία εάν εκλείπουν, αφήνουν κενά στις γνώσεις.

Ο Ναζισμός βεβαίως, όπως και τα περί φασισμού μαθήματα, δεν είναι το μόνο κεφάλαιο που χρειάζεται να διδαχτεί αναλυτικά. Ωστόσο, ας πούμε ότι έγινε μια αρχή, ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με αυτό το θέμα, το οποίο κόστισε στην ανθρωπότητα έναν Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο...Αλλά και γενικότερα, είναι χρήσιμο κάθε μάθημα που αναφέρεται σε φαινόμενα που απορρέουν από βίαιες προθέσεις, ή που στηρίζονται σε πράξεις βιαιότητας, εξαναγκασμού, πνευματικής χειραγώγησης κλπ..
Τα παιδιά όταν διδάσκονται σωστά μερικά πράγματα, μάλλον τα ενστερνίζονται και ίσως, δεν τα ξεχνούν στην μετέπειτα ζωή τους. Και είναι πολύ πιθανόν, όταν πληροφορηθούν περί εγκλημάτων πολέμου, φασιστικών καθεστώτων και όλων των σχετικών πράξεων, να αντιταχτούν απέναντι στη βία. Εκεί βέβαια, θα πρέπει οι διδάσκοντες να τονίσουν πως οτιδήποτε απορρέει από τη βία, δεν είναι καλό. Η βία όμως, δεν είναι μόνο ο Ναζισμός και τα εγκλήματα πολέμου. Είναι χιλιάδες μικρές και μεγαλύτερες αμαρτίες που γίνονται ανάμεσα στα μέλη των κοινωνιών και που δημιουργούν πολλές φορές αδίκως, θύματα και ζημιές.
Μέσα στα πλαίσια μιας τέτοιας διδασκαλίας, ο μαθητής και ο έφηβος, θα αρχίσουν να κατανοούν πόσο επικίνδυνη είναι η ροπή προς τη βία απ΄όπου κι΄αν προέρχεται. Πριν μερικά χρόνια, όταν συνέβη η δολοφονία του Γρηγορόπουλου, η αντίδραση των νέων μαθητών και συνομηλίκων του ανά την Ελλάδα, ήταν πράγματι συγκλονιστική. "Τι βλέπουν τα μάτια μου, τι ακούν τ΄αυτιά μου; Πού φτάσαμε Θεέ μου;" έλεγαν τα μηνύματα που στέλνονταν από το Facebook. Ποιός δεν θα επικροτούσε την καταδικαστική στάση των νέων μαθητών απέναντι σε ένα φαινόμενο βίας; Αλλά και πόσες φορές οι ίδιοι οι έφηβοι και νέοι, δεν εκτρέφουν τη βία με την δική τους συμπεριφορά;
Εκεί ένας έξυπνος διδάσκων, θα είχε να πεί πολλά...Θα είχε να εξηγήσει, ότι η τάση προς τη βία, ξεκινάει από τα πιό μικρά πράγματα, όπως η παράλογα σκληρή συμπεριφορά απέναντι στο γονιό για να επιβάλει το δικό του, ή η τάση να δέρνει τον συμμαθητή επειδή διαφωνεί με τις δικές του απόψεις. Δεν αρνούμαστε ότι η εφηβεία είναι μια δύσκολη ηλικία και χρειάζεται υπομονή, αλλά άλλο η συνηθισμένη υπομονή που έκαναν οι γονείς μέχρι πρότινος και άλλο η απόγνωση στην οποία έχουν φέρει πολλούς απ΄αυτούς τα παιδιά τους σήμερα. Δυστυχώς όλο και πληθαίνουν οι φωνές των γονέων που δηλώνουν ότι δεν τα βγάζουν πέρα με τα "εφηβάκια τους" που από τα 15 θέλουν να γυρίζουν τα ξημερώματα λιώμα στο μεθύσι από τα σφηνάκια, κι΄ας τραβάνε οι μάννες που δουλεύουν όλη μέρα το κουπί της αγωνίας και της αγρύπνιας... Η πεποίθηση ότι "τα παιδιά έτσι είναι σήμερα..." έκλεισε τελικά τα στόματα των μεγάλων, αλλά ως πότε;  Οταν το νέο παιδί δεν καταλαβαίνει τον πόνο και τη θυσία του γονιού του και του φέρεται έτσι, αυτό είναι σαφώς ένδειξη αναλγησίας. Από την αναλγησία όμως αυτή, ξεκινάει η ανάπτυξη της βίας και ο άνθρωπος, προβαίνει αδίστακτα σε πράξεις που πληγώνουν και καταστρέφουν άλλους.
Κι΄ύστερα, μιλάμε για αύξηση νεανικής εγκληματικότητας, για φαινόμενα βίας στα σχολεία, και άλλα τινά...Αν όμως δεν μάθεις στο παιδί από νωρίς, ποιά πράξη έχει χαρακτηριστικά βίας-έστω και κάπως ανώδυνης στα πρώτα στάδια της ζωής του-οι βίαιες τάσεις θα αναπτυχθούν μέσα του αργότερα, με απρόβλεπτο τρόπο εξελίξεων...
Είναι σωστό και ελπιδοφόρο να καταδικάζουν τα νέα παιδιά τις πράξεις βίας όταν συμβαίνουν στο κοινωνικό σύνολο, ή όταν χαρακτηρίζουν ολόκληρες ιστορικές περιόδους. Χρειάζεται να μάθουν όμως να αντιστρατεύονται τη βία κάθε μορφής από νωρίς, και ιδίως αυτή που μπορεί να αναπτυχθεί μέσα στην ψυχή του καθενός, αρχίζοντας έστω και από ένα παιχνίδι.. 

11 σχόλια:

  1. Προτείνω να διδάσκονται σε αντιδιαστολή, οι ... αγαθοεργίες του "πατερούλη" Στάλιν, αλλά αυτό ίσως δυσαρεστήσει κάποιους. :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ιστορία είναι προϊόν των κρατούντψν και δυνατών, ή και αυτών που για παράδειγμα τη δολοφονία του αντιεξουσιαστή Γρηγορόπουλου προσπαθούν ν ατην επιβάλουν ως ημέρα μνήμης και τιμής. Τέτοιες συμπεριφορές δεν συνηστουν πράξεις εξαναγκασμού και πνευματικής χειραγώγησης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι Εγγλέζοι που κρεμούσαν τα παιδιά της ΕΟΚΑ στην Κύπρο ,Ναζιστικό καθεστώς είχαν? Οχι ,"υποδειγματική" Δημοκρατία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πρόσφατα είδα σε ένα φίλμ με πρωταγωνιστή τον Σβάρτσενέγκερ που, ενώ είναι αστυνομικός undercover παριστάνει τον δάσκαλο … νηπιαγωγίου.

    Στο φίλμ αυτό, τα νήπια μαθαίνουν απ’ έξω τον όρκο στην δημοκρατία των ΗΠΑ.

    Με την ίδια μέθοδο, μαθαίνουν το Κοράνι στους ισλαμικούς μεντρεσέδες τα νήπια και τα παιδιά καθώς και οι μεγαλύτεροι μουσουλμάνοι.

    Πιστεύω ότι, η τρυφερή ευαίσθητη και εύπλαστη νεολαία, πρέπει να αφήνεται απερίσπαστη στα καθήκοντά της, μέχρι την ενηλίκιωσή της.

    Συστήματα ναζιστικά, φασιστικά, αναρχικά και κομμουνιστικά πλύσης εγκεφάλου εξ απαλών ονύχων, όπως τα ασκούμενα σήμερα από αριστερούς κυρίως δασκάλους και καθηγητές στα Ελληνικά σχολεία και βιβλία, κάθε άλλο παρά, δημιουργούν χρηστούς δημοκρατικούς Πατριώτες (!) πολίτες.

    Θυμηθείτε την πρόσφατη «πανηγυρική κάθοδο» των μαθητών των δημοτικών σχολείων στην Πλατεία Συντάγματος υπό την ηγεσία των δασκάλων των δημοτικών σχολείων, χωρίς βεβαίως την σύμφωνο γνώμη των γονέων των!


    Ευμένης Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ σωστά, Ευμένη, αλλά ο πολιτικώς ορθός λόγος, βλέπεις ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ ΣΤΕΛΙΟΣ

    Σωστά, αυτοί είχαν δημοκρατία, όπως και οι Γάλλοι, που έκαναν ΤΑ αίσχη στην Αλγερία και οι Αμερικανοί στο Βιετνάμ και δεν συμμαζεύεται.

    Το Γκουαντάναμο το διευθύνουν οι κακοί ναζί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ἐπίσης νὰ διδόσκονται τὰ έγλήματα τοῦ καπιταλισμοῦ, εἰδικὰ τοῦ νεοφιλελευθερισμοῦ γιὰ νὰ εἶμαι πιὸ ἀκριβῆς. Ἐκεῖ νὰ δεῖς διαρκὲς ἔγκλημα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Βεβαίως, τα εγκλήματα βίας είναι πάρα πολλά.
    Υπάρχουν ακόμα και οι "καμουφλαρισμένες" Δημοκρατίες και οι κοινωνικές υποκρισίες και όλα αυτά που λέτε.
    Σημασία έχει να κατανοήσει ο μαθητής την έννοια της βίας και τις καταστροφικές της επιδράσεις, απ΄όπου και αν προέρχεται, ό,τι όνομα και αν έχει.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Νατιβίστ και άλλοι τα εγγλήματα του Στάλιν και των Δημοκράτιων δεν "δικαιολογούν" ούτε "ισοφαρίζουν" αυτά των Ναζί, για να μην πούμε ότι η λογική του τύπου "ο γιαννάκης έφαγε από το γλύκο επειδή και ο κώστάκης εκάνε το ίδιο"ΔΕΝ ταιρίαζει σε διανοητικώς ενήλικά άτομα.Για όσους πάλι "τραβάνε ζόρι" με την Δημοκρατία θα ήθελα να σκεφτούν λίγο τον όρο "νύχτα και σκοτάδι"ποίοι είπαμε ότι τον χρήσιμοποιούσαν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ Χρήστος Βούλγαρης

    Ουδείς είπε ότι υπάρχει συμψηφισμός εγκλημάτων. Απλώς, η διδαχή των εγκλημάτων του ναζισμού και του φασισμού και η αποσιώπηση των άλλων είναι παραπληροφόρηση, διαστρέβλωση της Ιστορίας και εν πάση περιπτώσει εκ του πονηρού.

    Να καταλαβαίνουμε τι διαβάζουμε, ε;

    Δεν χρειάζεται να ανακατέψουν τα παιδιά με πολιτικές έννοιες (ναζισμός, φασισμός), που πιθανότατα δεν θα καταλάβουν, για να τους διδάξουν την μη βία. Η όλη παιδεία, με αιχμή τα θρησκευτικά, όταν διδάσκονται σωστά, εκεί κατατείνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Nativist Οποίος βάζει τον ναζισμό-φασισμό στο "ίδιο σακούλι" με άλλες ιδεόλογιές προσπαεί έμμεσως πλην σαφώς να κάνει συμψηφισμό...Με την λογική του Nativist "δεν θα επρέπε" να διδασκόνται τα παίδια Ιστόρια γιατι αυρίο-μεθαύριο ο Nativist μπορεί να αποφάνθει ότιβ τα παιδιά δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν τον ορο "φεουδαλισμός" χώρια που για ότιδηπότε τυπό παιδείας και αν θέλουμε η Ιστορία πρέπει να είναι η αιχμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.