9/6/09

Το όραμα της βαλκανικής συνεργασίας

Του ΔΗΜΗΤΡΗ Α. ΓΑΡΟΥΦΑ*
Στα Βαλκάνια με την επικράτηση των Τούρκων και τη δημιουργία του οθωμανικού κράτους, που έφτανε μέχρι τον Δούναβη, είχαμε πανσπερμία εθνοτήτων, που ζούσαν διάσπαρτες σε χώρους που δεν διαχωρίζονταν γεωγραφικά και υπήρχε κινητικότητα και διασπορά τους στη βαλκανική ενδοχώρα.
Αυτή την πραγματικότητα έλαβε υπ’ όψιν ο Ρήγας Φεραίος και γι’ αυτό οραματιζόταν τη συνεργασία όλων των λαών των Βαλκανίων, την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού και τη δημιουργία ενός πολυεθνικού βαλκανικού κράτους με ελληνικό χαρακτήρα, στο οποίο θα συνυπήρχαν όλες οι εθνότητες με πλήρη σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών. Απορούν και σήμερα πολλοί ειδικοί επιστήμονες1 γιατί την εποχή που η Γαλλική Επανάσταση σήμανε την ώρα δημιουργίας εθνικών κρατών, ο Ρήγας Φεραίος ζητούσε τη δημιουργία μεγάλου πολυεθνικού κράτους. Δεν κατανοούν ότι ο Ρήγας είχε συλλάβει τη βαλκανική πραγματικότητα και κατάλαβε ότι στα Βαλκάνια, όπου συνυπήρχαν πολλές εθνότητες σε μη διαχωριζόμενες γεωγραφικά περιοχές, η δημιουργία εθνικών κρατών θα σήμαινε πληθώρα πολέμων, εθνικές εκκαθαρίσεις, μετακινήσεις πληθυσμών κ.λπ. γεγονότα που τα βλέπουμε και σήμερα.
Το όραμα της βαλκανικής συνεργασίας του Ρήγα δεν ευδοκίμησε τότε και στη συνέχεια δημιουργήθηκαν εθνικά κράτη στα Βαλκάνια μετά από πολέμους και μετακινήσεις πληθυσμών. Ας θυμηθούμε ότι η χώρα μας απέκτησε ομοιογενή πληθυσμό, γιατί μεσολάβησε η ανταλλαγή πληθυσμών και εγκαταστάθηκαν σε αυτήν περίπου 1.500.000 πρόσφυγες από τον Πόντο, την Αν. Θράκη και τη Μικρασία, ενώ έφυγαν στην Τουρκία εκατοντάδες χιλιάδες μουσουλμάνοι.
Ηιστορία των εθνικών κρατών που δημιουργήθηκαν είναι γεμάτη από μειονοτικές διεκδικήσεις, οι οποίες ναρκοθετούσαν κάθε προσπάθεια βαλκανικής συνεργασίας2 και γι’ αυτό αναγκάστηκε ο Ε. Βενιζέλος μιλώντας στην πρώτη βαλκανική διάσκεψη, που έγινε στην Αθήνα το 1930, να πει ότι «πριν από την επίλυση του προβλήματος των μειονοτήτων καμία βαλκανική ομοσπονδία δεν είναι δυνατή».
Αυτή τη βαλκανική Ιστορία και πραγματικότητα αγνοούν οι ηγέτες των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ, αλλά, δυστυχώς, και πολλοί Ελληνες πολιτικοί, που φυσιολογικά θα έπρεπε να την κατανοούν.
Και οι Ελληνες αλλά και οι ξένοι πολιτικοί και επιστήμονες θα έπρεπε να έχουν μελετήσει όχι μόνο τη βαλκανική Ιστορία αλλά κυρίως την προσπάθεια δημιουργίας βαλκανικής ομοσπονδίας που έγινε με πρωτεργάτη τον Α. Παπαναστασίου στις πρώτες δεκαετίες του αιώνα μας.
Ο Α. Παπαναστασίου, ο κατ’ εξοχήν υπέρμαχος της βαλκανικής συνεργασίας, είχε πείσει τον Ε. Βενιζέλο, υπέρμαχο και αυτόν της βαλκανικής συνεργασίας3, να του εμπιστευθεί μετά το 1928 την προσπάθεια δημιουργίας βαλκανικής ομοσπονδίας. Εγιναν τέσσερις βαλκανικές διασκέψεις. Η πρώτη το 1930 στην Αθήνα, η δεύτερη το 1931 στην Τουρκία, η τρίτη το 1932 στο Βουκουρέστι και η τέταρτη και τελευταία τον Νοέμβριο του 1933 στη Θεσσαλονίκη. Η αντιπροσωπεία κάθε χώρας ήταν πολυμελής και αποτελούνταν από πρυτάνεις πανεπιστημίων, εκπροσώπους επιστημονικών ή παραγωγικών τάξεων, ειδικούς επιστήμονες κ.λπ. Οι αντιπρόσωποι χωρίζονταν σε έξι θεματικές επιτροπές (οργανωτική, πολιτιστικών σχέσεων, πνευματικής συνεργασίας, οικονομικών σχέσεων, επικοινωνιών και κοινωνικής πολιτικής), οι οποίες επεξεργάζονταν τα θέματα του τομέα τους και κατέληγαν σε προτάσεις προς την ολομέλεια της διάσκεψης για να υλοποιηθούν από τις κυβερνήσεις, με στόχο την ομαλή βαλκανική συνεργασία. Οι αντιπρόσωποι διέβλεπαν ότι οι λαοί των Βαλκανίων, για να συμβιώνουν αρμονικά, έπρεπε να γνωριστούν μεταξύ τους καλύτερα και γι’ αυτό ως ενδεικτικό του κλίματος που δημιουργήθηκε αναφέρω ότι η επιτροπή «πνευματικής συνεργασίας» αποφάσισε να ζητήσει α) τη σύσταση στα πανεπιστήμια των βαλκανικών χωρών εδρών συγκριτικού δικαίου, β) την ίδρυση βαλκανικών φοιτητικών γραφείων για την ανάπτυξη πνευματικών σχέσεων και με ανταλλαγές φοιτητών και καθηγητών, γ) τη μετάφραση σε όλες τις βαλκανικές γλώσσες όλων των δημοτικών τραγουδιών κάθε χώρας, δ) την ίδρυση βαλκανικής εταιρείας Τύπου, ε) τη διδασκαλία στα πανεπιστήμια κάθε βαλκανικής χώρας της γλώσσας μιας άλλης βαλκανικής χώρας, ώστε όλοι οι φοιτητές να μαθαίνουν μια άλλη βαλκανική γλώσσα, στ) τη χρήση του ραδιοφώνου και του κινηματογράφου για εμπέδωση της βαλκανικής φιλίας.
Οι αντιπρόσωποι διέβλεπαν ότι το πρόβλημα των μειονοτήτων μπορούσε να τορπιλίσει κάθε προσπάθεια, γι’ αυτό στο προσχέδιο του Βαλκανικού Συμφώνου που αποφασίστηκε το 1932 στο Βουκουρέστι τα άρθρα 21 μέχρι 26 αναφέρονται στο θέμα της προστασίας των μειονοτήτων, και μάλιστα στο άρθρο 23 αναφέρεται ότι θα ιδρυθεί μια διαβαλκανική επιτροπή μειονοτήτων, η οποία θα αποτελείται από έξι μέλη, ένα από κάθε κράτος, και η οποία θα εδρεύει εκ περιτροπής κατ’ έτος σε καθένα από τα συμβαλλόμενα κράτη. Στο άρθρο 22 αναφέρεται ότι κάθε κράτος θα ιδρύσει γραφείο μειονοτήτων, στο οποίο θα απευθύνονται όλες οι αιτήσεις που αναφέρονται στην προστασία των μειονοτήτων, αλλά στο άρθρο 26 αναφέρεται ότι «οι μειονότητες οφείλουν να φέρονται νομοταγώς έναντι του κράτους εις το έδαφος του οποίου ζουν και να απέχουν πάσης ενεργείας στρεφομένης κατά του κράτους τούτου».
Η διάλυση της γιουγκοσλαβικής ομοσπονδίας, με τον τρόπο που έγινε, οδήγησε σε γεγονότα που κανείς δεν πίστευε ότι θα συνέβαιναν με τη λήξη του 20ού αιώνα. Τα κρατίδια που δημιουργήθηκαν συμπεριελάμβαναν υπολογίσιμες αριθμητικά μειονότητες κι αντί να εξασφαλισθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα για τις μειονότητες στα νέα κρατίδια, δυστυχώς υπήρξαν φαινόμενα εθνικών εκκαθαρίσεων με στόχο δημιουργία κρατών εθνικώς αμιγών, κάτι που είναι ανέφικτο χωρίς μετακινήσεις εκατομμυρίων πολιτών άλλης εθνικής καταγωγής.
Οι χώρες της Ε.Ε. και οι ΗΠΑ, αν είχαν συνειδητοποιήσει τη βαλκανική πραγματικότητα, θα επέμεναν στην αρχή της μη αλλαγής των συνόρων στα Βαλκάνια αλλά και τη διασφάλιση για τις μειονότητες ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ενθάρρυνση αποσχιστικών ή αυτονομιστικών κινημάτων και η δημιουργία νέων -μη βιώσιμων- κρατιδίων άνοιξε τον ασκό του Αιόλου και το τίμημα το πληρώνουν οι εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες αλλά και όλη η περιοχή των Βαλκανίων έμμεσα.
Ο χώρος δεν επιτρέπει να επεκταθούμε περισσότερο, τονίζω μόνον ότι η Ελλάδα (κατά τεκμήριον τουλάχιστον) γνωρίζει τη βαλκανική πραγματικότητα και οφείλει να επιδιώξει και να στηρίξει υπό την ομπρέλα της Ε.Ε. τη δημιουργία θεσμών βαλκανικής συνεργασίας, που δεν θα αποτελούν θεσμούς συνεργασίας μόνον ηγετών και κυβερνήσεων αλλά και εκπροσώπων πανεπιστημίων, επιστημονικών συλλόγων, πολιτιστικών φορέων κ.λπ. από όλες τις βαλκανικές χώρες. Να αναζητηθεί η φόρμουλα θεσμών μόνιμης συνεργασίας και γνωριμίας των λαών, για να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις του παρελθόντος και να προβληθεί ιδιαίτερα η κοινή ευρωπαϊκή προοπτική.

* Ο Δημήτρης Γαρούφας, δικηγόρος - συγγραφέας, διετέλεσε πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης την περίοδο 2005-2008 και είναι πρόεδρος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Σημειώσεις:
1) Α. Μάνεση: Το πολίτευμα του Ρήγα, περ. ΑΝΤΙ, τ. 652 και Π. Κιτρομηλίδη «Ο Ρήγας και τα σημερινά προβλήματα στα Βαλκάνια» περ. ΑΝΤΙ τ. 652, 2) Α. Τούντα-Φεργάδη «Μειονότητες στα Βαλκάνια - Βαλκανικές Διασκέψεις 1930-1934» εκδ. Παρατηρητής, Θεσ/νίκη 1994, 3) Σ. Μαρκεζίνη «Πολιτική Ιστορία της νεωτέρας Ελλάδος» τ. 3ος σ. 209 και 4) Δ. Γαρούφα «Διαβαλκανική στην πράξη» εφ. Ελευθεροτυπία 2-11-97 και Δ. Γαρούφα «Με ανοιχτούς ορίζοντες» εκδ. Ερωδιός - Θεσσαλονίκη 2006

πηγή: Ελευθεροτυπία, Aνιχνεύσεις

8 σχόλια:

  1. Οι Ορθόδοξες Βαλκανικές χώρες (Ελλάδα-Βουλγαρία-Σερβία-Ρουμανία) πρέπει να δημιουργήσουν το Βαλκανικό κράτος. Στην πορεία, θα προσχωρήσουν στο Βαλκανικό κράτος και τα μικρότερα -απόλυτα εξαρτημένα από την Δύση τώρα- Ορθόδοξα κράτη του Μαυροβουνίου και της FYROM. Και η Κύπρος βέβαια.

    Το Βαλκανικό κράτος θα πρέπει να βασίζεται στην Ορθοδοξία, και να διεκδικήσει την Κωνσταντινούπολη και τα άλλα εδάφη που έκλεψε η Τουρκία. Επίσης, το Βαλκανικό κράτος θα πρέπει να ενισχύσει με κάθε τρόπο την επανα-Χριστιανοποίηση των Βαλκανικών λαών (Αλβανοί και οι Βόσνιοι και αργότερα Κροάτες και Σλοβένοι). Όταν και σε αυτές τις χώρες, οι Ορθόδοξοι γίνουν πλειοψηφία (στις περισσότερες από αυτές οι Ορθόδοξοι είναι τώρα 25-40%), τότε και αυτές οι χώρες θα προσχωρήσουν στο Βαλκανικό κράτος.

    Το Βαλκανικό κράτος θα πρέπει να συμπεριφερθεί ως “Αυτοκρατορίᔨ. Ένα ισχυρό πολυεθνικό Ορθόδοξο κράτος, με κοινές αξίες την Ορθοδοξία.

    Το Βαλκανικό κράτος δεν θα πρέπει να έχει καμία σχέση με την Δύση.

    Το Βαλκανικό κράτος θα πρέπει να δημιουργήσει Ομοσπονδία με την Ρωσία, την Ουκρανία, την Λευκορωσία, τον Καύκασο, και τις Ρωσικές χώρες της Κεντρικής Ασίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ο Ρηγας εζησε μια εποχη οπου πραγματι οι βαλκανικοι λαοι ζουσαν αναμικτοι αρμονικα υπο την επιβλεψη της οθωμανικης αυτοκρατοριας,

    δε μπορουσε να φανταστει οτι θα ειχε επιτυχια αν ξεσηκωνονταν μονο οι Ελληνες του μορια αλλα και της κεντρικης Ελλαδας,
    για να ειχε επιτυχια η επανασταση επρεπε να ξεσηκωθουν απο το μορια μεχρι το δουναβη ,
    και αν τελικα πετυχαινε οι Ελληνες να εμπαιναν επικεφαλης αυτης της 'ομοσπονδιας'

    με τα δεδομενα της εποχης εμοιαζε να ειναι το μονο ρεαλιστικο σεναριο

    τα πραγματα ομως ηταν πιο χαοτικα και σιγουρα οσα σεναρια και να τον εβαζες να φτιαξει δεν θα πετυχαινε με τιποτε ουτε μεχρι το 1897 για να μην πουμε μεχρι το 1922,

    αυτο βεβαια δε το λεω για μειονεκτημα , αλλα οση διορατικοτητα και να ειχε τετοια εξελιξη δεν προεκυπτε απο πουθενα ,

    ΑΡΑ αυτα που ειπε ο Ρηγας
    ηταν πολυ καλα και χρησιμα σαν ενα πλανο γαι τον Ελληνισμο συμφωνα με τα υπαρχοντα δεδομενα

    ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ

    απο τοτε ακολουθησαν διαφορα γεγονοτα τα οποια εχουν αλλαξει τα δεδομενα και αν θελουμε να βρουμε μια καλη πορεια σιγουρα δεν θα ηταν το καλυτερο να παρουμε σαν μπουσουλα το τι σκεφτονταν ο Ρηγας πριν 2 αιωνες

    η ιστορια διδασκει αρκει και εμεις να προσαρμοζομαστε στις συνθηκες

    καλως ή κακως βρεθηκαμε σε αυτη τη θεση οπου τα εθνη των βαλκανιων εχουν σχεδον ευδιακριτα ορια,

    το να επιστρεψουμε παλι στη μιξη θεωρω οτι αν δεν ειναι αφελες ειναι τουλαχιστον μεθδευμενο απο κυκλους που θελουν να ξανααποσταθεροποιησουν τα βαλκανια και με δεδομενους τους καιρους που διανυουμε θα ελεγα πολυ ανετα σε βαρος της Ελλαδας

    μα θα πει καποιος θες ενα εθνικο κρατος ?
    και πως μπορει να σταθει αυτο στην εε?

    θα σου πω οτι ειδα πως κατεληξαν και ομοσπονδιες των βαλκανιων που ειχαν 'γνωριστει' τοσα χρονια και μετα κατεληξαν σε βοσνιες , σεραγεβα και κοσυφοπεδια .

    με τετοιες μειονοτητες που εχουν τα βαλκανια ειναι ευκολα να βαλουν χερι γνωστοι κυκλοι οπως και εγινε,

    αν αυτο επιτερψουμε να γινει και στην Ελλαδα εγω θα σου πω απο τωρα τα κομματια που θα προκυψουν


    Λυπαμαι αλλα ειμαι πολυ καχυποπτος σε κρατικοδιαιτα ατομα που συγκινουν λαικα αισθηματα με ηρωες της επαναστασης του '21 και με τους θεατρινισμους τους

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή και απαραίτητη η Βαλκανιοκή συνεργασία (άλλωστε μ'αυτούς ζούμε) αλλά στα περί βαλκανικού κράτους δεν συμφωνώ για πολλούς λόγους.
    Να κρούσω προς όλους τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι Οικολόγοι εκμεταλλεύονται τον Ρήγα και όταν τους εγκαλλείς για τις προδοτικές τους θέσεις αμέσως σου αντιπαραβάλλουν τον Ρήγα και λένε ότι το όραμά τους είνα απλώς τα Βαλκάνια του Ρήγα.Είμαι σίγουρος πως αυτό θα είναι το βασικό τους σόφισμα για τις εθνικές εκλογές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λυπούμαι αγαπητέ κ. h,

    Αλλά δεν έγιναν έτσι όπως εσείς γράφετε : "δε μπορουσε να φανταστει οτι θα ειχε επιτυχια αν ξεσηκωνονταν μονο οι Ελληνες του μορια αλλα και της κεντρικης Ελλαδας".

    Ο Μωριάς είχε πολύ λιγότερους Τούρκους από τον Ελληνικό Βορρά, ο οποίος βρισκόταν και πλησιέστερα στην Κωνσταντινούπολη, έδρα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ο Ελληνικός Βορράς συνεκέντρωνε μεγάλη πυκνότητα Τούρκων, ως επί το πλείστον καλών πολεμιστών και Τουρκικών στρατευμάτων, αλλά και των πολεμικών Τουρκαλβανών.

    Οι Βόρειοι Έλληνες επαναστάτησαν και πολέμησαν ηρωϊκότατα θυσιαζόμενοι, συγκρατώντας έτσι την εκ Βορρά κάθοδο των Τούρκων και την κατάπνιξη της Επανάστασης στον Ελληνικό Νότο.

    Ακόμη και αφού οι Τούρκοι κατέπνιξαν την Επανάσταση στον Ελληνικό Βορρά, οι Βόρειοι Έλληνες συνέχισαν να πολεμούν, σε στεριά και Θάλασσα, κατά των Τούρκων στην υπόλοιπη επαναστατημένη Ελλάδα!

    Στο βιβλίο του αειμνήστου Καθηγητή Παν/μίου Ι.Κ. Βασδραβέλη "Οι Μακεδόνες κατά την Επανάστασιν του 1821" Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, θα βρείτε πληθώρα στοιχείων σχετικών με όσα σας γράφω.

    Φιλικά

    Ευμένης Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κυριε Ευμένη Καρδιανέ,

    δε διαφωνω καθολου με αυτο που λετε ,
    απλως το ειπα συνοπτικα για οικονομια και παρεξηγηθηκε,
    καταλαβαινω πολυ καλα το ρολο που επαιξε η αποσταση και η γεωγραφια της καθε περιοχης,
    ισως να ηταν καλυτερα να πω οτι τελικα η επανασταση θα επιβιωνε μονο στο μορια και στη κεντρικη Ελλαδα ή τελως παντων καπως ετσι,

    το ξαναδιευκρινιζω δε διαφωνω

    αυτο που ηθελα ομως να επισημανω ειναι οτι
    η επαναστση ,καθως επισης και πως φανταζονταν ο Ρηγας οτι θα ειναι βιωσιμο το κρατικο μορφωμα που θα προεκυπτε δεν ειχαν καμια σχεση τελικα με το πως εξελιχθηκαν τα γεγονοτα

    οποτε δεν εχει νοημα να λεμε ετσι τα οραματιζονταν οποτε ετσι πρεπει να γινουν αν θελουμε να ειμαστε συνεχιστες του οραματος ενος Ελληνα οπως ο Ρηγας που ειχε σημαντικο ρολο στην Επανασταση του '21

    κανατε πολυ καλα παντως που το διευκρινησατε οποτε μου δοθηκε και εμενα η ευκαιρια να εξηγησω αφου μπορει να ειχε παρεξηγγηθει,

    θα ηθελα πολυ ομως να ακουσω και την γνωμη σας για την ουσια του σχολιασμου μου και αυτο εχει ιδιαιτερη σημασια για μενα αφου δινεται σημασια στη καθε λεπτομερεια και εχετε αποψη για την ιστορια


    με τιμη

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Βλέπω κάποιες αντιφάσεις και απλοποιήσεις στον συλλογισμό "εκχριστιανισμός" βαλκανικών εθνοτήτων. Καταρχάς να προσθέσω, κ.East, ότι και τα Σκόπια είναι "χριστιανική" χώρα...Τα Βαλκάνια δεν είναι απλή υπόθεση, είναι μπέρδεμα. Πριν το 1990 ας μην ξεχνάμε ότι οι Βούλγαροι ήταν οι κύριοι εχθροί μας, ακόμα και μετά το 1974 η αιχμή του στρατού κοιτούσε στον κίνδυνο από τον Βορρά.
    Την πιο παράξενη απλοποίηση-στο ζήτημα ενωμένα βαλκάνια, που το θεωρώ όχι απλά αδύνατο, αλλά ένα όνειρο βγαλμένο από τους πόθους του λαού μας, μη ρεαλιστικό και ιδεατό-την βλέπω στο θρησκευτικό κομμάτι. Δυστυχώς η παραπληροφόρηση κι από τα δυτικά ΜΜΕ και από τα ελληνικά όσν αφορά στον γιουγκοσλαυικό εμφύλιο, η "μπάρα" ως το 1996, το γεγονός ότι όσοι κάνουν εξωτερική πολιτική δεν ξέρουν καλά καλά τα θέματα των μειονοτήτων ή "μειονοτήτων" κατ'εμέ στην χώρα μας και κυρίως της ανεγνωρισμένης μουσουλμανικής μειονότητας. Δεν ξέρουν την ψυχολογία των μουσουλμάνων, στους οποίους η θρησκεία είναι εξαιρετικά σημαντική για την διαμόρφωση της ηθικής τους και στην πραγματικότητα δεν είναι ενάντια στα συμφέροντα ενός κοσμικού ελληνικού κράτους, όταν είναι σεβαστή και δεν προσφέρεται χώρος για εκμετάλλευση είτε από τούρκους είτε από έλληνες. Είναι τραγικό να γίνεται λόγος για εκχριστιανισμό των μουσουλμάνων σε ένα κράτος δικαίου όπως η Ελλάδα,όχι για ανθρωπιστικούς μόνο λόγους, αλλά για καθαρά ρεαλιστικούς (πέρα από τις ενστάσεις πολλών ημών, το ότι είναι χαζομάρα να ταυτίζεται η Ελλάς με τον χριστιανισμό πράγμα που καταργεί την παλαιά τάση των ελλήνων να επεκτέινουν τον πολιτισμό τους και την γλώσσα τους).
    Δυστυχώς, πρέπει να επιμείνω στον εμφύλιο της γιουγκοσλαυίας και το γεγονός ότι δεν ελάβαμε το μήνυμα και καθόμαστε και ακούμε από πολλούς περί ειρηνικού (;) εκχριστιανισμού...Όταν ο Κάραζιτς απειλούσε μέσα στο κοινοβούλιο ότι θα αφανίσει τους βοσνιους μουσουλμάνους από προσώπου γης, δε νομίζω ότι σκεφτόταν εκχριστιανισμό τους, και έδινε επιχειρήματα στον Ιζετμπέκοβιτς, ο οποίος ήταν ασφαλώς ακραίος, να φανεί αμυνόμενος και υπό διωγμό.
    Τέλος, η τάση προς τα εθνικά κράτη που είχε ξεκινήσει στον 20ο αιώνα με το τέλος των αυτοκρατοριών, αποδεικνύεται αναπόφευκτος δρόμος τον οποίο ακολουθεί μέχρι και η ΕΕ που αποφεύγει ομοσπονδιοποίηση. Δεν μπορούμε να μιλάμε περί βαλκανικής ενώσεως σε πρακτικό επίπεδο, είναι εντελώς γελοίο σε ρεαλιστικό επίπεδο. Είναι άλλωστε και ο φυσικός και κοινωνιολογικός όρος της εντροπίας: τα πράγματα έχουν τάση προς το χάος, κοινώς εάν ραγίσει το γυαλί, δεν ξανακολλάει. Τα όνειρα περί αυτοκρατοριών και βαλκανικης θεσσαλονίκης ανήκουν σε νοσταλγούς της ιστορίας όπως ο κ. Τρεμόπουλος,γοητευμένους από τον πολυπολιτισμό και τον κοσμοπολιτισμό, αλλά εκτός πραγματικότητας.
    Πέτρος Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πέτρο Ν.

    Τι σχέση έχει η ένωση των Ορθόδοξων χωρών με την Ρωσία ή η δημιουργία Βαλκανικού Ορθόδοξου κράτους από τις Βαλκανικές Ορθόδοξες χώρες, με την παγκοσμιοποίηση της Δύσης και την υποταγή στο Ισλάμ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. East, το νόημα είναι ότι από τη μια το ομόθρησκο δεν σημαίνει και συμμαχία, πράγμα που φαίνεται και με τα Σκόπια και το διπλό παιχνίδι της Σερβίας-απόλυτα δικαιολογημένο ως γείτονες-να υποστηρίζει τα Σκόπια και φυσικά φαίνεται από την στάση της Βουλγαρίας και ως προ τους Πομάκους και ως προς τα Σκόπια, ενώ από την άλλη μεριάείναι αδύνατος ένας εκχριστιανισμός των μουσουλμάνων της περιοχής. Νομίζω ότι δεν μας συμφέρει καθόλου το παιχνίδι της θρησκείας. Καταλήγουμε να θεωρούμε πιο δικούς μας τους Ρουμάνους, τους Σέρβους, από τους μουσουλμάνους της Θράκης και κυρίως τους Πομάκους. Ο δρόμος του ομόθρησκου τόξου που προτείνουν κάποιοι δεν μπορεί να λειτουργήσει και είναι αυτοπαγίδευση σε σχέση με τους μουσουλμάνους της Θράκης.Νομίζεις ότι αλλάζει ο μουσουλμάνος θρησκεία; Ό,τι δηλαδή μας έφερε σε αυτήν την κατάσταση, αυτό προτείνεις. Είναι το αντίθετο άκρο από αυτό που προτείνουν οι Τρεμοπουλαίοι, την πλήρη μίξη. Είναι επίσης το αντίθετο με αυτό το παραμύθι που έλεγαν οι κρατούντες της θρησκείας μας, ότι "μην ξεσηκωθείτε, οι οθωμανοί θα αλωθούν από τα μέσα" και έτρωγαν με χρυσά κουτάλια. Εγώ είμαι υπέρ του εξελληνισμού τους όχι του εκχριστιανισμού τους, όπως άλλωστε υπάρχουν και αυτές οι τάσεις για 40000 Πομάκους από σχετικές κινήσεις μέσα στους ίδιους τους Πομάκους, ότι ναι μεν είναι μουσουλμάνοι(μάλιστα μπεχτατζήδες), αλλά όχι τούρκοι, ούτε βούλγαροι, αλλά αρχαίο φύλο.
    Πέτρος Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.