13/10/11

Η Ελλάδα του Κώστα Μπαλάφα

της Ελίνας Γαληνού
Μια ευαισθησία ξεχωριστή, δημιουργεί την ανάγκη να αποτυπώσει τα τοπία που τον περιβάλλουν. Δεν είναι ζωγράφος, ούτε ποιητής. Επιζητάει να απομνημονεύσει ρεαλιστικά όσα βιώνει και έτσι, στα 1939 με το πενιχρό του χαρτζιλίκι αγοράζει μια φωτογραφική μηχανή- το μαγικό του εργαλείο στα δύσκολα χρόνια που ακολουθούν…

Αυτή θα είναι και η αφετηρία της μεγάλης του προσφοράς στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας αλλά και στην ιστορία αυτού του τόπου. Ένα έργο που αποτελείται από 15000 φωτογραφικά θέματα συμπληρωμένα με κινηματογραφικές ταινίες, ηχητικές και γραπτές μαρτυρίες, όπου καταγράφονται όλες οι εκφάνσεις της εμφυλιακής περιόδου και της μεταπολεμικής ελληνικής κοινωνίας. Η ανησυχία που αναδύεται μέσα από τις εικόνες, παραπέμπει στη συνειδητοποίηση ότι ο παραδοσιακός τρόπος ζωής, χάνεται. Η φωτογραφική του γραφή απέριττη, αυστηρή, χωρίς φλυαρία και λυρισμό, δεμένη σφικτά με τα θέματά του. Το έργο του θεματικά, θα μπορούσε να ταυτιστεί με κείνο του Παπαδιαμάντη, καθώς και οι δυό βγάζουν με την ίδια ένταση τα συναισθήματα για έναν κόσμο που μοχθεί να επιβιώσει, μέσα από τις άδικες καταστροφές.
Σ΄εκείνη τη χρονική στιγμή που η Ελλάδα δέχεται το ένα πλήγμα μετά το άλλο,(γερμανική κατοχή, αντίσταση, εμφύλιος), αναδύεται η ερασιτεχνική προσπάθεια του Κώστα Μπαλάφα. Αρχικά χρησιμοποιεί φίλμ που βρήκε στα συντρίμμια ενός ιταλικού βομβαρδιστικού. Θέλει να αποθανατίσει τους ηρωικούς αγωνιστές και τις περήφανες Ηπειρώτισσες, τις γυναίκες της Πίνδου που κουβαλούν πυρομαχικά στις πλάτες τους. Οι ανώνυμοι ήρωες, τα γυναικόπαιδα, ο λεγόμενος «άμαχος πληθυσμός», ο πόνος, η αγωνία και η δύναμη του ανθρώπου στις δοκιμασίες, αποτυπώνονται πιστά και ζωντανά, δημιουργώντας μια εκπληκτική επικοινωνιακή καταγραφή μνήμης… Κοινό χαρακτηριστικό στα πρόσωπα που αποτυπώνει, η δύναμη της θέλησης, η αγωνιστικότητα και το πείσμα για επιβίωση. Ο Μπαλάφας προβάλει το στοιχείο της αντίστασης ως κυρίαρχο αίτημα ζωής, μέσα από ένα ξεχωριστό ύφος ανθρώπων που αντικρύζουν τον κόσμο με δύναμη ακόμα και όταν τα κορμιά τους λυγίζουν από το βαρύ φορτίο που κουβαλάνε στους ώμους τους, ενώ δρασκελούν κακοτράχαλα δρομάκια και απότομες ανηφόρες στα βουνά..
Ο φακός του όμως δεν περιορίζεται στα μέρη της γενέτειράς του, της ορεινής Ηπείρου. Θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα, εμπλουτίζοντας τις εμπειρίες του. Η ματιά του θα σταθεί με ευαισθησία στις γυναίκες των αλυκών της Λευκάδας, στους μοναχούς των Μετεώρων και του Αγίου Ορους, στα παιδιά που πηγαίνουν περπατώντας στο σχολείο μέσα στην ομίχλη του χειμώνα, στους κατοίκους του Μικρού Χωριού της Ευρυτανίας μετά τον σεισμό του 68. Συμμερίζεται τον πόνο της χαροκαμένης χήρας και της γιαγιάς που μεγαλώνει τα ορφανά εγγόνια, θαυμάζει τη γυναίκα της υπαίθρου που με θεληματικότητα μοχθεί να επιβιώσει μέσα στις τόσο αντίξοες συνθήκες της εποχής. Καταγράφει τα τεχνικά έργα που προωθούν την τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας προβάλλοντας ταυτόχρονα και τη σημασία της συλλογικής εργασίας σαν στοιχείο θετικό για την πρόοδο. Και επιβεβαιώνει ότι μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις…ίσως και κάτι παραπάνω θα μπορούσε να πεί κανείς, αλλά πάντα εξαρτάται από κείνον που θα την προβάλει στα μάτια των ανθρώπων.
«Ο Κώστας Μπαλάφας, έφυγε από κοντά μας σε μια εποχή σύγχυσης και ταπείνωσης, αφήνοντάς μας σαν παρακαταθήκη τις φωτογραφίες μιας Ελλάδας περήφανης που αγάπησε και πόνεσε ο ίδιος. Το έργο του και η ζωή του ας μας βοηθήσουν να ξαναβρούμε τον δρόμο…Η επαφή μαζί του, μας σημάδεψε. Ηταν ένα από τα ανεκτίμητα δώρα του. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τις συναντήσεις μας στο φιλόξενο σπίτι του, πώς μας μετέφερε με το δικό του μαγικό τρόπο στα δύσκολα χρόνια της νιότης του και πώς μας μεταλαμπάδευσε με μεστές και ποιητικές φράσεις, το καταστάλαγμα της δικής του φιλοσοφίας…» είπε η Φανή Κωνσταντίνου μαζί με όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί του από το Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο πριν μερικά χρόνια, αποφάσισε να εμπιστευτεί τις συλλογές του…
Ένα έργο που απευθυνόταν σε όλους τους ανθρώπους, και άρα σ΄αυτούς ανήκει, όπως και ήθελε…

7 σχόλια:

  1. δείτε πιο πολλές φωτό σε μένα:
    http://www.slideshare.net/angeta/ss-9631764

    ή στο μπλόγκ μου


    http://ange-ta.blogspot.com/2011/10/blog-post_10.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τούτος ο τόπος γεννά μοναδικούς ανθρώπους, γεννά Πέτρες και Ανδρες και σαν λείψουν Περήφανες Γυναίκες κάνει η κάθε μία δύο απο δαύτους

    Αυτα για την φωτογραφία της χαροκαμένης μάνας που κατεβαίνει απο τα Αγραφα με ένα γουρούνι και ένα παιδί στην πλάτη, στα πεδινά για να βγάλει το λάδι της χρονιάς

    Αυτα για την Ηρωική γιαγιά που στα 38 της είδε τους Γερμανούς να σκοτώνουν τον άντρα της και να μένει με τέσσερα ορφανά κορίτσια το μεγαλύτερο 12 το μικρότερο στις φασκιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. «...Εποχή σύγχυσης και ταπείνωσης». Ειδικά αυτή η αγριεμένη αθωότητα στα μάτια των παιδιών στις φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα, δεν αντέχεται... Νά ‘στε καλά, Ελίνα και Ange-ta για τις λεκτικές και οπτικές υπενθυμίσεις. Ρωτώ, είμαστε πραγματικά τόσο ανίσχυροι όσο μας υποδεικνύουν οι φωτογραφίες αυτές, προδόθηκαν πραγματικά αυτοί οι άνθρωποι και ο πόνος τους, και ο αγώνας τους, μαζί με την δική μας προδοσία ; (αυτήν που προκαλέσαμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας ΚΑΙ αυτή που μας προκαλούν οι αιώνιοι τύραννοι αυτής της Πατρίδας). Τι στην ευχή συνέβη σ’ αυτήν την κοινωνία ; Τι πάθαμε ; Αν δεν καταφέρουμε να «θυμηθούμε» και να σταθούμε αντάξιοι της Ιστορίας μας, καλά θα κάνει ν’ ανοίξει η Γη να μας καταπιεί, να εξαφανιστούμε και να μας ξεχάσει η Ιστορία. Κι ας γίνει η Ελλάδα ένα απέραντο εργοτάξιο εξορύξεων, γεμάτο με πετρέλαιο, χρυσάφι, διαμάντια και «πολύτιμα» ορυκτά, ταυτόχρονα ένα θλιβερό ξενοδοχείο πρόθυμων δούλων. Και η Ανθρωπότητα άλλο ένα μηδενικό στους τραπεζικούς λογαριασμούς των κατόχων cds, των off shore εταιριών και των γυαλιστερών «επιφανών» πολιτών του 1% του πλανήτη. Γεμάτη ντροπή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Ρίκα Κ.
    Πολύ ωραία το είπες, Η ανθρωπότητα, αλλά και ο πλανήτης ολάκερος κατάντησαν να γίνουν τα μηδενικά στους άσσους των τραπεζο-υποανθρώπων.
    Φοβάμαι όμως ότι παρατραβάνε το σχοινί και δεν θα τους βγει σε καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οντως, αυτές οι τακτικές είναι μη φυσιολογικές και ο κανόνας "ουδείς παραβιάζει τους νόμους της φύσεως ατιμωρητί", δεν γνωρίζει εξαιρέσεις.
    Ισως βέβαια σε κάποιες περιπτώσεις, η τιμωρία των ενόχων να έρχεται αργά. Ομως και αυτό ακόμα εξαρτάται από το πόσο γρήγορα αντιδρούν τα θύματα. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είναι αλήθεια, αγαπητή Ange-ta, ότι όλος ο ΚΟΣΜΟΣ υποφέρει κάτω από τις εντολές και επιθυμίες του παγκόσμιου τοκογλυφικού και ανθρωποφαγικού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
    Εφιστώ την προσοχή στο γεγονός ότι και η κυβέρνησή «μας», και η αξιωματική αντιπολίτευση, ΑΡΝΗΘΗΚΑΝ την σύσταση Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου του Χρέους. Αν είναι βέβαιοι ότι το χρέος που μας λένε ότι οφείλουμε είναι και το πραγματικό, γιατί φοβήθηκαν τον έλεγχό του ; Μήπως γιατί δεν είναι νόμιμο ; Μήπως γιατί είναι τόκοι πάνω σε τόκους, πάνω σε υπερκοστολογήσεις, μίζες και λοιπές παρανομίες ; Επιπλέον, γιατί έσπευσαν, πασοκ και νδ, να κουκουλώσουν το σκάνδαλο της Ζήμενς ;
    Γιατί, γιατί, γιατί... Τι κάνει νιάου στα κεραμίδια, πόσοι σκελετοί υπάρχουν στις ντουλάπες τους, πόσα ακόμα θα ανεχτούμε, θα καταπιούμε, θα παλέψουμε να κατανοήσουμε...
    Οι άνθρωποι που ζουν στις φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα, ίσως να μην είναι σήμερα στην «ζωή», είμαστε όμως ΕΜΕΙΣ. Το αν, το πως και το πότε θα αποφασίσουμε και κυρίως θα μπορέσουμε να αντιδράσουμε ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ, θα καθορίσει την δικαίωση ΟΛΩΝ. Πάντως, ότι και να συμβεί, σημασία έχει να μας δοθεί η ευκαιρία να απαλλαγούμε από τις ΣΚΙΕΣ, πριν μας καταπιεί το μαύρο σκοτάδι ΤΟΥΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έτσι είναι, αγαπητή Ελίνα, ή έστω έτσι θα έπρεπε να είναι. Η Νέμεση ακολουθεί πάντα την Ύβρη. Απογοητεύομαι όμως, όταν καταλαβαίνω ότι η Ύβρη δεν είναι η πρόσφατη που ίσως νομίζαμε, δεν είναι δίχρονη, μάλλον δύο – τουλάχιστον – αιώνες διαρκεί. Η Νέμεση μας ξέχασε, ή απλά το καλό αργεί να γίνει ;
    Για να αργεί ΤΟΣΟ ΠΟΛΎ, μάλλον μας περιμένει ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΛΟ. Θα το δούμε, τίποτα δεν μένει κρυφό για πάντα, κάπου διάβασα πρόσφατα ότι Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ.
    Πάντως είναι ιδιαίτερα οδυνηρό να βλέπουμε με τα ίδια μας τα μάτια ότι δεν είναι μόνο η δική μας εποχή τραγική, έστω περίεργα και ύπουλα τραγική, αλλά έχουν προϋπάρξει αντίστοιχες εποχές, αντίστοιχοι άνθρωποι, πρόγονοί μας όλοι τους κι ας μην ανήκουν στην άμεση οικογένεια του καθενός μας, κι αυτοί αδικημένοι και ρημαγμένοι, αγωνιζόμενοι ερήμην της ίδιας της Ζωής.
    Το ξέραμε, δεν είναι ότι δεν το ξέραμε, απλά είναι διαφορετικό να ακούμε και να διαβάζουμε και να φανταζόμαστε γεγονότα και καταστάσεις, και αλλιώς να τα βλέπουμε μέσα στα μάτια, στα βλέμματα των τότε τραγικών «πρωταγωνιστών», όπως αυτά που αποτυπώθηκαν τόσο παραστατικά και τόσο συγκλονιστικά στο έργο του αείμνηστου φωτογράφου που τίμησες με το άρθρο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.