27/4/10

Λευκή απεργία στην Πολεμική Αεροπορία!

Αρνήθηκαν να πετάξουν αντιδρώντας στη φορολόγηση του πτητικού επιδόματος
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λουκάς Δημάκας-ΝΕΑ


Στα όρια μίνι «ανταρσίας» κινήθηκε χθες μεγάλη μερίδα πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι αρνήθηκαν να μπουν στα κόκπιτ των μαχητικών αεροσκαφών με πρόσχημα ασθένεια και κακή ψυχολογική κατάσταση.

Με αυτή τη στάση οι πιλότοι θέλησαν να εκφράσουν την αντίθεσή τους για την υπαγωγή του πτητικού επιδόματος στη φορολογική κλίμακα εισοδήματος. Με τη νέα ρύθμιση, καταργείται η αυτοτελής φορολόγηση του πτητικού επιδόματος με 5%, έτσι ο συνυπολογισμός του με τον βασικό μισθό και με την ενιαία φορολόγησή του έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση των πραγματικών αποδοχών τους από 370 έως και 600 ευρώ τον μήνα.

Η κίνηση των πιλότων που συμμετείχαν στη «λευκή απεργία» ήρθε μόλις έξι ημέρες μετά την τελευταία δημόσια διαβεβαίωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου σε συνέντευξη Τύπου ότι, χωρίς να διασπάται η αρχή της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης, βρίσκεται σε συνεννόηση με τον υπουργό Οικονομικών ώστε να βρεθεί τρόπος «να είμαστε δίκαιοι απέναντι στους ανθρώπους που εκτίθενται σε κινδύνους για την προστασία της εθνικής ανεξαρτησίας».

Και μίλησε ευθέως για λύση τέτοια «ώστε να αποκατασταθεί η ανταμοιβή που πρέπει να έχουν τα στελέχη μας που είναι ιπτάμενα ή που εκτίθενται σε άλλους αυξημένους κινδύνους». Αρμόδια μάλιστα πηγή είχε πει στα «ΝΕΑ» (20/4/2010) ότι ο τρόπος, τον οποίο επεξεργαζόταν με το υπουργείο Οικονομικών, ήταν η νομοθετική αύξηση του επιδόματος ώστε τελικά οι πιλότοι (όπως και οι αλεξιπτωτιστές και οι βατραχάνθρωποι) να παίρνουν τα ίδια χρήματα στο χέρι.

«Βαθιά απογοήτευση» Βενιζέλου
Αυτός ήταν ο κυριότερος λόγος που έκανε τον κ. Βενιζέλο να αντιδράσει έντονα από το Λουξεμβούργο, όπου βρισκόταν για τη Σύνοδο των υπουργών Αμυνας της Ε.Ε. «Αυτές οι μεθοδεύσεις δεν τιμούν το σώμα των αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας», τόνισε και εξέφρασε τη «βαθιά απογοήτευση» του ελληνικού λαού «για τη μαζική δήλωση δήθεν ψυχολογικής αδυναμίας των ιπταμένων να εκτελέσουν τις μη επιχειρησιακές (σ.σ.: εκπαιδευτικές) πτήσεις». Ιδιαίτερα αιχμηρά ήταν τα σημεία της δήλωσής του στα οποία αναφερόταν ότι με την πράξη τους οι πιλότοι δείχνουν πως πετούν όχι από αίσθηση καθήκοντος αλλά για λόγους οικονομικούς, όπως και ότι ουσιαστικά καταχρώνται τα μέσα πίεσης που διαθέτουν (το πτητικό έργο) για συντεχνιακούς λόγους.

Πάντως, όπως προκύπτει από τη δήλωσή του, ο κ. Βενιζέλος δεν επιχειρεί- αυτή τη στιγμή τουλάχιστον- να αντιμετωπίσει το θέμα νομικά (ποινικά), εξ ου και η αναφορά του ότι εκλαμβάνει το περιστατικό «ως ένα ατυχές και στιγμιαίο σφάλμα εκτίμησης που δεν αντιπροσωπεύει τα στελέχη της Π.Α.». Το πώς θα κινηθεί ο υπουργός το επόμενο διάστημα θα εξαρτηθεί, όπως έλεγαν συνεργάτες του, από τις αναφορές που θα του κάνει η ηγεσία του ΓΕΑ. Ενα από τα στοιχεία που διερευνώνται είναι και αν υπήρξαν πρωτεργάτες που συντόνισαν την κίνηση.

Προκειμένου να κατευναστούν τα πνεύματα- που από μήνες ήταν οξυμμένα- ο αρχηγός της Αεροπορίας, αντιπτέραρχος Βασίλης Κλόκοζας, πήγε εσπευσμένα στις αεροπορικές βάσεις Ανδραβίδας και Αράξου, όπου και διάβασε στους πιλότους τη δήλωση του υπουργού. Η εικόνα που δινόταν από το Πεντάγωνο χθες το απόγευμα, μετά την αυστηρή δήλωση του υπουργού και τις ομιλίες του αρχηγού ΓΕΑ, είναι πως τα πνεύματα δείχνουν να ηρέμησαν και «το πιθανότερο είναι ότι δεν θα συνεχιστεί η άρνηση των πιλότων να πετάξουν».


«Μας αντιμετωπίζουν ως... γκόλντεν μπόις»
ΠΑΛΙΝΩΔΙΕΣ, υπαναχωρήσεις και άδικη μεταχείριση από την πλευρά της κυβέρνησης επικαλούνται πιλότοι που μίλησαν με «ΤΑ ΝΕΑ» για να δικαιολογήσουν τη χθεσινή στάση τους, ίδια με αυτήν που είχαν τηρήσει και τον Φεβρουάριο του 2006, πάλι για φορολογικούς λόγους. Οι πιλότοι που έκαναν «στάση εργασίας» υποστηρίζουν ότι ενώ εξ αρχής είχε υπάρξει επίσημη διαβεβαίωση ότι δεν θα καταργηθεί η αυτοτελής φορολόγηση του πτητικού επιδόματος, αυτό δεν τηρήθηκε στον νόμο: «Αυτός είναι και ο λόγος που δεν πιστεύουμε και τη νέα διαβεβαίωση ότι θα αποκατασταθεί το εισόδημά μας», λένε και περιμένουν να το δουν στην πράξη.

Σύμφωνα με τα επιχειρήματα που παραθέτουν, το πτητικό επίδομα, που κυμαίνεται για τους πιλότους από 2.000 έως 10.000 ευρώ το εξάμηνο, πέραν του μισθού, είναι συνυφασμένο με την επικίνδυνη φύση της δουλειάς τους. «Δεν αρνούμεθα», λένε, «να φορολογηθεί ακόμα και με 10% και 20%, όμως ο συνυπολογισμός του στο εισόδημα το εκτινάσσει στα ύψη και ο νομοθέτης μάς αντιμετωπίζει ως... γκόλντεν μπόις».Κι αυτό, προσθέτουν, γιατί αλλάζουμε φορολογική κλίμακα, χάνοντας ένας μέσος πιλότος έως και 6.000 ευρώ τον χρόνο.

Στο επιχείρημα ότι και αυτοί έχουν προνόμια, όπως π.χ. ότι συνταξιοδοτούνται από ηλικία 45-48 ετών ή ότι μετρούν ως συντάξιμα και τα έτη σπουδών, αντιτείνουν ότι σε όλο τον κόσμο υπάρχει ειδική μεταχείριση για τους πιλότους που σχετίζεται με την άκρως επικίνδυνη φύση της δουλειάς τους. Ωστόσο, αυτό που τους κατέστησε επιφυλακτικούς και τους οδήγησε στην ενέργειά τους ήταν, όπως λένε, η υπαναχώρηση της πολιτικής ηγεσίας.

Και αυτό διότι στις 22/12/2009 ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Πάνος Μπεγλίτης, με αφορμή σχετικό θόρυβο που υπήρχε από τότε, επισκέφθηκε τη Λήμνο και δήλωσε ότι «η κυβέρνηση θα υπερασπιστεί τα επιδόματα που παίρνουν. Αναγνωρίζουμε το δύσκολο έργο τους, θα παραμείνουν τα επιδόματά τους, δεν θα φορολογηθούν, δεν θα καταργηθεί η αυτοτελής φορολόγηση για τα επιδόματα των ιπτάμενών μας».

Παρά τις διαβεβαιώσεις, το θέμα «σερνόταν», καθώς υπήρχαν διαρροές ότι οι δικαιούχοι θα περάσουν από κόσκινο και ότι θα το λαμβάνουν μόνο όσοι πραγματικά είναι στην πρώτη γραμμή. Στις 10/2/2010 ο υπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος είπε (Αntenna) ότι έθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο την ιδιαιτερότητα του επιδόματος επικινδυνότητας και ερωτώμενος αν θα υπάρξει διαφορετική αντιμετώπιση απάντησε θετικά: «Ναι, προφανώς αυτό είναι απόφαση της κυβέρνησης».Ωστόσο, καθώς η οικονομική κρίση είχε πάρει ευρύτερες διαστάσεις, η κυβέρνηση- παρά τα αιτήματα υπουργών για εξαιρέσεις- πήρε απόφαση να μην υπάρξουν για καμία κατηγορία.


Στα όρια της «απείθειας»

ΣΤΑ ΟΡΙΑ της «ομαδικής απείθειας» κινείται, σύμφωνα με έγκριτο νομικό που έχει γνώση της στρατιωτικής νομοθεσίας, η ενέργεια των πιλότων. Οπως εξηγεί, ωστόσο, για να χαρακτηριστεί ένα στρατιωτικό έγκλημα ως «ομαδική απείθεια» με βάση τον Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα, θα πρέπει να συντρέχουν και άλλοι λόγοι, όπως ρητή αναφορά σε αίτημα, ύπαρξη αρχηγού κ.ά. Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση, αναφέρει, για λόγους τυπικούς δεν συγκροτείται η αντικειμενική υπόσταση του αδικήματοςμε αυτά τουλάχιστον που είναι γνωστά. Κι αυτό γιατί δεν έχει διαφανεί ότι υπάρχει υπεύθυνος και αντί για αίτημα υπάρχει δήλωση ενός εκάστου ότι δεν μπορεί να πετάξει για ψυχολογικούς κ.λπ. λόγους υγείας- αίτημα που δείχνει πειστικό.

Εγιναν οκτώ αναχαιτίσεις
Η «ΛΕΥΚΗ απεργία» των πιλότων περιορίστηκε στις εκπαιδευτικές πτήσεις. Τα αεροσκάφη επιφυλακής μεταστάθμευσαν και όταν χρειάστηκε δύο ζεύγη F16 απογειώθηκαν- από τη Λήμνο και τη Νέα Αγχίαλο- και αναχαίτισαν 8 τουρκικά αεροσκάφη που μπήκαν παράνομα στο FΙR Αθηνών και παραβίασαν δύο φορές τον εθνικό εναέριο χώρο. Αντιδράσεις και στο παρελθόν

Να σημειωθεί ότι μίνι λευκή απεργία είχε γίνει και τον Φεβρουάριο του 2006-κυρίως από νεαρούς πιλότους. Αφορμή ήταν τότε η αντίδρασή τους για την υποχρεωτική καταβολή αυξημένων ασφαλίστρων- ρύθμιση που προέβλεπε ο λεγόμενος νόμος Σιούφα. Και τότε οι πιλότοι είχαν επικαλεστεί λόγους υγείας ή ψυχολογική κόπωση. Μια άλλου τύπου μαζική αντίδραση είχαν κάνει οι πιλότοι της Π.Α. και το 1998, όταν πολλοί από αυτούς είχαν αρνηθεί να εισπράττουν το πτητικό επίδομα, που το θεωρούσαν πολύ μικρό.

13 σχόλια:

  1. Δυστυχῶς, αὐτὸ ποὺ λέει ὁ Βενιζέλος εἶναι ἀλήθεια.
    Κάποτε πρέπει ὅλοι οἱ ἕλληνες νὰ δουλέψουν καὶ νὰ κινηθοῦν μὲ ἐθνικὰ κριτήρια.
    Ἀεροπόροι, μὴν ὑπερεκτιμᾶτε τὸν ἑαυτό σας διότι διαπράττετε ὕβρι.

    Ἐμεῖς πρέπει νὰ πιέσουμε καὶ νὰ ψηφίσουμε καὶ μὲ ἐθνικὰ κριτήρια καὶ ὄχι ἀποκλειστικὰ μὲ τὸ ποιὸς θὰ μᾶς διορίση τὸ παιδί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε σύγκριση με τους απολυμένους δημόσιους (ή μη) υπάλληλους παιδιά είστε golden boys!!!

    Γιατί ο πτυχιούχος των 800 ευρώ δεν μπορεί να πάρει ένα σπίτι;

    Για τον κηπουρό του ΟΑΚΑ που παίρνει 6000 ευρώ και τον υπάλληλο του ΟΣΕ με τα 5000 ευρώ πρέπει να γίνει αλύπητη μείωση μισθού.

    Αλλά δεν μπορεί επειδή το ελληνικό δημόσιο έχει κάνει βλακείες στην παροχή αμοιβών να ζητάμε να διατηρηθούν όλα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και αυτοί εδώ goldenboys ήταν

    ¨http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=1691&Itemid=346&lang=

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Βενιζέλος δίνει έναν από τους μισθούς που παίρνει για την πατρίδα;
    1 μισθό βουλευτή
    2 μισθό υπουργού
    3 εξοδα κόστοσ ζωής
    4 μισθό πανεπιστημιακού
    5 χρήματα επιτροπών
    πώς ζητάει από τους άλλους όταν αυτός παίρνει τόσα χρήματα και δεν θέλει να επιστραφεί κάτι να μην αντιδρά ο οποιοσδήποτε εργαζόμενος για την μίωση μισθού του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτά τα λαμόγια θέλουν να διαλύσουν την Π.Α. αναγκάζοντας τους αεροπόρους να πάνε στις ιδιωτικές εταιρείες να βρουν δουλειά.
    Αυτό έγινε και στην Τουρκία πριν λίγα χρόνια και το ότι τώρα έχουμε το πάνω χέρι από άποψη αεροπορίας, οι δικοί μας δεν το θέλουν διότι προφανώς ...προκαλούμε τους Τούρκους !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. διαβαζοντας τα σχολια εδω βλεπω δυστυχως υπαρχουν πολλοι ελληνες που η κατασταση της διανοητικη τους ικανοτητας κατανταει επικινδυνη για τον τοπο και προφανως ειναι και ενας απο τους συνεργατκους λογους που φτασαμε εδω που φτασαμε. Η τυπικη ελληνικη ανιδεοτητα που εκδηλωνεται εδω φτανει το βαθμο αλητείας. Ετσι κι αλλιως ειστε ικανοποιημενοι και στην κοσμαρα σας που εχουν ξεπουληθει τα παντα, δωστε 700 ευρω μισθο στους πιλοτους και πηγαινετε ΕΣΕΙΣ να κανετε τη δουλεια οχι μονο των πιλοτων αλλα και αλλων που φυλαττουν οτι μπορουν απο οτι εχει ξεπουληθει. ΑΣΧΕΤΟΙ αμαθεις αγνωμονες ανιδεοι μιζεροι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σχετικά με το θέμα που δημιουργήθηκε με τους αεροπόρους ο Ελληνικός Λαός πρέπει να ξέρεις:
    1. Οι ΑΕΡΟΠΟΡΟΙ δεν πετούν για τα λεφτά.
    2. Η πτήση δεν πληρώνεται με οποιοδήποτε ποσό.
    3. Αυτός που προτάσσει τα λεφτά της πτήσης, δεν είναι αεροπόρος.
    4. Παρόμοια θέματα πρέπει να αντιμετωπίζονται από τη φυσική ηγεσία των αεροπόρων.
    5. Όταν ανακατεύεται ο υπουργός ή δίδει τα λεφτά ή τους στέλνει αεροδικείο. Επομένως κακώς ανακατεύθηκε.
    7. Οι αεροπόροι που επικαλούνται ψυχολογικά προβλήματα είναι ψυχικά ασθενείς και δεν πρέπει να πετάνε . Για αυτό ορισμένοι από αυτούς, οι αρχαιότεροι ή οι πρωτοστατούντες πρέπει να σταλθούν στην ψυχιατρική κλινική, 8ος όροφος, του ΓΝΑ.
    8. Ίσως μερικοί από αυτούς να πρέπει να κοπούν από αεροπόροι ως ψυχασθενείς, γιατί η πατρίδα δεν μπορεί να εμπιστεύεται πανάκριβο υλικό σε ψυχικά ασθενείς, κατά ομολογία τους.
    9. Τέλος ας φύγουν ορισμένοι με το πτυχίο του αεροπόρου με συνημμένο πτυχίο ψυχασθενούς και ας πάνε στον Βγενόπουλο να τους προσλάβει στην Ολυμπιακή.
    10. Σε όλη αυτή την ιστορία τους προσδίδω ένα δίκιο. Ότι δεν μπορούν να βλέπουν, ένα πρώην συνάδελφος τους να είναι δντης του στρατιωτικού γραφείου του υπουργού τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το άρθρο αυτό το έστειλε συνάδελφος σε κάποιο άλλο blog. Νομίζω τα λέει όλα...

    Το προσυπογράφω και εγώ και το αφήνω στην κρίση του κ. Καλεντερίδη για το αν θα αναρτηθεί ως ξεχωριστώ θέμα στο infognomonpolitics για να το διαβάσει ο κόσμος...

    Η επιστολή του Έλληνα πιλότου
    "Από τα 20 μου χρόνια, κε Βενιζέλο, μου εμπιστεύεστε ένα εργαλείο πολλών εκατομμυρίων και εγώ το τιμώ.
    Τιμώ την πατρίδα που με εμπιστεύτηκε.
    Ζω μ΄ αυτό, παθαίνω μ΄ αυτό.
    Και είμαι πάντα εκεί. Εκεί που με έταξε η πατρίδα.
    Με κρύο, με ζέστη, σε όλες τις συνθήκες, είμαι εκεί.
    Εκεί ψηλά στον καθαρό ουρανό του Αιγαίου, μόνος, εκεί που άνθρωποι και μηχανές έρχονται στα όρια τους.
    Ώρες ατέλειωτης μοναξιάς, αναμονής, με την αδρεναλίνη να χτυπάει κόκκινα, σε κατάσταση readiness και μετά scrample.
    Ξέρετε τι σημαίνει αυτό κύριε;
    Σε 3-4 λεπτά να είμαι στον αέρα. Ξεχνώ τα πάντα, γυναίκα, παιδί, μάνα, αδέλφια, φίλους …τα πάντα.
    Είμαι εκεί ψηλά, εγώ, το αεροπλάνο μου κι ο Θεός που μας προστατεύει.
    Ο γιος μου κύριε, ρωτά τη μητέρα του, “ο μπαμπάς θα γυρίσει, μαμά”. Δε ρωτά εμένα ποτέ, γιατί ξέρει τι “δουλειά” κάνω και ας είναι 6 ετών. Φοβάται.
    Εγώ όμως είμαι εκεί, κύριε. Εκεί στους ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ Ελληνικούς ουρανούς.
    Και έρχεστε εσείς και μου λέτε ότι λειτουργώ συντεχνιακά.
    Εγώ, λειτουργώ συντεχνιακά!!!
    Σας λέω λοιπόν κύριε, ότι δεν είδα το γιο μου να κάνει τα πρώτα του βήματα, όπως κάθε πατέρας.
    Είδα φίλους (αδέλφια) και συναδέλφους να χάνονται, να δίνουν τη ζωή τους -για να κοιμάστε εσείς ήσυχος- υπερασπίζοντας την πατρίδα και την ακεραιότητά της.
    Έχω μείνει ατέλειωτες ώρες ξύπνιος ή έχω κοιμηθεί δίπλα από το αεροπλάνο μου, για να είμαι έτοιμος. Έχω εκατοντάδες ώρες μοναξιάς και έντασης, στον αέρα.
    Και θα συνεχίσω να λειτουργώ με τον ίδιο τρόπο -εγώ και οι συνάδελφοι- όπως κι αν εσείς μας χαρακτηρίσετε.
    Μου φτάνει που βλέπω τα περήφανα μάτια του γιου μου, όταν λέει στους φίλους του: “ο μπαμπάς μου είναι πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας” και παίρνω δύναμη και ξέρω ότι κάνω το σωστό.
    Καληνύχτα σας… κύριε Υπουργέ, καληνύχτα σας… κύριε Βενιζέλο!!!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. +10000 στους Πιλότους μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν περίμενα τίποτε καλύτερο από ένα σιχαμένο παχύδερμο σαν τον Βενιζέλο...
    Διαβάστε και την απάντηση των πιλότων στο http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=11836&Itemid=139

    Η κρεμάλα στο σύνταγμα έρχεται πολύ γρηγορότερα από ότι νομίζετε χοντροκουράδες πολτικοί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τούρκογλου-Βενιζέλο που παριστάνεις τον ΥΕΘΑ,τρώγε και μη μιλάς!Ακατάσχετη λογοδιάρροια και σε νίκησε ο βραδύνους Γιωργάκης,κορόιδο!!!
    Τρώγε και μη μιλάς......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. παρακαλω θα ηθελα να αλαξετε το αρνηθηκαν γιατι αποπροσανατολιζει και καποιος που το διαβαζει καταλαβαινει οτι εγινε οτι γινεται οταν απεργουν γσεε και σια. οτι παρελυσαν τα παντα, ενω τα παιδια ηταν 100% ετοιμοι οπως παντα, μονο σε εκπαιδευτικες αποστολες δεν θα πετουσαν , οποτε μας εκαναν και οικονομια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απ'ό,τι φαίνεται οι ήρωες (δεν το βάζω σε εισαγωγικά γιατί όντως οι ιπτάμενοι είναι) δεν μπορούν να ζήσουν με λιγότερα απο 3000 ευρώ το μήνα!
    Απο το παράδειγμα που παραθέτει το δημοσίευμα μιλάμε για μισθούς που, μαζί με το επίδομα, πάνε απο τα 3024,13 ευρώ το μήνα στα 2584,84 ευρώ το μήνα και απο τα 3673,04 ευρώ στα 3139,47 ευρώ το μήνα!
    Σε απόλυτους αριθμούς σαφώς πρόκειται για μεγάλες περικοπές και μακάρι να μην γινόντουσαν αλλά κύριοι πιλότοι αφού η χώρα έχει πιάσει και επισήμως πάτο, αφού όλοι καλώς ή κακώς θα πληρώσουμε δεν μπορείτε και εσείς να ζήσετε με 2600 ευρώ το μήνα για τα επόμενα 2,3 ή 5 χρόνια; Δεν μπορείτε να ζήσετε με 3139 ευρώ το μήνα; Για την γενιά των 700 ευρώ έχετε ακούσει; Για τις στρατιές ανέργων έχετε ακούσει; Για το ΔΝΤ που θα μας βάλει τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι μήπως;
    Νόμιζα ότι οι ιπτάμενοι ήταν ήρωες λόγω πατριωτισμού. Δεν αντελήφθη ότι αντικαταστάθηκαν απο μισθοφόρους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.