29/7/17

Η ισλαμιστική Τουρκία συνεχίζει να προκαλεί το Ισραήλ

"Ο Ερντογάν εκμεταλλεύεται την κρίση στο Όρος του Ναού,για να υποδαυλίσει τοναντισιωνισμό και τον αντισημιτισμό"

Του Dr. Efrat Aviv
Μετάφραση: Στέργιος Σεβαστιάν
Η Τουρκία συνεχίζει να εισέρχεται ολοένα και περισσότερο στις συνεχιζόμενες συγκρούσεις στο Όρος του Ναού, σχεδόν σαν να τον νόμιμο αντιπρόσωπο των Παλαιστινίων στη διαμάχη. Η αντι-ισραηλινή ανακίνηση της Τουρκίας, η οποία τυγχάνει ευρείας υποστήριξης μεταξύ των Παλαιστινίων, τόσο στη Γάζα όσο και στην Παλαιστινιακή Αρχή, δεν είναι καινούργια. Αλλά η κηδεμονία των Παλαιστινίων κρύβει περισσότερα από το θρησκευτικό συναίσθημα. Ο τουρκικός αντι-σιωνισμός, ο οποίος ευθυγραμμίζεται άμεσα με τον αντισημιτισμό, εκφράζεται και πάλι μέσα από τις τρέχουσες τριβές.
Τον Μάιο του 2017, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μίλησε κατά την τελετή έναρξης μιας διήμερης διάσκεψης στην Κωνσταντινούπολη με τίτλο «The International Forum on al-Quds Waqf». Καταδίκασε τα «ισραηλινά εγκλήματα κατά των Παλαιστινίων» και παρακίνησε τους Μουσουλμάνους να επισκέπτονται το τέμενος Al-Aqsa στο Όρος του Ναού, το δυνατόν συχνότερα. "Ως μουσουλμανική κοινότητα, πρέπει να επισκεπτόμαστε το τζαμί al-Aqsa συχνά", είπε. "Κάθε μέρα που η Ιερουσαλήμ είναι υπό κατοχή,αποτελεί μια προσβολή για μας."
Στις 20 Ιουλίου 2017, απαντώντας στα αυξημένα μέτρα ασφαλείας στο Όρος του Ναού, μετά από τη δολοφονία δύο ισραηλινών αστυνομικών εκεί στον ιερό χώρο, είπε: "Οποιοσδήποτε περιορισμός των μουσουλμάνων που μπαίνουν στο τζαμί Al-Aqsa είναι απαράδεκτος... Η προστασία του ισλαμικού χαρακτήρα και της αγιότητας του al-Quds (της Ιερουσαλήμ) και του al-Haram al-Sharif (το συγκρότημα του τζαμιού al-Aqsa) είναι σημαντική για ολόκληρο τον μουσουλμανικό κόσμο... Ο μουσουλμανικός κόσμος δεν μπορεί να παραμείνει σιωπηλός».
Υπό την ιδιότητά του ως προέδρου του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας (ΟΙΚ), ο Ερντογάν καταδίκασε την υποτιθέμενη απαγόρευση του Ισραήλ στους μουσουλμάνους νακάνουν προσευχή την Παρασκευή στο τζαμί al-Aqsa. Εκφράζοντας τα συλλυπητήρια του σε όσους σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια των βίαιων συγκρούσεων στην Ιερουσαλήμ, επέκρινε τη χρήση "υπερβολικής βίας"από ισραηλινές δυνάμεις ασφαλείας, εναντίον όσων είχαν συγκεντρωθεί για την προσευχή της Παρασκευής.
"Ο ΟΙΚ ιδρύθηκε το 1969, κατά τη διάρκεια μιας επίθεσης εναντίον του al-Haram al-Sharif και σήμερα ο ισλαμικός κόσμος στέκεται με τους παλαιστίνιους αδελφούς μας με το ίδιο πνεύμα ενότητας και αλληλεγγύης", δήλωσε ο Ερντογάν. Είπε ότι οι προσπάθειες για την κατάργηση των "περιορισμών στην πρόσβαση στο τζαμί al-Aqsa"θα συνεχιστούν σε συντονισμό με τον Ισλαμικό Waqf της Ιερουσαλήμ, τον Παλαιστίνιο Πρόεδρο Μαχμούντ Αμπάς και τον Ιορδανό βασιλιά Αμπντουλάχ Β', τον οποίο κάλεσε στις 24 Ιουλίου για να συζητήσουν το θέμα. Σε συνέντευξη Τύπου, ο εκπρόσωπος του προέδρου İbrahim Kalın υποστήριξε ότι "το τζαμί al-Aqsa δεν είναι μόνο του. Δεν είναι για το Ισραήλ. Ανήκει στους Παλαιστινίους και σε όλους τους μουσουλμάνους. "
Ιδιαίτερα, ο Ερντογάν αναφέρθηκε στους τρεις Παλαιστίνιους που σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις με την αστυνομία σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας του Όρους του Ναού, ως "Şehitler"ή "shahids" ("μάρτυρες"), αν και από την ίδρυση της σύγχρονης Τουρκίας ο όρος χρησιμοποιούνταν για τούρκους στρατιώτες και αστυνομικούς που έπεφτανστο καθήκον. Έχει λοιπόν μια εθνικιστική-κοσμική σημασία. Επιπλέον, όσον αφορά το al-Aqsa, ο Erdoğan χρησιμοποιεί συχνά τον όρο "μουσουλμάνοι"αντί για "Παλαιστίνιοι". Και στη συνάντηση του AKP στις 25 Ιουλίου, ο Erdoğan δήλωσε ότι η νόμιμηπρωτεύουσα του Ισραήλ είναι το Τελ Αβίβ και όχι η Ιερουσαλήμ, η οποία είναι ιερή για τρεις θρησκείες.
Όλοι αυτοί οι ισχυρισμοί, μαζί με την προηγούμενη έκκληση του Ερντογάν στους μουσουλμάνους να «αναλάβουν την ευθύνη» για την Ιερουσαλήμ, θέτουν σε κίνδυνο τη νομιμότητα του Ισραήλ στο Όρος του Ναού.
Η έκκληση του Ερντογάν στους μουσουλμάνους του κόσμου να συρρέυσουν στην Ιερουσαλήμ και η προειδοποίησή του ότι «ο μουσουλμανικός κόσμος δεν μπορεί να παραμείνει σιωπηλός», συνοδεύτηκε από διαμαρτυρίες σε δύο συναγωγές της Κωνσταντινούπολης, τη Neve Şalom και την Ahrida. (Αν και οι διαμαρτυρίες σχεδόν πήραν τη μορφή πολιορκίας, καμία ζημιά δεν προκλήθηκε σε καμία από τις δύο τοποθεσίες). Στις 20 Ιουλίου, ένας από τους διαδηλωτές της Neve Şalom είπε: «Αν εμποδίζετε την λατρευτική  ελευθερία μας εκεί (στην Ιερουσαλήμ), θα εμποδίσουμε την δική σας εδώ."Οι επιθέσεις στις συναγωγές από τους τούρκους ισλαμιστές υπερεθνικιστές δεν είναι δυστυχώς νέο φαινόμενο στην Τουρκία και περιλαμβάνουν τρομοκρατικές επιθέσεις στο Neve Şalom το 1986 και το 2003.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών αντιπαραθέσεων του Ισραήλ με τους Παλαιστινίους από την άνοδο του ΑΚΡ, σηκώνονται πλακάτ εναντίον των Εβραίων και όχιτου Ισραήλ. Η ισλαμική εφημερίδα Yeni Akit, η οποία απάντησε οργισμένα στους αξιωματούχους των συναγωγών των Ashkenazi στην Κωνσταντινούπολη, όταν εκείνοι δικαιολόγησαν τις επιχειρήσεις των ισραηλινών ΕΔ(IDF) στη Γάζα το 2014, έκανε έκκλησηγια οργανωμένεςδιαδηλώσεις εναντίον των συναγωγών. Μετά από αυτή την έκκληση, τα δίκτυα κοινωνικών μέσων ενημέρωσης ανακοίνωσαν μια «διαμαρτυρία αυγών». Στις 22 Ιουλίου 2014, μια ομάδα συγκεντρώθηκε μπροστά από τη Συναγωγή στο Ortaköy,κρατώντας αντι-ισραηλινές αφίσες και έριξε αυγά στο κτίριο.
Η τουρκική κυβέρνηση καταδικάζει περιστασιακά τα περιστατικά αυτά, αλλά δεν κάνει τίποτα για να τα αποτρέψει. Ούτε, ακόμα χειρότερα, κάνει διάκριση μεταξύ του Ισραήλ και της τουρκικής εβραϊκής κοινότητας. Αντιθέτως: στην τουρκική κοινωνία, οι Εβραίοι και οι Ισραηλινοί είναι ουσιαστικά συνώνυμα, όπως και ο αντισημιτισμός και ο αντι-σιωνισμός.
Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι ουσιαστικά έργο Ερντογάν. Σε δημοσκόπηση του 2012, το 46% των ερωτηθέντων Τούρκων ισχυρίστηκε ότι οι αντι-Ισραηλινές δηλώσεις του Ερντογάν είχαν ενισχύσει τον δικό τους αντισημιτισμό. Η, με μισή καρδιά, καταδίκη των επιθέσεων στις συναγωγές και η σπανίως εκφραζόμενη ανησυχία για τους Τούρκους Εβραίους, είναι απλώς λόγια, σε μια ανειλικρινή προσπάθεια να δημιουργηθεί μια γραμμή μεταξύ του αντισημιτισμού και του αντι-σιωνισμού. Όταν το Ισραήλ καταδικάζεται ως τρομοκρατικό κράτος, οι Τούρκοι Εβραίοι και οι Εβραίοι γενικά κατηγοριοποιούνται ως τουρκικοί στόχοι.
Ωστόσο, η θρησκεία δεν είναι ο μοναδικός υπολογισμός της τουρκικής κυβέρνησης στη διέγερσή της εναντίοντου Ισραήλ. Η Άγκυρα ενδιαφέρεται πολύ για τη δημιουργία φιλοτουρκικών συναισθημάτων μεταξύ των Παλαιστινίων. Σκοπός της είναι να αποβάλει την Ιορδανία από τη θέση της ως προστάτη του Ναού του Όρους και να κερδίσει τη στήριξη στους παλαιστινιακούς δρόμους, με έξοδα της Ιορδανίας. Αυτό με σκοπό να εξαπλωθεί η ιδεολογία της Μουσουλμανικής Αδελφότητας / Χαμάς και να ενισχυθεί η περιφερειακή ηγεμονία της Τουρκίας.
Ο στόχος αυτός εκδηλώνεται με την οργάνωση πολιτιστικών και θρησκευτικών εκδηλώσεων, καθώς και με την ίδρυση και / ή τη χορηγία φιλανθρωπικών οργανώσεων, γυναικείων οργανώσεων, κινήσεων νέων κ.ο.κ. Οι δραστηριότητες αυτές ενορχηστρώνονται από το τουρκικό προξενείο στην ανατολική Ιερουσαλήμ και από τουρκικές οργανώσεις όπως η TIKA (Τουρκική Υπηρεσία Συνεργασίας και Συντονισμού), η οποία άρχισε να λειτουργεί στην ανατολική Ιερουσαλήμ το 2005.
Σε αυτό το πλαίσιο, κάθεστρατιωτικό περιστατικό ή περιστατικό ασφαλείας στο οποίο εμπλέκεται το Ισραήλ, θα χρησιμεύει ως άλλο ένατούβλο στον τουρκικό πολιτικό και θρησκευτικό τοίχο, ενάντια στο εβραϊκό κράτος. Τα απειλητικά λόγια του Ερντογάν για τη νομιμότητα της ισραηλινής κυριαρχίας στην Ιερουσαλήμ, η κακόβουλη αντι-Ισραηλινή/εβραϊκή ρητορική ξεσηκώνει περαιτέρω τους Άραβες και τους Μουσουλμάνους και ενισχύει τον αντισημιτισμό στην Τουρκία. Για τον Ερντογάν, όπως φαίνεται, το Ισραήλ δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα χρήσιμο εργαλείο για την προώθηση του φιλόδοξου νεο-οθωμανικού του οράματος.

Ο Δρ. Efrat Aviv είναι λέκτορας στο Τμήμα Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Bar-Ilan και ερευνητικός συνεργάτης στο Κέντρο Στρατηγικών Μελετών Begin-Sadat. Είναι ο συγγραφέας του "Αντισημιτισμός και αντισιωνισμός στην Τουρκία: Από την οθωμανική κυριαρχία στο ΑΚΡ."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.