10/5/10

Μακρυγιάννης: μια νέα ανάγνωση

Tου Θανου Bερεμη
Η Ελλάδα σήμερα δρέπει τα σκυθρωπά γεννήματα δύο δεκαετιών ασωτίας και δημόσιας διαφθοράς. Η πρακτική της εικοσαετίας αυτής είχε νομιμοποιηθεί στις συνειδήσεις των νεοελλήνων πολύ πριν η Ελλάδα αναδυθεί ως ανεξάρτητο κράτος. Οι εκσυγχρονιστικές προσπάθειες δυτικοφρόνων όπως οι Καποδίστριας, Μαυροκορδάτος, Τρικούπης, Βενιζέλος και Καραμανλής, κατάφεραν να κατασκευάσουν μια ευάλωτη κοινωνία πολιτών χωρίς να τιθασεύσουν το παντοδύναμο πελατειακό κράτος και τους πολιτικούς του τροφοδότες.

Στη δεκαετία του 1980 συντελείται για πρώτη φορά η λαϊκιστική εκπεφρασμένη νομιμοποίηση της παραβατικότητας. Σ’ αυτήν συνεισφέρουν με τα δικά τους πρότυπα και τα αριστερά κόμματα («Νόμος είναι το δίκιο του εργάτη») και όσοι ακόμα θα ήθελαν να ιδιοποιηθούν το κρατικό κέρας της Αμαλθείας.

Θα προσπαθήσω από τη στήλη αυτή (κατά το παράδειγμα των Παγουλάτου και Ψαλιδόπουλου) να αναζητήσω τις πηγές της ελληνικής ανομίας και μιας φιλολογίας που άθελά της επιβεβαιώνει και επιβραβεύει το καθεστώς αυτό.

Τα «Απομνημονεύματα» του στρατηγού Μακρυγιάννη δημοσιεύτηκαν από τον Γιάννη Βλαχογιάννη το 1907 και έγιναν αντικείμενο άμετρου θαυμασμού από συγχρόνους και μεταγενέστερους ποιητές και διανοούμενους. Ο Παλαμάς, ο Θεοτοκάς, ο Σεφέρης, ο Λορεντζάτος και πολλοί άλλοι ανακάλυψαν στον Ρουμελιώτη οπλαρχηγό τη γνησιότητα του άθικτου από την εκπαίδευση λαϊκού λόγου και στοχασμού. Ο ίδιος ο Βλαχογιάννης, που βρήκε το χειρόγραφο των απομνημονευμάτων και μετέγραψε τη δυσανάγνωστη γραφή του συγγραφέα τους, διατύπωνε αμφιβολίες για την αντικειμενικότητα του Μακρυγιάννη. Αργότερα, όταν έκανε την εμφάνισή του το δεύτερο χειρόγραφο, ο Βλαχογιάννης εμπιστεύθηκε στον Θεοτοκά ότι επρόκειτο για το έργο ενός τρελού. Ωστόσο, όταν το χειρόγραφο αυτό εκδόθηκε το 1983 από το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας με τον τίτλο «Οράματα και Θάματα» και γνώρισε μεγάλη δημοσιότητα, ο Γιώργος Σαββίδης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ζήτησε από την Εκκλησία της Ελλάδος να κάνει τον Μακρυγιάννη άγιο! Ποια σχέση μπορεί να είχαν οι κάθε άλλο παρά θρησκευόμενοι οπαδοί του δυτικού τρόπου σκέψης στην Ελλάδα με τον γνήσιο πράγματι εκπρόσωπο μιας Ελλάδας που οι ίδιοι πάσχιζαν να μεταμορφώσουν; Βέβαια, η αρχή των δημοτικιστών να αγκαλιάζουν καθετί το «απελέκητο» και λαϊκό, οδηγεί τον Σεφέρη στα θαυμαστικά του σχόλια για τον αγράμματο αγωνιστή, που απαξιώνουν όμως τα προϊόντα της ελληνικής εκπαίδευσης.

Ανεξάρτητα από τη λογοτεχνική αξία του λόγου του, ο Μακρυγιάννης περιγράφει με ακρίβεια στα απομνημονεύματά του μια κοινωνία με άφθονη λεβεντιά αλλά χωρίς νόμους, αρχές και συνέπεια, εκτός από την προαγωγή των συμφερόντων της οικογένειας, της ομάδας των ημετέρων και της πολιτικής φατρίας, δηλαδή της πατρίδας όπως τη φανταζόταν ο καθένας. Η κατακερματισμένη αυτή κοινωνία καθορίζει τελικά τη λειτουργία του ελληνικού κράτους.

Η γνησιότητα της καταγραφής αυτού του καθεστώτος από τον Μακρυγιάννη είναι δυνατό να γίνει αντιληπτή μέσα από μια ανθρωπολογική ανάγνωση του έργου του. Η ιστορική ανάγνωση δεν αποδίδει παρά μόνο τη λοξή οπτική γωνία ενός δευτεραγωνιστή των γεγονότων της Επανάστασης και μάλιστα από το στρατόπεδο της ρουμελιώτικης φατρίας του εμφυλίου πολέμου και ενός εκ των πρώτων μισθοφόρων της κρατικής εξουσίας που είχε έδρα της το Μεσολόγγι. Ο Μακρυγιάννης, ως ιστορικός, είναι απολογητής μιας συγκεκριμένης μερίδας του εμφυλίου και κακολογεί τους επιφανέστερους αντιπάλους του, όπως τον Κολοκοτρώνη, τον Παπαφλέσσα και τον Ζαΐμη, μεταξύ άλλων.

Η ανθρωπολογική ανάγνωση του έργου είναι δυνατή αν χρησιμοποιήσει ο αναγνώστης τα εργαλεία που του προσφέρει η έγκυρη περιγραφή μιας παραδοσιακής ελληνικής κοινωνίας του εικοστού αιώνα από τον John K. Campbell (Honour, Family and Patronage. A study of Institutions and Moral Values in a Greek Mountain Community, Oxford University Press, 1964).

Σε ερχόμενο άρθρο θα επιχειρήσω την ερμηνεία, με όρους πλέον της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της κοινωνίας που περιγράφει ο Μακρυγιάννης. Η κοινωνία αυτή αναφύεται στις μέρες μας σαν τα κεφάλια της Λερναίας Υδρας που οι Ηρακλείς του εκσυγχρονισμού προσπάθησαν να κόψουν.

(ΥΓ.: Σε προηγούμενο άρθρο μου απέδωσα την άποψη ότι το ρουσφέτι αποτελεί αγαθό μηχανισμό προσωποποίησης της εξουσίας, σε βιβλίο του Μάρκου Δραγούμη. Πρόκειται βέβαια για άποψη άλλου συγγραφέα, στον οποίο ο Δραγούμης αναφέρεται με επικριτικό σχόλιο.)
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

4 σχόλια:

  1. Mε δαπάνη του Πολεμικού Ναυτικού ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευή του τζαμιού στο Βοτανικό! Με το γκρέμισμα της περίφραξης και την καταστροφή ενός βενζινάδικου και ενός λιπαντηρίου του Πολεμικού Ναυτικού ξεκίνησαν πριν δύο ώρες στον Βοτανικό οι εργασίες κατεδάφισης των εγκαταστάσεων του Κλάδου, προκειμένου να κτιστεί το ... τζαμί. Το εντυπωσιακό σε όλα αυτά είναι ότι οι προαναφερόμενες εργασίες, όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές του υπουργείου, γίνονται με δαπάνες του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίες δεν προβλέπονται από καμία συμφωνία μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων!

    Δηλαδή την ώρα που τα σκάφη επιφανείας του Π.Ν. λόγω οικονομικών περικοπών βρίσκονται δεμένα στους ναυστάθμους Σαλαμίνας ή Κρήτης (σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχουν ούτε λιπαντικά για την κίνησή τους), εν τούτοις διατίθενται κονδύλια για να κτιστεί στο τζαμί και μάλιστα σε εγκαταστάσεις του Π.Ν. Το δεύτερο που σημειώνεται είναι ότι η καταστροφή της περίφραξης ενώ στο εσωτερικό εξακολουθούν να υπάρχουν εγκαταστάσεις με φορητά όπλα, υπηρεσίες με απόρρητα έγγραφα κλπ, δημιουργεί μείζονα προβλήματα ασφάλειας και αποτελεί ακόμα μία ελληνική παραδοξότητα των ημερών.

    Και βέβαια μόνο τυχαίο δεν είναι ότι παρά τα σεισμικά γεγονότα των ημερών η σκέψη των ιθυνόντων ήταν η έναρξη της κατασκευής του τζαμιού στο κέντρο της Αθήνας.

    Defencenet.gr

    Χάνουμε πια τα λόγια μας με το μέγεθος της προδοσίας της Χώρας τούτης.
    Αντί να θυσιάζετε ο λαός για τους μούζλιμς καλύτερα να πάρει στο κυνήγι τους πολιτικούς του που ευθύνονται για αυτή την κατάντια,
    όσο για τον Αμύνης τί μπορεί να πεί κανείς εκτός απο το ότι είναι πολύ λίγος,ελάχιστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Η κοινωνία αυτή (του Μακρυγιάννη) αναφύεται στις μέρες μας σαν τα κεφάλια της Λερναίας Υδρας που οι Ηρακλείς του εκσυγχρονισμού προσπάθησαν να κόψουν". Ενώ είναι γνωστό ότι αν υπήρχαν εκσυγχρονιστές διανοούμενοι όπως ο Βερεμης, όχι μόνο δεν θα υπήρχε έμφύλιος πόλεμος κατά την Επανάσταση του '21 αλλά ούτε καν Επανάσταση. Έτσι θα γλιτώναμε τις αιματοχυσίες που δεν είναι "καθώς πρέπει", την διαιώνιση φατριών (εκτός της ευρωλιγούρικης, επειδή και μόνο ανήκουμε σ' αυτήν) και θα συνεχίζαμε το "μεγαλείο" της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, για να μην δυσαρεστήσουμε και την φίλη μας την Δραγώνα. Βέβαια, ο Βερεμης ξεχνά ότι αν δεν υπήρχαν οι βρωμάρηδες αυτοί ξεβράκωτοι και αλληλοσπαρασσόμενοι αγράμματοι οπλαρχηγοί του 19ου αιώνα οι οποίοι μάλιστα δεν είχαν σπουδάσει κοινωνιολογία, αυτός και οι όμοιοι του δεν θα είχαν υλικό για μελέτη και άρα ούτε και μπαγιόκο. Η μόνη μου απορία είναι η εξής: πως μπορεί οι ντόπιοι τσαρλατάνοι να είναι τόσο μακριά σε προσλαμβάνουσες σε σχέση με τους έγκριτους συναδέλφους τους του εξωτερικού, όπως η Κυρία Γλύκατζη Αρβελέρ (συνιστώ ανεπιφύλακτα το "Γιατί το Βυζάντιο"). Πως δέχονται αβίαστα πέρα από τα όποια οικονομικά κίνητρα -βλέπε "κονόμα"-την προπαγάνδα των δυτικών; Οι δυτικοί δεν είναι αυτοί που χωρίς τον ιμπεριαλισμό και την αποικιοκρατία θα συνέχιζαν να χέζουν στον δρόμο; Το μίσος ανθρώπων όπως ο Βερεμης, η Δραγώνα και τα υπόλοιπα μπουμπούκια για την Ελλάδα είναι συνολικό, αφορά όλες τις ιστορικές περιόδους και ευχαρίστως θα κατέληγε σε έναν "χώρο" εξόρυξης πετρελαίου αντί σε μια "χώρα" πολιτισμένη, πλούσια και αυτάρκη, με δική της γλώσσα και γραφή, αδιάλλειπτα, για 3500 χρόνια. Ρε παιδιά, αν δεν γουστάρετε την Ελλάδα, γιατί δεν την κοπανάτε; Μήπως επειδή έξω δύσκολα βρίσκει δουλειά κάποιος τενεκές ξεγάνωτος;_Κ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι άλλο θα έλεγε δηλαδή ο Βερέμης (πολιτικός απόγονος του Μαυροκορδάτου); Είναι η κληρονομικότητα του DNA. Από τον πρόξενο της διχόνοιας του αγώνα το 1821, στο ΕΛΙΑΜΕΠ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ω τι εκλπηξη!! Αλλος ενας "εκσυγχρονιστικος" λογος απο τον "Καθηγητη" Κο Βερεμη.
    Σιγα μην παει στο εξωτερικο ο "κυριος" Βερεμης. Και να χασει την κονομα απο το κοινωφελες ιδρυμα (βλ.Σορος) που υποστηριζει τοσο θερμα την προπαγανδα του?
    Βερεμη, θα εισαι απο τους πρωτους που θα παρει το κεφαλι ο λαος οταν εξεγερθει.
    Ο καιρος γαρ εγγυς....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.