27/5/11



Η πρόθεση ενοποίησης υπό τον ΟΛΠ [OLPr.AT] (στα αριστερά) των Λιμανιών Ραφήνας, Ελευσίνας και Λαυρίου από τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννη Διαμαντίδη προβληματίζει τον κλάδο.
Ενα «τοπίο στην ομίχλη» έχουν δημιουργήσει, μέχρι στιγμής, οι κυβερνητικοί χειρισμοί σχετικά με την επόμενη ημέρα των ελληνικών λιμένων.
Από την αρχική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών για πώληση ολόκληρου του ποσοστού του Δημοσίου στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ σε ιδιώτες, περάσαμε στην προχθεσινή κατάθεση διάταξης από το ΥΘΥΝΑΛ για ενοποίηση όλων των λιμανιών της Αττικής, διαδικασία που θα ολοκληρωθεί προς το τέλος του 2011, και χθες κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν ότι μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες των αποκρατικοποιήσεων.
Η κυβέρνηση δεν αποσαφηνίσει, επίσημα τουλάχιστον, ποιο είναι το ακριβές σχέδιό της για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, και ιδιαίτερα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να περνά αντιφατικά μηνύματα προς την παγκόσμια λιμενική αγορά που παρακολουθεί, έχοντας επενδυτικό ενδιαφέρον.
Ταυτόχρονα οι εξελίξεις ανησυχούν ιδιαίτερα την αγορά αφού σε περίπτωση που για παράδειγμα ενωθούν όλα τα λιμάνια της Αττικής (Πειραιάς, Ελευσίνα, Ραφήνα και Λαύριο) σε ένα όπως σχεδιάζει ο ΥΘΥΝΑΛ Γιάννης Διαμαντίδης και στη συνέχεια, είτε το Δημόσιο πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο που θα έχει στη διάθεσή του, είτε όχι, θεωρείται ότι αποτελεί μια κίνηση που δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό.
Είναι χαρακτηριστική και η επιστολή του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος που υπογράφει ο πρόεδρός του Γιώργος Γράτσος προς τον ΥΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη, αφού επισημαίνει ότι είναι υπέρ της εισόδου ιδιωτικών κεφαλαίων στα λιμάνια και στη διαχείριση, τονίζει ότι οι συνενώσεις λιμένων δεν οδηγούν σε οικονομίες κλίμακας και συνεργασίες, ενώ αντίθετα περιορίζουν ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό.
Παράλληλα, δημιουργεί έντονο εκνευρισμό στους εργαζόμενους στα λιμάνια που αντιτίθενται στην προοπτική πλήρους ιδιωτικοποίησης των λιμανιών, με άμεσο αποτέλεσμα την αντίδρασή τους, αφού προειδοποιούν ήδη με απεργιακές κινητοποιήσεις.
Εφόσον δεν βρεθεί η «χρυσή τομή» ώστε τα λιμάνια να παραμείνουν ανοικτά, η ελληνική οικονομία κινδυνεύει να δεχθεί ακόμα ένα καίριο χτύπημα, αφού πιθανό «έμφραγμα» στα λιμάνια θα παραλύσει το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της χώρας.
Η πρόταση του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου στο υπουργικό συμβούλιο, για πώληση της συνολικής συμμετοχής του Δημοσίου στους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, (75% και στα δύο λιμάνια) σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» χαρακτηρίστηκε αιφνιδιαστική. Και αυτό γιατί τους προηγούμενους μήνες το ΥΘΥΝΑΛ σε συνεργασία με τις διοικήσεις των λιμένων σχεδιάζει την ενοποίηση των λιμανιών της Αττικής υπό τον ΟΛΠ και της Βορείου Ελλάδος υπό τον ΟΛΘ.
Το σχέδιο αυτό προέβλεπε ότι το Ελληνικό Δημόσιο και στα δύο σχήματα θα κρατούσε το 51% των μετοχών. Δύο ημέρες αργότερα ο ΥΘΥΝΑΛ Γιάννης Διαμαντίδης καταθέτει στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης τις διατάξεις για το «Αττικό Λιμενικό Σύστημα» που προβλέπουν την ενοποίηση των Λιμανιών της Ραφήνας, της Ελευσίνας και του Λαυρίου υπό τον ΟΛΠ Α.Ε. Σύμφωνα με την νέα τροπή που παίρνουν τα πράγματα το Ελληνικό Δημόσιο μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης των μετοχών Λαυρίου, Ελευσίνας και Ραφήνας στον ΟΛΠ θα πρέπει να έχει τουλάχιστον το 51% των μετοχών.
Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης το υπουργικό συμβούλιο θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει το ακριβές ποσοστό των μετοχών που θα διαθέσει στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Σημειώνεται ότι μετά την ενοποίηση των τεσσάρων λιμανιών το Ελληνικό Δημόσιο υπολογίζεται ότι θα έχει στην κατοχή του πάνω από το 85% των μετοχών του νέου σχήματος.

Δυσκολίες στο εγχείρημα
Εφόσον η κυβέρνηση προχωρήσει στην πώληση του 75% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, σύμφωνα με τη σημερινή χρηματιστηριακή του αξία, θα εισπράξει περίπου 280 εκατ. ευρώ.
Όπως έγραψε προχθές η «Ν» το ποσό αυτό αποτελεί λιγότερο από το 60% της καθαράς παρούσας αξίας της προσφοράς της Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ περίπου 500 εκατ. ευρώ, χωρίς τον υπολογισμό της προκαταβολής ύψους 50 εκατ. ευρώ και των πρώτων ενοικίων.
Και επειδή η Cosco όπως έχει δηλώσει προς την κυβέρνηση ενδιαφέρεται να επενδύσει τόσο στον ΟΛΠ, για τον οποίο έχει τον πρώτο λόγο αφού διαθέτει ήδη για 35 χρόνια το πλέον προσοδοφόρο τμήμα του λιμανιού το Σ.ΕΜΠΟ όσο και στον ΟΛΘ, υπάρχει ανοικτό το ενδεχόμενο να συμβεί το εξής παράδοξο.
Αγοράζοντας η Cosco το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ να «αποσβέσει» άμεσα την επένδυσή της στο Σ.ΕΜΠΟ, και όσα κεφάλαια εξασφαλίσει το Δημόσιο από την πώληση των μετοχών να τα απολέσει από την παραχώρηση.
Αλλά και στην περίπτωση που ενοποιηθούν τα λιμάνια, ανεξάρτητα από το ύψος του ποσοστού των μετοχών που θα πωληθεί, θα πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεάζει αρνητικά τον ανταγωνισμό.
Εν τω μεταξύ, επειδή οι Οργανισμοί Λιμένων αποτελούν ταυτόχρονα και Λιμενικές Αρχές, και άρα εκπροσωπούν το κράτος, προτού προχωρήσουν οι οποιεσδήποτε αποκρατικοποιήσεις θα πρέπει παράλληλα να λυθούν τα θέματα μέσω νέου κανονιστικού πλαισίου.

Τέλη ακτοπλοΐας
Για την πώληση των λιμανιών είναι αναγκαίο να ληφθούν υπόψη και παράμετροι που έχουν να κάνουν με την κοινωνική πολιτική που ασκεί το κράτος, όπως είναι τα τέλη της ακτοπλοΐας που παραμένουν χαμηλά έτσι ώστε να γίνεται πιο εύκολη η διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τη νησιωτική Ελλάδα.

Πρώτες αντιδράσεις υπαλλήλων
Εν τω μεταξύ η διοίκηση της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος σε χθεσινή της συνεδρίαση εκτίμησε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μετά τις τελευταίες εξαγγελίες της κυβέρνησης.
Θεωρεί ότι οι εργαζόμενοι βρίσκονται απέναντι «συνολικά στη νεοφιλελεύθερη μονεταριστική πολιτική όπως εκφράζεται από την κυβέρνηση, Ε.Ε. και ΔΝΤ η οποία ισοπεδώνει τους εργαζόμενους και την κοινωνία συνολικά».
«Θεωρούμε ανερμάτιστη και εγκληματική πολιτική το ξεπούλημα των λιμανιών», αναφέρει στην απόφασή της και τονίζει: «Τα λιμάνια είναι Οργανισμοί στρατηγικής σημασίας, οι οποίοι διαδραματίζουν ζωτικής σημασίας δραστηριότητες για τη ναυτιλία, τον τουρισμό, τις μεταφορές και την εθνική ασφάλεια».
Στο πλαίσιο αυτό το ΔΣ αποφάσισε τα εξής:
* Για σήμερα Παρασκευή 27 Μαίου στάση εργασίας από έναρξη ωραρίου έως 10 πμ και συμβολική κατάληψη των κτηρίων διοίκησης σε όλα τα Λιμάνια της χώρας.
* Τη Δευτέρα 30/5/2011 θα δώσει συνέντευξη Τύπου
* Την Τρίτη 31/5/2011 στάση εργασίας από 11 πμ έως τέλος πρωινού ωραρίου, καθώς και συγκέντρωση και πορεία σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.
* Συμμετοχή στις 4/6/2011 στο συλλαλητήριο της ΓΣΣΕ στην Αθήνα
* Εξουσιοδότηση για 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση. Θα επιδιωχθεί συντονισμός με άλλες Ομοσπονδίες και υπό τη ΓΣΕΕ μέχρι τις 15/6/2011.
* Εξουσιοδοτήθηκε το προεδρείο για άλλες αγωνιστικές δράσεις που θα συμβάλουν στην ενίσχυση των στόχων μας και του διεκδικητικού πλαισίου
Στη σημερινή στάση εργασίας και κατάληψη που ανακοίνωσε η ΟΜΥΛΕ θα συμμετέχει και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ. Όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της: «Πιστεύουμε ότι τα προβλήματα είναι κοινά και δηλώνουμε έτοιμοι για κοινό συντονισμό και δράσεις».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.