9/5/15

Παιχνίδια εξουσίας στον Πειραιά

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Την ώρα που κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ κινητοποιούνται, έπειτα από τρεις μήνες, για την επανεκκίνηση της διαδικασίας αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ενεργοποιούνται και τα ανακλαστικά όσων αντιδρούν στη μεταβολή του παγιωμένου status quo.
Στο λιμάνι πολλοί έχουν αρχίσει να θυμούνται τα γεγονότα της περιόδου 2008/9 όταν λιμενεργάτες, φορείς και πολιτικά κόμματα αντιδρούσαν στην παραχώρηση τμήματος του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco. Με 16 μήνες απεργιών κυριολεκτικά μηδένισαν τότε τη διακίνηση του εμπορευματικού σταθμού ενός λιμανιού που σήμερα έχει γίνει το 3ο μεγαλύτερο στη Μεσόγειο.

Τώρα και ενώ Cosco και Maersk, δύο από τις μεγαλύτερες διαχειρίστριες λιμένων του πλανήτη, ετοιμάζονται να εισέλθουν σε πόλεμο ανταγωνιστικών προσφορών για να αναλάβουν τη διαχείριση της παραχωρησιούχου λειτουργού του λιμανιού ΟΛΠ Α.Ε., σειρά πράξεων και δηλώσεων εργαζομένων και διοίκησης τους φέρουν να επιχειρούν να δυναμιτίσουν τη διαδικασία αξιοποίησης. Τούτο υπογραμμίζουν χρήστες του λιμανιού, αλλά και Ελληνες και ξένοι επενδυτές.

Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και η Ενωση Μονίμων & Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ προχώρησαν ήδη χθες σε 24ωρη προειδοποιητική απεργία. Προηγήθηκε την Τρίτη συνέντευξη Τύπου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ, στην οποία διατράνωσαν την αντίθεσή τους στην αξιοποίηση μέσω πώλησης μετοχών. Το γεγονός ότι παραχωρήθηκε η συγκεκριμένη αίθουσα από το management του ΟΛΠ για την εκδήλωση αυτή, έχει δημιουργήσει έντονο προβληματισμό σε κύκλους της αγοράς, οι οποίοι διατυπώνουν την αντίθεσή τους στη στάση της διοίκησης της υπό αξιοποίηση εταιρείας. Βήμα σε όσους αντιδρούν στη μεταβολή του status quo στο λιμάνι έχει άλλωστε δώσει το management και στο πρόσφατο παρελθόν αλλά και τούτο το Σαββατοκύριακο οπότε και η νομαρχιακή επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά και το τμήμα ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ συνδιοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Δημόσιο Λιμάνι - Ο δρόμος για την Ανάπτυξη» στο κτίριο της εισηγμένης.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε., Γ. Ανωμερίτης είναι πάντως συνεπής: έχει επανειλημμένα διατυπώσει την αντίθεσή του στο μοντέλο αξιοποίησης μέσω της διάθεσης μετοχών. Ομως πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν πως δεν συνάδει η στάση του με τις προθέσεις του βασικού μετόχου, δηλαδή του ΤΑΙΠΕΔ. Στην αγορά μιλούν όλοι ανοιχτά πλέον για σύμπλευση του management με τους αντιδρώντες στον διαγωνισμό αξιοποίησης και «δυσαρμονία προθέσεων μεταξύ βασικού μετόχου και διοίκησης». Κύκλοι που γνωρίζουν τους σχεδιασμούς του Ταμείου αφήνουν να εννοηθεί πως η διοίκηση της εισηγμένης πρόκειται να αντικατασταθεί, πιθανότατα κατά την εσπευσμένη στις 13 Ιουνίου ετήσια τακτική γενική συνέλευση. Εξάλλου ο εκπρόσωπος του Δημοσίου πρόσθεσε στην ατζέντα των θεμάτων αυτής της Γ.Σ. και την αλλαγή μελών του Δ.Σ.

Πολλά λέγονται επίσης και για τις οικονομικές επιδόσεις της εισηγμένης. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι χωρίς το έσοδο των 36,3 εκατ. ευρώ που έλαβε το 2014 (αυξημένα από τα 34,2 του 2013) από την Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, η ΟΛΠ Α.Ε. θα ήταν ζημιογόνος, καθώς τα κέρδη προ φόρων που εμφάνισε ανήλθαν στα 8,891 εκατ. ευρώ. Μειωμένος ήταν άλλωστε και ο συνολικός κύκλος εργασιών παρά την αύξηση των εσόδων από την παραχώρηση. Οπως μειωμένα ήταν επίσης και τα επιμέρους έσοδα από τον προβλήτα Ι, που διαχειρίζεται μόνος του ο ΟΛΠ, αλλά και από την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα και το car terminal. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Finance που καλύπτουν την εισηγμένη από το 2003 στο Χ.Α. η αξία της επιχείρησης υπολογίζεται, με τα σημερινά δεδομένα, στα 536 εκατ. ευρώ (έναντι κεφαλαιοποίησης 383 εκατ. με το χθεσινό κλείσιμο). Εξ αυτών τα 528,2 εκατ. αφορούν τη σύμβαση παραχώρησης στην Cosco (μετά τον φιλικό διακανονισμό) και μόλις τα 8,2 τις δραστηριότητες ως έχουν.

Σε κάθε περίπτωση το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ συνεδριάζει εντός των επομένων ημερών, πιθανότατα την Τρίτη, με ψηλά στην ατζέντα το θέμα του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ. Οπως δε ανακοίνωσε «τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών και ότι επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων, τους οποίους και θα επικοινωνήσει σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη Β΄ φάση του διαγωνισμού». Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο μοντέλο είναι αυτό της διάθεσης αρχικά του 51% και σε βάθος χρόνου του υπολοίπου 16% ανάλογα και με την ολοκλήρωση των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να κάνει ο επενδυτής που θα προκριθεί. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν επίσης οι ICTS, Utilico και Ports America.
Καθημερινή

9 σχόλια:

  1. Θεωρητικα το κρατος ειναι σωστό να διαθέτει κρατικό πλούτο,άρα και έσοδα.Στην πραξη ομως τα έσοδα αυτα καταλήγουν στις τσέπες των αρμοδίω..,συνδικαλιστών κλπ...Αρα ενα μεικτό μοντέλο διαχείρισης ,κατόπιν παραχώρησης χρήσης ορισμένου χρόνου και έλεγχο των πεπραγμένων απο την πολιτεία ειναι μονόδρομος.Ως προ τις συνδικαληστρικες αντιδράσεις τα προηγούμενα δεδομένα δεν τους βοηθούν μια και αποβλέπουν σε καθαρά ατομικά ωφέλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Κος Ανωμερίτης υπηρξε το μοναδικο εμποδιο στις προθεσεις της προηγουμενης κυβερνησης να ξεπουλουσαν το λιμανι για μηδαμινο τιμημα.
    Επικαλουμενος νομοθεσίες της ΕΕ ότι η πλειοψηφια των μετοχων των Ευρωπαικων λιμενων πρεπει να παραμενει στον δημοσιο φορεα και αυτό όχι από καλωσυνη αλλα υπο τον φοβο της επέλασης των Κινεζων ώστε να μην 'αγοραζουν' κυριολεκτικα τα Ευρωπαικα λιμανια και τα καταστησουν Κινεζικα εδάφη.
    Αυτό που με προβληματιζει όμως είναι ότι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ σαν αντιπολιτευση στηριζε Ανωμεριτη και την ορθη του τακτικη,τωρα κανει στροφη 180 μοιρων.Μαλλον θα ξεπουλησουν φτηνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν λέτε μηδαμινό τίμημα, πόσο ακριβώς εννοείτε;Γιατί πάντα στις εξαγορές λιμένων κλπ υποδομών, συμπεριλαμβάνονται και τα έργα υποδομής που κατασκευάζουν οι αγοραστές.Οπότε αν επενδύσουν μεγάλα ποσά στο λιμάνι οι Κινέζοι (που ήδη έχουν επενδύσει), τότε ίσως να μην είναι κακή η συμφωνία.Φυσικά μένει να δούμε τι προσφέρει και η Maersk, αν και οι Δανοί έχουν εξαγοράσει μερίδιο στο λιμάνι της Σμύρνης που λειτουργεί σχετικά ανταγωνιστικά.

      Διαγραφή
    2. @overloas821.
      Όταν λεω μηδαμινο τιμημα εννοω όχι μονον την εξαγορά μετοχικου υπακετου σε τιμημα αναντιστοιχο της πραγματικης αξιας συνυπολογιζόμενης της μοναδικοτατης γεωστρατηγικης θεσης του Πειραια αλλα και της ακολουθουμενης 'προικας' με ΤΡΕΝΟΣΕ ,τις ηδη υπάρχουσες υποδομες προβλητών,εφοριακες απαλλαγες που με τροπο απαραδεκτο απεμπολησε η προηγουμενη κυβερνηση και περιερχως ξεχνα και η τωρινη.
      Συμπερασματικα εγω προτιμω Κινέζους παρα Δανους που μπορουν εντεχνα να απαξιωσουν τον Πειραια και να αναδειξουν την Σμυρνη.
      Για τους Κινέζους ο Πειραιας είναι εξαρες με τα ρεστα στο τραπεζι,γι'αυτο πρεπει να το διαχειριστουν οι κυβερνωντες με οσον το δυνατον επωφελη τροπο για την χωρα ώστε να μην χαθει ένα όχι απλως ασημικο αλλα χρυσαφικο αλλα και να μην δοθεί τροφη για καμμια προμηθεια σε κανενα νησακι της Πολυνησίας.
      Υ.Γ. Επισης οι Κινέζοι υπόσχονται πληρη αξιοποιηση του τυμβου Σαλαμίνος για την επετειο της νικης της ναυμαχιας της Σαλαμίνος.

      Διαγραφή
    3. Μα αγαπητέ πως συνυπολογίζετε την "πραγματική αξία" του λιμανιού;;;Και βασικά αναρωτιέμαι ποιος είναι ο αρμόδιος για να κρίνει την αξία του λιμανιού μας.Πριν μερικά χρόνια, λίγα για την ακρίβεια, που οι Κινέζοι δεν είχαν πατήσει ακόμη το πόδι τους στον Πειραιά, το λιμάνι στην κυριολεξία πέθαινε...Δεν ήταν καν προορισμός για το οτιδήποτε...Τα ανταγωνιστικά λιμάνια ήταν όλα πάνω από τον Πειραιά και μέσα σε τόσο λίγα χρόνια το λιμάνι έχει εκτοξευθεί.Προφανώς κερδίζουμε και από το γεγονός ότι το λιμάνι έχει καθιερωθεί ως πύλη εισόδου.Δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο το άμεσο οικονομικό αντίκρισμα, δηλαδή το ζεστό χρήμα που θα πέσει σε μία ενδεχόμενη συμφωνία.Γενικά ο ανταγωνισμός παίζει πολύ δυνατά στην Μεσόγειο και οι παίχτες δεν είναι μόνο Έλληνες (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη)
      Συμφωνώ μαζί σας με το παραπάνω για τους Κινέζους, και εγώ αυτούς προκρίνω αλλά προφανώς δεν παίρνουμε τις αποφάσεις.Αν και από ότι πληροφόρηση λαμβάνω, μάλλον και η κυβέρνηση τους Κινέζους προκρίνει.Ελπίζω όπως λέτε ότι δεν θα υπάρχουν κρούσματα από προμήθειες κλπ σε παρατρεχάμενους-λαμόγια.Αν και είμαι σίγουρος ότι θα έχουν μαζευτεί ήδη γύρω από την συμφωνία...

      ΥΓ Αυτό που λέτε για τον τύμβο της Σαλαμίνας, ομολογώ ότι τώρα το διαβάζω πρώτη φορά από εσάς.Πάντως ελπίζω η κυβέρνηση να "δέσει" τους Κινέζους με την συμφωνία, ώστε να αναγκαστούν να κάνουν επενδύσεις και στο εμπορικό κομμάτι του ΟΣΕ.Ίσως και κάποιο αναπτυξιακό δάνειο για την περαιτέρω αναβάθμιση του σιδηροδρομικού μας δικτύου.

      Διαγραφή
  3. Ναι...το ξεπουλημα του ΟΛΠ προς οφελος των κινεζικων συμφεροντων ,ειναι οντως μια λιαν αναπτυξιακη και πατριωτικη σταση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστευω ομως ,οτι καποιοι -ξενοι παντα- θαχουν αντιρρησεις...

      Διαγραφή
    2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.