16/7/19

Το Μεγάλο Σχίσμα



Με τον όρο Σχίσμα εννοούμε τη διάσπαση της αδιαίρετης κατά την πρώτη χιλιετία Χριστιανικής Εκκλησίας, που συνέβη συμβατικά το 1054. Το Σχίσμα επηρεάστηκε από πολιτικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς παράγοντες, αλλά η βασική του αιτία δεν ήταν κοσμική, αλλά θεολογική. Οι Χριστιανοί της Ανατολής και της Δύσης διαφωνούσαν για τις Παπικές αξιώσεις και το Filioque.

Πολλούς αιώνες πριν από το Σχίσμα προέκυψαν ορισμένες διαφορές ανάμεσά τους, που σταδιακά τους αποξένωσαν. Αφορούσαν τον τρόπο της εκκλησιαστικής διοίκησης (Συνοδικό σύστημα στην Ανατολή, μονοκρατορία του Πάπα στη Δύση), τον τρόπο ερμηνείας της Παράδοσης (Filioque) και κυρίως τον τρόπο τέλεσης της Λατρείας (Εικονομαχία, διαφορές στη νηστεία και την τέλεση των μυστηρίων, χρήση αγαλμάτων στους ναούς της Δύσης, υποχρεωτική αγαμία για όλο τον κλήρο στη Δύση κ.ά).

Ωστόσο, η επιδείνωση των σχέσεων της Ορθόδοξης Ανατολής και της Λατινική Δύσης επιταχύνθηκε από τις γενικότερες πολιτικές εξελίξεις, που σημειώθηκαν κυρίως τον 8ο αιώνα, αποτέλεσμα των οποίων υπήρξε η ανασύσταση της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τους Φράγκους, ως ανταγωνίστριας δύναμης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Η Ρώμη, που μέχρι τότε ήταν τμήμα του Βυζαντινού Κόσμου, περνούσε προοδευτικά στην επιρροή των Φράγκων, ιδιαίτερα από την εποχή του Καρλομάγνου. Από την περίοδο εκείνη υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις για το λεγόμενο Μεγάλο Σχίσμα και έλλειπαν μόνο οι αφορμές που δεν άργησαν να έλθουν.

Τα δύο μεγάλα «αγκάθια» που οδήγησαν στο Σχίσμα ήταν οι Παπικές Αξιώσεις και το Filioque. Οι Παπικές Αξιώσεις συνοψίζονται στο Πρωτείο του Ποντίφικα, έναντι των άλλων τεσσάρων Πατριαρχών της Ανατολής (Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας Αντιοχείας και Ιεροσολύμων). Στη Δύση υπήρχε μόνο μία μεγάλη επισκοπική έδρα που προέβαλε το προνόμιο της ίδρυσής της από τον Απόστολο Πέτρο. Η Ορθόδοξη Ανατολή δεν αρνείται το Πρωτείο της Εκκλησίας της Ρώμης, αλλά το εντάσσει στο πλαίσιο της Συνοδικότητας.

Η άλλη μεγάλη δυσκολία ήταν το Filioque. H διαμάχη είχε σχέση με τη διατύπωση του Συμβόλου της Πίστεως («Πιστεύω») για το Άγιο Πνεύμα. Το επίμαχο σημείο, όπως διαμορφώθηκε από τις Συνόδους Νικαίας και Κωνσταντινουπόλεως και ισχύει έως σήμερα στην Ορθόδοξη Εκκλησίας, είχε ως εξής: «…και εις το πνεύμα το Άγιον, το Κύριον, το Ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον…». Η Δυτική Εκκλησία παρενέβαλε μια πρόσθετη φράση «Και εκ του Υιού» (Filioque στα Λατινικά), έτσι ώστε το Σύμβολο της Πίστεως να διαβάζεται στο συγκεκριμένο σημείο: «…και εις το πνεύμα το Άγιον, το Κύριον, το Ζωοποιόν, το εκ του Πατρός και εκ του Υιού εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον …».

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας και ο Πάπας Παύλος ΣΤ ανακάλεσαν τους αφορισμούς το 1965.Δεν υπάρχει βεβαιότητα για το πότε παρενεβλήθη η προσθήκη, φαίνεται όμως ότι κατάγεται από την Ισπανία και χρησιμοποιήθηκε από τους εκεί Χριστιανούς ως προστασία κατά της αίρεσης του Αρειανισμού. Οι Ορθόδοξοι αποκρούουν την προσθήκη του Filioque για δύο λόγους. Τη θεωρούν θεολογικό λάθος και υποστηρίζουν ότι η όποια αλλαγή στο Σύμβολο της Πίστεως θα πρέπει να γίνει μόνο με τη σύγκληση Οικουμενικής Σύνοδος.

Η πρώτη μεγάλη αντιπαράθεση μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας σημειώθηκε το 857 με τη διαμάχη Ιγνατίου και Φωτίου για τον Θρόνο του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης. Στη διαμάχη επενέβη ο Πάπας Νικόλαος Β', ο οποίος έθεσε το θέμα των Πρωτείων του και αξίωσε να έχει λόγο στην εκλογή του Πατριάρχη. Η αντιπαράθεση έληξε το 869 με αμοιβαίες υποχωρήσεις και αφού ο αυτοκράτορας Βασίλειος Α' ο Μακεδών είχε χρίσει Πατριάρχη τον εκλεκτό του Πάπα, Ιγνάτιο, στοχεύοντας στην υποστήριξή του, προκειμένου να κατοχυρώσει τα συμφέροντα του Βυζαντίου στην Ιταλία, που απειλούνταν από τους Φράγκους.

Η νέα διαμάχη, που έφθασε τα πράγματα στα άκρα και τη ρήξη, σημειώθηκε επί πατριαρχίας του Μιχαήλ Κηρουλάριου (1043-1059), ο οποίος θέλησε να αντιμετωπίσει αποφασιστικά την προσπάθεια του Πάπα Λέοντος Θ' (1049-1054) να επιβάλλει εκκλησιαστικές καινοτομίες στις βυζαντινές επαρχίες της Νότιας Ιταλίας. Ο Πάπας, περνώντας στην αντεπίθεση, αμφισβήτησε τον τίτλο του Οικουμενικού Πατριάρχη στον Μιχαήλ και ζήτησε να υπαχθούν στη δικαιοδοσία του οι Εκκλησίες της Βουλγαρίας και της Ιλλυρίας (σημερινής Αλβανίας).

Το επόμενο βήμα ήταν ο αφορισμός του Πατριάρχη από τον Πάπα. Ο απεσταλμένος του Πάπα στην Κωνσταντινούπολη καρδινάλιος Ουμβέρτος επέθεσε επιδεικτικά τη Βούλα Αφορισμού στην Αγία Τράπεζα της Αγίας Σοφίας στις 16 Ιουλίου 1054, πριν από την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, παρόντων του Αυτοκράτορα και του Πατριάρχη. Αμέσως μετά, ο Ουμβέρτος και η ακολουθία του αναχώρησαν από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό τη Ρώμη, έχοντας πληροφορηθεί τον θάνατο του Νικόλαου Β'. Καθώς περνούσαν από τη δυτική πύλη της Βασιλεύουσας, ο καρδινάλιος ακούστηκε να λέει «Ο Θεός ας δει και ας κρίνει». Μάταια ένας διάκονος έτρεξε πίσω του, παρακαλώντας τον να πάρει πίσω το έγγραφο του Αφορισμού. Ο Ουμβέρτος αρνήθηκε και πέταξε το έγγραφο στον δρόμο.

Η αντίδραση του Μιχαήλ ήταν άμεση. Παρά τις επιφυλάξεις του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ' του Μονομάχου, συγκάλεσε την ενδημούσα σύνοδο στις 24 Ιουλίου και ανταφόρισε όσους Παπικούς είχαν συντάξει τον αφορισμό ή συμφωνούσαν με το περιεχόμενό του. Επιπλέον, ζήτησε από τους υπόλοιπους Πατριάρχες να αποδεχθούν την απόφαση αυτή της ενδημούσας Συνόδου. Έτσι, οριστικοποιήθηκε το Μεγάλο Σχίσμα Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης, το οποίο επισφραγίστηκε με την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1204).

Μέχρι την Άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς Τούρκους (1453) έγιναν κάποιες προσπάθειες για την επανένωση των Εκκλησιών. Προσέκρουσαν, όμως, στις αξιώσεις του Πάπα και στο ανθενωτικό κλίμα που επικρατούσε στο Βυζάντιο. Οι σημαντικότερες ήταν οι Σύνοδοι της Λυόν (1274) και της Φεράρας - Φλωρεντίας (1438-1445). Το Σχίσμα υφίσταται και σήμερα, παρά το γεγονός ότι στις 7 Δεκεμβρίου του 1965 ο Πάπας Παύλος ΣΤ' και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας ανακάλεσαν τους αφορισμούς του Πάπα Λέοντα Θ' και του Πατριάρχη Μιχαήλ Κηρουλάριου, με τους οποίους είχε επέλθει η ρήξη του 1054.

ΠΗΓΗ: sansimera.gr

4 σχόλια:

  1. Ὀρθή ἐπανάληψη
    Δέν ὑπάρχει σχίσμα, ἀλλά αἵρεση τοῦ παπισμοῦ. Σχίσμα, εἶναι ὅρος πού χρησιμοποιήθηκε ἀρχικά, καί γιά λόγους ἐπαναπροσεγγίσεως.
    Στή πραγματικότητα μόνο κατ' ὄνομα εἶναι ἐκκλησία ἡ παπική, πρόκεται γιά μιά ἄλλη θρησκεία, βαρβαρική θρησκεία πού χρησιμοποίησε μικρό μέρος ἀπό τήν ἀρχαία Ἑλληνική φιλοσοφία ὄχι γιά ἐκφράσῃ τήν ἀποκεκαλυμμένη στούς ἁγίους περί Θεοῦ ἀλήθεια,
    ἀλλά για νά κατασκευάσῃ θεολογία.
    Ἀπό τόν χριστιανισμό ὁ παπισμός υἱοθετεῖ ὀνόματα, ἀλλά καί στήν πίστη καί στήν "ἐκκλησιολογία" του, καί στά βιώματα, εἶναι τελείως διαφορετικός στά οὐσιαστικά θέματα.

    Ἀπό τούς ὀπαδούς τοῦ παπισμοῦ, ὅποιος θέλει δέν μετέχει στά αἱρετικά δόγματα, ἀλλά μένει στήν παράδοση τῶν Πατέρων , ἀλλά πάλι αὐτό δέν εἶναι ἐκκλησία. Λείπει καί ἡ διαδοχή ἀλλά καί ἡ ὀρθόδοξη διδαχή τῶν ἀποστόλων.

    Τό λιγώτερο πού μπορεῖ νά πῆ κανείς, εἶναι ὅτι: ὅσο πιό παπικός γίνεται κάποιος δυτικός χριστιανός, τόσο πιό πολύ ἀπομακρύνεται ἀπό τήν πίστη τῶν ἁγίων της Ἐκκλησίας. Πιστεύει καί ζῆ ἀλλιῶς.
    Οἱ παραδοσιακοί προτστάντες, τῆς Εὐρώπης, πῆραν κάπως τόν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς στήν Ὀρθοδοξία, ἀλλά ἔχουν χαθῆ στόν δρόμο.
    Ὁ «παπικός ἄνθρωπος» καί ὁ εξ αὐτοῦ προκύψας «προτεστάντης ἄνθρωπος», προτάσσουν τήν ἀνθρώπινη λογική, ἔναντι τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ καί τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου, τήν ὁποία ἀνθρώπνη λογική κατεδίκασε ὁ Χριστός λέγοντας στόν Πέτρο, πού πῆγε καί συμβούλευε τόν Ἰησοῦ Χριστό νά μήν πάῃ στά Ἰεροσόλυμα καί τόν σταυρώσουν οἱ Γραμματεῖς καί οἱ Φαρισαῖοι μέ τούς ἀρχιερεῖς τους (ἐκ τῶν Σαδδουκαίων), γιά νά σωθῆ ἀτομικῶς, "ὕπαγε ὀπίσω μου Σατανᾶ, ὅτι οὐ φρονεῖς τά τοῦ Θεοῦ ἀλλά τά τῶν ἀνθρώπων".
    Ἔ, ὁ ἀτομοκεντρισμός αὐτός, μέ τήν «τετράγωνη» καί ἰδιοτελῆ λογική του, εἶναι ἡ βάση τοῦ δυτικοῦ πολιτισμοῦ καί τῆς θεολογίας του...Οἱ σωζόμενοι ὑποτίθεται ὅτι «θά ἀπολαμβάνουν».....
    Καί στήν πνευματικότητα οἱ διαφορές εἶναι τεράστιες. Ὁ λεγόμενος ρωμαιοκαθολικισμός, δέν ἔχει ἀκρίβεια καί ρεαλισμό, σάν αὐτόν πού βλέπουμε στους ἀγίους, ἀλλά θεωρεῖ ὡς θαύματα ἀκόμη καί φαινόμενα πού "βγάζουν μάτι" ὅτι εἶναι, εἴτε πλάνες εἴτε φαντασίες μέ 0,0001 τοῖς χιλίοις πιθανότητα νά εἶναι πράγματι ἀπό τόν Θεό (π.χ. τό "θαῦμα" τῆς Φατιμά στή Ἱσπανία),
    γιά τά ὀποῖα μόνο ἅγιος τῆς Ὀρθοδοξίας μπορεῖ νά ἀποφανθῆ μέ φώτιση ἀπό τήν ἄκτιστη (πρό τῆς δημιουργίας, ἀδημιούργητη) ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ.

    Οἱ λεγόμενοι ρωμαιοκαθολικοί δέν γνωρίζουν κάν τήν ἄκτιστη ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, ὡς χωριστή ἀπό τήν Δημιουργία, καί δέν τή γνωρίζουν οὔτε βιωματικῶς, οὔτε θεολογικῶς. Ἀντίθετα, σέ ὅσους ὀρθοδόξους χριστιανούς ὁ Θεός ἀποκαλύπτεται προσωπικῶς, τήν βιώνουν καί ἀρχίζουν νά ξεχωρίζουν τά πράγματα, ἀλλά δέν σπεύδουν οὔτε πρός ἑρμηνεῖες, οὔτε πρός ἐμπειρίες, καί πρωτίστως,
    ρωτᾶμε σχετικά τούς πνευματικούς μας, πού κι αὐτοί διστάζουν νά ποῦν μέ πλήρη βεβαιότητα περί τίνος ἀκριβῶς πρόκειται, ἐκτός καί ἄν εἶναι ἅγιοι ἤ ἔχουν πρός τοῦτο φώτιση συγκεκριμένα.
    Ἀκόμη, ὁ παπισμός ἐπινόησε τό «καθαρτήριο», φανταστικό καί ἀνύπαρκτο πράγματι τόπο προσωρινῶν βασάνων ἀπό διαβόλους μεταξύ Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν καί Κολάσεως, ὥστε ὅλοι νά χαλαρώνουν πνευματικά καί νά χαίρονται αὐτήν τήν ζωή, ἄν μποροῦν, ὅπως ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς μέ τόν φτωχό Λάζαρο...
    Σέ μᾶς τούς Ὀρθοδόξους, ἡ αἰσθητή μετοχή τοῦ μετανοοῦντος ἀνθρώπου στήν ἄκτιστη ζωή καί ἄκτιστη ἀγάπη τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, εἶναι ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν,
    καί ἡ αἰσθητή μή μετοχή τοῦ ἀτόμου στήν ἄκτιστη ἀγάπη τοῦ τριαδικοῦ Θεοῦ, ἐξ αἰτίας τῆς μή μετανοίας τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι Κόλαση.
    Μόνο ἀπό μακρυά μοιάζουν οἱ δύο ἑνότητες, τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησιας καί ἡ τῆς λεγομένης ρωμαιοκαθολικῆς ἤ παπικῆς Ἐκκλησίας, ἡ δεύτερη εἶναι "μαϊμοῦ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άλλα λόγια ν' αγαπιώμαστε!!! Ασφαλώς και είναι Σχίσμα! Σχίσμα στην Εκκλησιαστική Παράδοσι είναι όταν μία διοικητικού χαρακτήρα διαφωνία οδηγεί σε διακοπή κοινωνίας. Αίρεσι είναι όταν μία θεολογικού χαρακτήρα διαφωνία οδηγεί σε διακοπή κοινωνίας. Με την Εκκλησία της Ρώμης η διακοπή κοινωνίας ξεκίνησε λόγω διαφωνίας διοικητικού χαρακτήρα (Παπικό πρωτείο). Ασφαλώς μετά από μία χιλιετία διακεκομμένης κοινωνίας, λογικό είναι να εμφανισθούν θεολογικές διαφορές που να θεωρούνται πλέον αιρετικές. Αλλά, μην λέμε ότι ξεκίνησε ως αίρεσι ο Ρωμαιοκαθολικισμός!

      Εξάλλου, το άρθρο ξεκινάει με ένα βαρύ ερμηνευτικό σφάλμα. Εξηγούμαι· στο άρθρο υποστηρίζεται ότι: «Το Σχίσμα επηρεάστηκε από πολιτικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς παράγοντες, αλλά η βασική του αιτία δεν ήταν κοσμική, αλλά θεολογική. Οι Χριστιανοί της Ανατολής και της Δύσης διαφωνούσαν για τις Παπικές αξιώσεις και το Filioque». Ουδέν ανακριβέστερο! Οι λόγοι του Σχίσματος ήταν πρωτίστως πολιτικής και οικονομικής φύσεως, δευτερευόντως πολιτισμικής και τελευταίως θεολογικής.

      Μετά την διαίρεσι της ενιαίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας σε Ανατολική και Δυτική, έχουμε το παράδοξο φαινόμενο τέσσερις από τους πέντε Πατριάρχες (Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων) να βρίσκονται στην Ανατολική, ακμάζουσα Αυτοκρατορία, ενώ μόνο ένας (Ρώμης), στην παρακμάζουσα Δυτική. Αυτός ο ένας, όμως, είναι ο πρόεδρος των πέντε και είναι λογικό, λοιπόν, οι Δυτικοί Αυτοκράτορες να προσπαθούν να επηρεάσουν πράγματα και θέσεις στην Ανατολική Αυτοκρατορία μέσω του ενός και μόνου Πατριάρχη τους, που, όμως, θεωρείται πρώτος μεταξύ των Πατριαρχών. Έτσι αναπτύσσεται σταδιακά και η αξίωσι του Πρωτείου, που θα οδηγήση και στο λεγόμενο Μικρό Σχίσμα, επί Μεγάλου Φωτίου, 150 περίπου χρόνια πριν το Μεγάλο Σχίσμα. Αντιθέτως, οι Ανατολικοί Αυτοκράτορες μπορούν εύκολα να επηρεάζουν καταστάσεις στη Δύσι μέσω των τεσσάρων Πατριαρχών. Το παρουσιάζω απλοϊκά, αλλά νομίζω κατανοητά. Είναι θέμα... κουκκιών!

      Μετά την πτώσι της Δυτικής Αυτοκρατορίας, ο Πατριάρχης Ρώμης αποκτά και πολιτική δύναμη, ως ο θεσμός αναφοράς των Χριστιανών της Δύσης. Δύναμη που αργότερα προσπαθεί να προσεταιρισθεί ο Καρλομάγνος, με την Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους. Στα πλαίσια αυτά, η έμφασι σε διαφορετικές παραδόσεις (π.χ. χρήσι ή μη αζύμου άρτου) και σε διαφορετικές θεολογικές προσεγγίσεις (εν πολλοίς αποτέλεσμα πολιτισμικών και γλωσσικών διαφορών) υπερτονίζεται, ενώ παλαιοί θεολογικοί όροι (όπως το Filioque) ντύνονται με νέες ερμηνείες, κάνοντας τον σφετερισμό της Αυτοκρατορικής εξουσίας της Ανατολής εφικτό.

      Άρα, πολιτικό, πρωτίστως, παιχνίδι, όχι θεολογική διαφωνία...

      Διαγραφή
  2. Για να μη γράφουμε σεντόνια, περιλιπτικά
    1. Οι ενωμένες πιά γερμανικές φυλές (μετά τον Αττίλα) θέλουν την έξοδο στη Μεσόγειο, είτε μέσω Ελλάδος (απαγορευτικό λόγω δύναμης του Βυζαντίου, είτε μέσω της Ιταλίας, του παρηκμασμένου και κατατμημένου σε φέουδα εξουσίας Δυτ. Ρωμαικού κράτους (Σταθερή πολιτική, ακόμηγ και στις μέρες μας , εξ ού και συμφωνία πρεσπών).
    2. Όλες οι προσπάθειες σταματούσαν στη Ρώμη, εξ αιτίας της σταθερής στάσης του εκάστοτε Πάπα, με την απειλή του αφορισμού.
    Ο Στρατηγός (αδυνατώ να θυμηθώ το όνομα) και μετέπειτα Πάπας Κλίμης, σκέφθηκε και υλοπίησε το εξής. Εισέβαλε στη Ρώμη, και απομόνωσε επί της ουσίας τον Πάπα Γρηγόριο. Πλήν όμως, μέσω του γραμματέα του (Ανέστιος αν θυμάμαι καλά) ο οποίος συνεργάσθηκε με τους Γερμανούς, είχαν τη δυνατότητα να τηρούν το πρωτόκολλο, αφού το γνήσιο της υπογραφής το είχε ο ανέστιος. .
    3. Μετά περίπου 6 μήνες, ο Πάπας Γρηγόριος συνελήφθη για σχέση με την (βοηθό του Μαριλού (τότε επιτρεπόταν η γυναικεία παρουσία στη διοικητική δομή) και φυλακίσθηκαν. Στον παπικό θρόνο ανήλθε ο Στρατηγός ως Πάπας Κλήμης.
    4. Το επόμενο βήμα ήταν πέραν της διοικητικής διαίρεσης να υπάρξει και θεολογική, ώστε να στερεωθεί ο χωρισμός του χριστιανικού κόσμου. Και φυσικά. όλοι οι επόμενοι Πάπες, έλκουν Γερμανικών ριζών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάλλον αναφέρεστε στον Πάπα Κλήμη τον Β΄:

      https://el.wikipedia.org/wiki/Πάπας_Κλήμης_Β΄

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.