2/10/11

Ακολουθώντας βήμα-βήμα το Πίρι Ρέις

>Ο «Φ» παρουσιάζει με λεπτομέρεια την μέχρι στιγμής πορεία του τουρκικού σκάφους και τις κινήσεις του
Φωτογραφία Του Πέτρου Θεοχαρίδη
Από τα ξημερώματα της περασμένης Τρίτης, το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Πίρι Ρέις (Recherche VesselΚoca Ρiri Reis) πλέει εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο «Φ», παρακολουθεί στενά και σχεδόν αδιάλειπτα την πορεία του, με βάση διάφορα και διαφορετικά μεταξύ τους συστήματα με τα οποία το σκάφος εκπέμπει το στίγμα και την ταχύτητα πλεύσης του.
Με βάση τα στοιχεία αυτά, το Πίρι Ρέις, ξεκίνησε μια διαδικασία σεισμογραφικής έρευνας, στις 5.04 ώρα Κύπρου την περασμένη Τρίτη το πρωί, ενώ έφτανε νοτιοδυτικά της Κύπρου. Μέχρι εκείνη την ώρα πληρούσε όλες τις συνθήκες της αβλαβούς πλεύσης.

Καθ’ όλη την πορεία του από το λιμάνι που ξεκίνησε τέσσερις μέρες πριν, στο σήμα του έδειχνε το μήνυμα ότι είχε για προορισμό τη Μερσίνα. Δηλαδή αυτό τον προορισμό είχε καταχωρημένο στα ηλεκτρονικά συστήματα εκπομπής του στίγματός του προς άλλα πλοία που πλέουν στην ίδια περιοχή και τους παράκτιους σταθμούς.

Από τα ξημερώματα της Τετάρτης 28 Σεπτεμβρίου και συγκεκριμένα (από τις 2.53 π.μ.) άλλαξε το μήνυμα προορισμού, με το προειδοποιητικό μήνυμα για σεισμογραφικές έρευνες και εργασίες στη θάλασσα «ΜΕΙΝΕ ΔΥΟ ΜΙΛΙΑ ΜΑΚΡΙΑ». Ήδη είχε μειώσει ταχύτητα πλεύσης από 8 Κόμβους που έπλεε στους 4.1 έως 4.4 κόμβους. Αυτή είναι και η ταχύτητα σεισμογραφικής έρευνας, μετά τη ρίψη του δικτύου των μακρών καλωδίων με τα συστήματα ηχοβολισμού πίσω από την πρύμνη του.

Ακολούθησε μέσα στο πλαίσιο των ταχυτήτων αυτών την πορεία που διαγράφεται στο σχεδιάγραμμα που επισυνάπτεται, πλησιάζοντας προς την πλατφόρμα «Όμηρος» (Νoble Ηomer Ferington) σε απόσταση μέχρι και 16 ναυτικά μίλια. Αυτή ήταν και η στιγμιαία κοντινότερη απόσταση που πλησίασε, σε δύο περιπτώσεις, στις 12.12 μετά τα μεσάνυκτα της 27ης Σεπτεμβρίου και 17.38 το απόγευμα της επόμενης μέρας.

Η όλη του πορεία, δείχνει ότι ουσιαστικά σάρωσε τον βυθό της θάλασσας πάνω από την υποθαλάσσια οροσειρά του Ερατοσθένη. Ήταν η πορεία των παραλληλογράμμων και του «ζικ-ζακ», που ακολουθούν στη σάρωση τα σεισμογραφικά πλοία. Γνωστή κυρίως για τις διαδόσεις και όχι μόνο, για εξαιρετικά ενδιαφέροντα ναυάγια, από το 300 π.Χ. μέχρι και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όμως ο Ερατοσθένης, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», κρύβει επίσης και εξαιρετικό ενδιαφέρον για τους ειδικούς, σε σχέση με σοβαρές ενδείξεις για κοιτάσματα πετρελαίου στα έγκατά του. Και το Πίρι Ρέις, με τη σεισμογραφική τεχνολογία που διαθέτει, είναι μάλλον αδύνατο να διαπιστώσει (με την πυκνότητα δεδομένων που δίνουν τα σύγχρονα ερευνητικά στοιχεία) την ύπαρξη κοιτασμάτων φυσικού αερίου, αλλά μπορεί να δώσει κάποια ενδεικτικά αποτελέσματα για πετρέλαιο.

Με βάση τα στοιχεία του «Φ», από τις συντεταγμένες πλεύσης σε πολύ συχνά διαστήματα, δηλαδή το στίγμα του, την πορεία πλεύσης κ.τλ. το Πίρι Ρέις σάρωσε τμήματα των «Οικοπέδων 7-8-11» και το βορειοδυτικό και βόρειο τμήμα στο «12». Συνολικά, από την Τρίτη έως την Παρασκευή, σάρωσε περίπου 300 γραμμικά χιλιόμετρα.

Σε όλη του την πορεία -τα παρόντα στοιχεία αφορούν μέχρι και στο απόγευμα της Παρασκευής- καταγράψαμε την πορεία ενός άλλου ερευνητικού σκάφους για ένα διήμερο -την Τετάρτη και την Πέμπτη- του «Ηugin Εxplorer», το οποίο έπλεε στα βόρεια του Ερατοσθένη κατευθυνόμενο από τα ανοικτά της Αιγύπτου προς το λιμάνι Λεμεσού. Προκάλεσε την περιέργειά μας το γεγονός ότι το εν λόγω ερευνητικό σκάφος, στο ύψος του Ερατοσθένη, επίσης μείωσε ταχύτητα και για 20 περίπου ώρες έπλεε με 4.4 κόμβους, ενώ αργότερα αύξησε ταχύτητα και τελικά έδεσε στο Λιμάνι Λεμεσού.

Γιατί χάθηκε το στίγμα του, όταν πλησίασε τον Ερατοσθένη
Φωτογραφία
Άποψή μας, είναι ότι το Πίρι Ρέις, δεν έκλεισε τους πομπούς που δηλώνουν το σήμα του κατά τις έρευνες στην ΑΟΖ Κύπρου, όπως πολλές φορές λέχθηκε την περασμένη εβδομάδα (όχι από τον «Φ»). Ένα από τα συστήματα εντοπισμού πλοίων, είναι το ΑΙS(ΑutomaticΙdentification System). Το σήμα αυτό περιέχει το όνομα του πλοίου, τα δεδομένα της ταυτότητάς του (ΙΜΟ και ΜΜSΙ), τον προορισμό, την ταχύτητα και την πορεία. Το σήμα αυτό λαμβάνεται από άλλα πλοία που πλέουν στην ίδια περιοχή. 

Παράλληλα, λαμβάνεται και από τους Παράκτιους Σταθμούς Αναμετάδοσης στις πλησιέστερες ακτές, αλλά και από συστήματα χομπιστών του τομέα. Ένα δίκτυο που συγκεντρώνει τα σήματα αυτά και τα αναμεταδίδει μέσω Ίντερνετ, είναι το Μarintraffic.com που αποτελεί κυρίως έργο συνεργασίας ελλαδικών πανεπιστημίων. Το γεγονός ότι μέχρι σε κάποιο σημείο, μεταδιδόταν από αυτή την ιστοσελίδα το στίγμα του Πίρι Ρέις, ενώ μετά που πλησίασε τον Ερατοσθένη «χάθηκε», δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι το τουρκικό ερευνητικό έσβησε πομπούς. Μπορεί αυτό να γίνει -για κάθε πλοίο- επειδή στιγμιαία ή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ένας παράκτιος σταθμός ή ένας ερασιτεχνικός σταμάτησε να λειτουργεί.  

Ή γιατί λόγω καιρικών συνθηκών μειώθηκε σημαντικά η εμβέλεια των σταθμών αυτών ή των συστημάτων των πλοίων. Ή απλώς, επειδή ούτως ή άλλως υπάρχουν περιοχές που δεν καλύπτονται από το δίκτυο. Οπότε ένα πλοίο που πλέει σε απόσταση 20 μιλίων από κάποιο άλλο, βλέπει το στίγμα του, αλλά όχι και το δίκτυο. 

Σημειώνεται, ότι τη βδομάδα που μας πέρασε, έντονη ήταν και η παρουσία αεροσκαφών ηλεκτρονικού πολέμου μερικές δεκάδες μίλια νοτιότερα, στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη του Ισραήλ.  

Ενδεχομένως να ήταν και άλλα στην ευρύτερη περιοχή. Και οπωσδήποτε τέτοιας μορφής επικοινωνίες επηρεάζονται ιδιαίτερα. Ακόμα, να σημειώσουμε ότι δεν «χάθηκε» μόνο το σήμα ΑΙSτου Πίρι Ρέις, αλλά και άλλων πλοίων, όπως των κυπριακών πλοίων υποστήριξης της πλατφόρμας όταν πλησιάζουν στη ζώνη των κοιτασμάτων Κύπρου και Ισραήλ, των πλατφορμών στα ισραηλινά κοιτάσματα -το Sedco Εxpressμέχρι πρόσφατα εξέπεμπε αδιάλειπτα το σήμα του- και άλλα. Όμως, υπάρχει και αριθμός άλλων συστημάτων, που εκπέμπουν τα πλοία και μπορούν να εντοπιστούν, χωρίς κατ’ ανάγκην αυτά να είναι οργανωμένα μεγάλα συστήματα αρχών Εμπορικής Ναυτιλίας, Κέντρων Έρευνας και Διάσωσης ή Στρατιωτικών. 

Πώς φτάσαμε στα 1600 μ. κάτω από τον βυθό

>Από τον Οκτώβριο του ’09 αποκάλυπτε ο «Φ»
Η ΤΕΛΙΚΗευθεία που οδήγησε στις σημερινές εξελίξεις ξεκίνησε ακριβώς πριν δύο χρόνια -την 1η Οκτωβρίου 2009. Ήταν η έναρξη των τρισδιάστατων ερευνών στο «Οικόπεδο 12». Όπως έγγραφε ο «Φ» την ίδια μέρα με πρωτοσέλιδό του, «το ζητούμενο τώρα δεν είναι η ύπαρξη ή όχι κοιτασμάτων, αλλά άλλες σημαντικές παράμετροι που συνδέονται με την οικονομική πτυχή και βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Μεταξύ άλλων, το στοιχείο του μεγέθους και της περιεκτικότητας των κοιτασμάτων αλλά και οι τεχνικές δυνατότητες γεώτρησης και άντλησης με ανάλυση των γεωλογικών δομών κρίνονται ως άκρως σημαντικά αλλά και καθοριστικά σημεία για τις εξελίξεις και τις αποφάσεις γύρω από το σοβαρό αυτό θέμα. Ο «Φ», είχε αποκαλύψει με πρωτοσέλιδό του από τον προηγούμενο Ιανουάριο την πρόθεση και τον προγραμματισμό της Νoble Εnergy«να τρυπήσει στο Οικόπεδο 12».
Έξι μήνες προηγουμένως -Σάββατο 9 Μαΐου 2009 ο Φιλελεύθερος αποκάλυπτε πως «η «Νoble Εnergy Ιnternational», με έδρα το Χιούστον του Τέξας, προκήρυξε διεθνείς προσφορές και μάλιστα κατ’ απαίτηση της Κυπριακής Κυβέρνησης.

Βέβαια, η αισιοδοξία μεταξύ των ειδικών είχε κορυφωθεί τον Απρίλιο του 2009, όταν οι Ισραηλινοί με τη Νoble Εnergy, είχαν ανακαλύψει το «Dalit1», με 500 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου (Τcf). Πού να φανταστούν τότε ότι το Ταμάρ αρκετά πιο κοντά στην κυπριακή ΑΟΖ θα περιείχε πενταπλάσιες ποσότητες και λίγο αργότερα το Λεβιάθαν - ακόμα πιο κοντά στην Κύπρο- οκταπλάσιες… Μια ανασκόπηση του «Φ» δείχνει ότι οι Τούρκοι συνέχιζαν το βιολί τους, περίπου τα ίδια μέτρα, κάθε φορά που υπήρχε σημαντική εξέλιξη, έξω το Πίρι Ρέις, έξω τα μαχητικά και τα πολεμικά πλοία, νότια της Αμμοχώστου και δυτικά της Πάφου. Δύο ασκήσεις ταυτόχρονα σε περιοχές του FΙR Λευκωσίας, όπως το τελευταίο 48ωρο, έκαναν και τον Ιούνιο του 2009 -μάλιστα τότε συμμετείχαν και Βρετανοί.

Τον Απρίλιο του 2010, ο «Φ» αποκάλυψε την έκθεση που αμέσως μετά τράβηξε την προσοχή όλου του κόσμου στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και των μεγαλύτερων παγκόσμιων εταιρειών ενέργειας. Ήταν αυτή του Αμερικανικού Γεωλογικού Ινστιτούτου: «Τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο στη λεκάνη της Λεβαντίνης», έγραφε στους τίτλους του ο «Φ». Και κυρίως, «χρυσοφόρα κοιτάσματα σε κυπριακή περιοχή». Κάποιοι και πάλι μειδιούσαν ειρωνικά τότε.

Η πρώτη πλατφόρμα πραγματικά κοντά στην Κύπρο, ήταν η Sedco Εxpress. Ηταν και πάλι -σύμπτωση- Οκτώβριος. Του 2010. Την έφερνε η Νoble Εnergy, μαζί με τους Ισραηλινούς της εταίρους. «Γεωτρήσεις της Νoble στα κυπριακά σύνορα» έγραφε ο «Φ» με το ενδιαφέρον πλέον να παίρνει φωτιά.

Και πριν από ένα περίπου χρόνο, ο «Φ» αποκάλυπτε πλέον τα συγκεκριμένα δεδομένα - «Φλέβα χρυσού στο κυπριακό “Οικόπεδο 12” - Αποθέματα για 100 χρόνια». Δηλαδή αυτό για το οποίο σήμερα όλοι μιλάνε. Σήμερα η δοκιμαστική γεώτρηση, βρίσκεται σε βάθος 1.600 μέτρων κάτω από το βυθό και προχωρά. Τσιμεντωμένη και ασφαλισμένη μέχρι το βάθος αυτό.
 ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ 02/10/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.