του Κώστα Πικραμένου
http://ekdotika.blogspot.com
Ο Κωνσταντίνος Χολέβας είναι γνωστός για τις συντηρητικές του απόψεις και τις “οργανικές σχέσεις” του με την Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτό εκ προοιμίου καθιστά μεροληπτικές τις θέσεις του σε θέματα σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας. Οφείλει όμως όταν αρθρογραφεί στο Τύπο (Κυριακάτικη Δημοκρατία 29/7/2012) να τεκμηριώνει τα όσα υποστηρίζει ειδάλλως εκτίθεται δημοσίως.
Συγκεκριμένα με αφορμή τις δηλώσεις Ρεπούση για τον εκκλησιασμό των Ελληνοπαίδων, επικαλείται το Σύνταγμα της Ελλάδος για να υποστηρίξει ότι η Ορθόδοξη παιδεία στα σχολεία αποτελεί υποχρέωση του Κράτους.
Κατ' αρχάς το Σύνταγμα (άρθρο 3) αναγνωρίζει ως “επικρατούσα θρησκεία της Ελλάδος την θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού”. Ο κ. Χολέβας διευκρινίζει ότι το εν λόγω άρθρο αναγνωρίζει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Αυτό άλλωστε αναγνωρίζουν όλες οι δημοσκοπήσεις και στατιστικές μελέτες. Εν ολίγοις, το άρθρο 3 διαπιστώνει το προφανές αλλά δεν αναγνωρίζει ως επίσημη θρησκεία του Κράτους (όχι των Ελλήνων) την Ορθοδοξία ρητώς και κατηγορηματικώς.
Αν διαβάσει κανείς το Σύνταγμα της Ορθόδοξης Αρμενίας στο άρθρο 8,2 ορίζεται ότι
“Η Δημοκρατία της Αρμενίας αναγνωρίζει την αποκλειστικη ιστορική αποστολή της Αρμενικής Εκκλησίας στην πνευματική ζωή του Έθνους και την ανάπτυξη της εθνικης παράδοσης και διατήρηση της εθνικής ταυτότητας”. Την ίδια στιγμή το άρθρο 8,1 ορίζει ότι “η Αρμενική Δημοκρατία δεν έχει επίσημη θρησκεία”!!!
Δηλαδή η Συνταγματική αναγνώριση της θρησκείας της πλειοψηφίας ενός Λαού ή του ρόλου της Εκκλησίας στην ιστορική πορεία αυτού δε συνεπάγεται αυτόματα την υιοθέτηση της εν λόγω θρησκείας ως επίσημης θρησκείας του Κράτους. Αυτό φαίνεται να παραβλέπει ο κ. Χολέβας και οι συν αυτώ.
Κατά δεύτερον, ο κ Χολέβας υποστηρίζει ότι το Κράτος έχει συνταγματική υποχρέωση να παρέχει θρησκευτική παιδεία σύμφωνα με το Ορθόδοξο Χριστιανικό Δόγμα. Το άρθρο 16,2 του Συντάγματος ορίζει ότι “η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό (σσ μεταξύ άλλων) την εθνική και θρησκευτική συνείδηση των Ελλήνων”. Δηλαδή όλων των Ελλήνων ανεξάρτητα από θρησκευτικές και δογματικές διαφορές. Τόσο του Ορθόδοξου όσο και του Καθολικού της Σαντορίνης ή της Σύρου ή άλλων θρησκειών που αναγνωρίζονται επίσημα από το Κράτος ως υφιστάμενες στην Ελληνική Επικράτεια. Αυτό φαίνεται να παραβλέπει και πάλι ο κ. Χολέβας και οι συν αυτώ.
Συμπέρασμα, με βάση το Σύνταγμα η Ελληνική Δημοκρατία δεν έχει επίσημη θρησκεία και η υποχρέωση του Κράτους εξαντλείται στην παράδοση μαθήματος περί Θρησκειών των Ελλήνων.
(Ο γράφων τέλεσε μυστήριο Γάμου με βάση το Όρθοδοξο Δόγμα προς αποφυγήν παρεξηγήσεων κ. Χολέβα)
Το ερώτημα είναι απλό: Είμαστε ή όχι υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας; Ποια η εμπειρία κρατών που έχουν ήδη (πχ η Γαλλία από το 1905) προβεί στη κοσμικοποίηση του Δημοσίου; Οδήγησε σε κοινωνική πρόοδο και εκσυγχρονισμό της κοινωνίας ή όχι; Είναι απλώς εμμονή άθεων αριστερών και ελευθεροτεκτόνων (μασόνων) ή αντιθέτως εδραιώνει τo αίσθημα ότι το Κράτος είναι ουδέτερο έναντι των πολιτών του ανεξάρτητα της θρησκευτικής τους συνείδησης;
Βεβαίως η αντίδραση συντηρητικών κύκλων είναι αποδεκτή σε μία ανοικτή και δημοκρατική κοινωνία. Όμως το ύφος και ο τόνος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (πχ στη Φλώρινα) δεν είναι παραγωγικός προκειμένου να διεξαχθεί γόνιμος δημόσιος διάλογος. Αντιθέτως προκαλεί πόλωση και αποκλείει κάθε πιθανότητα σοβαρής συζήτησης.
Η άποψη μου είναι σαφής και καθαρή: Κάθε θεσμός οφείλει να αυτοπεριορίζεται στις αποκλειστικές αρμοδιότητες του. Το Σχολείο εκπαιδεύει, ο Στρατός φυλάει τα σύνορα, το Νοσοκομείο θεραπεύει, η Αστυνομία προστατεύει τον Πολίτη, η Πυροσβεστική σβήνει φωτιές και η Εκκλησία τελεί Μυστήρια και φιλανθρωπίες. Διαφορετικά γιατί να μην υπάρχει πρωινή προσευχή για τους Φαντάρους, τους Φοιτητές στα Πανεπιστήμια, τους Πυροσβέστες και τους Αστυνομικούς; Γιατί να μην παραδίδεται μία ώρα μαθηματικά μετά τη λειτουργία της Κυριακής στους πιστούς εντός της Εκκλησίας;
Πέρα από το διαχωρισμό του ρόλου και των αρμοδιοτήτων τίθεται το ερώτημα της προσωπικής επιλογής περί θρησκευτικότητας. Γιατί πρέπει να δηλώνω ή όχι τα θρησκευτικά μου πιστεύω ανάλογα με το αν συμμετέχω ή όχι στην πρωϊνή προσευχή; Γιατί θα πρέπει να ορκίζομαι ή όχι στο Ευαγγέλιο ως μάρτυρας στο Δικαστήριο; Όλα αυτά πρέπει να συζητηθούν ανοιχτά και δημόσια και όχι μέσω εγκυκλίων a la carte που ετοιμάζονται μέσα στο καλοκαίρι. Γιατί έτσι δημιουργούνται εντυπώσεις περί σκοτεινών κύκλων και δίνεται τροφή στους κάθε λογής συνωμοσιολόγους.
http://ekdotika.blogspot.com
Ο Κωνσταντίνος Χολέβας είναι γνωστός για τις συντηρητικές του απόψεις και τις “οργανικές σχέσεις” του με την Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτό εκ προοιμίου καθιστά μεροληπτικές τις θέσεις του σε θέματα σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας. Οφείλει όμως όταν αρθρογραφεί στο Τύπο (Κυριακάτικη Δημοκρατία 29/7/2012) να τεκμηριώνει τα όσα υποστηρίζει ειδάλλως εκτίθεται δημοσίως.
Συγκεκριμένα με αφορμή τις δηλώσεις Ρεπούση για τον εκκλησιασμό των Ελληνοπαίδων, επικαλείται το Σύνταγμα της Ελλάδος για να υποστηρίξει ότι η Ορθόδοξη παιδεία στα σχολεία αποτελεί υποχρέωση του Κράτους.
Κατ' αρχάς το Σύνταγμα (άρθρο 3) αναγνωρίζει ως “επικρατούσα θρησκεία της Ελλάδος την θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού”. Ο κ. Χολέβας διευκρινίζει ότι το εν λόγω άρθρο αναγνωρίζει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Αυτό άλλωστε αναγνωρίζουν όλες οι δημοσκοπήσεις και στατιστικές μελέτες. Εν ολίγοις, το άρθρο 3 διαπιστώνει το προφανές αλλά δεν αναγνωρίζει ως επίσημη θρησκεία του Κράτους (όχι των Ελλήνων) την Ορθοδοξία ρητώς και κατηγορηματικώς.
Αν διαβάσει κανείς το Σύνταγμα της Ορθόδοξης Αρμενίας στο άρθρο 8,2 ορίζεται ότι
“Η Δημοκρατία της Αρμενίας αναγνωρίζει την αποκλειστικη ιστορική αποστολή της Αρμενικής Εκκλησίας στην πνευματική ζωή του Έθνους και την ανάπτυξη της εθνικης παράδοσης και διατήρηση της εθνικής ταυτότητας”. Την ίδια στιγμή το άρθρο 8,1 ορίζει ότι “η Αρμενική Δημοκρατία δεν έχει επίσημη θρησκεία”!!!
Δηλαδή η Συνταγματική αναγνώριση της θρησκείας της πλειοψηφίας ενός Λαού ή του ρόλου της Εκκλησίας στην ιστορική πορεία αυτού δε συνεπάγεται αυτόματα την υιοθέτηση της εν λόγω θρησκείας ως επίσημης θρησκείας του Κράτους. Αυτό φαίνεται να παραβλέπει ο κ. Χολέβας και οι συν αυτώ.
Κατά δεύτερον, ο κ Χολέβας υποστηρίζει ότι το Κράτος έχει συνταγματική υποχρέωση να παρέχει θρησκευτική παιδεία σύμφωνα με το Ορθόδοξο Χριστιανικό Δόγμα. Το άρθρο 16,2 του Συντάγματος ορίζει ότι “η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό (σσ μεταξύ άλλων) την εθνική και θρησκευτική συνείδηση των Ελλήνων”. Δηλαδή όλων των Ελλήνων ανεξάρτητα από θρησκευτικές και δογματικές διαφορές. Τόσο του Ορθόδοξου όσο και του Καθολικού της Σαντορίνης ή της Σύρου ή άλλων θρησκειών που αναγνωρίζονται επίσημα από το Κράτος ως υφιστάμενες στην Ελληνική Επικράτεια. Αυτό φαίνεται να παραβλέπει και πάλι ο κ. Χολέβας και οι συν αυτώ.
Συμπέρασμα, με βάση το Σύνταγμα η Ελληνική Δημοκρατία δεν έχει επίσημη θρησκεία και η υποχρέωση του Κράτους εξαντλείται στην παράδοση μαθήματος περί Θρησκειών των Ελλήνων.
(Ο γράφων τέλεσε μυστήριο Γάμου με βάση το Όρθοδοξο Δόγμα προς αποφυγήν παρεξηγήσεων κ. Χολέβα)
Το ερώτημα είναι απλό: Είμαστε ή όχι υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας; Ποια η εμπειρία κρατών που έχουν ήδη (πχ η Γαλλία από το 1905) προβεί στη κοσμικοποίηση του Δημοσίου; Οδήγησε σε κοινωνική πρόοδο και εκσυγχρονισμό της κοινωνίας ή όχι; Είναι απλώς εμμονή άθεων αριστερών και ελευθεροτεκτόνων (μασόνων) ή αντιθέτως εδραιώνει τo αίσθημα ότι το Κράτος είναι ουδέτερο έναντι των πολιτών του ανεξάρτητα της θρησκευτικής τους συνείδησης;
Βεβαίως η αντίδραση συντηρητικών κύκλων είναι αποδεκτή σε μία ανοικτή και δημοκρατική κοινωνία. Όμως το ύφος και ο τόνος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (πχ στη Φλώρινα) δεν είναι παραγωγικός προκειμένου να διεξαχθεί γόνιμος δημόσιος διάλογος. Αντιθέτως προκαλεί πόλωση και αποκλείει κάθε πιθανότητα σοβαρής συζήτησης.
Η άποψη μου είναι σαφής και καθαρή: Κάθε θεσμός οφείλει να αυτοπεριορίζεται στις αποκλειστικές αρμοδιότητες του. Το Σχολείο εκπαιδεύει, ο Στρατός φυλάει τα σύνορα, το Νοσοκομείο θεραπεύει, η Αστυνομία προστατεύει τον Πολίτη, η Πυροσβεστική σβήνει φωτιές και η Εκκλησία τελεί Μυστήρια και φιλανθρωπίες. Διαφορετικά γιατί να μην υπάρχει πρωινή προσευχή για τους Φαντάρους, τους Φοιτητές στα Πανεπιστήμια, τους Πυροσβέστες και τους Αστυνομικούς; Γιατί να μην παραδίδεται μία ώρα μαθηματικά μετά τη λειτουργία της Κυριακής στους πιστούς εντός της Εκκλησίας;
Πέρα από το διαχωρισμό του ρόλου και των αρμοδιοτήτων τίθεται το ερώτημα της προσωπικής επιλογής περί θρησκευτικότητας. Γιατί πρέπει να δηλώνω ή όχι τα θρησκευτικά μου πιστεύω ανάλογα με το αν συμμετέχω ή όχι στην πρωϊνή προσευχή; Γιατί θα πρέπει να ορκίζομαι ή όχι στο Ευαγγέλιο ως μάρτυρας στο Δικαστήριο; Όλα αυτά πρέπει να συζητηθούν ανοιχτά και δημόσια και όχι μέσω εγκυκλίων a la carte που ετοιμάζονται μέσα στο καλοκαίρι. Γιατί έτσι δημιουργούνται εντυπώσεις περί σκοτεινών κύκλων και δίνεται τροφή στους κάθε λογής συνωμοσιολόγους.
Εγώ συμφωνώ με τον Κύριο Πικραμένο, αλλα λέω το εξής ριζοσπαστικό, οποτε συγχωρήστε με για την επαναστατικότητα των ιδεών μου και δείξτε επιείκεια, Όταν το σχολειό αρχίζει να εκπαιδεύει στα αλήθεια και δεν χρειάζονται τα φροντιστήρια, όταν αρχίσουμε να φυλάμε τα σύνορα ώστε τίποτα να μην περνάει παράνομα, ούτε όπλα ούτε ναρκωτικά και το κυριότερο ούτε δουλέμποροι που εκμεταλλεύονται μετανάστες και τους εμπορεύονται, όταν τα νοσοκομεία αρχίζουν να θεραπεύουν όλους τους πολίτες και λυθεί το πρόβλημα της υγείας, όταν η αστυνομία αποκτήσει τα μέσα και την εκπαίδευση αρχίσει να προστατεύει με επάρκεια τον πολίτη, όταν η πυροσβεστική αποκτήσει τα μέσα και την εκπαίδευση για να μπορεί να σβήσει τις φωτιές, όταν στο πανεπιστήμιο μπει η αξιοκρατία και αρχίσουν τα πανεπιστήμια να προσφέρουν παιδεία Ευρωπαϊκού επιπεδου, και αρχίζουν να διαπρέπουν στην ερευνα σε όλους τους κλάδους της επιστήμης, τότε εγώ λέω πως όντως θα πρέπει να ασχοληθούμε με το αν πρέπει να προσεύχονται τα παιδιά το πρωί στο σχολειό. Ως τότε λέω να βάλουμε τα υπόλοιπα σε προτεραιότητα, εκτος και αν προϋπόθεση για τα υπόλοιπα είναι να σταματήσει η πρωινή προσευχή στο σχολειό οποτε αλλάζει το πράγμα.............Μου φαίνεται αρχίζουμε και χάνουμε το παιχνίδι................
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΑ επαναλάβω την άποψή μου που την έγραψα στον πικραμένο και στις "ανιχνεύσεις":
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαστε ή όχι υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας;
Θα αναφέρω συζήτηση που είχα με Ελβετό ακαδημαϊκό, άθεο και εκτός εκκλησίας: “Το μεγαλύτερο λάθος είναι ο διαχωρισμός κράτους και εκκλησίας. Φύγαμε όλοι απο την εκκλησία, κάποιοι απλώς και μόνο για να μην πληρώνουν φόρο (εκκλησιαστικό) και παρακολουθούμε να κλείνουν η μιά μετά την άλλη εκκλησία ενώ πολλαπλασιάζονται τα τζαμιά.
Με την ανοχή που δείχνουμε εμείς, απλώς φανατίζουμε ακόμα πιο πολύ την αδιαλλαξία των ισλαμιστών, οι οποίοι επιτίθενται ακόμα και στα όργανα του κράτους, άρα η εκκλησία μηδενίζει και το κράτος που υποτίθεται ότι είναι ανεξάρτητο.
Τέλος θέλω να σου πω, ότι ανεξάρτητα με το αν είμαστε άθεοι ή θρήσκοι, ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία αλλά η βάση του δυτικού πολιτισμού. Όταν θα πεθάνει αυτή θα πεθάνει και ο πολιτισμός εν γένει!”
Λοιπόν βγάλτε τα συμπεράσματά σας.
Στο άλλο ερώτημα του κατακερματισμού της ανθρώπινης συμπεριφοράς, δηλαδή¨
“Η άποψη μου είναι σαφής και καθαρή: Κάθε θεσμός οφείλει να αυτοπεριορίζεται στις αποκλειστικές αρμοδιότητες του. Το Σχολείο εκπαιδεύει, ο Στρατός φυλάει τα σύνορα, το Νοσοκομείο θεραπεύει, η Αστυνομία προστατεύει τον Πολίτη, η Πυροσβεστική σβήνει φωτιές και η Εκκλησία τελεί Μυστήρια και φιλανθρωπίες. Διαφορετικά γιατί να μην υπάρχει πρωινή προσευχή για τους Φαντάρους, τους Φοιτητές στα Πανεπιστήμια, τους Πυροσβέστες και τους Αστυνομικούς; Γιατί να μην παραδίδεται μία ώρα μαθηματικά μετά τη λειτουργία της Κυριακής στους πιστούς εντός της Εκκλησίας;”
Θα ήθελα να πώ: Αγαπητέ κύριε Πικραμένε, η αρχαία Ελλάδα μεγαλούργησε σε επίπεδο ανεπανάληπτο, μόνο και μόνο γιατι δεν υπήρξε αυτός ο κατακερματισμός της σκέψης και της συμπεριφοράς, δηλαδή ένα είδος σχιζοφρένειας.
Από την Αναγέννηση και μετά, δεν μπορούμε πια να σκεφτούμε το σύμπαν ως ένα δομημένο και συνεκτικό όλον, μας λέει ο Λύκ Φερύ.
Ζούμε σε μια εποχή πού όλα ξαναπέφτουν στο τραπέζι των αποριών και ζητούν λύσεις. ΚΑι επειδή ο σημερινός κόσμος έχει οικτρά αποτύχει, τότε όλα αμφισβητούνται. Ακόμα και η αριστερή μανία του χωρισμού της εκκλησίας απο το κράτος. Δείτε το Βατικανό, πόσο κράτος εν κράτει είναι και θα καταλάβετε. Η μεγαλύτερη βιομηχανία του κόσμου μετά το κινεζικό (του Χονγκ – Κογκ συμπεριλαμβανομένου) εμπόριο.
Με άλλα λόγια:
Ε, λοιπόν κύριε Πικραμένε, η πλειοψηφία του ελληνικού λαού δεν θέλει να αποσπαστεί από την εκκλησία γιατι ξέρει ότι αυτή τον κράτησε όρθιο επι 400 χρόνια μαύρα και τραγικά!
Ξέρει αυτό που εσείς ξεχνάτε: Είναι τα Βυζαντινά Μοναστήρια που διατήρησαν και αντέγραψαν την αρχαία ελληνική γραμματεία. Χωρίς αυτούς σήμερα δεν θα ξέραμε παρά μόνο πόσο χρήμα χρειαζόμαστε για να σκοτώσουμε τον γείτονα.
Και η γράφουσα έκανε πολιτικό γάμο και είναι ΑΘΕΗ.
Πού όλους εσάς τους δήθεν ελεύθερους σας βαρέθηκα!
Θυμαμαι το 1989 οταν κατερευσε το Ανατολικο Μπλοκ ολες οι αναλυσεις που ειχα διαβασει συμφωνουσαν σε εαν αημειο οτι ενας απο τους λογους που το σοβιετικο μοντελο δεν μπορεσε να ευδοκιμησει στην Αν. Ευρωπη ειναι οτι οι Σοιετικοι και οι τοπικοι συμεργατες τους πρπ[αθησαν αν επιβαλουν τον κομμουνισμο χωρις να λαμβανουν υποωη τους τις τοπικες ιστορικες ιδιαιτεροτητες,εχω την εντυπωση οτι οι αριστεροι σαν τον κ.Πικραμενο θα ηθελαν να η ΕΕ να ακολουθησει αυτο το μονοπατι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισης εχωτην εντυπωση οτι αυτη η επιθεση στην θεσμικη κατασταση της συναλληλιας μεταξυ Κρατους Εκκλησιας ειναι για αρκετους ουτως ειπειν αριστερους (δεν γνωριζω αν συμπεριλαμβανεται και ο κ. Πικραμενος σε αυτη την κατηγορια και οποιος θελει μπορει να με διορθωσει αν κανω λαθος) εχει γινει "φυλο συκης" η πιο απλα "κανω μουγκα στη στρουγκα για το γεγονος οτι οι μισθοι εχουν φτασει σε επιπεδο Βουλγαριας ενω οι τιμες εχουν παραμεινει σε επιπεδο Βρυξελων ενεκα μνημονιου αλλα επειδη επιτιθεμαι στην κακη και σκοταδικστικη Εκκλησια που εχει το θρασος να υπαρχει και να παρεμβαινει στα δημοσια πραγματα και να μην εχει καταληξει να ειναι μουσειακο ειδος,ειμαι αριστερος και προοδυτκος δοξαστε με" (συγνωμμη για την αναφορα στον Χαρυ Κλυν)
ΥΓ Απο οσο γνωριζω η Εκκλησια εχει οργανωσει συσιτια και κοιωνικσ παντοπωλεια για τους αναξιοπαθουντες συμπατριωτες μας (αυτο εχει γινει και αρθρο στους TIMES του Λονδινου και δεν μπορω να φανταστω για το πιο λογο θα εναναν προπαγανδα υπερ της Εκκλησιας)Ποσα συσιτια εχουν οργανωσει οι ομοιδεατες του κ.Σηφουνακη και του κ, Πικραμενου;Μπορει καποιος να μου αναφερει εστω ΕΝΑ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣάββα, στο άρθρο του Κ. Πικραμμένου που με επικρίνει παρακαλώ να αναρτηθεί η ακόλουθη απάντησή μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ Πικραμμένος φαίνεται ότι πολύ πικράθηκε από τις απόψεις μου για το μάθημα των Θρησκευτικών που δεν πρόσεξε ή δεν θέλησε σκοπίμως να αναφέρει ότι εγώ δεν παρουσίασα προσωπικές μου απόψεις. Απλώς κατέγραψα και συνόψισα τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που είναι το μόνο αρμόδιο όργανο στη χώρα μας για να ερμηνεύει τελεσίδικα το Σύνταγμα.
Ο κ. Πικραμμένος παρακαλείται να διαβάζει καλά τα άρθρα τα οποία κρίνει δημοσίως, διότι σε αντίθετη περίπτωση εκτίθεται ανεπανόρθωτα.
Με εκτίμηση,
Κωνσταντίνος Χολέβας
Ο διάλογος εφευρέθηκε για να ανταλλάσσονται απόψεις και να λύνονται παρεξηγήσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή