26/10/11

Η αξία της μνήμης

Τα τείχη των Κομνηνών, στην Τραπεζούντα
της Ελίνας Γαληνού
Η 26η Οκτωβρίου, η γιορτή του Αγίου Δημητρίου, συμπίπτει με ένα ιστορικό γεγονός όχι ιδιαίτερα προβεβλημένο. Η Τραπεζούντα, η αυτοκρατορία των Κομνηνών έπεφτε στα χέρια του Σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ στις 26 Οκτωβρίου του 1461 μ.Χ.
Η πτώση της σηματοδοτούσε το οριστικό τέλος του Βυζαντίου, καθώς υπήρξε το τελευταίο ελεύθερο προπύργιο της πάλαι ποτέ ένδοξης αυτοκρατορίας. Οπως αποδείχτηκε ιστορικά, η αμφιλεγόμενη στάση του Γεωργίου Αμοιρούντζη που είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη του Σουλτάνου, είχε παίξει καθοριστικό ρόλο στην προδοσία των Κομνηνών. Ομως κανείς ως τότε, δεν είχε φανταστεί πόσο η κακή τύχη της Τραπεζούντας θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά στο μέλλον, την πορεία της αμωςνατολικής και κεντρικής Ευρώπης...
Κανείς εκτός από ένα γνήσιο τέκνο της Τραπεζούντας, τον Βησσαρίωνα, που κάποτε υπήρξε φίλος και συνεργάτης του Αμοιρούντζη. Λόγιοι και οι δύο, άνθρωποι των γραμμάτων και εμβριθείς στα εκκλησιαστικά κείμενα, είχαν ξεκινήσει από κοινού στη ζωή. Εζησαν στους ίδιους τόπους, διδάχτηκαν από τους ίδιους δασκάλους, συνεργάστηκαν για τη Σύνοδο της Ενωσης των δύο Εκκλησιών στη Φεράρρα, αλλά...μετά τους χώρισαν πολλά, κυρίως όμως οι νοοτροπίες τους. Ο Βησσαρίων μετά τη Σύνοδο και την θέση του υπέρ της Ενωσης, αποπέμφθηκε από το Βυζάντιο. Ο Αμοιρούντζης, έμεινε και τα βόλεψε ακολουθώντας το δόγμα "παντός καιρού". Παρ΄όλο τον σκοτεινό του ρόλο στην πτώση της Τραπεζούντας, δεν θα δίσταζε να γράψει την είδηση στον Βησσαρίωνα, με τον οποίο διατηρούσε τυπικά επαφή. "Αγαπητέ μου φίλε, αντιλαμβάνομαι τον πόνο σου, όμοιος είναι και ο δικός μου..Ομως ήταν μοιραίο να χάσουμε την Τραπεζούντα μας. Οι δυνάμεις του Σουλτάνου, είναι αλίμονο, ανίκητες..."
Ο Βησσαρίων όμως, διαβάζοντας αυτά δεν είχε καιρό για δάκρια. Εκτός του ότι ήξερε καλά το ποιόν του παλιού του συμμαθητή, αναγνώρισε αμέσως την δυσοίωνη εξέλιξη που ίσως δεν θα αργούσε. Ο τουρκικός επεκτατισμός ήταν πια δίχως όρια και η πτώση της Τραπεζούντας, άνοιγε μια ακόμα σημαντική πύλη προς την Ευρώπη. Καταπονημένος ο ίδιος από την ηλικία, τις απογοητεύσεις και τον μάταιο αγώνα του να ξεσηκώσει τους ευρωπαικούς λαούς σε μια αντιτουρκική Σταυροφορία, είχε πιστέψει ότι δεν είχε άλλα να προσφέρει. Εχοντας υπηρετήσει με ζήλο το υψηλό αξίωμα που του εμπιστεύτηκε η Καθολική Εκκλησία, προσπαθούσε με κάθε τρόπο να το αξιοποιήσει υπέρ των συμφερόντων της σκλαβωμένης πατρίδας του. Η συνδρομή και υποστήριξη του Βατικανού όμως, αν και σημαντική δεν ήταν ποτέ αρκετή. Η μάλλον, υπήρξε αρκετή ως συγκεντρωτική δύναμη για τους χριστιανικούς λαούς της Εσπερίας, οι οποίοι όμως, ουδέν άλλο έβλεπαν πέρα από την εξυπηρέτηση των δικών τους συμφερόντων...
Μια χαρακτηριστική περίπτωση που καταδεικνύει τις ισχύουσες συνθήκες της τότε Ευρώπης, είναι η επίσκεψη του Βησσαρίωνα στη Γερμανία μετά την πτώση της Τραπεζούντας. Οπως σοφά είχε σκεφτεί ο ίδιος με το ευέλικτο διπλωματικό του μυαλό, οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης έπρεπε να συσπειρωθούν ώστε να αντιμετωπίσουν συμμαχικά τον κίνδυνο τουρκικού επεκτατισμού. Αψηφώντας λοιπόν τις δυσκολίες του ταξιδιού, πέρασε μέσα από τις χιονισμένες Αλπεις μέσα στον χειμώνα και έτρεξε να βρεί τον γερμανό αυτοκράτορα. Εκείνος ήταν δεκτικός αλλά ζήτησε έμπρακτη βοήθεια και από τον ίδιο τον Βησσαρίωνα. Ο Βησσαρίων άρχισε τότε να γυρίζει τις πόλεις και τα χωριά, για να ειδοποιήσει τους γερμανούς ότι επίκειται κίνδυνος και όλοι έπρεπε να βοηθήσουν. Οι περισσότεροι όμως, στο άκουσμα και μόνο ότι είναι λεγάτος του Πάπα, του έκλειναν τις πόρτες κατάμουτρα αρνούμενοι να δώσουν τον παραμικρό οβολό. Ισως βέβαια, αυτό το κλίμα να δηλώνει ότι η επανάσταση του Λούθηρο εκυοφορείτο από τότε, αλλά και μετά απ΄αυτήν, οι γερμανοί δεν έγιναν ποτέ τους γενναιόδωροι...
Η επίπονη και αγωνιώδης αυτή προσπάθεια του Βησσαρίωνα με την Γερμανία, κατέληξε φυσικά στο μηδέν. Η τελευταία απόπειρα να πείσει τους γερμανούς, ήταν η συγκέντρωση όλων των τοπικών τους αρχόντων στο Ράιχσταγκ, έναν χρόνο μετά, δηλαδή το 1462. Ομως και εκεί ο Βησσαρίων θα δοκίμαζε μεγάλη πίκρα, όταν κλαίγοντας τους ανακοίνωνε ότι οι Τούρκοι έφτασαν ήδη στην Ουγγαρία. Μερικοί δεν το άκουσαν κάν, κάποιοι άλλοι κοιμόντουσαν και κείνος εκλιπαρούσε να μην αδιαφορήσουν, φοβούμενος ότι "μια μέρα, θα δούνε την ημισέληνο και στην κεντρική Ευρώπη"...
Βεβαίως, η Ιστορία τον δικαίωσε όταν τα τύμπανα της τουρκικής στρατιάς, ακούστηκαν στη Βιέννη δυό αιώνες μετά...Και τότε η Ευρώπη, άρχισε να ανησυχεί σοβαρά για τον τουρκικό επεκτατισμό και θυμήθηκε...πάλι την Ελλάδα! Χρειάστηκε όμως να χυθεί πολύ αίμα για να αναχαιτίσουν τον ήδη αποθρασυμένο κατακτητή..
Η Ιστορία επαναλαμβάνεται επώδυνα στους επιλήσμονες. Σ΄αυτήν την αλήθεια βασίζεται και η αξία της μνήμης.

9 σχόλια:

  1. Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 20 η Ελλάδα μεγαλουργούσε στη Μικρασία. Το Βατικανό διεμήνυσε πως προτιμά την ημισέληνο στον τρούλο της Αγίας Σοφίας από τον ελληνικό σταυρό. Το ενδοχριστιανικό μίσος δεν έχει ταίρι. Πράγματι προτιμούν και τώρα τους Τούρκους από τους Έλληνες Ορθοδόξους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κεντρική Ευρώπη, Μέλανας Δρυμός, Νιμπελούνγκεν, "παιδιά τής ομίχλης". Ο τόπος γεννά ήθος (ή αλλοιώς, "αυτή η στάνη αυτό το τυρί κάνει"). Πώς να αποκτήσεις ευρύτερους ορίζοντες στη δασωμένη ενδοχώρα, τη γεμάτη ομίχλη (τόση πολλή που εισχωρεί και στο μυαλό μέσα); Γίνεσαι μονόχνωτος και ζντουπ, άμα σού μπει κάτι στο μυαλό δεν βγαίνει με τίποτα. Κάνανε τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, τη φάγανε. Κάνανε το δεύτερο, την ξαναφάγανε. Τώρα κάνουνε τον τρίτο (οικονομικό αυτή τη φορά).

    Θυμάμαι μια χαρακτηριστική σκηνή από μια παλιά ταινία που λεγότανε "Ο σιδηρούς σταυρός", όπου μια ομάδα γερμανών στρατιωτών συζητούσανε μέσα στο όρυγμα κι ενώ ήταν φανερό ότι τον έχαναν τον πόλεμο. Και ρωτάει ο ένας:
    - Τι θα κάνουμε όταν τελειώσει ο πόλεμος;
    για να τού απαντήσει σκωπτικά ο άλλος:
    - Θα προετοιμαστούμε για τον επόμενο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελα ντέ, πώς να ανοίξουν ευρείς ορίζοντες μέσα στη δασωμένη χώρα;
    Και τώρα, ύστερα από μισή περίπου χιλιετηρίδα, στο Παν/μιο Χούμπολτ του Βερολίνου και στη Σορβόννη των Παρισίων, διδάσκουν τον Βησσαρίωνα σαν έναν από τους μεγαλύτερους σοφούς της "ευρωπαικής" Αναγέννησης!!
    Και όμως, ήταν δικό μας παιδί. Του τα πήρανε όλα και τώρα κοκορεύονται μ΄αυτά που τους δίδαξε.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ελίνα μια μικρή διόρθωση αν επιτρέπεις

    Δεν είναι απλά η αξία της μνήμης είναι η αξία της ιστορικής μνήμης η οποία αποτελεί πυξίδα για κάθε λαό.

    "Βασικό στοιχείο της αυτογνωσίας ενός λαού είναι η γνώση του παρελθόντος και της ιστορίας του, των ριζών και της προελεύσεώς του. Λαός χωρίς ιστορική μνήμη είναι λαός που κινδυνεύει να χαθεί"

    Οπως σωστά λέγει ο φίλος Vripol επαναλαμβάνοντας φράση του Γκαίτε "Εάν η λήθη είναι αρετή η μνήμη είναι χρέος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα «παιδιά της ομίχλης», όπως ωραία τους βάφτισες Πιγκουΐνε, εναντίον των παιδιών του Ηλίου. Έστω φαινομενικά, γιατί ξέρουμε καλά ότι άλλοι κρύβονται μέσα στην ομίχλη και άλλοι κρύβονται ανάμεσα στα παιδιά του Ήλιου. Όσο περισσότερο το φως, τόσο μεγαλύτερες και οι σκιές, ας μην το ξεχνάμε αυτό.

    Σε κάθε περίπτωση, άνθρωπος δίχως μνήμη, είναι άνθρωπος με άδειο παρόν και ξένο μέλλον. Πολίτης δίχως μνήμη, ακόμα χειρότερα, αποτελεί επιπρόσθετα και κίνδυνο για την ύπαρξη των υπολοίπων. «Η Ιστορία επαναλαμβάνεται επώδυνα στους επιλήσμονες», ακριβώς έτσι είναι Ελίνα, και βλέπουμε σήμερα πόσο αφόρητα επώδυνη είναι αυτή η επανάληψη.

    Και επειδή αυτές τις ημέρες όλοι θέλουν κάτι να μας πάρουν, να μας αφαιρέσουν, να μας κλέψουν, κανείς δεν μας χαρίζει τίποτα, ας κάνουμε μεταξύ μας δώρα :

    Υπέρ μνήμης (χρυσόψαρων) : Αφιερωμένο στους υποτασικούς (οι υπερτασικοί καλό είναι να απέχουν, αν και όπου νά’ ναι θά’ μαστε όλοι με πίεση…) (ιδέα μου είναι ότι στο 48΄ λείπει το «μην» ; («θα κάνω τα πάντα για να (μην) πτωχεύσουμε» (!)).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. O Mωάμεθ δολοφόνησε τόν Δαυΐδ Κομνηνό καί τά έξι παιδιά του καί απαγόρευσε τήν ταφή τους. Η γυναίκα του Ελένη, απαρηγόρητη, πήγε κρυφά τή νύχτα νά θάψει μέ τά ίδια της τά χέρια τά αγαπημένα της πρόσωπα αλλά τήν έπιασαν καί τήν φυλάκισαν οι Οθωμανοί.

    Αυτά τά πράγματα θέλουν νά τά ξεχάσουμε καί τό έχουν καταφέρει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελίνα (7:17μμ): "Του τα πήρανε όλα και τώρα κοκορεύονται μ΄αυτά που τους δίδαξε."

    Έτσι ακριβώς. Αυτός είναι κι ο λόγος που αρκετοί Ευρωπαίοι "ακαδημαϊκοί" σιγοντάρουν τα διάφορα ιδεολογήματα περί μη ελληνικότητας τών Νεοελλήνων. Θεωρώντας παράλληλα τούς εαυτούς τους γνήσιους πνευματικούς απόγονους τού Αριστοτέλη, τού Πλάτωνα κλπ... Δεν φαντάζεσαι πόσοι βολεύονται αν χάσουμε την ιστορική μας μνήμη.

    Ρίκα, το αστείο είναι ότι τα "παιδιά τής ομίχλης" δεν είναι δική μου επινόηση, αλλά στοιχείο τού μύθου τού Νιμπελούνγκεν, τής μυθολογίας τους δηλαδή... Και οι μύθοι είναι στοιχεία εθνικής αυτογνωσίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τον Αριστοτέλη τον πήρανε οι Ευρωπαίοι αρχικά, από τις αραβικές μεταφράσεις που όμως, ήταν πολύ στρεβλωμένες λόγω άγνοιας αρκετών αντιστοιχιών.
    Ο Εμανουήλ Χρυσολωράς (διδάσκαλος του Βησσαρίωνα, Πλήθωνα, Αμοιρούντζη και Φίλελφου), είχε διδάξει στην Ιταλία το σύστημα "συντακτικής μετάφρασης" του κειμένου από τα Ελληνικά στα Λατινικά. Μέχρι τότε, τα μετέφραζαν κατά λέξη και γι΄αυτό ήταν πολύ στρεβλωμένα τα νοήματα που έπαιρναν.
    Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πιγκουΐνε, είναι τόσες οι παράμετροι που μας καθορίζουν, κληρονομικές, επίκτητες, ενεργειακές, εθνικές, ψυχικές, και άλλες πολλές. Μεταξύ αυτών, αναμφίβολα και η Φύση που μας φιλοξενεί, μας τρέφει και μας περιβάλλει. Γι’ αυτό και η καταστροφή της αποτελεί έγκλημα στρεφόμενο εναντίον του εαυτού μας.

    Σίγουρα η ομίχλη «παράγει» ανθρώπους πιο στερημένους και σκοτεινούς, αλλά και εσωστρεφείς, ίσως και μυστηριώδεις. Και το Φως όμως, σε όποιον δεν το αντέχει, δημιουργεί δυσφορία, ακόμα και μίσος και διάθεση να το εξαλείψει, να το σβήσει. Να μην το χαρεί κανείς.

    Έχεις δίκιο, οι μύθοι είναι στοιχεία εθνικής αυτογνωσίας, θυρίδες ανεκτίμητης διαχρονικής γνώσης που κληροδοτείται κωδικοποιημένη. Παρότι δεν έχω ιδέα περί της Γερμανικής μυθολογίας, ας είναι υπεύθυνος όποιος θέλει για τον ωραίο όρο «παιδιά της ομίχλης», σε τελική ανάλυση, ας γίνει και κάποιος άλλον νονός, μην έχεις το μονοπώλιο και σε πάρει στο κυνήγι (δήθεν) η κυρα – Αλέκα. Αναρωτιέμαι όμως, αν τα παιδιά της ομίχλης παραπλανήθηκαν από έναν σχιζοφρενή δεκανέα και αιματοκύλισαν την Ευρώπη, τότε τι άλλοθι έχουν τα παιδιά του Ηλίου, πως παραπλανήθηκαν, μεταξύ πολλών άλλων δεδομένων, από 3 (!) γενιές της ίδιας οικογένειας, και τα παρόμοια, παρεμφερή οικογενειακά δέντρα και «αιματοκύλισαν» τελικά τον εαυτό τους.

    Τον εαυτό μας. Ημέρα ντροπής η σημερινή, μας κούρεψαν, μας πρόδωσαν, και πάνε να μας πείσουν ότι μας πάει το γουλί, βοηθάει και στην φώτιση λένε (νομίζω οι Βουδιστές)… Υγεία νά’ χουμε, και Ζωή, να σταθούμε όρθιοι για να επιφέρουμε το τέλος του κακοφορμισμένου σήριαλ που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας. Και δύναμη, για να ρίξουμε πολύ γερές «φάπες». Σε πολλούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.