6/2/16

«Πονοκέφαλοι» στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις λόγω συνεχιζόμενων προβλημάτων στο μαχητικό F-35


Wikimedia Commons/U.S. Air Force/Staff Sgt. Joely Santiago
Το αμερικανικό F-35 έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο προβληματικά προγράμματα εξοπλισμών στην ιστορία των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, με την ανάπτυξή του να διαρκεί 15 χρόνια και να χαρακτηρίζεται από σειρά πολλών προβλημάτων.
Το αμερικανικό F-35 προοριζόταν να αποτελέσει τον «διάδοχο» του F-16, ένα stealth μαχητικό πολλαπλών ρόλων, προοριζόμενο για να πλαισιώσει το μαχητικό εναέριας υπεροχής F-22 Raptor, αλλά και για να εξαχθεί σε συμμαχικές χώρες. Ωστόσο, έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο προβληματικά προγράμματα εξοπλισμών στην ιστορία των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, με την ανάπτυξή του να διαρκεί 15 χρόνια και να χαρακτηρίζεται από σειρά πολλών προβλημάτων. 
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του BBC, τα πιο πρόσφατα εξ αυτών έχουν να κάνουν με το εκτινασσόμενο κάθισμα, το οποίο δεν καλύπτει τα κριτήρια όσον αφορά στην ασφάλεια του πιλότου (συγκεκριμένα φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά στον τραυματισμό λαιμού), ενώ έχει «περιορισμένη δυνατότητα αντίδρασης σε απειλές», σύμφωνα με ανακοίνωση του Πενταγώνου.
Η ανάπτυξη του μαχητικού (το οποίο προορίζεται να ενταχθεί και στο οπλοστάσιο των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων) έχει ήδη κοστίσει ένα τρισεκατομμύριο δολάρια – κόστος στο οποίο συμμετείχαν και άλλες χώρες, όπως η Μ. Βρετανία, στην υπηρεσία των ενόπλων δυνάμεων της οποίας ήταν να ενταχθεί το 2012, ωστόσο αυτό έχει αναβληθεί για το 2023.
Όπως ανέφερε στο BBC ο Τζάστιν Μπρονκ, στρατιωτικός αναλυτής του RUSI (Royal United Services Institute), πρόκειται για ένα από τα πιο προβληματικά προγράμματα μαχητικών στην ιστορία- και εάν το αεροσκάφος άρχιζε να χρησιμοποιείται στην παρούσα κατάσταση, οι πιλότοι δεν θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν όπως θα έπρεπε, λόγω των πολλών τεχνικών προβλημάτων.
Η αναφορά του Πενταγώνου κάνει τον γύρο ιστοσελίδων του ειδικού Τύπου, καθώς το F-35 θεωρείται εδώ και πολύ καιρό ένα «καταραμένο» πρόγραμμα: Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Defense One, βάσει του report αυτού, στα προβλήματα συμπεριλαμβάνονται αδυναμία του αεροσκάφους να «ξεχωρίσει» τα νέα εξαρτήματα από τα παλιά, μπλοκάρει τυχαία τα login των χρηστών σε συστήματά του, ενώ- όπως προαναφέρθηκε- χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος θα έχει ως αποτέλεσμα πιθανότατα σοβαρό τραυματισμό στον λαιμό και ίσως θάνατο. Γενικότερα, υπάρχει η αντίληψη ότι το αεροσκάφος ωθείται πρόωρα στην ενεργό υπηρεσία.
Σημειώνεται πως η αμερικανική πολεμική αεροπορία υποτίθεται πως θα ανακοινώσει σύντομα ότι η εκδοχή του αεροσκάφους την οποία θα χρησιμοποιεί η ίδια είναι έτοιμη για χρήση (initial operating capability) τον Αύγουστο ή τον Δεκέμβριο. Το Σώμα Πεζοναυτών ανακοίνωσε ότι η δική του έκδοση είναι «flight ready» το προηγούμενο καλοκαίρι. Γενικά, βάσει πλάνου, το αεροσκάφος προοριζόταν να χαρακτηριστεί έτοιμο για επιχειρησιακή χρήση το 2017, ωστόσο οι εκτιμήσεις της νέας αναφοράς είναι ότι ο μόνος τρόπος να συμβεί αυτό θα είναι εάν γίνουν σημαντικές «περικοπές» όσον αφορά στις δοκιμές.
Η έκδοση των Πεζοναυτών αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα (bugs) λογισμικού, ενώ το σύστημα ALIS (Autonomic Logistics Information System) παρουσιάζεται ιδιαίτερα «δύστροπο» όσον αφορά σε ανθρώπινες παρεμβάσεις – και οι νέες εκδόσεις του λογισμικού δεν έχουν καταφέρει να επιλύσουν τα προβλήματα. Ακόμη, το αεροσκάφος δεν είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται εάν πετά πιο γρήγορα από ό,τι θα έπρεπε και ποιες θα ήταν γενικά οι επιπτώσεις υπέρβασης των ορίων λειτουργίας του. Ακόμη, το αεροσκάφος δεν μπορεί να διαχειριστεί τα δεδομένα που απαιτούνται για τις αποστολές του, με αποτέλεσμα να απαιτείται η βοήθεια της τεχνικής υποστήριξης της εταιρείας (Lockheed Martin).
Ναυτεμπορική

5 σχόλια:

  1. Μία κλασική Αμερικάνικη ιστορία απάτης των πολιτικών και των στρατηγών με τις κατασκευάστριες εταιρείες.

    Από κοντά και τα κορόιδα οι "σύμμαχοι" που πληρώνουν πάντα στον ρεφενέ αλλά από το φαί δεν τρώνε τίποτε.

    Υπερ-απάτη όπως λέμε υπερ-δύναμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακόμα και ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας και «WizKid» του Πενταγώνου Pierre Sprey (*), όχι μόνο διδάσκει αλλά και διαλαλεί παντού γιατί ακριβώς το F-35 δεν πρόκειται να προκόψει στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

      Μάλιστα αυτό μας το εξηγεί με την συνηθισμένη του έκφραση (εδώ και χρόνια τώρα): «όταν πετάει το F-35, οι πιλότοι του εχθρού θα νομίζουν ότι... κάνουν σκοποβολή πάνω σε ιπτάμενες νεκρές γαλοπούλες (shooting dead turkeys in the air!!!), σε αντίθεση με τους πιλότους των F-16, που έχουν βέλτιστη υπεροχή στον αέρα, επειδή το (μαχητικό) Α/Φ αυτό έχει μελετηθεί-σχεδιαστεί σύμφωνα με τις αρχές της επικρατούσας θεωρίας «E-Μ» (“Energy-Maneuverability” / «Ενέργεια-Ευελιξία")» (βλέπε Wikipedia).

      Για την «Αξιολόγηση» του F-35 (σαν Α/Φ Απάτη = Lemon) από τον Pierre Sprey (τα λέει έξω από τα δόντια ως μαχητικός ίππος και μάλιστα αφηνιάσας = Runaway Fighter) ... κάντε κλικ:

      < https://www.youtube.com/watch?v=mxDSiwqM2nw >


      (*) Ο Πιέρ Σπρέϋ (με συνεχή αρνητική κριτική απέναντι στο F-35 και το F-22), είναι αυτός που - από το 1966 - εμπλέκεται ενεργά (σαν μέλος της αυτοαποκαλούμενης "Fighter Mafia") στον πετυχημένο σχεδιασμό δύο βασικών πολεμικών Α/Φ της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ δλδ στο μαχητικό F-16 και στο Α-10 (είναι jet επίθεσης σε επίγειους στόχους). Έφυγε (μάλλον «εξοστρακίστηκε»... χαχαχα!) από την Lockheed Martin, το 1986, επειδή - όπως είχε δηλώσει... «είχε γίνει ολοένα και πιο φανερό ότι η όλη ατμόσφαιρα στο Πεντάγωνο ήταν τέτοια που - κάτω από τις επικρατούσες νοοτροπίες και συνθήκες - θα ήταν πλέον αδύνατο να μπορεί να κατασκευαστεί στο μέλλον ένα οποιοδήποτε άλλο νέο πολεμικό αεροσκάφος, τόσο αξιόπιστο και... «ειλικρινές» όπως το F-16 ή το A-10».

      Διαγραφή
  2. Την 24 Ιαν 2016, η εφημερίδα “The New York Times” δημοσίευσε το ανωτέρω σύντομο άρθρο για το Α/Φ κρούσης Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter, με συνοδευτικά βίντεο για το υπερβολικό κόστος του προγράμματος και τις περιορισμένες δυνατότητες του εν λόγω “μηχανήματος” παρά τις αρχικές προσδοκίες. Σημειωτέον ότι η Τουρκία είναι “εταίρος” συγκατασκευής στο εν λόγω πρόγραμμα με τις Τουρκικές Αεροπορικές Βιομηχανίες (TAI/TUSAS), και με προσδοκία παραλαβής 100 Α/Φ (τώρα πώς αυτές οι προσδοκίες “συμβαδίζουν” με την λίαν ακριβή ανάπτυξη “εγχωρίου” Τουρκικού μαχητικού Α/Φ είναι μία “άλλη ιστορία”). Αξίζουν μερικές γρήγορες παρατηρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται από το εν λόγω άρθρο με περισσότερες λεπτομέρειες:

    1. Το κόστος ανά Α/Φ F-35 ανέρχεται στα $113 - $130 εκατομ. Λόγω αυτής της κοστολόγησης, διάφορες συμμετέχουσες χώρες “κόβουν” τον αριθμό παραγγελιών, με αποτέλεσμα το κόστος ανά Α/Φ ν’ ανεβαίνει (απορόφηση πάγιου αλλά ανερχόμενου κόστους έρευνας κι ανάπτυξης - research & development, R&D - από λιγώτερες μονάδες πώλησης). Παράδειγμα, η πτώση των τιμών πετρελαίου και η συναλλαγματική άνοδος του δολαρίου Η.Π.Α., δημιουργεί προβλήματα γιά την αγορά του F–35 από την Νορβηγία (η αγορά του F–35 από τους Νορβηγούς ΑΝΕΥ ΑΥΞΗΣΗΣ του υπολοίπου αμυντικού προϋπολογισμού θα επιφέρει την… κατάργηση μονάδων Τ/Θ και ΠΒ του Νορβηγικού ΣΞ όταν τα πράγματα στην περιοχή υποτίθεται ότι “θερμαίνουν” λόγω Ρωσίας).

    2. Η Ισραηλινή ΠΑ (Israeli Defense Force – Aerospace Force, IDF-AF), αποκτά γύρω στα 45-60 F-35, ΔΩΡΕΑΝ μέσω της ετήσιας Αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας ύψους $3,2 δισεκατομ. (πρόκειται ν’ ανεβεί στα $4 δισεκατομ. μετά την συμφωνία για το Ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα). Η IDF-AF ΔΕΝ “βάζει όλα τ’ αυγά της στο ίδιο καλάθι” με το F-35: (α) Το Ισραήλ ΔΕΝ μπορεί να ΕΞΑΝΤΛΗΣΕΙ την δωρεάν ετήσια Αμερικανική στρατιωτική βοήθεια παραλαμβάνοντας ΜΟΝΟ τα F-35. (β) Η IDF-AF έχει ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙ τους τεχνικούς περιορισμούς του F-35, ιδιαίτερα ό,τι αφορά ακτίνα δράσης. Συνεπώς, πρόσφατα ανακοίνωσε τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων της F-15I, ενώ ταυτόχρονα ενδιαφέρεται για το μαχητικό Α/Φ F-15SE (Silent Eagle) το οποίον αναπτύσσεται σαν “ιδιωτική πρωτοβουλία” της Boeing αλλά με Σαουδαραβική χρηματοδότηση.

    3. Το F-35 έχει αποδειχθεί ΑΝΙΚΑΝΟ να κάνει ακόμα και βασικούς ελιγμούς αυτοάμυνας εναντίον Α/Φ όπως τα F-16 και F-15 σε κλειστές αερομαχίες. Αυτή η αδυναμία δείχνει ότι το F-35 παρά την πληροφοριακή διαδικτύωση και τους αισθητήρες του ΔΕΝ μπορεί ν’ ανταπεξέλθει μόνο του σε απειλές όπως τα Ρωσικά Sukhoi Su-27/35 καθώς και από τα πιό καινούργια Ρωσικά Sukhoi T-50 και τα παράλληλα υπό ανάπτυξη Κινεζικά μαχητικά Α/Φ.

    4. Το άρθρο αναφέρεται στην κατάριψη μαχητικού Α/Φ F-117 ΠΑ Η.Π.Α. (τεχνολογία Stealth) από Σερβικό Κ/Β Ε/Α SA-3 στην διάρκεια της κρίσης του Κοσσυφοπεδίου το 1999. Εκείνο που ΔΕΝ αναφέρει το άρθρο είναι ότι ο Σέρβος διοικητής της πυροβολαρχίας (τώρα ε.α.) είχε κάνει δικές του τοπικές μετατροπές στα κάπως παλαιά ραντάρ Σοβιετικής τεχνολογίας της κινητής του πυροβολαρχίας και μπόρεσε να δεί το ίχνος του F-117 με τα γνωστά αποτελέσματα (η Σερβική αεράμυνα είναι η μόνη στον κόσμο που κατάφερε να καταρίψει τέτοιo Α/Φ με τεχνολογία stealth). Όπως επισημαίνεται στο άρθρο, υπάρχουν παθητικά κι ενεργητικά συστήματα ραντάρ τα οποία μπορούν να επισημάνουν Α/Φ με χαρακτηριστικά stealth. Τα παθητικά ραντάρ απλώς παρακολουθούν τις ηλεκτρονικές εκπομπές του ιδίου του Α/Φ, π.χ., από το ραδιοϋψόμετρο (radio altimeter), ασυρμάτους, κ.λ.π.

    5. Οπωσδήποτε τα F-35 της Τουρκικής ΠΑ θ’ αποτελέσουν απειλή για την Ελληνική αεράμυνα αλλά όχι ανυπέρβλητη. Επίσης, ταυτόχρονα θ’ αποτελέσουν απειλή για τον ίδιο τον Τουρκικό αμυντικό προϋπολογισμό.


    http://www.nytimes.com/2016/01/25/us/despite-decades-of-stealth-sticking-points-bedevil-f-35-jet.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=mini-moth&region=top-stories-below&WT.nav=top-stories-below

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΑΤΑΤΑ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΤΑ ΣΟΥΧΟΙ? ΑΛΛΟΙΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΘΑ ΠΑΝΕ ΑΚΛΑΦΤΟΙ,

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.