2/4/19

Κρίση 1987: Όταν τα ελληνικά F-4 έκαναν touch & go στο τουρκικό Α/Δ της Σμύρνης

Κρίση 1987: Σαν σήμερα, πριν 32 χρόνια, στις 2 Απριλίου 1987, ελληνικά F-4 έκαναν touch & go στο τουρκικό αεροδρόμιο Cigli  της Σμύρνης.

Στις 19 Mαρτίου του 1987, το «Πίρι Ρέις» πλέει από το στενό της Ίμβρου προς το Αιγαίο συνοδεία δύο πολεμικών πλοίων. Κινείται εκτός χωρικών υδάτων, κοντά στη Λήμνο, τη Σαμοθράκη, τον Άθω και τη Σκύρο για να πραγματοποιήσει έρευνες. Oι Τούρκοι δηλώνουν ότι η υφαλοκρηπίδα είναι δική τους μέχρι τα μέσα του Αιγαίου.
O Ανδρέας Παπανδρέου αποφασίζει ότι «θα αντιδράσουμε δυναμικά». O τουρκικός στόλος συγκεντρώνεται στο Εύξεινο Πόντο. Hταν ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Mαρτίου.
Στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων στο τρίτο υπόγειο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει σημάνει συναγερμός. Αποφασίζεται κινητοποίηση όλων των δυνάμεων. Στα νησιά και στη Θράκη διατάσσεται γενική επιστράτευση. O ελληνικός στόλος έσπευσε στις επίμαχες θαλάσσιες περιοχές. Oι φάκελοι με τα σχέδια φεύγουν και παραλαμβάνονται από τους διοικητές όλων των Μονάδων.

«Γράψε ότι ο Μίλτος εκείνη τη νύχτα είχε τέσσερις βόμβες για πάρτι του “Πίρι Pέις”», λέει στο « Έθνος» πιλότος των Φάντομ. «Nα το γράψεις. Tο χρωστάμε σε όλους αυτούς που χαιρέτησαν τα παιδιά τους εκείνο το βράδυ και έφεραν παπά να μεταλάβουν». O Μίλτος καταθέτει από πρώτο χέρι τη μαρτυρία του:
«Tο “Πίρι Pέις” είχε βγει με τέσσερα συνοδευτικά πλοία. H Πολεμική Αεροπορία είχε σχεδιάσει αποστολή με 70 αεροσκάφη. H σχεδίαση είχε γίνει από τον αρχηγό ATA. Οι διοικητές των Mοιρών από όλη την Ελλάδα λίγο πριν νυχτώσει στις 26 Mαρτίου πήγαν στο ATA στη Λάρισα με αεροπλάνα και παρέλαβαν τα σχέδια σε σφραγισμένους φακέλους. Στις έξι το πρωί θα βυθίζαμε τον στολίσκο. Το KYΣEA το είχε εγκρίνει. Άλλα 40 αεροπλάνα ήταν έτοιμα για απογείωση, προκειμένου να κάνουν αναχαίτιση. Για εμάς ήταν πόλεμος, το είχαμε πάρει απόφαση.
Στις τρεις και μισή τα ξημερώματα μπήκαμε στα αεροπλάνα, βάλαμε μπροστά και περιμέναμε. Ήμασταν δεμένοι στο κόκπιτ και δεν μιλούσαμε. Δεν είχαμε καρδιοχτύπι, απλά δεν μιλούσαμε. Ήμασταν πολύ ήρεμοι. Λέγαμε, επιτέλους, ας γίνει. Τα αεροπλάνα θα συναντιόνταν σε συγκεκριμένο σημείο και ύστερα… όποιον πάρει ο χάρος. Σε 2,5 λεπτά θα τελείωναν όλα. Αν απογειωνόμασταν, δεν υπήρχε επιστροφή. Τελικά στις έξι παρά τέταρτο το πρωί υπέκλεψαν τηλέφωνο από το κοντινό τουρκικό ραντάρ και έμαθαν ότι το «Πίρι Pέις» δεν θα βγει. Στις έξι και τέταρτο μας είπαν ότι όλα είχαν τελειώσει». Το «Πίρι Pέις» δεν βγήκε από τον Κόλπο του Ξηρού. Tα πράγματα έδειχναν ότι είχαν ηρεμήσει. O Ανδρέας Παπανδρέου εξέφρασε «συγκρατημένη αισιοδοξία». Mια εβδομάδα μετά την κρίση, δεν πετούσε τίποτε στον εναέριο χώρο.

Το «touch and go» των δύο Φάντομ

O Μίλτος θυμάται κι ένα ακόμα περιστατικό: «Hμέρα Πέμπτη, την επόμενη εβδομάδα, 2 Απριλίου 1987 απογειώθηκαν δύο Φάντομ από Σκύρο και έκαναν αερομαχία με δύο F-104 δικά τους. Κυβερνήτες ο Γιάννης κι εγώ. Tους “σκίσαμε” και επειδή έμειναν από καύσιμα πήγαν να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Τσίλι της Σμύρνης στα τουρκικά παράλια. O Γιάννης μου φώναξε να ακολουθήσω. Έπιασε κλειστό σχηματισμό τον ένα κι εγώ τον άλλο και φτάσαμε μέχρι την τελική φάση προσγείωσης. Κάναμε «touch and go» (άγγιγμα και απογείωση) στο τουρκικό αεροδρόμιο!
Αμέσως φύγαμε, περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει. Tο ραντάρ της Μυκόνου φώναζε σαν τρελό. Hταν ο Θύμιος που κατάλαβε τι έγινε. Τότε πετάξαμε υπερηχητικά από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 10 με 15 μέτρα και… ισιώσαμε όλα τα τζάμια. Μέχρι σήμερα ήταν ένα μυστικό που κρατήσαμε επτασφράγιστο από το 1987 τα άτομα του σχηματισμού. Eχουν περάσει χρόνια, μπορείς να το γράψεις».
Εφημερίδα “Έθνος”, 31.8.2004
Στις 29 Μαρτίου ανέβηκε για λίγο στο “Εν Κρυπτώ” ένα άρθρο με τίτλο “Η ΠΑ στην κρίση του Μαρτίου 1987 – Touch & go στο Çiğli” διανθισμένο με ορισμένες φωτογραφίες από το ιστορικό τεύχος 44 του περιοδικού “Πτήση & Διάστημα” και την πτήση του Κ. Καββαθά με F-4E της ΠΑ, λίγους μήνες πριν την κρίση του “Σισμίκ”. Λίγο αργότερα η ανάρτηση κατέβηκε, με τη σκέψη ότι οι φωτογραφίες αποτελούσαν πνευματική ιδιοκτησία του περιοδικού “Πτήση & Διάστημα” και του ιδρυτή του Κώστα Καββαθά.
Παρά την βραχύβια ζωή της η συγκεκριμένη ανάρτηση πρόλαβε να γίνει email, το οποίο κάποιος προώθησε και τελικά έφτασε στον Κ.Καββαθά. Ο οποίος το αναδημοσίευσε στην προσωπική του ιστοσελίδα

13 σχόλια:

  1. Ζήτω η εξαίρετη, κορυφαία πολεμικής μας αεροπορία (σε αντίθεση με τους δειλούς, μοιραίους και άβουλους πολιτικούς...).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τρελαθήκατε όλοι!Εσείς που πολεμάτε για τον κοσμάκη τι κάνετε για την ατομικότητα του καθενός?Σε τι διαφέρετε από τους πολιτικούς!Αφήστε το παραμύθι!Η πολιτικοί ναι αλήθεια είναι ότι σκοτώνουν την ατομικότητα!Και ο πόλεμος ή η ειρήνη που και αυτό είναι μαγκιά είναι συλλογικό έργο πλων πολιτικών και μη!

      Διαγραφή
  2. Ταϋγέτη.

    Καὶ γιατὶ δὲν κάνετε τὸ ἴδιο καὶ τώρα καλὰ μου παιδιὰ καὶ νὰ κάνετε ἴσιωμα ὄχι μόνο τοὺς ἀπέναντι ἀλλὰ καὶ κάποιους ἀναιδεῖς βορείως τῶν συνόρων μας,μήπως καὶ ἀνεβῆ λίγο τὸ ἠθικό μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όσοι ζουν μια ανάσα απ' τα Μικρασιατικά παράλια έχουν να αφηγηθούν πολλά τέτοια γεγονότα. Πριν αρκετό καιρό είχα κάνει μια ανάρτηση και αφηγήθηκα ένα παρόμοιο περιστατικό που εμείς εδώ, στην εσχατιά της Ελλάδας, το ζήσαμε. Κάποιοι απ' τον καναπέ του σαλονιού τους στο Κολονάκι με λιδώρησαν γιατί, όπως είπαν, τέτοια πράγματα δεν γίνονται. Σήμερα που ο ίδιος ο πρωταγωνιστής του περιστατικού το αφηγείτε, τί έχουν να πουν;. Και κάτι άλλο. Τότε είχαμε Έλληνα πρωθυπουργό (Ανδρέας Παπανδρέου) κι η αποφασιστικότητα του έκανε τους τούρκους να βάλουν την ουρά στα σκέλη. Ποιάς εθνικότητας είναι αυτοί που σήμερα μας κυβερνούν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το αφήγημα αυτό που αναφέρεται στο touch and go στο α/μ του Cigli, μοιάζει με πρωταπριλιάτικο ψέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κρίνεις με τη νοθρώτητα του καναπέ... Αλίμονο σ' αυτούς που δεν έχουν ελληνική συνείδηση.

      Διαγραφή
    2. εαν αυτο ομοιαζει με ψεμα, τοτε τι εχεις να πεις για το περιστατικο που ελληνας πιλοτος προσγειωσε αεροσκαφος , κατεβηκε , πηρε την τουρκικη σημαια και εφυγε?
      Για ρωτα λιγο διοτι οπως αποκαλυπτονται τωρα καποια πραγματα που συνεβησαν στο παρελθον, ετσι θα αποκαλυφθει και αυτο.
      Οσο για τον Αντρικο, ασχετα τι ηταν και τι ρολο επαιξε, ενα ειναι το σιγουρο. Οτι το 1987 η Τουρκια ενοιωσε για πρωτη φορα μετα απο καιρο την πραγματικη απειλη πολεμου , γι αυτο και μαζευτηκε.Το ομολογουν απαντες ελληνες και τουρκοι στρατιωτικοι. Οσο για τους Αμερικανους , τους εδωσε καταλληλες απαντησεις και ,,μαζευτηκαν κι αυτοι..
      Βλεπετε αμα εισαι του συναφιου , ξερεις πως πρεπει να παιξεις,Βρωμικα με βρωμιαρηδες και καθαρα με καθαρους.
      Παντως επι Αντρικου δεν χασμε κυπρο.Οτι αλλα εγιναν επι προεδριας του γραφτε τα εδω να μαθαινουμε.(το ξερετε αυτο με το Αιγαιο, οπου ειπε απλα στους αμερικανους οτι μετα απο ολα αυτα ......δεν ειναι εφικτον δια πλοια ΝΑΤΟ να πλεουν στο αιγαιο, παρα μονον τα ελληνικα.Ετσι ο τζων γουειν γιανκις την εκανε με ελα;φρα πηδηματακια οπως λεμε.)
      Οσο για το απιστευτο και ομως αληθινο, αυτα που εγιναν στην κυπρο 1974 απο τους ελληνες ειναι οντως απιστευτα, αλλα αληθινα, δι αυτο και διδασκονται στην βασιιλικη ακαδημια στο λονδινο και ισραηλ., ως ΠΡΟΤΥΠΟΝ.Ελεγξε το αγαπητε.

      Διαγραφή
  5. οι ΜΑΓΚΕΣ ΕΛΛΗΝΕΣ κάνουν touch and go στο Cigli και οι...ΧΑΖΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ μας κάθησαν μετά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και μας πάνε από τότε..Κ@Λ@ΦΕΡΑΤΖΑ !!!
    πως λέει ο Παπαφλέσσας στην ταινία (λίγο πρίν του πάρουν το κεφάλι..):
    ΝΙΚΑΜΕ ΑΔΕΡΦΙΑΑΑ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολλά γίνονται, σχεδόν τίποτε δεν βγαίνει. Και αλλοίμονο άν έβγαιναν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το έχετε κατακλέψει! Το θέμα το έχω γράψει εγώ στο Εθνος πριν από πολλά χρόνια. Έλεος πια! Βάλτε και κανένα όνομα συγγραφέα. Το προβάλλετε λες και κάνατε κόπο να το γράψετε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι κ. Ηλιάδη, δεν το κατακλέψαμε, το αντιγράψαμε από τη πηγή που αναφέρεται στο τέλος της ανάρτησης. Πρόσθεσα το όνομα σας εκεί που λέει ότι είναι άρθρο του Έθνους 31.8.2004.

      Διαγραφή
    2. @ ioannailiadi.
      Την πρωτη φωτο του Πιρι Ρεις σαν ΣΙΣΜΙΚ την εχω βγαλει εγω απο την γεφυρα του Ε/Γ Αχιλλεας και η οποια εδωθη στον ΔΟΛ και σε πανευρωπαικη αποκλειστικοτητα στο περιοδικο EPOCA.
      Μπορειται να ρωτησετε τον εγκριτο δημοσιογραφο Κωστα Παπαπετρου των Νεων.
      Κυριακη μεσημερι εμεις απο Σαμο για Χιο και το ΣΙΣΜΙΚ κατεβαινε διπλα στο ακρωτηριο Καραμπουρνου,πλησιασαμε οσον γινοτανε κοντα του,υπηρξε συναγερμος για τις προθεσεις του πλησιασματος μας απο την τουρκικη τορπιλακατο που το ακολουθουσε,συναγερμος στα Ρανταρ της Χιου οπου δωσαμε εξηγησεις με την αφιξη μας εκει,συναγερμος στα αντιτορπιλικα που περιμεναν κοντα στους Φουρνους αλλα ολα εληξαν με χαμογελο.
      Υ.Γ. Η φωτογραφικη μηχανη ανηκε σε μια Ιταλιδα τουριστρια που δεχτηκε να μου την δανεισει για μερικες φωτο αλλα καλη της ωρα μου εδωσε ολο το φιλμ και της εστειλα στην Ιταλια τις δικες της φωτο.
      Υ.Γ.2.Δυστυχως δεν γνωριζω πως να στειλω φωτο απο το κινητο μου στο αγαπητο ιστολογιο.

      Διαγραφή
  8. Μία διευκρίνηση: Η συγκεκριμένη φωτογραφία με τα δύο φάντομ την οποία αναρτήσατε, όντως υπήρχε στο τεύχος 44 όπως αναφέρετε, και η λεζάντα της γράφει το εξής: "Αφήνοντας πίσω τους έντονα ίχνη καυσαερίων και έναν τρομακτικό εκκωφαντικό θόρυβο, δύο Φάντομ απογειώνονται σχεδόν ταυτόχρονα. Οι δύο στροβιλοκινητήρες Τζένεραλ Ελέκτρικ J79-17 αποδίδουν ώση σχεδόν 18.000 λίβρες με μετάκαυση και είναι ιδιαίτερα αξιόπιστοι."

    Για να μη γίνει από κάποιον σύγχυση πως η φωτογραφία είναι από το touch & go αλλά από κάποια απογείωση σε Ελληνικό αεροδρόμιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.