29/10/09

Σφίγγει κι άλλο ο κλοιός για ΛΑΡΚΟ και Σκαραμαγκά

O κλοιός γύρω από δύο παραδοσιακές βιομηχανίες της χώρας σφίγγει κι άλλο και η κυβέρνηση θα κληθεί πολύ σύντομα να πάρει οριστικές αποφάσεις, υπό καθεστώς οικονομιών και όχι μόνο πιέσεων.

Ο λόγος για την Λάρκο και για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, των οποίων οι περιπτώσεις είναι, φυσικά, τελείως διαφορετικές μεταξύ τους, ωστόσο έχουν το κοινό ότι κληροδοτήθηκαν από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σε εκείνη του ΠΑΣΟΚ εν είδει "καυτής πατάτας"…

Στην Λάρκο η έκπληξη ήρθε από την Εθνική, η οποία, τελικώς, και παρά τα περί του αντιθέτου διαφαινόμενα, συμμετείχε, σύμφωνα με αξιόπιστη πληροφόρηση του axiaplus gr., με ένα ποσό της τάξης των 20 εκατ. ευρώ - κάποιες πηγές κάνουν λόγο και για 25 εκατ. - το οποίο αντιστοιχεί στο ήμισυ της προ της αύξσηης κεφαλαίου συμμετοχής της.

Το Δημόσιο έβαλε περί τα 45 εκατ. ευρώ - η ΔΕΗ δεν συμμετείχε - αλλά η ένεση ρευστότητας δεν φτάνει παρά για μερικούς μήνες. Η τιμή του νικελίου μπορεί να βρίσκεται αυτήν την περίοδο κοντά στα19.000 δολάρια τον τόνο, δηλαδή σε επίπεδα που …παραδοσιακά θεωρούνταν ως break even για την εταιρεία.

Μόνο που με το ευρώ σχεδόν στα 1,50 δολάρια, τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς η Λάρκο αμείβεται σε δολάρια και πληρώνει σε ευρώ - ιδού άλλο ένα κοινό σημείο με τα ναυπηγεία...
Πηγές της διοίκησης εκτιμούν ότι ο χορός των ζημιών θα συνεχιστεί και μετά τα περσινά 116 εκατ. ευρώ, αναμένεται για φέτος η εταιρεία να μπει μέσα κατά΄80 εκατ. ευρώ περίπου, αν και είναι σχετικά νωρίς για μία απόλυτα ακριβή προσέγγιση. Θυμίζουμε εδώ ότι επί Ν.Δ. είχε ξεκινήσει διαδικασία αποκρατικοποίησης της Λάρκο, στο πλαίσιο της οποίας είχαν εμφανιστεί 9 ηχηρά ονόματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό και συγκεκριμένα οι Άκτωρ, Cunico Resources (Ολλανδία), Fevamonitico Sarl (Λουξεμβούργο), Ελληνική Χαλυβουργία, Μυτιληναίος, Panegean (κοινοπραξάι στην οποία συμμετέχουν η Glencore και η Swissmarine), Solway Industries (Ρωσία) καθώς και δύο ακόμη διεθνείς όμιλοι, των οποίων η ταυτότητα δεν έχει δημοσιοποιηθεί.

Προφανώς αναμένεται η αποσαφήνιση των προθέσεων της νέας κυβέρνησης, ενώ η διοίκηση ως πλέον άμεσο χρονικά στόχο έχει θέσει την επανέναρξη, από τη νέα χρονιά, της λειτουργίας και του 4ου, από τα συνολικά πέντε, ηλεκτροκάμινα της Λάρκο, προκειμένου να ανταποκριθεί σε μία πιθανή αύξηση της ζήτησης στην οποία παραπέμπει η βελτίωση του οικονομικού κλίματος διεθνώς.
Στον Σκαραμαγκά, οι εργαζόμενοι είχαν την Τρίτη μία ακόμη συνάντηση με τον γερμανοϊαπωνικής καταγωγής μάνατζερ και εκπρόσωπο της ιδιοκτήτριας ThyssenKrupp κ. Ίτο, ο οποίος μετέθεσε …κατά 15 ημέρες - συγκεκριμένα, έως τις 15 Νοεμβρίου - την στάση πληρωμών για την οποία ήδη έχει ενημερώσει το σωματείο.

Το κλίμα, πάντως, παρέπεμπε με σαφήνεια, μετά και την προ μηνός καταγγελία των συμβάσεων με το Πολεμικό Ναυτικό - στο ότι "εμείς φεύγουμε και …ρίχνουμε μαύρη πέτρα", ενώ για την περίπτωση κατά την οποία δεν βρεθεί άμεσα αγοραστής, οι Γερμανοί προτίθενται να ιδρύσουν νέα εταιρεία η οποία θα διαχειρίζεται για το επόμενο διάστημα τα ναυπηγεία, αναζητώντας τραπεζικό δανεισμό ο οποίος, όμως, θα βαρύνει την ελληνική μονάδα απ΄ ευθείας, χρησιμοποιώντας ενδεχομένως και προς υποθήκευση την ακίνητή της περιουσία.

Σημειώνεται εδώ ότι μόνο το κόστος μισθοδοσίας των εργαζομένων φτάνει τα 7 εκατ. ευρώ τον μήνα για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενώ, όπως είναι γνωστό, δεν υπάρχουν πληρωμές από το Δημόσιο
Στα ενδιαφέροντα των ημερών, μία εξέλιξη που επιβεβαιώνεται και από το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο ως ενδιαφερόμενος για την "επόμενη μέρα" στη μονάδα ο κ. Σωτήρης Εμμανουήλ, ο οποίος είχε διατελέσει και στο παρελθόν μάνατζερ των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, χωρίς να καταφέρει, πάντως, να αλλάξει την ρότα της μονάδας.

Έχουν δε επιβεβαιωθεί και οι πληροφορίες που ήθελαν το Νεώριο Σύρου του κ. Νίκου Ταβουλάρη, το οποίο ελέγχει και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, να ενδιαφέρεται για την υπόθεση, χωρίς πάντως να αποκρύπτεται ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα…

Του Σωτήρη Χιωτάκη
chiotaki@otenet.gr
axiaplus.gr

1 σχόλιο:

  1. Βασική φιλοσοφία του Δυτικού Μοντέλου ανάπτυξης είναι να μην υπάρχει κράτος.

    Η Ελλάδα καταστράφηκε από αυτό το μοντέλο!

    Η Ελλάδα χρειάζεται να έχει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο (που θα στηρίζεται στην ένωση των Ορθοδόξων και την δημιουργία Ορθόδοξης Αυτοκρατορίας), στα πλαίσια του οποίου το Κράτος θα πρέπει να ελέγχει τους σημαντικούς τομείς της οικονομίας, και την ναυτιλία.

    Το κράτος, στα πλαίσια αυτά, θα πρέπει να εξαγοράσει όλα τα ναυπηγεία της Ελλάδας(τουλάχιστον το 51%) και να τα ενοποιήσει σε μία κρατικά ελεγχόμενη εταιρία. Τα Ναυπηγία θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν από το κράτος για την κατασκευή όχι μόνο πλοίων, αλλά και για άλλες βιομηχανικές χρήσεις και έρευνα και ανάπτυξη εγχώριας τεχνολογίας.

    Επίσης το κράτος, αγοράζοντας πλοία που θα έχουν κατασκευαστεί στα κρατικά ναυπηγεία, να δημιουργήσει μία κρατικά ελεγχόμενη (51% τουλάχιστον στο κράτος) ναυτιλιακή εταιρία επιβατικών μεταφορών η οποία θα αναλάβει την ακτοπλοϊκή σύνδεση ΟΛΩΝ των νησιών. Ύστερα, εάν θέλει κάποιος ιδιώτης να κάνει κάποιο δρομολόγιο σε γραμμή-φιλέτο, να του επιτρέπεται και αυτού, εφόσον όμως πληρώνει ενοίκιο.

    Το Κράτος θα πρέπει να δημιουργήσει και μια κρατικά ελεγχόμενη εταιρία ναυτιλιακών εμπορικών μεταφορών, αγοράζοντας πλοία από τα κρατικά ναυπηγία, και να αναλάβει μέρος των διεθνών διακρατικών μεταφορών.

    Το κράτος μπορεί να αναθέτει δουλειές σε Έλληνες εφοπλιστές, μόνο εάν ζηξτούν λογικά χρήματα, και ΜΟΝΟ εφόσον εγκαταλείψουν το εξωτερικό και εγκαταστήσουν όλες τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα, και εφόσον βάλλον Ελληνική σημαία στα πλοία τους και φορολογηθούν και τοποθετήσουν τα χρήματά τους σε Ελληνικές Τράπεζες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.