13/10/10

Τα ψιλά γράμματα της Ιστορίας

Tου Ηλια Μαγκλινη

Τελικώς, το μάθημα της Ιστορίας παραμένει υποχρεωτικό στο λύκειο, μολονότι το υπουργείο είχε προσανατολιστεί στη μετατροπή του σε μάθημα επιλογής. Σε χθεσινό ρεπορτάζ του στην «Κ», ο Απ. Λακασάς σχεδόν προέβλεψε ότι η συγκεκριμένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα ακυρωνόταν προτού ακόμη ξεκινήσει, «λόγω των “κραυγών” που υιοθετούν τα ελληνικά κόμματα», μολονότι το σκεπτικό των υπευθύνων του υπουργείου ήταν «λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, περισσότερα μαθήματα επιλογής και μεγαλύτερη εμβάθυνση», κάτι που εκ πρώτης όψεως δεν είναι κακό.

Η δική μου καχυποψία απέναντι σε τούτη την πρωτοβουλία έχει να κάνει κυρίως με το πώς θα σχεδιαζόταν όλο αυτό, πόσο μεθοδικά θα κινούνταν το υπουργείο, με το αν στόχευε σε ένα ευέλικτο, δραστικό σχήμα διδασκαλίας, αποφεύγοντας μιαν ακόμη απονεύρωση και αφυδάτωση της γνώσης. Αλλά μετά την υπόθεση με τη «βάση του δέκα», πώς να μην είσαι καχύποπτος;

Σε κάθε περίπτωση, εάν επρόκειτο το μάθημα της Ιστορίας να τύχει μεγαλύτερης εμβάθυνσης, όπως αναφέρθηκε, εάν επρόκειτο να το παρακολουθούν μαθητές που το είχαν επιλέξει συνειδητά, τότε ίσως ήταν καλύτερο ένα μάθημα που γίνεται μέσα σε ένα πνεύμα τυπολατρικής υποχρέωσης και ψυχαναγκασμού να μετατραπεί σε μάθημα επιλογής.

Η Ιστορία είναι βέβαια πονεμένη υπόθεση. Θυμάμαι από τα δικά μου μαθητικά χρόνια, στο λύκειο, κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80, πόσο διαχωρισμένα ήταν μέσα μου, από τη μια πλευρά, η διδασκαλία της Ιστορίας στο σχολείο και, από την άλλη, τα συναρπαστικά ιστορικά αναγνώσματα που έβρισκα στην πατρική βιβλιοθήκη: τα «Φοβερά Ντοκουμέντα», με τις έξοχες αφηγήσεις των Σόλωνα Γρηγοριάδη, Δημήτρη Φωτιάδη, Αλέξανδρου Κοτζιά και των άλλων ξένων συγγραφέων, με τον «Σαγγάριο», τον «Επίλογο στο Γουδί», τους «Βαλκανικούς Πολέμους», τη «Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών» κ. ά., ο δίτομος, γλαφυρός «Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος» του Ρεϊμόν Καρτιέ (από τον Πάπυρο - με υπέροχη εικονογράφηση), η μετ’ εμποδίων, αλλά όμως πάντοτε συγκλονιστική καθαρεύουσα της «Ανόδου και της Πτώσης του Γ΄ Ράιχ» του Ουίλιαμ Σίρερ (τρεις σκληρόδετοι τόμοι με πρωτόγονες εκτυπώσεις από τις εκδόσεις Αρσενίδη - αν δεν με απατά η μνήμη μου), ακόμα και τα τεύχη της κλασικής σήμερα «Ιστορίας Εικονογραφημένης», επίσης από τις εκδόσεις Πάπυρος, όλα συνέθεταν στον άγουρο νου ενός περίεργου εφήβου ένα σύμπαν εξόχως μυθιστορηματικό. Το πιο συγκλονιστικό όμως ήταν ότι όλα αυτά που διάβαζα είχαν συμβεί στ’ αλήθεια. Και η Ιστορία ήταν όντως ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα.

Αλλη κουβέντα, λοιπόν, η σχολική Ιστορία και άλλη αυτή που διάβαζα σπίτι. Και πάλι όμως, χρειάστηκε να περάσουν κάμποσα χρόνια για να συνειδητοποιήσω ότι η Ιστορία δεν είναι κάτι ξένο και παγωμένο, που αφορά επώνυμους και μεγάλους ηγέτες. Οτι η Ιστορία συνιστά κυρίως αυτή τη μυστική σύνδεση των κορυφαίων γεγονότων με τους μικρούς και ασήμαντους, της «επίσημης» μνήμης, των βουβών κινηματογραφικών επίκαιρων και των ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τα θαμμένα οικογενειακά κειμήλια, ξεθαμμένες προσωπικές διηγήσεις και μνήμες, αόρατα τραύματα και παρακαταθήκες που από νεκρές οικογενειακές φύσεις μεταμορφώνονται σε κάτι ζωντανό και παλλόμενο: σε αφηγήσεις με συλλογικό, ενίοτε οικουμενικό χαρακτήρα.

Ο Αμερικανός κομίστας Αρτ Σπίγκελμαν, μεταφέροντας στο διάσημο πια «Maus» την ιστορία του πατέρα του από το Ολοκαύτωμα, ξεκίνησε με την εξής εμβληματική φράση: «Ο πατέρας μου αιμορραγεί Ιστορία» (My father bleeds History). Κάτι ανάλογο έδειξε και ο Βρετανός Γκρέιαμ Σουίφτ στο καλύτερό του μυθιστόρημα, την «Υδάτινη χώρα», το 1983.

Με άλλα λόγια, η Ιστορία δεν είναι κάτι εκεί έξω - είναι στο σπίτι του καθενός μας. Και οι αφηγήσεις της είναι οι δικές μας μνήμες και αναπλάσεις. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι απλώς αν η Ιστορία πρέπει να είναι υποχρεωτική ή προαιρετική στο λύκειο. Το ερώτημα είναι εάν μπορεί το νέο λύκειο που οραματίζεται το υπουργείο να ενσταλάξει στους μαθητές μια άλλου τύπου αντίληψη γύρω από την Ιστορία. Να τους υποψιάσει ως προς τη βαθύτερη δυναμική της, αναδεικνύοντας τη γοητεία της. Ψιλά γράμματα; Μάλλον.
kathimerini

9 σχόλια:

  1. Νομίζω ότι το δημοσίευμα του κ. Μαγκλίνη θέτει το ζήτημα του μαθήματος της Ιστορίας στην σωστή του διάσταση.

    Παρακαλώ, προσέξτε την διαφορά της σκέψης του κ. Μαγκλίνη και του αρθρογράφου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ Αποστόλου Λακασά.

    Ο δεύτερος, προφανώς ακολουθώντας τα πολιτικά του πιστεύω, αντιμετωπίζει την σωστή ιστορική μόρφωση ως μια «εθνικιστική»(sic!) έκφανση ενώ ο κ. Μαγκλίνης αντιμετωπίζει την διδαχή του μαθήματος της Ιστορίας επί επιστημονικής βάσεως, αναφέροντας παράλληλα τον Ραϋμόν Καρτιέ, τον Γουϊλιαμ Σίρερ και άλλους.

    Κι’ εγώ στο Γυμνάσιο, σε εποχή ανύποπτη και πολύ πριν από αυτήν του κ. Μαγκλίνη, είχα διαπιστώσει ότι μαθαίναμε μια ιστορία ξερή και ανούσια με χρονολογικά αναφερόμενα γεγονότα χωρίς να υπάρχει διείσδυση στην ουσία τους .

    Σαν ένα απτό παράδειγμα αναφέρω την Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή! Για ένα τεράστιο γεγονός ως προς την ιστορική του διάσταση και ταυτόχρονα τόσο τραγικό για τον Ελληνισμό, το βιβλίο μου της Ιστορίας αφιέρωνε μόλις μια σελίδα.

    Έπρεπε βλέπετε, πάση θυσία να μην θιγεί η διαβόητη Ελληνοτουρκική φιλία!

    Απετέλεσε τόλμημα το 1950 ή δημοσίευση του βιβλίο «Η Σκιά της Δύσεως» του αείμνηστου Πρέσβυ ε. τ. Κωνσταντίνου Σακελλαρόπουλου (πρόσφατα επανεκδόθηκε) που περιείχε πολλές αλήθειες, τόσο για τα τεράστια σφάλματα των τότε Ελλήνων ιθυνόντων, όσο κυρίως για την αισχρή συμπεριφορά των υποτιθεμένων Μεγάλων εθνών, έναντι ενός πτωχού αλλά αγνού και ειλικρινούς λαού!

    Υπήρχαν τεκμηριωμένα στοιχεία που απεδείκνυαν χωρίς αμφισβήτηση τις ατιμίες «Συμμάχων» έναντι της μικράς αλλά εντίμου Ελλάδος, που ποτέ δεν είχαμε διδαχθεί στο Γυμνάσιο.

    Σήμερα, με την ύπαρξη των κκ. Δραγώνα, Κουλούρη, Φραγκουδάκη και λοιπών μηδιζόντων, ο εχθρός βρίσκεται εντός των τειχών. Οι Ελληνόπαιδες δεν μαθαίνουν ελλιπή ιστορία αλλά ιστορία διεστραμμένη χωρίς ίχνος Εθνικού (όχι «εθνικιστικού»)Φρονήματος!

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομίζω ότι το δημοσίευμα του κ. Μαγκλίνη θέτει το ζήτημα του μαθήματος της Ιστορίας στην σωστή του διάσταση.

    Παρακαλώ, προσέξτε την διαφορά της σκέψης του κ. Μαγκλίνη και του αρθρογράφου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ Αποστόλου Λακασά.

    Ο δεύτερος, προφανώς ακολουθώντας τα πολιτικά του πιστεύω, αντιμετωπίζει την σωστή ιστορική μόρφωση ως μια «εθνικιστική»(sic!) έκφανση ενώ ο κ. Μαγκλίνης αντιμετωπίζει την διδαχή του μαθήματος της Ιστορίας επί επιστημονικής βάσεως, αναφέροντας παράλληλα τον Ραϋμόν Καρτιέ, τον Γουϊλιαμ Σίρερ και άλλους.

    Κι’ εγώ στο Γυμνάσιο, σε εποχή ανύποπτη και πολύ πριν από αυτήν του κ. Μαγκλίνη, είχα διαπιστώσει ότι μαθαίναμε μια ιστορία ξερή και ανούσια με χρονολογικά αναφερόμενα γεγονότα χωρίς να υπάρχει διείσδυση στην ουσία τους .

    Σαν ένα απτό παράδειγμα αναφέρω την Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή! Για ένα τεράστιο γεγονός ως προς την ιστορική του διάσταση και ταυτόχρονα τόσο τραγικό για τον Ελληνισμό, το βιβλίο μου της Ιστορίας αφιέρωνε μόλις μια σελίδα.

    Έπρεπε βλέπετε, πάση θυσία να μην θιγεί η διαβόητη Ελληνοτουρκική φιλία!
    (Συνέχεια)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. (Συνέχεια)
    Απετέλεσε τόλμημα το 1950 ή δημοσίευση του βιβλίο «Η Σκιά της Δύσεως» του αείμνηστου Πρέσβυ ε. τ. Κωνσταντίνου Σακελλαρόπουλου (πρόσφατα επανεκδόθηκε) που περιείχε πολλές αλήθειες, τόσο για τα τεράστια σφάλματα των τότε Ελλήνων ιθυνόντων, όσο κυρίως για την αισχρή συμπεριφορά των υποτιθεμένων Μεγάλων εθνών, έναντι ενός πτωχού αλλά αγνού και ειλικρινούς λαού!

    Υπήρχαν τεκμηριωμένα στοιχεία που απεδείκνυαν χωρίς αμφισβήτηση τις ατιμίες «Συμμάχων» έναντι της μικράς αλλά εντίμου Ελλάδος, που ποτέ δεν είχαμε διδαχθεί στο Γυμνάσιο.

    Σήμερα, με την ύπαρξη των κκ. Δραγώνα, Κουλούρη, Φραγκουδάκη και λοιπών μηδιζόντων, ο εχθρός βρίσκεται εντός των τειχών. Οι Ελληνόπαιδες δεν μαθαίνουν ελλιπή ιστορία αλλά ιστορία διεστραμμένη χωρίς ίχνος Εθνικού (όχι «εθνικιστικού»)Φρονήματος!

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. - Το σκεπτικό καθ’ ενός -ακόμη και ανεπιτήδευτου ή κουφού στα δημοκρατικά αιτήματα τιτλούχου- δεν μπορεί να δοκιμάζεται στην καμπούρα της Ελληνικής κοινωνίας… και να μη κατασταλάζει ποτέ.
    Δεν είναι όλοι οι μαθητές το ίδιο προικισμένοι ούτε κι’ έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα από κλίση. Ν’ αφεθούν οι δάσκαλοι και καθηγητές να λειτουργήσουν ενσυνείδητα, έξω από καλούπια, που -τα τελευταία- μας κάνουν, δικαίως, εξαιρετικά καχύποπτους.
    Η μεγαλύτερη κατευθυνόμενη εμβάθυνση γνώσης, χωρίς επαρκή γενική παιδεία, αφήνει πολλούς «ειδικευμένους» -στην ουσία- αμόρφωτους!
    Η Ιστορία (ιστός ροής γίγνεσθαι*), μπορεί ν’ αρχινά μ’ επισκόπηση του Εθνικού μας παρόντος και του πρόσφατου παρελθόντος μας, να φτάνει ως το απώτερο παρελθόν μας, να παραλληλίζεται με σημαντικά γειτονικά, διεθνή και παγκόσμια -ιστορικά- γεγονότα… και να καταλήγει με «προβολή» της στο μέλλον.
    Βεβαίως, σ’ επίπεδα & τύπους, αναλόγως της ηλικίας των μαθητών ή σπουδαστών.
    (*) Ουδέν γίγνεσθαι «πλαστόν», μηδέ άγνωστον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το θέμα της υποχρεωτικής διδασκαλίας ήταν το ένα ζήτημα. Το άλλο και πλέον σημαντικότερο ήταν το περιεχόμενο. Έχει διευκρινισθεί ότι το μάθημα θα περιέχει τις περιόδους του Βυζαντίου και της Ελληνικής Επανάστασης, γιατί το δημοσίευμα δεν κάνει λόγο για αυτό. Σε διαφορετική περίπτωση, μάλλον η υποχώρηση στο θέμα της επιλογής ήταν στρατηγικός ελιγμός, και τώρα οι ελληνόπαιδες θα μαθαίνουν υπορεωτικά την ευρωπαϊκή ιστορία χωρίς Βυζάντιο και ελληνική επανάσταση (επικίνδυνα πράγματα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να μπει στα γυμνάσια και το μάθημα της ...Εβραιολογίας, όπως προτείνει η γνωστή -και της Galia- καθηγήτρια του Παντείου κυρία Ρένα Μόλχο !!!
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δυστυχώς καί ανιστόριτοι εισάγονται στό Παν/μιο, αλλά καί ανιστόριτοι εξέρχονται από τά Τμήματα Ιστορίας. Καί το χειρότερο, μέ μία κομματική διαστρέβλωση τής οπτικής γωνίας θεώρησης τής ροής τής Ιστορίας, ανάλογα μέ τόν διδάσκοντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η επιτυχία της σχολικής διδασκαλίας στην Ιστορία (αλλά και σε άλλα μαθήματα) είναι να υποκινήσει απορίες και προβληματισμούς στα παιδιά, ώστε να νιώσουν την ανάγκη να ασχοληθούν μ΄αυτήν και εξωσχολικά. Ο γράφων προφανώς είχε δικές του απορίες γι΄αυτό διάβαζε Ιστορία και στο σπίτι του. Πάντως παίζει σημαντικο ρόλο και η οικογένεια στην διατήρηση της ιστορικής μνήμης. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οπως εχω ξαναγραψει πολλες φορες ΕΘΝΟΣ που ξεχνα την Ιστορια του ξεχαν τον ιδιο του τον εαυτο!Απο την αλλη ομως θα πρεπει να παραδεχθω οτι η Διδασκαλια της Ιστοριας στην Ελλαδα τοσο στο σχολειο οσο και στο Πανεπιστημιο (τουλαχιστον στο Ιστρικο- Αρχαιολικο Τμημα) ΝΟΣΕΙ
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.