5/2/11

Στους δρόμους του Καΐρου


Tου Νικου Γ. Ξυδακη

Ο άνεμος ελευθερίας που σαρώνει τις αραβικές χώρες ανατρέπει τα διεφθαρμένα καθεστώτα και πυροδοτεί τις ελπίδες των λαών για ζωή με αξιοπρέπεια. Ταυτοχρόνως όμως ανατρέπει τα στερεότυπα που διακατέχουν τους Δυτικούς για τον αραβικό κόσμο. Τα πρόσωπα των νέων Αράβων, που μιλούν με θάρρος και διαύγεια για ελευθερία, δημοκρατία και αξιοπρέπεια, στις κάμερες των δικτύων, στα μπλογκ και στο Τουίτερ, δεν ανταποκρίνονται στις στερεοτυπικές εικόνες του φανατικού, θρησκόληπτου και καθυστερημένου Αραβα

Τα πρόσωπα που βλέπουμε και ο λόγος που εκφέρουν απέχουν παρασάγγας από τις οριενταλιστικές αναπαραστάσεις, με τις οποίες τραφήκαμε από τα μαζικά μέσα και τις χολιγουντιανές ταινίες, ιδίως κατά την αναδίπλωση της Δύσεως μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11/9. Επιτέλους, ξαναθυμόμαστε τη διεισδυτική ανάλυση του σπουδαίου Αμερικανοπαλαιστινίου θεωρητικού Εντουαρντ Σαΐντ, καθηγητή στο Κολούμπια, περί οριενταλισμού, που άλλαξε το 1978 την πολιτική και πνευματική ατζέντα. Ο Σαΐντ περιέγραψε πώς ο Δυτικός αποικιοκράτης σχεδίασε μια εικόνα για την Αντατολή, μια Ανατολή εξωτική, μυστικιστική, καθυστερημένη, «άλλη»· και πώς μέσω της αντιπαραβολής της ως προς την «άλλη» Ανατολή, η Δύση αναγνώριζε τον εαυτό της υπέρτερο και προοδευμένο.
Στην πραγματικότητα, ούτε η Ανατολή ούτε η Δύση ανταποκρίνονται στα στερεότυπα του επικρατούν και στις δύο πλευρές. Ούτε η Ανατολή είναι ένα πράγμα ούτε η Δύση· δυναμικές, ρευστές οντότητες είναι, χωρίς σαφή σύνορα, χωρίς σαφείς διαφορισμούς. 


Ο ίδιος ο Σαΐντ, γεννημένος στην Ιερουσαλήμ, από χριστιανούς Παλαιστινίους γονείς, μεγάλωσε στο Κάιρο και σπούδασε στο Πρίνστον και στο Χάρβαρντ· ήταν στρατευμένος στην υπόθεση του παλαιστινιακού λαού, αλλά ήρθε σε σφοδρή σύγκρουση με τον Αραφάτ και το PLO για τις πολιτικές τους επιλογές. Ανήκε σε όλους τους κόσμους και τους στοχάστηκε κριτικά με όλους τους τρόπους. Η σκέψη του και ο βίος του μάς βοηθούν τώρα να δούμε πιο καθαρά τα πρόσωπα των Αιγυπτίων διαδηλωτών της πλατείας Tαχρίρ που προσφέρουν το αίμα τους για την ελευθερία και την αξιοπρέπεια, τα πρόσωπα των νέων της Τυνησίας, της Υεμένης, της Ιορδανίας, της Συρίας, που διεκδικούν ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, δικαιοσύνη, δημοκρατία.


Ο αραβικός ξεσηκωμός του 2011 αλλάζει τις γεωπολιτικές ισορροπίες, από τον Ατλαντικό έως τον Περσικό· ανοίγεται μια περίοδος αστάθειας. Πλάι στο αμιγώς γεωπολιτικό διακύβευμα, όμως, αναδύεται δειλά μια άλλη μεταβολή, μακροϊστορικού και ανθρωπολογικού χαρακτήρα: οι νέοι της Δύσεως αντικρίζουν στα σόσιαλ μίντια τους ομολόγους τους της Ανατολής, και διαπιστώνουν ότι μοιάζουν σε πολλά περισσότερα απ’ όσα νόμιζαν. Κατανοώντας τους εξεγερμένους νέους της πλατείας Ταχρίρ, οι Δυτικοί ομόλογοί τους κατανοούν βαθύτερα τους ίδιους τους εαυτούς τους. Αυτή η αλληλοκατανόηση δικαιώνει εν τοις πράγμασι την προφητική ανάλυση του Σαΐντ και γεννά ελπίδες για υπέρβαση της καχυποψίας και της ξενότητας που χωρίζει πανάρχαιους γείτονες.


Ο οριενταλισμός λυγίζει στο Τουίτερ


5 σχόλια:

  1. xoxoxoxoxo !!!
    //Τα πρόσωπα των νέων Αράβων, που μιλούν με θάρρος και διαύγεια για ελευθερία, δημοκρατία και αξιοπρέπεια, στις κάμερες των δικτύων, στα μπλογκ και στο Τουίτερ, δεν ανταποκρίνονται στις στερεοτυπικές εικόνες του φανατικού, θρησκόληπτου και καθυστερημένου Αραβα//
    ---------------
    Αυτό όμως χαλάει την σούπα των σιωνιστών που μας ψήνουν για το αντίθετο...
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ακόμα ένα μάθημα μυθ-Ιστορίας από την στρατευμένη πλέον με το δίκιο των ισλαμιστών, Καθημερινή.

    Μετά τους παλιο-Έλληνες που έκαναν την παλιο-Επανάσταση ενάντια στους -παρά τα στερεότυπα-
    καλούς, γλυκούς, ομορφούληδες και κυρίως υπερ-πολιτισμένους Οθωμανούς

    οι ισλαμογλείφτες σε νέες περιπέτειες.

    Το μόνο που δεν αναφέρεται στο "δημοσίευμα" είναι ότι οι Ιρανοί
    όταν έριξαν τον Σάχη, ήταν στατιστικά από τους πιο μορφωμένους λαούς. Αυτό που πήραν
    για αντίτιμο της δημοκρατίας που ζητούσαν
    ήταν οι μουλάδες.
    Που τους έχουν μπαστακωθεί μέχρι σήμερα.
    Με αποτέλεσμα η πνευματική ελίτ να έχει εγκαταλείψει από τότε τη χώρα και ακόμα και σήμερα οι Ιρανοί να είναι ετησίως ανάμεσα στις τρεις κορυφαίες εθνικότητες που αιτούνται και παίρνουν άσυλο από την ΕΕ.

    Και εγώ κάθομαι στον καναπέ μου
    αλλά δεν το παίζω δημοσιογράφος.
    Γιατί δεν πάνε κάποια "παλικάρια" στην Αίγυπτο να κάνουν ανταπόκριση και ρεπορτάζ αξιόπιστο; Να φάνε και ξύλο όπως τρώνε οι ξένοι δημοσιογράφοι;
    Τουλάχιστον, αν πήγαιναν στην Αίγυπτο, θα ήξεραν ότι όλοι οι Αιγύπτιοι δε θεωρούν άραβες τους εαυτούς τους.
    Και εδώ κρύβεται η βαθύτατη συγγένεια της Δύσης και των αράβων:
    Ο Ιμπεριαλισμός. Όπως οι αμερικανοί ήταν έποικοι, έτσι και οι άραβες εποίκισαν και αλλοίωσαν τη Βόρεια Αφρική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχουν Έλληνες δημοσιογράφοι εκεί και μάλιστα κάποιοι έπεσαν θύματα της βίας της αιγυπτιακής αστυνομίας και πήγαν σε νοσοκομεία.
    Περισσότερα θα μάθουμε όταν επιστρέψουν...
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μόνο στην Ελλάδα δεν υπάρχει άνεμος ελευθερίας. Όλα τα σκιάζει η Τουρκία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλά, περιμένετε κι εσείς τον Αντρέα σας για αλλαγή.... θα φάτε καλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.