2/2/16

Βενιζέλος: «Υπάρχει κίνδυνος εξόδου από τη Σένγκεν»

 Επανέλαβε την πρότασή του για hotspots εκτός ευρωπαϊκού εδάφους
Τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από τη Σένγκεν έκρουσε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, συμπληρώνοντας πως «υπάρχει κίνδυνος να εγκλωβιστούμε, υπάρχει κίνδυνος το πραγματικό ευρωπαϊκό σύνορο να γίνει  η ΠΓΔΜ, υπάρχει κίνδυνος εμείς να βρεθούμε με χιλιάδες ανθρώπους εδώ, πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά που δεν μπορούμε να τους διαχειριστούμε και δεν έχουμε σαφείς προτεραιότητες και σαφείς στόχους». 
Απαντώντας στην υπόθεση πως «αν δεν είμαστε Σένγκεν δεν θα έρθει κανείς πρόσφυγας», μίλησε για τις επιπτώσεις πιθανής εξόδου από την Σένγκεν: «Ναι και πιθανότατα θα έρθουν τουρίστες από τη Ρωσία ή άλλες αγορές με βίζα που δε θα είναι βίζα Σένγκεν, αλλά θα είναι εθνική.  Μόνο που η Ελλάδα θα έχει πάει στη δεύτερη ταχύτητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, βεβαίως, θα είμαστε μία χώρα, η οποία θα έχει κριθεί αναξιόπιστη και ελλιπώς ευρωπαϊκή σε ένα σωρό θέματα, μέσα από τα οποία το σημαντικότερο είναι ότι τα σύνορά μας δε θα είναι πλέον ευρωπαϊκά σύνορα.  Και αυτό στην πραγματικότητα ακυρώνει τον ιστορικό λόγο για τον οποίο η Ελλάδα εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 1981, γιατί ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έβαλε την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Ανδρέας Παπανδρέου αυτό το συνέχισε και το στήριξε, με πρώτο λόγο την ασφάλεια της χώρας, να μετατραπούν τα εθνικά σύνορα σε ευρωπαϊκά σύνορα και τώρα που έχουμε την ευκαιρία να επιβάλουμε τη δική μας αντίληψη περί συνόρων, περί εθνικής κυριαρχίας, περί κυριαρχικών δικαιωμάτων, περί αρμοδιοτήτων σε θέματα όπως είναι η έρευνα και η διάσωση να την επιβάλουμε ως ευρωπαϊκή αντίληψη, χάνουμε το παιχνίδι»...

Ο Ευ.Βενιζέλος κατά τη συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ επανέλαβε την πρόταση του για hot spots εκτός ευρωπαϊκού εδάφους ή και πλωτά hot spots που όμως δεν λαμβάνει υπόψη η κυβέρνηση: «Όταν εγώ επιμένω, επί μήνες τώρα, να ζητήσουμε κέντρα καταγραφής, hotspots, όπως έχει επικρατήσει να λέγονται, εκτός ευρωπαϊκού εδάφους, και αν αυτό δεν είναι εφικτό -να γίνουν τα κέντρα στην Τουρκία, ακόμη και στην Ιορδανία, στο Λίβανο, εκεί που υπάρχουν χώροι υποδοχής κι αυτό δε γίνεται βασικό θέμα μας και βασικό αντικείμενο συζήτησης με τους ευρωπαίους ηγέτες-  υπάρχει η πιο απλή ιδέα, την οποία δεν μπορεί να αποτρέψει η Τουρκία εύκολα, των πλωτών hotspots. Όπου θα έχουμε πλοία με τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την αιγίδα της Ύπατης Αρμοστείας Προσφύγων του ΟΗΕ στις ακτές της Τουρκίας, έτσι ώστε να γίνεται ο διαχωρισμός μεταξύ προσφύγων και μη προσφύγων και μεταφορά στα ευρωπαϊκά λιμάνια, όχι στον Πειραιά ώστε από εκεί και πέρα εμείς να έχουμε την ευθύνη της πρώτης υποδοχής. Ούτε αυτό έχει γίνει προτεραιότητα της κυβέρνησης».

Ο κ. Βενιζέλος υπενθύμισε πως το Συμβούλιο της Ευρώπης αποδέχθηκε με ψήφισμα την ιδέα των hotspots εκτός Ευρώπης και αναφέρθηκε στη σχετική στιχομυθία που είχε με τον αρμόδιο υπουργό«Είπα και στον κύριο Μουζάλα, σε μία συνάντηση που είχαμε προχθές στη δεξίωση την ετήσια του Διπλωματικού Σώματος, βοηθήσετε μας, δώσετε μας ένα χαρτί, όπου σε μιάμιση σελίδα είναι η θέση μας όλη, η γραμμή μας, τί ακριβώς θέλουμε, τί ακριβώς κάνουμε ως χώρα, για να στηρίζουμε, για να είμαστε συστρατευμένοι, αλλά και η κυβέρνηση ας υιοθετήσει τις ιδέες τις πρακτικές που λέμε, για τα πλωτά hotspots. Δεν είχα ποτέ καμία αντίδραση από την κυβέρνηση, καμία ένδειξη ότι το υιοθετεί, ότι το καταλαβαίνει, ότι το προωθεί.»
ΒΗΜΑ

1 σχόλιο:

  1. Τα περί πλωτών hot spots ή κέντρων διαλογής εκτός ΕΕ είναι ενδιαφέροντα και όντως πρέπει να επιδιωχθούν. Πολύ σωστή είναι, επίσης, η θέση του Βενιζέλου ότι πρέπει να υπάρχει μια σαφής, κοινή εθνική γραμμή για το θέμα, πίσω από την οποία να συνταχθεί ολόκληρος ο πολιτικός κόσμος, χωρίς διαφοροποιήσεις.
    Τα υπόλοιπα, περί εκγλωβισμού προσφύγων εδώ αν ανασταλεί η Σέγκεν (έχουν ήδη εγλωβιστεί κ. Βενιζέλε από τη στιγμή που τα άλλα μέλη της Σέγκεν αρνούνται να εφαρμόσουν τη μετεγκατάσταση που΄εχει συμφωνηθεί!!), μείωση τουριστικού ρεύματος κλπ δεν είναι σοβαρά και αποτελούν μέρος μιας κινδυνολογίας που καλλιεργούν ξένα κέντρα και την οποία δικοί μας πολιτικοί και ΜΜΕ αναπαράγουν άκριτα, με αποτέλεσμα να πυροβολούμε τα πόδια μας. Αν οι εταίροι δεν πάρουν επιτέλους σοβαρά τις δικές τους υποχρεώσεις που απορρέουν απο τη Σέγκεν, τότε εμείς θα πρέπει να εξετάσουμε την προσωρινή αναστολή της, για μια σειρά από λόγους:

    - Η συμμετοχή της χώρας στη Σέγκεν, παρά τα όποια οφέλη σε περιόδους ομαλότητας, δυστυχώς - μεσούσης της προσφυγικής κρίσης -, την καθιστά πόλο έλξης προσφυγικών / μεταναστευτικών ροών, διότι πολύ απλά οι μετακινούμενοι γνωρίζουν ότι μέσω Ελλάδας μποροούν πολύ εύκολα και χωρίς διατυπώσεις / ελέγχους να ταξιδέψουν στις χώρες - τελικούς προορσμούς τους(Γερμανία κλπ). Δεν αναρρωτήθηκε ποτέ κανείς γιατί δεν προσπαθούν οι Τούρκοι διακινητές να τους κατευθύνουν προς κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας ή Ρουμανίας αφού και η διαδρομή είναι εξίσου σύντομη και το ταξίδι πιο ασφαλές (χωρίς βάρκες, πνιγμούς και τα συναφή);; Πολύ απλά γιατί αυτές οι δυο χώρες της ΕΕ ΔΕΝ είναι μέλη της Σέγκεν!
    - Η προσωρινή αναστολή εφαρμογής της Σέγκεν από μια χώρα δεν συνεπάγεται αποβολή της από αυτή (κανείς δεν μίλησε σοβαρά για κάτι τέτοιο) αλλά ούτε και απώλεια των όποιων εργαλείων διαθέτει η ΕΕ για τη διαχείρηση των εξωτερικών συνόρων (π.χ. Frontex). Η μόνη επίπτωση που θα έχει όσο διαρκέσει, είναι η ανάγκη ταξιδιωτικών εγγράφων για να ταξιδέψει κανέις από την Ελλάδα στα υπόλοιπα μέλη της συνθήκης. Αυτό όμως δεν αποτελεί κανένα τόσο σοβαρό πρόβλημα όσο θέλουν κάποιοι να το παρουσιάζουν (γιατί άραγε;). Μην ξεχνάμε ότι η Βρετανία δεν υπήρξε ποτέ μέλος της Σέγκεν, χωρίς να αντιμετωπίσει καποίο πρόβλημα. Άλλωστε, σε ό,τι αφορά τους τουρίστες (επειδή κάποιο επισείουν τον κίνδυνο μείωσης των τουριστικών ρευμάτων από ΕΕ), πολύ απλά η Ελλάδα δύναται μονομερώς να επιτρέψει την είσοδο ταξιδιωτών από τις άλλες χώρες της ΕΕ / Σέγκεν με απλή επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας, χωρίς διαβατήρια, visa κλπ (αυτό εφάρμοσε για παράδειγμα η Βρετανία από ένα σημείο και μετά, παρότι - επαναλαμβάνω - ΔΕΝ ανήκει στη Σέγκεν).
    - Συνεπώς, χωρίς κινδυνολογίες και επίκληση αόριστων απειλών (έχει ακουστεί μέχρι ότι αν ανασταλεί η Σέγκεν θα ακολουθήσει η έξοδος από το ευρώ και την ΕΕ και άλλες τέτοιες γελοιότητες), θα πρέπει (αν οι εταίρει δεν σεβαστούν τις υποχρεώσεις τους) να εξεταστεί σοβαρά η προσωρινή αναστολή της συμμετοχής της χώρας στη Σέγκεν, ώστε να πάψει άμεσα να είναι ελκυστική ως χώρα εισόδου, με ταυτόχρονη όμως ενίσχυση της παρουσίας και του ρόλου της Frontex στα θαλάσσια μας σύνορα και στα κέντρα καταγραφής / φιλοξενίας προσφύγων.

    Δυστυχώς, στα ανωτέρω επιχειρήματα δεν έχει μέχρι στιγμής ακουστεί κανένας σοβαρός αντίλογος, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί στο δημόσιο λόγο και στα ΜΜΕ μια ακατάσχετη κινδυνολογία περί δήθεν καταστροφής λόγω "εξόδου" μας από τη Σέγκεν! Μια κινδυνολογία που, λόγω ενδεχόμενου πολιτικού κόστους, καθιστά την κύβέρνηση αλλά και το πολιτικό μας σύστημα συνολικά, αντικείμενο εκβιασμού από κάποιους ευρωπαϊκούς κύκλους, οι οποίοι, γνωρίζοντας την άγνοια του ελληνικού κοινού περί του τί ακριβώς είναι και πως λειτουργεί η Σέγκεν, καλλιεργούν το φόβο δήθεν έξωσής μας από αυτή (κάτι που και νομικά είναι αστήριχτο), ενώ στην πραγματικότητα η προσωρινή από πλευράς μας αναστολή της μάλλον θα βοηθούσε εμάς (για τους λόγους που αναλύθηκαν πιο πάνω) και θα μετέφερε το πρόβλημα σε εκείνους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.